belaruksen rassailua...

täällä saavat belkkumiehet ja -naiset turista kaikista asioista

Valvoja: pelarusmaisteri

jannuli
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Marras 2007, 15:41
Paikkakunta: Pohjois-savo

belaruksen rassailua...

Viesti Kirjoittaja jannuli »

tervehdys kaikille foorumilaisille.tuli tuossa viimekeväänä ostettua tommonen -88 425 belarus kun oli jo pitempään ollu mielessä että olis ihan kiva olla talossa traktori lumitöihin yms...sen jälkeen on tullu selailtua tätä foorumia niin ahkeraan että nyt uskaltaa jo itsekkin avautua.
edellinen/ensimmäinen omistaja oli kyllästynny belarukseen kun starttikin oli mennyt rikki tai sitten möi sen ihan perherauhan säilymisen vuoksi.

lienee ollut suomen halvin belarus kuten myynti miehet koneistaan sanoo.
oli teettänny kytkin rempan edellisenä kesänä laittanu uuden akun ja takarenkaat uusinu edellisellä viikolla.halus vissiin päästä siitä oikeesti eroon kun möi sen sillä hintaa mitä takarenkaat (venäläis valmisteiset) oli edellisellä viikolla maksaneet.
toki koneessa oli pientä korjausta/huolto hommia (3000 tunnin huolto).

-startin puhdistus ja uusi hiilisilta (uusi iskran startti on hieman
ylihinoiteltu)
-kampiraudalle uudet laakerit.kampiraudan voisi vaihtaa jos jostakin
löytäisi paremman
-etuakselin alennusvaihteisiin uudet tiivisteet ja muutama laakeri
ja vasemmasta kotelosta löytyi halkeama joka lienee ollut uudesta asti
siinä(syy miksi ei ollut yhtään öljyä sisällä) hitsaamalla kuntoon
-taka-akselille uudet tiivisteet ja jarrujen puhdistus
-nostolaitteen sylinterille uusia tiivisteitä
-kardaaniakseli oli poikki niin piti askarrella ristikoilla oleva
kardaaniakseli
-käsijarrupakka oli rikki.siihen modifioin uuden booriholkin ja booriholkille
uudet levyt klapisirkkelin terästä
-polttoainetakin saumassa oli murtuma ja taas meni hitsaus hommiksi
-samalla löytyi nostolaitteen rungosta murtumia ja ne piti myös
hitsata.samalla oijoin mutkalle väännetyn työntövarren korvakon
-sitten löytyi vielä rungon etuosasta murtumia ja hitsauskone piti kaivaa
vielä esille
-öljypohjaan ehjä öljyn lämmitin kantoon tarttuneen tilalle
-kaikkien suodattimien puhdistus/uusinta
-uudet öljyt kaikkiin öljytiloihin ja rasvanippoihin rasvaa
-pulttien ja muttereiden kiristelyä ja kaikenlaista säätämistä.esim venttiili
välyksiä ei oltu kuulema ikinä säädetty

vielä pitäisi uusia eturenkaat ja eberin paloilmapuhallin.
osien hinnoissa näyttää olevan pientä tinkimisvaraa.osia ostin konehuolto oikariselta kajaanista ja suomen käyttökoneelta rajamäeltä.liekkö muilla kokemusta/hintavertailuja kyseisistä liikeistä.

belaruksen hankintaan ja hinta/laatusuhteeseen olen ollut tyytyväinen.tosi mainio kone lumitöissä omakotitalon pihassa kun kääntyy pienessä alassa ja suunnanvaihtaja on lumitöissä mukava varuste.
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Viestisi luettuani ajattelin heti että nyt on belarkuunia löytänyt hyvän kodin ja puhkeaa uudelleen kukkaan :D
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
jymmi
Viestit: 76
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:38
Paikkakunta: Kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja jymmi »

justiin lumihommiin ja pieneen/kevyeen ajonn käypänen peli.jaksaa silti vetää melekosta linkoo,vääntöä on koneessa.tosian kun malttaa pysyä erillään raskaista hommista niinn ei tule enempää rutua.
jukkis
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Helmi 2008, 09:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Belarus 425

Viesti Kirjoittaja jukkis »

Ootpa hankkinut samallaisen pelin kuin mullakin ,hyvä on vehke lumitöissä.Piti mulla laittaa siihen syöttöpumppu ,sain halvalla Suomen käyttöraudasta.tv. jukkis
jukkis
sirppi&vasara
Viestit: 33
Liittynyt: 13 Loka 2007, 19:18
Paikkakunta: KAJAANI

varaosista

Viesti Kirjoittaja sirppi&vasara »

viesti meni hiukan ohi tästä,mutta toivottavasti löytyy, on kuitenkin maailmanparannus aiheissa.
DslCat
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:59
Paikkakunta: N-järvi

Re: belaruksen rassailua...

