525: etupään kestäminen kuormainkäytössä

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

TB825
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 00:34
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TB825 »

Kyllä ainakin 800-sarjalaises on sanottu olevan kitkalukko tai oikeammin automaattilukko...eli luulis sitten muissakin olevan samanlainen. Ei luulis sen aikasten venakkopoikien rakennelleen kovin montaa erilaista lukkoa etuakseliin :) Isä-Ukolla oli -77 vuosimallinen 525:nen. Siitä kerran paukahti koko etuakselin sisälmykset paskaksi, eli hampaat katkes "rattaista" kun se oli muistaakseni kantoja repinyt. Kun tuossa mallissa ei oo tuota kytkinmurikkaa kardaanien välissä, kuten 800-sarjalaisessa jo ainakin on. Pitää muuten komeeta ääntä kun se kytkin pääsee ulisemaan :D
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Viesti Kirjoittaja ukki »

Kardaanin kannattajassa oleva levykytkin ei saa olla liian "löysällä". Jos jatkuva ulina kuuluu, kuluvat kitkapalat nopeasti ja hyvin pian traktori on takavetoinen. Tarvittaessa on tehtävä levykytkimen säätä.


t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Kartaanin välitukeen voi lisätä 2-3 kpl pitolevyjä mutta alkuperäinen sokkalukitteinen mutteri pitää vaihtaa nylocmutteriin koska sokanreikä jää levyjen lisäyksen jälkeen mutterin alle :wink:

Hajoituskuvassa pito/kitkalevyt nro. 11, 12 ja 13 sekä mutteri sokalla 21 ja 22.
http://www.autocat.ru/catalog/?model=168&group=101
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
TB825
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 00:34
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TB825 »

Ulinaa ei enää kyllä kuulu, kun nyt on hommattu uusi tuo välituki Rajamäeltä..tuli muuten kannattavammaksi hommaa uusi, kuin uusia vanha..ei suurta eroa hinnassa ollut :)
Progress 825 Turbo, Vilske 1405 ek. -87
Progress 825 -87
jymmi
Viestit: 76
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:38
Paikkakunta: Kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja jymmi »

meillä oli tuossa 825 turbossa vm-87 nuo laipet etuakselissa.hitsari oli ollu niin innossaan että oli vteny myös ne laipatkin hitsillä yhteen.oli melkonen homma purkaa kun joutu vaihtamaan ne kulmat molemmile puolille
TB825
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 00:34
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TB825 »

juujuu :) meillä se hitsaus on semmosta kissanoksennusta, eli ei oo kunnon hitsaus-saumaa nähnykkä :D
Progress 825 Turbo, Vilske 1405 ek. -87
Progress 825 -87
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jones »

ukki kirjoitti:Kardaanin kannattajassa oleva levykytkin ei saa olla liian "löysällä". Jos jatkuva ulina kuuluu, kuluvat kitkapalat nopeasti ja hyvin pian traktori on takavetoinen. Tarvittaessa on tehtävä levykytkimen säätä.


t. ukki
Enpä oo tajunnu että siinä kannattimessa on joku kitkakytkin. mihin se siinä oikeen vaikuttaa?? Se meilläkin varmaan vollottaa kun jatkuva neliveto on päällä, vaikuttaahan siihen ääneen sekin että takana on vähä isommat renkaat. täytyy kyllä ottaa se kannake työn alle ku lumet sulaa.
mtz-50 501 & 526 HX
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Ajettaessa neliveto pakkokytkettynä, kuuluu nopeuven noustessa vähänkin, vollotus joka vehkeessä, muissakin merkeissä (liekkö niissä automaattiasentoa vieläkään :twisted: ). Tarkotan, että tätä ei piä sekottaa levykytkimen urahteluun tiukemmassa veossa.
Tuon kitkalevypakan tarkotuksenahan on rajottaa vaihteistolta tulevaa vääntömomenttia, ettei tiukanpaikantullenkaan etuakselissa särkysi mitään ja koska rajamomentti määräytyy mutterin 28 tiukkuuven mukaan, pitäs sekin joskus tarkastaa. Ohjearvo tiukkuuveksi on 80-100Nm. Voi sen vetää tiukempaankin, kun sitten muistaa käytellessä olla pyytämättä etuakselilta mahottomia. Lisää kuvaa aiheesta:

Kuva
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Darksmoke
Viestit: 39
Liittynyt: 31 Touko 2008, 10:45

Viesti Kirjoittaja Darksmoke »

Itselläni tulossa ilmeisesti remonttia etuakseliin. Pahnoja ajaessa huomasin varsinkin vasemman pyörän heiluvan pystyakselin suuntaisesti sivulta sivulle. Mitäs tuolle voisi tehdä?

