Etunapojen huohotus
Valvoja: pelarusmaisteri
Etunapojen huohotus
Nimimerkki ukki käski linkittää tämmöset kuvat:
http://www.belkku.fi/etunapa1.JPG
http://www.belkku.fi/etunapa2.JPG
Nelivedon etunapoihin tehty huohotinputket. Ukki varmaan valaisee lisää, tai idean toteuttaja, jos käy palstalla...
http://www.belkku.fi/etunapa1.JPG
http://www.belkku.fi/etunapa2.JPG
Nelivedon etunapoihin tehty huohotinputket. Ukki varmaan valaisee lisää, tai idean toteuttaja, jos käy palstalla...
Samanlaista systeemiä olen itsekin miettinyt useampaan otteeseen. Onko tuossa siis porattu reikä siihen roppuun ja laitettu joku nippa, vai tehty kokonaan uusi roppu?
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Taitaa olla just porattu reikä roppuun ja ympätty letkunnippa siihen. Safematicin rasvarin letkut ja nipat sopii tuohon huohottimien rakenteluun kuin nyrkki silmään, on helppo vetää letkujen päät vaikka syylärin korkin juureen, niin jää luultavasti veenpinnan yläpuolelle. Eikös muuten nuissa yläkulmavaihteissa oli myös huohottimet tarpeelliset.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Porataan öljytulpaan 9 mm reikä ja tehdään kierre 1/8 R tapilla. R= kartiokierre tappi.
Rasvanipasta porataan sisäosa pois. Letku nippaan kiinni ja letku kiinnitetään pellistä tehdyllä pannalla ylimmäisen pultin alle pyörän napaan. Letkun päähän tehdään sopivan kokoisesta kupariputkesta 90 asteen mutka kappale, joka varmistetaan lemmarilla.
Käytössä tulee muistaa, jotta ei "uita" napoja ainakaan syvässä rapakossa.
Kronoksella oli kulmavaihteet tehty "huokuviksi", mutta ei pyörän napaa. Näin ainakin kuvasta katsomalla ymmärsin? Onko näin?
ukki.
Rasvanipasta porataan sisäosa pois. Letku nippaan kiinni ja letku kiinnitetään pellistä tehdyllä pannalla ylimmäisen pultin alle pyörän napaan. Letkun päähän tehdään sopivan kokoisesta kupariputkesta 90 asteen mutka kappale, joka varmistetaan lemmarilla.
Käytössä tulee muistaa, jotta ei "uita" napoja ainakaan syvässä rapakossa.
Kronoksella oli kulmavaihteet tehty "huokuviksi", mutta ei pyörän napaa. Näin ainakin kuvasta katsomalla ymmärsin? Onko näin?
ukki.
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Hyvät systeemit on pojat kehitelleet, varmaan tonne kulmavaihteeseenkin sitä painetta kehittyy ja alkaa öljyt karkailemaan vikapaikkoihin esim. pystyputkea pitkin alas alennusvaihteeseen (etunapa). Itse ainakin huomasin että tuolta alennusvaihteesta alkoi paineet karata tuota pystyputken ja alennusvaihteen saumasta josta pyörä kääntyy. Varsinkin etukuormain käytössä jousituksen n. 30mm aikaan saama liike sai lämpimällä kesäsäällä öljyn oikein tihkumaan tuosta kyseisestä saumasta.
Tehtaalla ovat muuten laittaneet superlonista leikatun tiivisteen pystyputken ja kulmavaihteen väliiseen liitokseen ja sillä on ikävä taipumus kerätä kosteutta.
Yhdessä vähäisen käytön ja kevyen kuormituksen takia ei jousitus liiku kuten on suunniteltu ja yhdessä ruosteen kanssa saattaa joskus jopa olla vaikeuksia saada pyöriä kääntymään haluttuun suuntaan.
Kyseiset superlonit on varmaan heitetty roskiin kun on tehty huoltoa joko öljyvuotojen tai huonon kääntyvyyden takia.
Tehtaalla ovat muuten laittaneet superlonista leikatun tiivisteen pystyputken ja kulmavaihteen väliiseen liitokseen ja sillä on ikävä taipumus kerätä kosteutta.
Yhdessä vähäisen käytön ja kevyen kuormituksen takia ei jousitus liiku kuten on suunniteltu ja yhdessä ruosteen kanssa saattaa joskus jopa olla vaikeuksia saada pyöriä kääntymään haluttuun suuntaan.
Kyseiset superlonit on varmaan heitetty roskiin kun on tehty huoltoa joko öljyvuotojen tai huonon kääntyvyyden takia.
Meillä on kans kuolannu öljyä sieltä navan ja kulmavaihteen välistä, joten varmaan olis syytä laittaa huohotin ja uusia öljyt. kuulin että kannattais laittaa vaseliinia siihen kulmavaihteeseen... mitäs meinaatte? ite en oo vielä ehtiny perehtyä siihen mutta jos sielä öljyn pitäis pysyä niin kai vaseliinikin vois toimia? tai sitte jäykempi öljy?? etuja vois olla että se ainakin pysyy varmemmin sisällä ja kai se voitelee sen, ainakin jos sen huohottimen siihen laittaa.
mtz-50 501 & 526 HX
Re: Etunapojen huohotus
Rakentelin etunapojen huohottimet myös 825:een.Laitoin ilmansuodattimeen imuputkeen pienen kulmaliittimen, joka toimii injektori systeeminä.Kulmasta tein linjat etunavoille.Tällä rakentelulla ennen vuotavat navat ovat ruvenneet pysymään kuivina.Materiaalina käytin keskuvoitelun nippoja ja letkuja.
