D60 kansimurheita: 505 vm -83

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

klasumatti
Viestit: 25
Liittynyt: 31 Joulu 2013, 18:30

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja klasumatti »

Nyt tuli postipaketti Suomen käyttökoneelta. Kohtuulliseen 45 € hintaan tuli kaikki moottorin tiivisteet. Ilmeisesti ne on alkuperäisiä venäläisiä.
Muuten tavara näyttää käyttökelpoiselta mutta kannentiiviste on kuin rotan jyrsimä, aukkojen reunoista puuttuu palasia ja tiivistepinnassa on koloja
ja huokosia vaikka muille jakaa. Kannattaako tuohon sivellä vaikka tiivisteliimaa ja kuivattaa kunnolla ennen asennusta? Saattaisi kestää pidempään.
Keletagron tiivisteiden laatu näyttää ainakin kuvissa monta kertaa paremmalta. Tosin, kun aikoinaan remontoin 80-luvulla ladan kansia niin venäläinen
massatiiviste piti ja kesti paremmin kuin ns. länsimallinen tiiviste. Se toimi jopa ilman jälkikiristystä. Mutta ne oli niitä aikoja ne. :-)
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Sinuna hankkisin kyllä ihan kunnon tiivisteen, senverta pahalle kuullostaa tuo kuvaus.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
klasumatti
Viestit: 25
Liittynyt: 31 Joulu 2013, 18:30

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja klasumatti »

Löytyisköhän tuohon parempaa tiivistettä lähempää kuin Unkarista. Suomessa taitaa olla Käyttökoneen lisäksi vaan Agri Kymi jolla näitä on, mutta ilmeisesti ovat samaa venäjältä tulevaa tavaraa. Nyt tarvis vaan sen kannentiivisteen. Tuossa tiivistesarjassa ei ollut niitä O-renkaita suutinten ympärille
tuleviin holkkeihin. Mahtaako siihen sopia ihan tavalliset tiivisterenkulat vai tarviiko olla jotain kuumaa kestävää erikoiskumia?
koras
Viestit: 287
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 06:08
Paikkakunta: kuhmalahti / hämeenlinna

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja koras »

hei.

kyllä siihen passaa suoraruiskun kansi pahvi. D-60 on D-240 lohkoon tehty.
minulla on d-240 silikooni tiivistettä ja taitaa olla suonsyrjälläkin. myös isällä on pohjosessa pari jemmassa. riippuen mistä päin olet ja kuka halavimalla myy , osta sieltä... mie myyn aina 5e halavemmalla kun muut... :lol:
Belarus 952(.2) vm 2006
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
klasumatti
Viestit: 25
Liittynyt: 31 Joulu 2013, 18:30

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja klasumatti »

Hei,
Oulunseudullahan minä, tarkemmin sanottuna Ii:ssä, siellä se on konekin. Kuulostais hyvältä tuo että laittaa sen suoraruiskun
tiivisteen kun se ilmeisesti on muutenkin lujempi. Noista kuvista kun katsoo, niin ei siinä tosiaan ole kuin nuo etukammion kohdalla
olevat reiät. Onko niiden kohdalla 240 moottorissa kannessa metallia vai tyhjää tilaa?
Mikä olisi tiivisteen hinta? Laitakko postissa?
koras
Viestit: 287
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 06:08
Paikkakunta: kuhmalahti / hämeenlinna

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja koras »

varmaan se 10 on sopu hinta + postikulut. isällä sielä vaalassa olis lähimpänä niitä tiivisteitä. toki postikin tuo.
Belarus 952(.2) vm 2006
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
klasumatti
Viestit: 25
Liittynyt: 31 Joulu 2013, 18:30

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja klasumatti »

No niin,
Nyt on sitten kansipahvi vaihdettu, kansi oli vielä jonkinlaisessa kunnossa, etukammiot oli ehjät eikä pahoja halkeamia
löytynyt. Ruuvailin sitten paketin kasaan ja laitoin vielä uuden termostaattikotelon kaupan päälle.
Kone tulille ja sitten löytyikin uusi vuoto :evil: , nyt tulee nestettä pakosarjan laipan vierestä lohkon etupäästä,
vähän sennäköinen vuoto, että joku valuhuokonen olisi puhjennut tai sitten on vesitilasta kansi halki pakosarjaan päin.
Mitähän kannattaisi seuraavaksi tehdä, kilo syylärisementtia koneeseen vai hitsausta ja viilausta?
Onko tuo tyypillinen vuotopaikka D-60 koneelle.Jokatapauksessa kansi ei tuosta vuotanut ennen remonttia.
No, jäähdyttimeen ei kuitenkaan enään näytä tulevan painetta kun se vuotaa ulos tuosta uudesta kohdasta :lol:
Onko tuo kansi yleensä hitsattavissa 48 puikolla?
klasumatti
Viestit: 25
Liittynyt: 31 Joulu 2013, 18:30

