D60 kansimurheita: 505 vm -83

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

klasumatti
Viestit: 25
Liittynyt: 31 Joulu 2013, 18:30

D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja klasumatti »

Kansipahvi päästää läpi aikalailla painetta jäähdyttimeen. Kiristäminen ei auttanut enää, joten
tiivisteen vaihto häämöttää. Kantta on aikaisemman omistajan toimesta hitsattu parista kohtaa, :evil:
on vissiin päässyt jäätymään. Hitsisaumat näyttävät myös tihkuttavan nestettä samoin kuin etukammiotkin.
Tekisi mieli vaihtaan saman tien kansi ehtaan osaan.
Onko näihin esikammiomallin koneeseen saatavana vielä uutta tai käytettyä
kantta? Haluaisin pitää koneen alkuperäisessä kuosissa ja minulle tuon vanhan moottorin voimat
hyvin riittää. JA onhan siinä piiiitkässä hehkutuksessa oma tunnelmansakin.
Miten lujia nuo etukammiokannnet yleesä ovat? Onko 70-lukuiset lujempia kuin
nämä viimeiset mallit
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja ukki »

Uutta kantta ei taida löytyä, kuin vahingossa jostakin? Purkaamoja kiertämään tai sitten se entinen kansi koneistamoon oikaisuun. Mitä tarkoitat etukammioilla? Etukammiot näkyvät vasta kun kansi on nostettu paikoiltaan pois. Jos tarkoitat suutimen juuria, on siihen vaihdettavissa uudet tiivisteet.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Eilen tuli vaidettua 521:een tiiviste. Oli aikalailla entistä kamaa. Ilmeni juurikin paineena jäähdyttimessä ja kannen takaosasta tihkuvana nesteenä. Nyt on paikoillaan unkarista keletagrolta tilattu tiiviste. Muutoin samanlainen kuin entinen, mutta on lisätty silikonia parantamaan tiivistystä. Ei tee enää painetta eikä näytä kuseksivankaan mistään. Samalla tuli vaihdettua uudet hehkut ja suuttimen kärjet. Eroa ei voinut olla huomaamatta.

Etenkin D-60 moottori on surullisen kuuluisa juurikin näistä kansivaivoista. Ei tarvitse edes välttämättä päästä keittämään, niin pahvi menee todella herkästi.
Ainakaan MV- tavaratalon sivuilta en löytänyt kyseiseen moottoriin uutta tiivistettä, mutta tosiaan tuolta unkarista niitä saa. Toimitusaika ja postikulut ovat vaan vähän suuremmat.

Mutta kuitenkin, tämmöstä sieltä äkkiseltään löytyi.

Etukammio sylinterikansi:

http://webshop.keletagro.hu/85_mtz-moto ... e=itemlist

Samaan kannentiiviste:

http://webshop.keletagro.hu/85_mtz-moto ... e=itemlist

Ja samalla kannattaa myös hankkia tämä, löytyy kutakuinkin kaikki D-50/D-60 moottorin tiivisteet.

http://webshop.keletagro.hu/85_mtz-moto ... e=itemlist

Ja samaiselta sivulta löytyy etukammioitakin, eivät olleet kovin tyyriitä. Jos ei unkari taitu, niin google avuksi. Käännös nyt on mitä on, mutta paremmin siitä saa selkoa kuin alkuperäisestä. Ja kyllä niitä osia löytyy vielä, kun vaan tajuaa etsiä oikeasta paikasta. Unkarissa kun tämä kanta on kuitenkin ihan toiselta planeetalta. Ja löytyy malleja ihan joka lähtöön, joten osille on kysyntääkin.

Ja mitä tuohon kestävyyteen tulee, niin voisin melkein vannoa, että D-50 on paljon huolettomampi ainakin tuon kansipahvin suhteen kuin mitä D-60. Viiskymppisellä on vedetty välillä aika raskaitakin kuormia ja syöttöä on ruuvattu ihan kiitettävästi lisää, silti ei mitään ongelmia. Tällä uudemmalla ei viitsi edes yrittää samaa.

