525: etupään kestäminen kuormainkäytössä
Valvoja: pelarusmaisteri
Kyllä ainakin 800-sarjalaises on sanottu olevan kitkalukko tai oikeammin automaattilukko...eli luulis sitten muissakin olevan samanlainen. Ei luulis sen aikasten venakkopoikien rakennelleen kovin montaa erilaista lukkoa etuakseliin Isä-Ukolla oli -77 vuosimallinen 525:nen. Siitä kerran paukahti koko etuakselin sisälmykset paskaksi, eli hampaat katkes "rattaista" kun se oli muistaakseni kantoja repinyt. Kun tuossa mallissa ei oo tuota kytkinmurikkaa kardaanien välissä, kuten 800-sarjalaisessa jo ainakin on. Pitää muuten komeeta ääntä kun se kytkin pääsee ulisemaan
Kartaanin välitukeen voi lisätä 2-3 kpl pitolevyjä mutta alkuperäinen sokkalukitteinen mutteri pitää vaihtaa nylocmutteriin koska sokanreikä jää levyjen lisäyksen jälkeen mutterin alle
Hajoituskuvassa pito/kitkalevyt nro. 11, 12 ja 13 sekä mutteri sokalla 21 ja 22.
http://www.autocat.ru/catalog/?model=168&group=101
Hajoituskuvassa pito/kitkalevyt nro. 11, 12 ja 13 sekä mutteri sokalla 21 ja 22.
http://www.autocat.ru/catalog/?model=168&group=101
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Enpä oo tajunnu että siinä kannattimessa on joku kitkakytkin. mihin se siinä oikeen vaikuttaa?? Se meilläkin varmaan vollottaa kun jatkuva neliveto on päällä, vaikuttaahan siihen ääneen sekin että takana on vähä isommat renkaat. täytyy kyllä ottaa se kannake työn alle ku lumet sulaa.ukki kirjoitti:Kardaanin kannattajassa oleva levykytkin ei saa olla liian "löysällä". Jos jatkuva ulina kuuluu, kuluvat kitkapalat nopeasti ja hyvin pian traktori on takavetoinen. Tarvittaessa on tehtävä levykytkimen säätä.
t. ukki
mtz-50 501 & 526 HX
Ajettaessa neliveto pakkokytkettynä, kuuluu nopeuven noustessa vähänkin, vollotus joka vehkeessä, muissakin merkeissä (liekkö niissä automaattiasentoa vieläkään ). Tarkotan, että tätä ei piä sekottaa levykytkimen urahteluun tiukemmassa veossa.
Tuon kitkalevypakan tarkotuksenahan on rajottaa vaihteistolta tulevaa vääntömomenttia, ettei tiukanpaikantullenkaan etuakselissa särkysi mitään ja koska rajamomentti määräytyy mutterin 28 tiukkuuven mukaan, pitäs sekin joskus tarkastaa. Ohjearvo tiukkuuveksi on 80-100Nm. Voi sen vetää tiukempaankin, kun sitten muistaa käytellessä olla pyytämättä etuakselilta mahottomia. Lisää kuvaa aiheesta:
Tuon kitkalevypakan tarkotuksenahan on rajottaa vaihteistolta tulevaa vääntömomenttia, ettei tiukanpaikantullenkaan etuakselissa särkysi mitään ja koska rajamomentti määräytyy mutterin 28 tiukkuuven mukaan, pitäs sekin joskus tarkastaa. Ohjearvo tiukkuuveksi on 80-100Nm. Voi sen vetää tiukempaankin, kun sitten muistaa käytellessä olla pyytämättä etuakselilta mahottomia. Lisää kuvaa aiheesta:
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Tarkentaisitko hieman, heiluuko pyörä ikään kuin kääntäessä, vai onko siinä klappia aksiaalisuunnassa?Darksmoke kirjoitti:pystyakselin suuntaisesti sivulta sivulle.
Onko sinulla hissikoukku vai krokotiilikoukku? Belaruksissa kaikki kierteet ovat millisiä, joten pultteja kyllä löytyy pulttikaupasta. Ota yksi malliksi mukaan, niin löytyy oikeanlainen. Joissain kohteissa on kyllä hienokierre pultteja, ja niitä ei välttämättä ihan joka rautakaupasta löydy.Btw: Mikä on vetokoukun pulttien varaosa numero (525 -86)?
Minski traktor paras traktor!
Tämä ohje säädöstä varmaankin pätee myös tuon mtz-52 malliin?Ajettaessa neliveto pakkokytkettynä, kuuluu nopeuven noustessa vähänkin, vollotus joka vehkeessä, muissakin merkeissä (liekkö niissä automaattiasentoa vieläkään Twisted Evil ). Tarkotan, että tätä ei piä sekottaa levykytkimen urahteluun tiukemmassa veossa.
Tuon kitkalevypakan tarkotuksenahan on rajottaa vaihteistolta tulevaa vääntömomenttia, ettei tiukanpaikantullenkaan etuakselissa särkysi mitään ja koska rajamomentti määräytyy mutterin 28 tiukkuuven mukaan, pitäs sekin joskus tarkastaa. Ohjearvo tiukkuuveksi on 80-100Nm. Voi sen vetää tiukempaankin, kun sitten muistaa käytellessä olla pyytämättä etuakselilta mahottomia. Lisää kuvaa aiheesta:
Voikos tuollaista kardaani akselia oikaista vaikka ihan prässissä, kun tuossa se etummainen vipottaa jonkin verran?
Belarus MTZ 52 -69
Siis koko pystyakseli liikkuu renkaan yläreunasta kymmenkunta senttiä esim käännettäessä vasemmalle.Torsti kirjoitti:Tarkentaisitko hieman, heiluuko pyörä ikään kuin kääntäessä, vai onko siinä klappia aksiaalisuunnassa?Darksmoke kirjoitti:pystyakselin suuntaisesti sivulta sivulle.
Ollut viime aikoina lähes ainoastaan etukuormaaja töissä.
Sitäpä ei taida 52:ssa olla tuota koko kitkakytkintä. On vain kardaanin välituki, samoin kuin esim. 525:ssa on.tapsa 86 kirjoitti:Tämä ohje säädöstä varmaankin pätee myös tuon mtz-52 malliin?
Voikos tuollaista kardaani akselia oikaista vaikka ihan prässissä, kun tuossa se etummainen vipottaa jonkin verran?
Miksei voisi oikaista prässissä. Vaatii vaan vähän silmää että onnistuu.
Minski traktor paras traktor!
Siis mtz 52:ssa on vaan välituki ilman ylikuormakytkintä, uudemmassa 525:ssa on välituessa tuo ylikuormakytkin kitkalevypakalla.Torsti kirjoitti: Sitäpä ei taida 52:ssa olla tuota koko kitkakytkintä. On vain kardaanin välituki, samoin kuin esim. 525:ssa on.
Sama asia vaan eri muodossa
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Tarkotin kyllä sanoa, että 525:ssa ei ole ylikuormakytkintä. Ainakaan minun valkoisessa 525:ssa ei sitä ole. Voihan toki olla, että se on tullut myöhemmin näihin 500-sarjankin malleihin.Vilske kirjoitti:Siis mtz 52:ssa on vaan välituki ilman ylikuormakytkintä, uudemmassa 525:ssa on välituessa tuo ylikuormakytkin kitkalevypakalla.Torsti kirjoitti: Sitäpä ei taida 52:ssa olla tuota koko kitkakytkintä. On vain kardaanin välituki, samoin kuin esim. 525:ssa on.
Sama asia vaan eri muodossa
Minski traktor paras traktor!