820 jarruista

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Samppa79
Viestit: 137
Liittynyt: 02 Syys 2007, 14:00
Viesti:

820 jarruista

Viesti Kirjoittaja Samppa79 »

Nyt on pelastuksessa uudet rojut jarruissa ja tuntuu jotenkin toimivan, mutta... Oikeanpuolen jarrurummun, vai millä nimellä sitä murikkaa kutsutaan, jatkeena on toinen samantyylinen murikka jonka sisällä ei ole muuta kuin tyhjyyttä. Jarruakselin sisältä tulee tähän tyhjään osaan jokin booriakseli joka on siellä aivan vapaana? Kuuluuko tämän olla näin irtonainen, että vetämällä tulee ulos ja ei lukitu mihinkään kiinni? Mikä on akselin merkitys, voiko sen ottaa kokonaan pois? Tämä yksilö vaan jaksaa ylläättää edelleen.
koras
Viestit: 287
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 06:08
Paikkakunta: kuhmalahti / hämeenlinna

Re: 820 jarruista

Viesti Kirjoittaja koras »

hei
se on käsijarrun kotelo. sielä pitäis olla kaksi normi jarru levyä ja paisutin. onko boori akselin sisäpää ehyen näköinen? menee sieltä päästä helposti poikki... kaks O rengasta pitäis jossakin kohtaa olla tiivistyksenä.
Belarus 952(.2) vm 2006
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
Samppa79
Viestit: 137
Liittynyt: 02 Syys 2007, 14:00
Viesti:

Re: 820 jarruista

Viesti Kirjoittaja Samppa79 »

Jahas, siis mites tuossa voi käsijarru toimi kun siinä ei ole sisäkaluja, nyt rupeaa kiinnostamaan jo kovasti. Siis oikealla puolella tulisi normaalin jarrun jatkeena olla samanlainen paisutin systeemikö?
Samppa79
Viestit: 137
Liittynyt: 02 Syys 2007, 14:00
Viesti:

Re: 820 jarruista

Viesti Kirjoittaja Samppa79 »

Piti käydä kuusen juurella tutkimassa tilannetta. Käsijarru vaikuttaa suoraan polkimen vipuihin. Eli tuo akseli lienee turha, vai kuinka? Jos seuraavassa jarruremontissa tulppaa reiän ja poistaa akselin niin tilanne lienee ok.
kronos
Viestit: 591
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 20:39
Paikkakunta: kotka

Re: 820 jarruista

Viesti Kirjoittaja kronos »

Näkiskö tuosta mitä puuttuu?
Liitteet
073.gif
073.gif (80.37 KiB) Katsottu 13617 kertaa
Samppa79
Viestit: 137
Liittynyt: 02 Syys 2007, 14:00
Viesti:

Re: 820 jarruista

Viesti Kirjoittaja Samppa79 »

Näkyy puuttuvan koko käsijarrusysteemi :shock:
Käsijarru ei siis ole alkuperäinen koska sitä vedetään kuten hiacessa ja vapautetaan samalla tavalla. Belkun punainen mekanismi vaikuttaa suoraa jarrupolkimien vipuihin, ja sitä kautta käyttöjarruihin.
Tämä kone on osoittautunut todelliseksi helmeksi. Onhan tuossa vielä perään päin melkein metrin matkalla mekaniikkaa joka voi tulevaisuudessa tuoda kivaa remonttijumppaa. Tämä kuitataan nyt kuitenkin tähän, kaikki on muuten kunnossa joten lumia odotellessa. Kiitoksia vastauksista.
m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Re: 820 jarruista

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Kyllä mullakin käsijarru vaikuttaa vain polkimiin, ja uskoisin että on alkuperäinen viritys.
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 820 jarruista

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Kyllä taitaa olla kotimaista junkkari tehtaan tuotantoa tuo käsijarrun käyttölaite, samanlaista nostettavaa ja kierrettävää käyttövipua käytettiin valmeteissakin.

Tuollainenko se sinun belkkusi on?

Kuva
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Samppa79
Viestit: 137
Liittynyt: 02 Syys 2007, 14:00
Viesti:

Re: 820 jarruista

Viesti Kirjoittaja Samppa79 »

Se varmaan on ollut tuollainen. Punainen hytti, alkuperäinen väri. Konepelti on samanlainen 500 sarjassa, ilmeisesti vaihdettu ja väriltään harmaa, runko on punainen ja on alkuperäinen väri.
lannenmies
Viestit: 172
Liittynyt: 26 Kesä 2010, 12:12
Paikkakunta: Turku

Re: 820 jarruista

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Kyllä mullakin jarrupolkimet lukitaan sellaisella pikkukilkulla eli jalkajarru on käsijarru.Kone on tuosta Vilskeen kuvasta yhden vanhempi eli ruotsalaisella melunkerääjällä varustettu. :)
Kotikylän maatalouskalustosta 35% on meillä.
jymmi
Viestit: 76
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:38
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: 820 jarruista

Viesti Kirjoittaja jymmi »

Tarkoititko Samppa sitä kytkinpolkimen puoleista jarrusysteemiä.Sillä puolellahan on jarrujen jatkona tasauspyörästön lukko vermeet ja selostuksetasi päätellen purettu pois.Saatan olla väärässäkin joten korjatkaa asia jos näin on.
Samppa79
Viestit: 137
Liittynyt: 02 Syys 2007, 14:00
Viesti:

Re: 820 jarruista

Viesti Kirjoittaja Samppa79 »

Tasauspyörästön lukko on kunnossa ja helyt tallella. Oikea puoli on mysteeri.
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: 820 jarruista

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Tässä vuosimallista kuuluu käsijarru olla näin. Se ylimääräinen alkuperäinen jarrurumpu ei ole käytössä. Suomalainen toteutus
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 820 jarruista

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Kiitos Hasse, puit sanoiksi tarkoittamani : )
Punaisessa maaleissa olevassa 2-sarja junkkari belkussa voi olla näin järjestelyt eli 500-sarjan systeemi.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Vastaa Viestiin