Jos nyt lähdetään sille linjalle, että muutetaan suoraruiskuksi, niin aika iso urakka edessä. Nimittäin ei ihan pelkällä kannen ja mäntien vaihdolla selviä, jos haluaa oikesti tehdä hyvän. Mm. vauhtipyörä vaihdettava (Ruiskutusennakko eri etukammiossa ja suoraruiskussa, joten tämä säätötapin reikäkin on eri kohdassa.) ynnä muuta kivaa. Sitä vaihdettavaa kampetta kertyy aikamoinen määrä loppupeleissä. On kokeiltu, tiedän mistä puhun. Melkeinpä vähemmällä purkamisella nostaa keulalle valmiin D-240:n tai D-243:n. Tai jos voimaa haluaa, niin D-245:n.

Mutta toivottavasti nuista linkeistä nyt oli jotain iloakin.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
klasumatti
Viestit: 25
Liittynyt: 31 Joulu 2013, 18:30

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja klasumatti »

Niin, tarkoitin juuri sitä että vuotelee suuttimein ympäristöstä nestettä. Pakkasella tippasee
seisoessakin, Käyntilämpimänä vuoto näyttäisi lähes loppuvan.
Onko MTZ tietoa siittä miten tuolta Unkarista tavara osaa Suomeen.
Kannen hinta ei näyttäisi olevan ihan paha jos siinä on venttiilit, suuttimet ja etukammiot
paikoillaan.
Jos laittaa suoraruiskukannen niin mitä osia pitää vaihtaa? Onko
kestävämpi kuin tuo etukammiokansi?
Nykyinen kansi on senverran korjailtu, että kansitiivisteen vaihdolla
voi mennä muutaman kymmenen tuntia tai sitten ei.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

klasumatti kirjoitti:Niin, tarkoitin juuri sitä että vuotelee suuttimein ympäristöstä nestettä. Pakkasella tippasee
seisoessakin, Käyntilämpimänä vuoto näyttäisi lähes loppuvan.
Onko MTZ tietoa siittä miten tuolta Unkarista tavara osaa Suomeen.
Kannen hinta ei näyttäisi olevan ihan paha jos siinä on venttiilit, suuttimet ja etukammiot
paikoillaan.
Jos laittaa suoraruiskukannen niin mitä osia pitää vaihtaa? Onko
kestävämpi kuin tuo etukammiokansi?
Nykyinen kansi on senverran korjailtu, että kansitiivisteen vaihdolla
voi mennä muutaman kymmenen tuntia tai sitten ei.
Kyllä ne sieltä tulee, menee vaan se viikko aikaa toimitukseen. Kannattaa olla sähköpostitse yhteydessä jos on ongelmia.

Suoraruiskukoneessa on todella harvoin ongelmia kansipahvin kanssa. 80- luvun loppupuolella lopetettiin etukammiomallisten moottoreiden valmistus ja nykyään ne on korvattu suoraruiskuilla (D-242 ja D-244).

Ainakin seuraavat muistuu heti mieleen:
Kansi, imusarja, suuttimet, suutinputket, männät, vauhtipyörä (samalla koko kytkin), kampiakseli (mikäli haluaa nostattaa kierrokset 2200rpm, muutoin pärjää omalla.). Nämä nyt muistui heti alkuun mieleen. Eli melkoinen urakka kyllä.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

