Belarus 501 Kytkin luistaa..
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: Belarus 501 Kytkin luistaa..
Okei ! Se entinen omistaja on tainnut vaihtaakin sekä levyn ja asetelman 325 mm, mutta on tehnyt sen virheen, että ei ole sorvannut sitä vauhtipyörää tasaiseksi jolloin se levy ei pitänyt.
Nyt kun laitat sen kytkimen kasaan tee se käpälien säätö sen 501:n korjaamokäsikirjan ohjeen mukaan jonka skannasin sinulle ja sen jälkeen ohjeen mukaan kytkinpolkimen vipujen säätö.
Kyllä se siitä onnistuu ja kiitos lopussa seisoo
Itse olen aina tehnyt nämä kytkinremontit siten, että kaikki osat uudet (stefat, laakerit, levy, painelaakeri ja paineasetelma) ja vauhtipyörä jos vähänkin uralla niin sorvaus tasaiseksi. Sen kun tekee niin ei tarvitse vähäisellä traktorin käytöllä korjata kytkintä 20 -30 vuoteen. Tietysti väärällä kytkimen käytöllä saa sen kulumaan nopeastikin, jopa vuodessa.
Ymmärrän hyvin, että jos vähäinen käyttö niin herkästi ei tee perusteellista remonttia ja se kostautuu kun ei tulekaan kuntoon eli homma menee "ätyröinniksi".
Kun sanoit, että asetelma millin kulunut niin se kuulostaa kyllä aika paljon mutta jos se on tasainen se kuluma voihan se pitääkin kunnolla Hiukan jää epävarman oloiseksi vieläkin, että tuleeko siitä hyvä
Nyt kun laitat sen kytkimen kasaan tee se käpälien säätö sen 501:n korjaamokäsikirjan ohjeen mukaan jonka skannasin sinulle ja sen jälkeen ohjeen mukaan kytkinpolkimen vipujen säätö.
Kyllä se siitä onnistuu ja kiitos lopussa seisoo
Itse olen aina tehnyt nämä kytkinremontit siten, että kaikki osat uudet (stefat, laakerit, levy, painelaakeri ja paineasetelma) ja vauhtipyörä jos vähänkin uralla niin sorvaus tasaiseksi. Sen kun tekee niin ei tarvitse vähäisellä traktorin käytöllä korjata kytkintä 20 -30 vuoteen. Tietysti väärällä kytkimen käytöllä saa sen kulumaan nopeastikin, jopa vuodessa.
Ymmärrän hyvin, että jos vähäinen käyttö niin herkästi ei tee perusteellista remonttia ja se kostautuu kun ei tulekaan kuntoon eli homma menee "ätyröinniksi".
Kun sanoit, että asetelma millin kulunut niin se kuulostaa kyllä aika paljon mutta jos se on tasainen se kuluma voihan se pitääkin kunnolla Hiukan jää epävarman oloiseksi vieläkin, että tuleeko siitä hyvä
Re: Belarus 501 Kytkin luistaa..
Varsinaisesta asiasta hieman poiketen: Mihinköhän se tarttuu kiinni 501:n ja 800-sarjan kytkinkopissa ei kuitenkaan isompia eroja pitäisi olla.katoi kirjoitti: 340 mm ei mahdu kuulemma pyörimään, joten ainut mahdollisuus on asentaa 325 mm.
Vai tarkoittivatko, ettei 340 mm levy mahdu 500-sarjan vauhtipyörän sisään?
Minski traktor paras traktor!
Re: Belarus 501 Kytkin luistaa..
Joo en osaa sanoa mihinkä se ottaa kiinni, mutta Suomen Käyttökoneen varaosamyjä sanoi , että ei mahdu pyörimään 340 mm 500 sarjan belkussa. Myyjä oli selvästi venäläistä taustaa omaavaa mutta puhui suomea riittävän hyvin.
Väitti, että 325 mm on oikea kytkin 500 sarjalaiseen ja ne myydään aina yhdessä levy+paineasetelma. Ilmeisesti 320 mm on jäänyt pois tehtaan valikoimista.
Väitti, että 325 mm on oikea kytkin 500 sarjalaiseen ja ne myydään aina yhdessä levy+paineasetelma. Ilmeisesti 320 mm on jäänyt pois tehtaan valikoimista.
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 16 Marras 2011, 19:44
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Belarus 501 Kytkin luistaa..
Siitä on kyse, että 340 mm levy ei sovi menemään 500 mallisen vauhtipyörän sisään.
Tosin onhan myyjä ollut tavallaan oikeassakin, ei se sovi pyörimäänkään siellä .
Pena
Tosin onhan myyjä ollut tavallaan oikeassakin, ei se sovi pyörimäänkään siellä .
Pena
Re: Belarus 501 Kytkin luistaa..
Joo elikkä se 340mm levy ei mahdu vauhtipyörän pintaavasten vain ottaa kiinni vauhtipyörän seinämiin. asetelma taas ei käy ohjuritapeille eikä sen paininpinta mahdu vauhtipyörän sisään.