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Hienoa, että 425 omistajia löytyy lisää, ja avautuu :)

Kevyeen työhön sitä on samainen kone myös hommattu, vaan reviiri on aina vaan laajentunut lumihommmista (tänä talvena 2 kertaa) tiekunnan lanaushommiin, takakauhalla multahommiin, puunajoon ja kuormaushommiin (kun tein trukkipiikit).

On sulla pitkä vikalista ollut ja tunteja palanut :lol:
Samanlaista läpikäyntiä, kiristelyä ja tarkistusta/vaihtoa mm. öljyihin tuli hommaamisen jälkeen tehtyä. Tuli silloin mieleen, että oli pikku-belkku kait ollut apu-vehkeenä, kun ei mistän oltu huolehdittu, esim. venttilikoneisto ja suuttimet koskemattomat.

Pari kysymystä;
  • - mistä arvasit käydä kampuran laakerien kimppuun vai kurkkasitko muuten vain öljypohjan sisään?
  • - miksi etu-jortaaniin ristikoita, rakennehan "jäykkä"?
  • - taka-akselilla tiivisteitä?Tarkotatko vetareiden stefoja vai portaalien/alennuksien. Ei tullut liikaa noita vastaan kun jarrut tuli purettua vetarimurheen takia
Omassa peräöljyjä vuoti jarruihin (ja uloskin) kun jarru/akselikoteloiden pinnapultit oli korkattu/pohjat peräkotelosta läpi :shock: Osa kierteen pohjista oli reikä perään... Joka pinnapultti irti ja Loctite'a jengoihin ja kiinni... Oli joku ent. omista "korjannut" oik. puolen jarrua; kasannut paisuttimen väärin, vetaripätkät yhdistävä booriholkki karkasi koneen kallistuessa, vetarinpään pultti kierty poikki ja "vapaa pyörä" oli valmis :twisted:

Juu, tuttu paikka Suomen käyttökone on :lol: - samassa kunnassahan sitä ollaan. Vaan empä ole pariin vuoteen osia tarvinnut, kun ei tule särjettyä :roll: Syksyllä suuttimia kyselin, mutta sini-savu on pumpun ajoituksella ja venttiilien säädöllä - sekä ennenkaikkea kaasun käytöllä lähes hävinnyt (vain kylmä ja viikkoja seissyt kone). Taidan keväällä viedä ensiksi suuttimet huoltoon...
Tällä hetkellä omassani huomiota vaatii suunnanvaihtajan pakki, kun ei pysy päällä pitkään kuin polvella pitämällä. Ilmeisesti lukistus heikko kun kopin liike saa kepin karkaamaan..

Jäin tuota hintaa vielä miettimään - ei ollut edes 4-numeroinen :shock: Voisinhan minäkin siihen hintaa "vähän-raadon" tuon ikäisen nykyisen kaveriksi hommata..
jannuli
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Marras 2007, 15:41
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja jannuli »

koneesta kuulu kovemmilla kierroksilla pieni kolkatus ja olin kuullu huhuja et noissa ei ole tuo kampiakselin puoli vahvimpia osia.nelosen kiertokangessa oli pieni käyttö välys.

etuakselin rakenne on jäykkä kun huoletii et neljä pulttia millä etuakseli tulee runkoon on tiukalla. tuossa oli vissiin takimaiset pultit päässy löystymmään ja metässä puun ajossa oli peruutettaessa sitten kardaani katkennu etumaisen kiinnityslaipan vierestä.
jos ja kun etuakseli on päässy liikkumaan kiinnityksissään niin siinä ei jäykkä kardaani kestä.
oli yhellä isännällä kokemusta asiasta.pariviikkoa oli uusi akseli kestänny.

taka-akseleille meni ne vetrin stefat 45x65x10 joita tais olla neljäkappaletta per puoli.vanhat stefat oli vuotaaneet öljyä jarruille.
laitoin 8mm leveät stefat niin tiivistehuuli ei tullu valmiiksi kuluneeseen uraan akselille.vasemmalle puolelle meni myös yksi o-rengas.
tuosta oli myös ne akselin kiinnityset peräkoteloon löysällä ja muutama pultti puuttui kun oli kierteet korkannu peräkotelosta.
Vastaa Viestiin