On se kyllä ihailtavan vahvaa tuo pelkkuhomma Unkarissa. Tuo 50/52-kanta lienee kans siellä edelleenkin kohtalaisen suuri, ainakin kun katsoo tuota kuva- ja videotarjontaa netissä. Siksi niillä varmaan löytyy tuota D-50 osaakin. Onkohan se Unkarissa, niin kuin Virossakin, että ne onkin sitten pääsääntösesti D-50L moottorilla eli penikka käynnistyksellä. Semmosen kannessahan ei ole sitten hehkutulppia, eikä reikiäkään niille. Kannattaa varmistaa, ennenkun tilaa. Eli nuita Minskiläisen etukammiokansia on siis neljää eri mallia kaikkiaan. Vaikka kyllä kuulemma pärjää ilman hehkujakin, jos on verkkosähköä käytettävissä ja hyvä moottorilämmitin.
Tuota D-60:stä tunnutaan pitävän jonkunlaisena kummajaisena tuolla Baltiassa. Siihen kun menee kyseleen osia, niin kattovat kieroon, että mitä se höpisee, ei semmosta oo olemassakaan.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Veikkaanpa, että nuo on ihan alkuperäisiä neuvostoajoilta peräisin, tai kunnostettuja. Ainakin kun tilattiin ampeerimittarreita 2 kappaletta, niin tulivat ihan alkuperäispakkauksessa. Tätä AP-200 mallia kun ei enää ilmeisesti valmisteta. Eronahan siinä on tähän uudempaan AP-110 malliin 20A asteikko (AP-110 30A) ja fyysisesti pienempi koko.

Toinen juttu mikä aiheutti päänvaivaa oli lämpömittari. Aikaisemminhan se oli tämä idioottivarma kapillaarimittari. Sitten kun siirrytään sähköiseen malliin, niin ongelmat alkavat. Nimittäin tilasin kokeeksi virosta UK-133AV tyyppisen mittarin. Alkuperäinen on tyyppiä UK-133. Uusi mittari toimii kyllä muuten ihan hyvin, mutta lämmöt kipuaa tappiin aika reipasta vauhtia. Eli sisäisessä kytkennässä on eroa senverta, että eipä toimikaan.

Mutta siitä kansipahvista, kuva kertoo varmasti enemmän kuin tuhat sanaa:

D-50/D-60

Kuva

D-240/D-243 jne.

Kuva

Lisäksihän näistä on nämä silikonimallit olemassa, mistä osa varmaan onkin jo tietoinen.

Etukammio

Kuva

Suoraruisku

Kuva

Mitä oon kuvia ja videoita nähnyt, niin sanoisin, että ehkä enempi on tätä sähköstartilla olevaa mallia Unkarissa. Lähinnä sitten baltian maissa ja Venäjällä tätä D-50L/D-60L moottorilla olevaa.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja katoi »

Tilasin Kelet Agrolta osia ja kyllä ne muut osat kuten suuttimet, suutin holkit, ja hehkut, painelaakeri, jarruvalon katkaisija ym. olivat alkuperäisosia, mutta tuo paineasetelma oli kiinalainen ja huono laatunen johtuen siitä että sitä ei valmisteta enää alkuperäisenä. Eihän sitä tiedä vaikka oli joku maanantai kappale onku muut tuolta tilanneet paineasetelmaa. Hyvin sieltä osat tuli.
Nyt näyttäisi jo minullakin kansi hiukan tihkuvan 501 takapäästä karkeasuodattimen läheltä ja nesteitä häviää useampi litra vuodessa jonnekin vähällä ajolla. Pitänee tutkia vuotoja. Alkuperäinen tiiviste. Pitänee kai alkaa tilaamaan Unkarista tuo silikonitiiviste.
Ps. Suutinholkin o-rengas kyllä vuotaa joten voi se olla kannentiiviste vielä älyillään. Ensi kesänä pitää koppeutua vaihtamaan lopulta ne holkit ja o-renkaat niin näkee loppuuko vuoto.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja katoi »