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja klasumatti »

Niin, senverran piti vielä omaa kertomusta täydentää, että suoraruiskukoneen tiiviste passaa kyllä D-60 koneeseen.
Paikallaan oleva tiiviste oli ihan loppu, mutta sekin oli jo tätä "suoraruisku" mallia eli kone on aikaisemminkin käytetty auki
ainakin yhden kerran. Kannessa oli sylinterien välikohtiin ajettu jollakin työkalulla urat laidasta toiseen. Niitä oli kolme ja jokaisenpituus oli n. 10 senttiä. Näyttivät käsityövä tehdyiltä. Lieneekö jokin sepän oma patentti vai onko ihan sarjatuotannossa. En ole missään moottorissa
nähnyt tuollaisia aikaisemmin.
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja Vilske »

klasumatti kirjoitti:Niin, senverran piti vielä omaa kertomusta täydentää, että suoraruiskukoneen tiiviste passaa kyllä D-60 koneeseen.
Paikallaan oleva tiiviste oli ihan loppu, mutta sekin oli jo tätä "suoraruisku" mallia eli kone on aikaisemminkin käytetty auki
ainakin yhden kerran. Kannessa oli sylinterien välikohtiin ajettu jollakin työkalulla urat laidasta toiseen. Niitä oli kolme ja jokaisenpituus oli n. 10 senttiä. Näyttivät käsityövä tehdyiltä. Lieneekö jokin sepän oma patentti vai onko ihan sarjatuotannossa. En ole missään moottorissa
nähnyt tuollaisia aikaisemmin.
Otitko kuvia tuosta käsityön helmestä, jos otit otamme kuvat kiitollisuudella vastaan.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Kyllä ne sylinterien välillä olevat urat on tehtaan jäljiltä,mulla kummassakin kannessa on ne.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
klasumatti
Viestit: 25
Liittynyt: 31 Joulu 2013, 18:30

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja klasumatti »

Tuo onpi hyvä tietää. Urien syvempi tarkoitus jää epäselväksi. Onko sillä yritetty estää lämpöhalkeamista vai parantaa jäähdytystä kannessa.
Tutkin näin vappuaaton ratoksi kansivikaa, ykköspytyn pakokanavasta puuttuu reunasta palanen ja koloon on laitettu ties mitä tiivistemassaa joka nyt sitten on pettänyt. Ostin muutaman sikahintaisen nikkeliseostetun hitsauspuikon (a 4.5 €). Kun vappukrapula helpottaa pitää kolvailla jonkilainen paikka pakokanavaan ja katsoa tuleeko tuosta kannesta enää kalua. Jos ei tule, niin sitten on taas palattava alkupisteeseen eli
yritettävä löytää jostakin ehjä varaosa tilalle. Kummallisinta on ,että tuo paikka kesti kuitenkin talven metsäajot ja muut rutistukset ihan hyvin. Ja mukavaahan sekin on, että kone hajosi kotipihalle eikä kymmenen kilometrin päähän metsään. Että onhan tässä nyt paljolti hyviäkin puolia mukana :wink:
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja MTZ »

No mulla on toi kansi mikä edelleen paikoillaan ollut 10 vuotta ahtimen kanssa eikä mitään murheita.Vuosi sitten vaihtu riskimpi ahdin ja ja pelaa vieläkin hyvin :mrgreen:
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
klasumatti
Viestit: 25
Liittynyt: 31 Joulu 2013, 18:30

Re: D60 kansimurheita: 505 vm -83

Viesti Kirjoittaja klasumatti »

No niiin, vappu meni ja purkailin pakosarjan pois koneesta. Siinä on etummaisen käyrän alapuolella semmoinen metallista prässätty
tulppa, jonka oli ruoste raiskannu niin että vesi pääsi läpi. Paremman puutteessa ehjäsin sen sähköliimalla ja kasasin palikat
taas yhteen. Nyt näyttää öljyt ja nesteet pysyvän koneessa sisällä ja lämpömittarikin heräsi talvihorroksesta ja kiipesi ensi kertaa
melkein vihreälle asti. Katsotaan nyt rauhassa vähän aikaa kestääkö tämä korjaus ja jälkikiristetään kansi sitten uudelleen.
Seuraavaksi pitäisi ihmetellä hydrauliikan paineita. Mittaus antoi tulokseksi molemmista liittimista 50 bar kaasu pohjassa.
Saattaapi olla vähän painetta hukassa? Tuolla juuri kuitenkin nostaa vetokoukun tyhjän kärryn kanssa. Mistäkähän kannattaisi aloittaa kadonneiden paineiden metsästys? Voiko pumppu olla niin lopussa ettei tuon enempi jaksa punnertaa edes kylmillä öljyilla?
Vastaa Viestiin