525: akkua vaille
Valvoja: pelarusmaisteri
525: akkua vaille
Lakkasi eilen kesken päivää 525 käynnistymästä; ei jaksanut pyörittää sitten millään. Ensin arvelin että laturi on kaput kun latauksen merkkivalo paloi aamulla aikansa.
Aamulla selvisi, että toinen akuista (2 kpl 12 V Oldhamia rinnakkain) on aivan loppu eikä ota enää virtaa sisään. Näytti olevan vuodelta 2000.
Onko järkevää tuolainen rinnankytkentä vai onko siinä vaara että jompikumpi ottaa nokkiinsa joko ladatessa tai purkaessa? Hyvää tuossa on se, että kahta pienempää on mukavampi nostaa paikalleen ja pois kuin yhtä isoa.
Millaisia akkuja teillä muilla on käytössä?
Aamulla selvisi, että toinen akuista (2 kpl 12 V Oldhamia rinnakkain) on aivan loppu eikä ota enää virtaa sisään. Näytti olevan vuodelta 2000.
Onko järkevää tuolainen rinnankytkentä vai onko siinä vaara että jompikumpi ottaa nokkiinsa joko ladatessa tai purkaessa? Hyvää tuossa on se, että kahta pienempää on mukavampi nostaa paikalleen ja pois kuin yhtä isoa.
Millaisia akkuja teillä muilla on käytössä?
-------
Mitenkäs tässä taas näin pääsi käymään...
Mitenkäs tässä taas näin pääsi käymään...
Enpä tiedä tuosta rinnakytkennästä, onko huono vai hyvä. Mutta ne akut kannattaa joka tapauksessa vaihtaa kumpikin kerrallaan, sillä jos jättää toiseksi vanhan, huonokuntoisemman kuin sen uusattu kaveri, niin vanha akku syö äkkiä uuden yhtä huonoon kuntoon.
50:ssä mulla on kaverilta löytynyt kuorma-auton akku, ja 525:ssa ikivanha salama-akku. Kumpikin kun on 12 voltin vehkeitä, niin pärjää yhdelläkin akulla...
50:ssä mulla on kaverilta löytynyt kuorma-auton akku, ja 525:ssa ikivanha salama-akku. Kumpikin kun on 12 voltin vehkeitä, niin pärjää yhdelläkin akulla...
Minski traktor paras traktor!
505:ssa oli kanssa vähän aikaa noi 88A (2 kpl 12 V Oldhamia rinnakkain) ja ei niitä kovin hyviksi voinut kehua, vaihtoon meni 4 vuoden päästä.
Eikös Oldhamin tilalle tullut Fulmetin mustat akut agrimarkettiin?
Eikös Oldhamin tilalle tullut Fulmetin mustat akut agrimarkettiin?
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Tuo torstin salama on kyllä parasta A-ryhmää. Tutulla taisi traktorissa kestää akku myös 14 vuotta, viimeisinä vuosina tosin joutui käyttämään lohkolämmitintä aina vilpoisempina päivinä, mutta latureiden kanssa ei tarvinnut kikkailla.
Se rinnankytkentä on täysin toimiva tapa, kunhan molemmat akut ovat täsmälleen samanlaisia. Ne pitää siis vaihtaa aina molemma kerralla ja uusien pitäisi olla samanlaiset ja samaa merkkiä. Silloin ei mitään ongelmia synny ja ne kestävät mahdollisimma pitkään.
Paljon on ollut juttua, ettei nykyään enää kestäviä akkuja saakaan. Siksi en oikein uskalla mitään suositella. Tällä hetkellä käytössä on 97 mallinen Verta ja kaksi 2001 vuosimallin sinistä Vartaa. tuo 97 mallinen alkaa olla jo aika väsynyt, mutt siniset vartat toimivat kuin uutena. Nuo siniset vartat ovat rinnankytkettyinä 361 valmetissa.
Itse tarvitsisin tuohon harkoviin akut. Kaksi kappaletta 140-220Ah:n akkua maksaa hunajaa, joten pitänee yrittää etsiä jostain hyviä käytettyjä.
Se rinnankytkentä on täysin toimiva tapa, kunhan molemmat akut ovat täsmälleen samanlaisia. Ne pitää siis vaihtaa aina molemma kerralla ja uusien pitäisi olla samanlaiset ja samaa merkkiä. Silloin ei mitään ongelmia synny ja ne kestävät mahdollisimma pitkään.
Paljon on ollut juttua, ettei nykyään enää kestäviä akkuja saakaan. Siksi en oikein uskalla mitään suositella. Tällä hetkellä käytössä on 97 mallinen Verta ja kaksi 2001 vuosimallin sinistä Vartaa. tuo 97 mallinen alkaa olla jo aika väsynyt, mutt siniset vartat toimivat kuin uutena. Nuo siniset vartat ovat rinnankytkettyinä 361 valmetissa.
Itse tarvitsisin tuohon harkoviin akut. Kaksi kappaletta 140-220Ah:n akkua maksaa hunajaa, joten pitänee yrittää etsiä jostain hyviä käytettyjä.
Valmet 361 II
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
Paras akku mitä vastaan on tähänmennessä tullu, on optiman red top hyytelöakku. Aivan uskomaton käynnistysteho. Toimii aina. Tosiaan tarkoitettu lähinnä starttiakuksi, eli kone ei saa olla mikään mahdoton joulukuusi.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993