Etunapojen huohotus

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Etunapojen huohotus

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Nimimerkki ukki käski linkittää tämmöset kuvat:

http://www.belkku.fi/etunapa1.JPG
http://www.belkku.fi/etunapa2.JPG

Nelivedon etunapoihin tehty huohotinputket. Ukki varmaan valaisee lisää, tai idean toteuttaja, jos käy palstalla...
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Samanlaista systeemiä olen itsekin miettinyt useampaan otteeseen. Onko tuossa siis porattu reikä siihen roppuun ja laitettu joku nippa, vai tehty kokonaan uusi roppu?
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Taitaa olla just porattu reikä roppuun ja ympätty letkunnippa siihen. Safematicin rasvarin letkut ja nipat sopii tuohon huohottimien rakenteluun kuin nyrkki silmään, on helppo vetää letkujen päät vaikka syylärin korkin juureen, niin jää luultavasti veenpinnan yläpuolelle. Eikös muuten nuissa yläkulmavaihteissa oli myös huohottimet tarpeelliset.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

No niin, siinähän se näkyy! Nämä jipot kun tekee niin luulis etunapojen pysyvän ruodussaan.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Viesti Kirjoittaja ukki »

Porataan öljytulpaan 9 mm reikä ja tehdään kierre 1/8 R tapilla. R= kartiokierre tappi.

Rasvanipasta porataan sisäosa pois. Letku nippaan kiinni ja letku kiinnitetään pellistä tehdyllä pannalla ylimmäisen pultin alle pyörän napaan. Letkun päähän tehdään sopivan kokoisesta kupariputkesta 90 asteen mutka kappale, joka varmistetaan lemmarilla.

Käytössä tulee muistaa, jotta ei "uita" napoja ainakaan syvässä rapakossa.

Kronoksella oli kulmavaihteet tehty "huokuviksi", mutta ei pyörän napaa. Näin ainakin kuvasta katsomalla ymmärsin? Onko näin?

ukki.
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Hyvät systeemit on pojat kehitelleet, varmaan tonne kulmavaihteeseenkin sitä painetta kehittyy ja alkaa öljyt karkailemaan vikapaikkoihin esim. pystyputkea pitkin alas alennusvaihteeseen (etunapa). Itse ainakin huomasin että tuolta alennusvaihteesta alkoi paineet karata tuota pystyputken ja alennusvaihteen saumasta josta pyörä kääntyy. Varsinkin etukuormain käytössä jousituksen n. 30mm aikaan saama liike sai lämpimällä kesäsäällä öljyn oikein tihkumaan tuosta kyseisestä saumasta.
Tehtaalla ovat muuten laittaneet superlonista leikatun tiivisteen pystyputken ja kulmavaihteen väliiseen liitokseen ja sillä on ikävä taipumus kerätä kosteutta.
Yhdessä vähäisen käytön ja kevyen kuormituksen takia ei jousitus liiku kuten on suunniteltu ja yhdessä ruosteen kanssa saattaa joskus jopa olla vaikeuksia saada pyöriä kääntymään haluttuun suuntaan.
Kyseiset superlonit on varmaan heitetty roskiin kun on tehty huoltoa joko öljyvuotojen tai huonon kääntyvyyden takia.
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jones »

Meillä on kans kuolannu öljyä sieltä navan ja kulmavaihteen välistä, joten varmaan olis syytä laittaa huohotin ja uusia öljyt. kuulin että kannattais laittaa vaseliinia siihen kulmavaihteeseen... mitäs meinaatte? ite en oo vielä ehtiny perehtyä siihen mutta jos sielä öljyn pitäis pysyä niin kai vaseliinikin vois toimia? tai sitte jäykempi öljy?? etuja vois olla että se ainakin pysyy varmemmin sisällä ja kai se voitelee sen, ainakin jos sen huohottimen siihen laittaa.
mtz-50 501 & 526 HX
Harre
Viestit: 20
Liittynyt: 12 Marras 2007, 00:07
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Harre »

Kah, olettepa keksinyt helpon konstin ylimääräisten paineiden pois päästämiseen navoista.
tarvitsee itsekkin koittaa moista omaan 525:een, kun kesällä öljyä tihkuttaa pois navoista. uudet tiivisteetkin on jo ostettu, muttei asennettu...
525 progress, 6-major
MTZ 1025
Viestit: 81
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 17:07

Re: Etunapojen huohotus

Viesti Kirjoittaja MTZ 1025 »

Rakentelin etunapojen huohottimet myös 825:een.Laitoin ilmansuodattimeen imuputkeen pienen kulmaliittimen, joka toimii injektori systeeminä.Kulmasta tein linjat etunavoille.Tällä rakentelulla ennen vuotavat navat ovat ruvenneet pysymään kuivina.Materiaalina käytin keskuvoitelun nippoja ja letkuja.
Toisessa Belkussa (1025) jossa on suora akseli, luulin ongelmien olevan ohi ja huohottimien hoitavan hommansa.Käytäntö vaan osoitti toisin, vuosi todella paljon maantieajossa.
Rakensin huohottimet letkujen päähän lokasuojan rautaan.Tämä ratkaisu on testaamatta. Onko muilla ollut samaa ongelmaa suoran akselin kanssa?
IH 475 -77
Belarus 1025 s -04
JD 6610 SE -01
Valtra VL 2402 -79
Vammas Major -81
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Etunapojen huohotus

