Törmäsin tässä MMZ:n sivuja tutkiskellessani tämmöiseen moottorityyppiin. Suunniteltu lähinnä keskikokoisiin kuorma-autoihin ja busseihin. Mutta en pitäisi ihmeenä, vaikka vastaavaa myllyä hieman muunneltuna tultaisiin näkemään vielä belaruksenkin nokalla. Päällepäin tämä ei näytä ollenkaan enää tälle tutulle "perusmoottorille". Tilavuus on kuitenkin sama, iskua ja porausta ei ole muutettu. Kaikkea muuta onkin sitten. kuten esimerkiksi:
- 16- venttiilinen kansi
- III-gen Common Rail
- Vahvempi yhdestä jöötistä koneistettu 8:lla vastapainolla varustettu kampiakseli
- Jakopää on siirretty moottorin takaosaan
Tässä siis vain osa ominaisuuksista. Lukemat vaikuttavat melko lupaavilta:
-190,4hp @ 2300rpm
-710Nm @ 1200-1700rpm
-197g/kWh
Kuvaa en saa nyt tähän hätään ympättyä tähän, mutta kyseisen puulaakin sivuilta se löytyy eräästä esitteestä.
Seuraavasta linkistä kun etsitte tiedoston nimeltä MMZ_Catalog.pdf, niin pitäisi aueta.
https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing
MMZ D-249E5
Valvoja: pelarusmaisteri
MMZ D-249E5
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Re: MMZ D-249E5
Tuo on ollut esitteissä jo vuosia sitten.
Ennenkuin kokee perusteetonta iloa neuvostotehtaiden uusista malleista niin kannattaa muistaa, että uusia tutkielmia ja koelaitteita siellä tehtiin aina suuret määrät. Ne eivät päässeet koskaan tuotantoon vaan elivät vain esitteiden kansissa. Tuo D245-turbomoottorikin on ekan kerran rakennettu joskus 70-luvun puolivälissä. Sarjatuotantoon se pääsi 80/90-lukujen taitteessa. Lännessä olisi tehdas konkassa jos uusiutuminen olisi tuota tahtia...
Ennenkuin kokee perusteetonta iloa neuvostotehtaiden uusista malleista niin kannattaa muistaa, että uusia tutkielmia ja koelaitteita siellä tehtiin aina suuret määrät. Ne eivät päässeet koskaan tuotantoon vaan elivät vain esitteiden kansissa. Tuo D245-turbomoottorikin on ekan kerran rakennettu joskus 70-luvun puolivälissä. Sarjatuotantoon se pääsi 80/90-lukujen taitteessa. Lännessä olisi tehdas konkassa jos uusiutuminen olisi tuota tahtia...
Re: MMZ D-249E5
On voinut ollakin, mutta en itse ollut moista nähnyt, eikä siitä ollut tännekään kukaan kirjoittanut, niin ajattelinpa jakaa tämänkin asian.
Kyseisillä tehtailla on myös ollut tapana olla huutelematta tekemisistään, jos nyt ei välttämättä ihan siviilipuolella, niin muualla kyllä.
Kyseisillä tehtailla on myös ollut tapana olla huutelematta tekemisistään, jos nyt ei välttämättä ihan siviilipuolella, niin muualla kyllä.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993