525: etupään kestäminen kuormainkäytössä

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

viniinim
Viestit: 23
Liittynyt: 05 Syys 2007, 13:41
Paikkakunta: Halikko

525: etupään kestäminen kuormainkäytössä

Viesti Kirjoittaja viniinim »

Moro. Piti tossa viikonloppuna säätää aurauskulmat kohdalleen kuin jo vaimokin ihmettelee renkaiden asentoa. :D

Muttamutta, siellä on tangot vääntyneet jos nyt ei S-muotoon niin mutkalle kuitenkin. Eli varaosatiskille matka, taas. :(

Kysäisenpä samalla pari juttua teiltä viisaammilta:
- saapiko niitä kaikkia raidetankopaketin osia erikseen vai myydäänkö niitä pakettina (esim. molemmat päät aina mukana?
- onkos niiden päiden kiristäminen erityisen tarkkaa (ohjeessa lukee "ei klappia muttei liian tiukkaan")? Nyt on ainakin säätöruuvi niin tiukassa etten saa sitä auki...
- en ole käyttänyt kuormaajakäytössä mitään takapainoa, mutta pitäsikös sellainen laittaa, enempien vaurioiden välttämiseksi? Kuinka painava sen pitäisi olla? Jos valaisi vaikka vanhaan tynnyriin sopivan kokoisen betonimöykyn?
-------
Mitenkäs tässä taas näin pääsi käymään...
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Kyllähän se takapaino olis tietysti kova sana. Monet tekee niitä niitä takapainoja 200 litran tynnyreistä. Tynnyrin läpi vaan aksila vetovarsille ja ylemmäksi työntövarrelle korvakko, jonka soisi olevan sidoksissa vetovarsien akseleihin. Sitten vielä jotain harjateräksiä hitsaamalla kiinni tynnyrin sisään ristiin rastiin. Ja ei muuta kun betonia täyteen.

Näin valisti eräs tuttu minua joku viikko sitten...
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Joo kaikkia raidetankoon liittyviä osia saa erikseen kuten raidetangonpään pallopään vastinpinnat :)

Kuva
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
TB825
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 00:34
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TB825 »

Meillä on Pelastajassa ainakin semmoinen tehtaalla (suomessa) tehty kestävämpi etuakseli. Ainoa vaan että sinne on jätetty vakiojouset ja ne on aina pohjassa, vaikka takana on vastapaino. Ja se vastapaino on tehty 200 litran tynnyristä johon on tehty kiinnikkeet ja sisälle kunnon tartunnat ettei betoni lohkeile :)
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Saatko kuvan akselista?
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
TB825
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 00:34
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TB825 »

juu, täytyy tossa joku päivä ottaa kuvia siitä :) tosin, joudun lähettää ne sun sähköpostiin..
pelarusmaisteri
Site Admin
Viestit: 134
Liittynyt: 19 Heinä 2007, 20:31

Viesti Kirjoittaja pelarusmaisteri »

TB825 kirjoitti:juu, täytyy tossa joku päivä ottaa kuvia siitä :) tosin, joudun lähettää ne sun sähköpostiin..
Jos ne kuvat saa julkaista, niin lähetä osoitteeseen belkku@belkku.fi, niin laitetaan kerhon palvelimelle.
terveisin ylläpitäjä
TB825
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 00:34
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TB825 »

Otin kuvia tänään ja lähetin ne. Ei ne kauheen tarkkoja ole kun otin ihan kännykän kameralla, mut eiköhän niist nyt jotain saa selvää :)
pelarusmaisteri
Site Admin
Viestit: 134
Liittynyt: 19 Heinä 2007, 20:31

Viesti Kirjoittaja pelarusmaisteri »

Tässä nim. TB825 kuvat:

Kuva

Kuva
terveisin ylläpitäjä
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Viesti Kirjoittaja ukki »

Laippojen tarkoituksena on estää olka akselin liikkuminen edestakaisin raideleveyden säätö kohdalta. Laipat lukitaan toisiinsa yleensä 4 pultilla.

Kiinnitys hitsaamalla (laipat), joten raidevälin säätä asennuksen jälkeen hieman hankalaa. Mutta itse en ole kyllä tehnyt kertaakaan raidevälin säätöä neliveto akselille ko. kohdasta.


t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jones »

Millainen liuku systeemi on vetoakselissa jos haluaa säätää raideväliä,vai onko se jotenkin lukittu?
mtz-50 501 & 526 HX
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Joo,olenhan joskus nähnyt moisen laippa-akselin,se että on kouvolassa ideoitu,sitä en tiennyt.Luulin aikasemmin että joku oli ite tehnyt vahvennuksen.En ole minäkään raideleveyttä koskaan säätänyt.
Siinä myymässäni 820;sessa oli tavallinen akseli,mutta vahvistettu hitsaamalla säädöt kiinni,oli ollut iso kuormaaja nokalla ja tunteja ostaessa 15000h,akseli oli pysynyt kunnossa vissiin hitsauksen ansiosta.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Tuommoset pitkät poorit on niissä vetoakseleissa (ei lukitusta)

Kuva

samoin pystyakseleissa

Kuva
Viimeksi muokannut EJH10, 26 Helmi 2008, 20:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
TB825
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 00:34
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TB825 »

Kerran on vain tuosta akselista katkennut se akseli joka tulee sieltä isosta planeettapyörältä, johon siis pyörä kiinnitetään. Onneks meni ihan pihalla, ettei hajonnut missään liikenteessä :?
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jones »

Ja eikös tossa tasauspyörästön lukossa oo ihan kitkalukko vai onko joku mekaaninen? tuntuu ainakin että jos on toinen rengas ihan ilmassa niin pyörii se puoli, mutta jos käy vähä maahan niin sitte ottaa toisenkin puolen mukaan... onko kellään muilla näitä havaintoja?
mtz-50 501 & 526 HX
Vastaa Viestiin