Viesti Kirjoittaja Vilske »

MTZ 1025 kirjoitti:Toisessa Belkussa (1025) jossa on suora akseli, luulin ongelmien olevan ohi ja huohottimien hoitavan hommansa.Käytäntö vaan osoitti toisin, vuosi todella paljon maantieajossa.
Rakensin huohottimet letkujen päähän lokasuojan rautaan.Tämä ratkaisu on testaamatta. Onko muilla ollut samaa ongelmaa suoran akselin kanssa?
Tänään just katselin 920S( suoralla akselilla) toisen etupyörän navan stefan juuressa olevan hieman kosteutta johon pöly on tarttunut, onhan se jo siinä pyörinyt vajaan 4000h 8)

Toiselle puolelle jouduttiin vaihtamaan uusi etunapa viime kesänä kun laakeroinnissa tuntu olevan hieman sanomista ja olikin mutta suurin vika olikin sitten etuperässä :roll:

Toisessa belkussa oli uutena murroksen juuristefassa vuoto joka vaihdettiin takuuna, muistaakseni tehtaalla oli silloin ideana tunkea superloonia huottimen hatun sisälle pölyn pääsyn estämiseksi se kun poisti niin alkoi paineet tasaantumaan.
Viimeksi muokannut Vilske, 13 Touko 2013, 08:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
mtz82
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Syys 2007, 09:21
Paikkakunta: Imatra

Re: Etunapojen huohotus

Viesti Kirjoittaja mtz82 »

Jos tolpat joutuu purkamaan, kannattaa porata reikä sisemmän pystyputken puoliväliin niin loppuu öljyn nousu alakulmasta, eikä tarvitse tehdä huohottimia. Ne on arat rikkoutumaan metsäajossa. Yläkulmassa huohotin taitaa olla ainoa ratkaisu.

Vaseliini on yläkulmassa varmasti parempi kuin ei mitään, mutta kierrosluku on senverran suuri ettei se ole paraskaan voiteluaine sinne.
mtz82
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Etunapojen huohotus

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Tuo reikä on kyllä ehdottomasti paras ratkaisu, mikäli sen saa vielä sopivasti tehtyä.

Ihme kun eivät ole jo tehtaalla poranneet sitä...
Minski traktor paras traktor!
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: Etunapojen huohotus

Viesti Kirjoittaja 920GL »

MTZ 1025 kirjoitti:Rakentelin etunapojen huohottimet myös 825:een.Laitoin ilmansuodattimeen imuputkeen pienen kulmaliittimen, joka toimii injektori systeeminä.Kulmasta tein linjat etunavoille.Tällä rakentelulla ennen vuotavat navat ovat ruvenneet pysymään kuivina.Materiaalina käytin keskuvoitelun nippoja ja letkuja.
Toisessa Belkussa (1025) jossa on suora akseli, luulin ongelmien olevan ohi ja huohottimien hoitavan hommansa.Käytäntö vaan osoitti toisin, vuosi todella paljon maantieajossa.
Rakensin huohottimet letkujen päähän lokasuojan rautaan.Tämä ratkaisu on testaamatta. Onko muilla ollut samaa ongelmaa suoran akselin kanssa?
Tuossa mun kolmossarjalaisen suorassa akselissa oli sama, agrikymillä sit sanoivat että öljyn pinnan jättää n. sentin vajaaksi tarkistuspropusta niin ei tuu öljyt ulos. Ja on pitäny paikkansa...ja kyseinen määrä ei kai sit vaikuta voiteluunkaan.
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Etunapojen huohotus

Viesti Kirjoittaja Petri »

920GL kirjoitti: Tuossa mun kolmossarjalaisen suorassa akselissa oli sama, agrikymillä sit sanoivat että öljyn pinnan jättää n. sentin vajaaksi tarkistuspropusta niin ei tuu öljyt ulos. Ja on pitäny paikkansa...ja kyseinen määrä ei kai sit vaikuta voiteluunkaan.
Eli onko tämä nyt tulkittavissa niin, että antaa huohottaa vaan, lopulta öljymäärä asettuu tasoon, jossa ei enää vuoda ulos, mutta riittää kuitenkin voiteluun?

Petri
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: Etunapojen huohotus

Viesti Kirjoittaja 920GL »

Oman kokemksen perusteella näin oli, toisen kerran kun vaihdoin akseliin oljyt niin jätin sen sentin vajaaksi eikä sen koommin oo huohottanu öljyä pois..kestävyydestä en osaa sanoa kummempaa, on se nyt 1500 tuntia ainakin kestäny.
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
Vastaa Viestiin