Tuolla uudemman mallin termostaatilla ei ole lämpöongelmia kun ei kaihdinta unohda kiinni plussakelillä. Parempi olisi jos noita osia saisi lähempää nimittäin rahti on kova jos on painoa Unkarista. Se taulukko Kelet-Agron sivulla ei pitänyt paikkaansa rahdin osalta kun tilasin. Oli hintavampi.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Ja tässä kun nyt tarkemmin ajattelee asiaa ja mitä kaikkee on maailmalla nähny, nii eiköhän nuista oo valtaosassa vaihettu koko moottori suorilta, jakopäässä oleva kompura tukee tätä väitettä. Se on kuitenki aikalailla oma revohkasa ruveta sitä muuttelemaan ja helpommalla pääsee ku vaihtaa koko myllyn. Mutta tosiaan, ihan mitä itse koneeltaan haluaa. Oli joku aika sitten entisessä 525:ssä juurikin D-240:n kansi ja männät ynnä muut hilppeet, mutta vauhtipyörä oli omasa. Muuten ihan jees, mutta männät oli jotain ihan paskalaatua ja öljyä palokin sitten ihan kiitettävästi. Lopputuloksena vaihettiin etukammio hilut takasin, kuormaaja nokalta pois ja kone myyntiin. Näillänäkymin taitaa vaikuttaa jossain päin baltiaa, ei tosin mennyt meiltä suoraan sinne. Tuossa 521:ssä taitaa olla nyt kolmas pahvi menossa. Talossa se on ollut parikymmentä vuotta. Nyt on ollut useamman vuoden nokalla KUN-10 etukuormaaja. Eli enää ei joudu mitenkään kovalle vedätykselle, sitä varten on 825 ja 920. Ja mitä tuohon kaihtimen käyttöön tulee, niin olen unohtanut sen etukammiollisissa ihan kokonaan. Kovemmilla pakkasilla jos on pakollista ajua, niin sitä varten on ihan belarukseen suunniteltuja "toppatakkeja" konepeiton päälle. Ajaa kutakuinkin saman asian ja hyttiinkin tulee ihan erilailla lämmintä ilmaa.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

suonsyrjä kirjoitti:niin mut jiä koneen vaihos see tekemisen riemu välliin :wink:
No sepä kyllä, jos vaan löytyy tarpeeks urheilumieltä.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
klasumatti
Viestit: 25
Liittynyt: 31 Joulu 2013, 18:30

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja klasumatti »

Eli kannattais kuitenkin yrittää vaihetella kansipahvia siihen silikontiivistettyyn malliin ja tutkia eutkammiot ja niiden tiivistykset.
Mitähän mahtaisi maksaa Unkarista kansi rahteineen? tuleeko kuljetus maksamaan saman verran lisää mitä kannelle annettin hintaa?
Onko foorumilaisilla tietoa venäjän osista. Ajattelin että voisihan se kansi löytyä naapurimaastakin ,kun nota siellä on valmistettu muutama
miljoona kappaletta 8)
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja katoi »

klasumatti
Viestit: 25
Liittynyt: 31 Joulu 2013, 18:30

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja klasumatti »

Keletagron tiivisteille tuli toimituskuluja 48 €! Itse tiivisteet maksoivat alle puolet tästä eli 18 €. :evil:
Jäivät tällä erää tilaamatta.
Onko tosiaan niin että ainoa toimitustapa on kuriiriposti joka maksaa maltaita vai töppäsinko jotenkin.
Muita toimitustapoja ei noilla sivuilla saanut valittua tämä oli ainoa.
Jollei muuta tapaa löydy pitää yrittää saada tiivisteet jostakin muualta tai sitten pitää tilata isompi erä rompetta jotta
ei nuo toimituskulut ole suhteessa niin isot.
Harmi, tuo silikonilla vahvistettu tiiviste vaikutti tosi patevältä ratkaisulta vanhaan moottoriin
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Sepä onkin yksi haittapuoli tuon firman kanssa, sen lisäksi, että sähköpostiin vastaamisessa saattaa kestää pitempkin tovi.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Vastaa Viestiin