Btw: Mikä on vetokoukun pulttien varaosa numero (525 -86)?
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Darksmoke kirjoitti:pystyakselin suuntaisesti sivulta sivulle.
Tarkentaisitko hieman, heiluuko pyörä ikään kuin kääntäessä, vai onko siinä klappia aksiaalisuunnassa?
Btw: Mikä on vetokoukun pulttien varaosa numero (525 -86)?
Onko sinulla hissikoukku vai krokotiilikoukku? Belaruksissa kaikki kierteet ovat millisiä, joten pultteja kyllä löytyy pulttikaupasta. Ota yksi malliksi mukaan, niin löytyy oikeanlainen. Joissain kohteissa on kyllä hienokierre pultteja, ja niitä ei välttämättä ihan joka rautakaupasta löydy.
Minski traktor paras traktor!
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Ajettaessa neliveto pakkokytkettynä, kuuluu nopeuven noustessa vähänkin, vollotus joka vehkeessä, muissakin merkeissä (liekkö niissä automaattiasentoa vieläkään Twisted Evil ). Tarkotan, että tätä ei piä sekottaa levykytkimen urahteluun tiukemmassa veossa.
Tuon kitkalevypakan tarkotuksenahan on rajottaa vaihteistolta tulevaa vääntömomenttia, ettei tiukanpaikantullenkaan etuakselissa särkysi mitään ja koska rajamomentti määräytyy mutterin 28 tiukkuuven mukaan, pitäs sekin joskus tarkastaa. Ohjearvo tiukkuuveksi on 80-100Nm. Voi sen vetää tiukempaankin, kun sitten muistaa käytellessä olla pyytämättä etuakselilta mahottomia. Lisää kuvaa aiheesta:
Tämä ohje säädöstä varmaankin pätee myös tuon mtz-52 malliin?

Voikos tuollaista kardaani akselia oikaista vaikka ihan prässissä, kun tuossa se etummainen vipottaa jonkin verran?
Belarus MTZ 52 -69
Darksmoke
Viestit: 39
Liittynyt: 31 Touko 2008, 10:45

Viesti Kirjoittaja Darksmoke »

Torsti kirjoitti:
Darksmoke kirjoitti:pystyakselin suuntaisesti sivulta sivulle.
Tarkentaisitko hieman, heiluuko pyörä ikään kuin kääntäessä, vai onko siinä klappia aksiaalisuunnassa?
Siis koko pystyakseli liikkuu renkaan yläreunasta kymmenkunta senttiä esim käännettäessä vasemmalle.

Ollut viime aikoina lähes ainoastaan etukuormaaja töissä. :?
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

tapsa 86 kirjoitti:Tämä ohje säädöstä varmaankin pätee myös tuon mtz-52 malliin?

Voikos tuollaista kardaani akselia oikaista vaikka ihan prässissä, kun tuossa se etummainen vipottaa jonkin verran?
Sitäpä ei taida 52:ssa olla tuota koko kitkakytkintä. On vain kardaanin välituki, samoin kuin esim. 525:ssa on.

Miksei voisi oikaista prässissä. Vaatii vaan vähän silmää että onnistuu.
Minski traktor paras traktor!
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Torsti kirjoitti: Sitäpä ei taida 52:ssa olla tuota koko kitkakytkintä. On vain kardaanin välituki, samoin kuin esim. 525:ssa on.
Siis mtz 52:ssa on vaan välituki ilman ylikuormakytkintä, uudemmassa 525:ssa on välituessa tuo ylikuormakytkin kitkalevypakalla.
Sama asia vaan eri muodossa :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Vilske kirjoitti:
Torsti kirjoitti: Sitäpä ei taida 52:ssa olla tuota koko kitkakytkintä. On vain kardaanin välituki, samoin kuin esim. 525:ssa on.
Siis mtz 52:ssa on vaan välituki ilman ylikuormakytkintä, uudemmassa 525:ssa on välituessa tuo ylikuormakytkin kitkalevypakalla.
Sama asia vaan eri muodossa :)
Tarkotin kyllä sanoa, että 525:ssa ei ole ylikuormakytkintä. Ainakaan minun valkoisessa 525:ssa ei sitä ole. Voihan toki olla, että se on tullut myöhemmin näihin 500-sarjankin malleihin.
Minski traktor paras traktor!
Vastaa Viestiin