Toisessa Belkussa (1025) jossa on suora akseli, luulin ongelmien olevan ohi ja huohottimien hoitavan hommansa.Käytäntö vaan osoitti toisin, vuosi todella paljon maantieajossa.
Rakensin huohottimet letkujen päähän lokasuojan rautaan.Tämä ratkaisu on testaamatta. Onko muilla ollut samaa ongelmaa suoran akselin kanssa?
Toisessa Belkussa (1025) jossa on suora akseli, luulin ongelmien olevan ohi ja huohottimien hoitavan hommansa.Käytäntö vaan osoitti toisin, vuosi todella paljon maantieajossa.
Rakensin huohottimet letkujen päähän lokasuojan rautaan.Tämä ratkaisu on testaamatta. Onko muilla ollut samaa ongelmaa suoran akselin kanssa?
IH 475 -77
Belarus 1025 s -04
JD 6610 SE -01
Valtra VL 2402 -79
Vammas Major -81
Belarus 1025 s -04
JD 6610 SE -01
Valtra VL 2402 -79
Vammas Major -81
Re: Etunapojen huohotus
Tänään just katselin 920S( suoralla akselilla) toisen etupyörän navan stefan juuressa olevan hieman kosteutta johon pöly on tarttunut, onhan se jo siinä pyörinyt vajaan 4000hMTZ 1025 kirjoitti:Toisessa Belkussa (1025) jossa on suora akseli, luulin ongelmien olevan ohi ja huohottimien hoitavan hommansa.Käytäntö vaan osoitti toisin, vuosi todella paljon maantieajossa.
Rakensin huohottimet letkujen päähän lokasuojan rautaan.Tämä ratkaisu on testaamatta. Onko muilla ollut samaa ongelmaa suoran akselin kanssa?
Toiselle puolelle jouduttiin vaihtamaan uusi etunapa viime kesänä kun laakeroinnissa tuntu olevan hieman sanomista ja olikin mutta suurin vika olikin sitten etuperässä
Toisessa belkussa oli uutena murroksen juuristefassa vuoto joka vaihdettiin takuuna, muistaakseni tehtaalla oli silloin ideana tunkea superloonia huottimen hatun sisälle pölyn pääsyn estämiseksi se kun poisti niin alkoi paineet tasaantumaan.
Viimeksi muokannut Vilske, 13 Touko 2013, 08:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Etunapojen huohotus
Jos tolpat joutuu purkamaan, kannattaa porata reikä sisemmän pystyputken puoliväliin niin loppuu öljyn nousu alakulmasta, eikä tarvitse tehdä huohottimia. Ne on arat rikkoutumaan metsäajossa. Yläkulmassa huohotin taitaa olla ainoa ratkaisu.
Vaseliini on yläkulmassa varmasti parempi kuin ei mitään, mutta kierrosluku on senverran suuri ettei se ole paraskaan voiteluaine sinne.
Vaseliini on yläkulmassa varmasti parempi kuin ei mitään, mutta kierrosluku on senverran suuri ettei se ole paraskaan voiteluaine sinne.
mtz82
Re: Etunapojen huohotus
Tuo reikä on kyllä ehdottomasti paras ratkaisu, mikäli sen saa vielä sopivasti tehtyä.
Ihme kun eivät ole jo tehtaalla poranneet sitä...
Ihme kun eivät ole jo tehtaalla poranneet sitä...
Minski traktor paras traktor!
Re: Etunapojen huohotus
Tuossa mun kolmossarjalaisen suorassa akselissa oli sama, agrikymillä sit sanoivat että öljyn pinnan jättää n. sentin vajaaksi tarkistuspropusta niin ei tuu öljyt ulos. Ja on pitäny paikkansa...ja kyseinen määrä ei kai sit vaikuta voiteluunkaan.MTZ 1025 kirjoitti:Rakentelin etunapojen huohottimet myös 825:een.Laitoin ilmansuodattimeen imuputkeen pienen kulmaliittimen, joka toimii injektori systeeminä.Kulmasta tein linjat etunavoille.Tällä rakentelulla ennen vuotavat navat ovat ruvenneet pysymään kuivina.Materiaalina käytin keskuvoitelun nippoja ja letkuja.
Toisessa Belkussa (1025) jossa on suora akseli, luulin ongelmien olevan ohi ja huohottimien hoitavan hommansa.Käytäntö vaan osoitti toisin, vuosi todella paljon maantieajossa.
Rakensin huohottimet letkujen päähän lokasuojan rautaan.Tämä ratkaisu on testaamatta. Onko muilla ollut samaa ongelmaa suoran akselin kanssa?
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
DT-14 vm.-57
Re: Etunapojen huohotus
Eli onko tämä nyt tulkittavissa niin, että antaa huohottaa vaan, lopulta öljymäärä asettuu tasoon, jossa ei enää vuoda ulos, mutta riittää kuitenkin voiteluun?920GL kirjoitti: Tuossa mun kolmossarjalaisen suorassa akselissa oli sama, agrikymillä sit sanoivat että öljyn pinnan jättää n. sentin vajaaksi tarkistuspropusta niin ei tuu öljyt ulos. Ja on pitäny paikkansa...ja kyseinen määrä ei kai sit vaikuta voiteluunkaan.
Petri
Re: Etunapojen huohotus
Oman kokemksen perusteella näin oli, toisen kerran kun vaihdoin akseliin oljyt niin jätin sen sentin vajaaksi eikä sen koommin oo huohottanu öljyä pois..kestävyydestä en osaa sanoa kummempaa, on se nyt 1500 tuntia ainakin kestäny.
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
DT-14 vm.-57