Re: Belarus 501 Kytkin luistaa..
en usko että tuo asetelma on kovin uusi koska vanhat jouset olivat niin kulahtaneet ja käpälät kuluneet. mutta 325mm oli tasan samanlevyinen kuinasetelman paininpinta.
Re: Belarus 501 Kytkin luistaa..
Oliko korjauskirjassa maininta että D60 moottoriin on 1980 jälkeen laitettu D240 moottorin vauhtipyörä jo tehtaalla ja tietysti 240:sen kytkin
Re: Belarus 501 Kytkin luistaa..
no tulihan se tilattua tuo 325mm asetelmakin agrilta.... nyt tulis sit kaikki uutta kumma jos ei ala pitämään...
Re: Belarus 501 Kytkin luistaa..
Hyvä Nyt onnistuu käpälien ja muidenkin säätö ohjeiden mukaan. Tosin ei taida tarvita uuden asetelman käpäliä kai säätää Viitsitkö ilmoittaa sen uuden 325 mm asetelman varaosanumeron kun se tulee. Laitan ylös varaosakirjaan tulevaisuutta varten, kun tuota 320 mm ei enää saa alkuperäisellä varaosanumerolla.
Re: Belarus 501 Kytkin luistaa..
Kyllä ne käpälät on paras säätää joka kerta, myös uudella asetelmalla.
Muistaakseni eivät olleet kohdallaan viimekerrallakaan, silloin tuli uusi asetelma.
Muistaakseni eivät olleet kohdallaan viimekerrallakaan, silloin tuli uusi asetelma.
Minski traktor paras traktor!
Re: Belarus 501 Kytkin luistaa..
Nyt pitäisi olla jo riittävät eväät rouverille kytkin remonttiin. Jos ei vielä onnistu niin "luokalle jää"
Kerro miten kävi .
Kerro miten kävi .
Re: Belarus 501 Kytkin luistaa..
Joo kyllä tämä ihteänikin huvittaa että näin koville ottaa traktorin kytkimen laitto koska tässä vuosien varrella tullut laitettua parin kuorma-auton kytkin ja muutaman h-auton ja Fordson majorin. Noh kerta ensimmäinen kun piti vauhtipyöräkin koneistaa : ). Odottelen vielä osia. virosta tuli jo kytkinlevy tänään. Agrikymiltä ei ole vielä asetelmaa näkyny jospa huomenna tulisi. Kertoilen sitten kuinka kävi remontissa. Yötöihin lähdettävä vielä tänään. Tämä nyt ei tähän kytkinhommaan kuulu mutta kun mallailin tuota holsettia tuohon pakosarjan laippaan niin kävi mielessä että riittääkö öljynpaine siitä putkesta mikä lähtee öljynpainemittarille? mihinkä olette paluun laittanu turbolta? D60 moottorissa
Re: Belarus 501 Kytkin luistaa..
Lähtö on otettu suodatinjalasta, paluu on tehdastekoisissa sarjoissa laitettu siihen peltilätkällä tulpattuun kohtaan lohkossa pakosarjan alla ja osittain keskipakolingon takana.rouveri kirjoitti:Joo kyllä tämä ihteänikin huvittaa että näin koville ottaa traktorin kytkimen laitto koska tässä vuosien varrella tullut laitettua parin kuorma-auton kytkin ja muutaman h-auton ja Fordson majorin. Noh kerta ensimmäinen kun piti vauhtipyöräkin koneistaa : ). Odottelen vielä osia. virosta tuli jo kytkinlevy tänään. Agrikymiltä ei ole vielä asetelmaa näkyny jospa huomenna tulisi. Kertoilen sitten kuinka kävi remontissa. Yötöihin lähdettävä vielä tänään. Tämä nyt ei tähän kytkinhommaan kuulu mutta kun mallailin tuota holsettia tuohon pakosarjan laippaan niin kävi mielessä että riittääkö öljynpaine siitä putkesta mikä lähtee öljynpainemittarille? mihinkä olette paluun laittanu turbolta? D60 moottorissa
Todennäköisesti sulla on tämmönen versio
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Re: Belarus 501 Kytkin luistaa..
Nyt tuli asetelma. Hieman erinäköinen mutta kävi vauhtipyörälle kun testasin. Mutta tämä asetelma on tuplajousilla ja paksummasta materiaalista tehty se ylälautanen. Uskon että näillä hiluilla alkaa kytkin pitämään : ). huomenna rattori kasaan ja testinkiä...
Re: Belarus 501 Kytkin luistaa..
Nyt pitää kytkin. piti vielä huoltoluukusta säätää käpälät uudestaan koska kantoivat tuolla 12mm säädöllä käpälänkärjestä asetelmanholkin päähän. On mukava työskennellä kun ei luistele ja hurjat hevoset välittyy pyörille. seuraavaksi turbon asennusta ja välijäähyttimen. Kiitos kaikille minua auttaneille tässä ongelmassa toivottavasti tästä viestiketjusta on hyötyä joskus belkkumiehille . Ihmeellisen hissuttelemalla tulee kytkintä käytettyä kun miettii millainen työmaa sen kunnostamisella oli no jospa kestäis nyt vähän aikaa...