Mitäpä ootta hommaillu?
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Nostetaanpa nyt tätäkin aihetta kun tässä nyt on tapahtunut jo yhtä sun toista. Nyt viimeisen parin kuukauden ajan olen käyttänyt lähes kaikki viikonloppuni kaikenlaiseen pieneen fiksailuun, kun aikaa kerrankin on. 521:een tuli vaihdettua kansipahvi, hehkut, RR362 säädin, RB-1 rele, Jubanan startti, suuttimet kärjet yms. pientä mitä en enää edes muista. Jälkeenpäin voi sanoa, että kyllä kannatti. Käyntiinlähtö kun oli aiemmin sitä luokkaa, että jos apuvirralla sai puolen tunnin aikana riehuttua koneen tulille, niin pystyi olemaan tyytyväinen. Yllättävän helposti mahtui tuo alkuperäismallinen startti tulemaan pois, vaikka etukuormaaja traktorissa onkin. Liekö sitten venäläinen ajatellut jopa tätäkin asiaa. Nyt jokatapauksessa on lääniä vaikka kuinka tämän Jubanan myötä.
Aikoinaan öljyjä 825:een vaihtaessa huomasin tyhjennysropun aukaistuani, että öljypohjassa on jotain irti. En jäänyt enempää ihmettelemään, vaan laskin pohjan pois. Tämän näköinen yllätys tuli vastaan.
Silloin tuli vaan kiireessä tarkistettua, että mitään ei ole pahemmin vialla ja löinkin nippuun koko keksinnön vielä samana iltana. Ei ongelmia siis sen suhteen. Mutta pitihän se kuntoon saada, jotta sai mielenrauhan. Eli virosta siis uusi imuputki, sekä paineputki. Jälkimmäisessä kun oli todella suuri ruttu, liekö siivilän kappaleet lähteneet tangentin suuntaan ja kohdanneet esteen, kuka tietää.
Nyt pitäisi alkaa sitten väkertelemään 521:n sähköjä kuntoon, tarkoitus kun olisi lähitulevaisuudessa käydä koko hötäskä totaalisesti läpi ja vetäistä uutta maalia pintaan. Ajan hammas on iskenut ainakin fernmon ohjaamoon pahemman kerran. Eteenpäin ollaan kyllä tämänkin suhteen päästy, mutta vielä on tekemistä ihan riittävästi.
Aikoinaan öljyjä 825:een vaihtaessa huomasin tyhjennysropun aukaistuani, että öljypohjassa on jotain irti. En jäänyt enempää ihmettelemään, vaan laskin pohjan pois. Tämän näköinen yllätys tuli vastaan.
Silloin tuli vaan kiireessä tarkistettua, että mitään ei ole pahemmin vialla ja löinkin nippuun koko keksinnön vielä samana iltana. Ei ongelmia siis sen suhteen. Mutta pitihän se kuntoon saada, jotta sai mielenrauhan. Eli virosta siis uusi imuputki, sekä paineputki. Jälkimmäisessä kun oli todella suuri ruttu, liekö siivilän kappaleet lähteneet tangentin suuntaan ja kohdanneet esteen, kuka tietää.
Nyt pitäisi alkaa sitten väkertelemään 521:n sähköjä kuntoon, tarkoitus kun olisi lähitulevaisuudessa käydä koko hötäskä totaalisesti läpi ja vetäistä uutta maalia pintaan. Ajan hammas on iskenut ainakin fernmon ohjaamoon pahemman kerran. Eteenpäin ollaan kyllä tämänkin suhteen päästy, mutta vielä on tekemistä ihan riittävästi.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Isäukon tukkikärryyn tuli hitsattua hydrauli säiliö. Oli RKP:n valmistama vanha 80l säiliö josta oli alunperin tarkoitus muokata sopiva, mutta katsoin helpommaksi tehdä uuden. Kävin tänään leikkaamassa ammattikoululla osat kun sattuu olemaan vielä sama opettaja joka oli 15v sitten ku ite olin metallipuolella siitä vanhastasäiliöstä otin hitsattavat nipat ja pohja ropun rasiaporalla irti ja hitsasin ne uuteen säiliöön. Huomenna vielä irroitettavan kannen teko. Laitan kuvaa valmiista tuotteesta kunhan saan maalattua.
Viimeksi muokannut k1200rs, 11 Maalis 2014, 08:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Tällainen tuli entisöityä. Nyt työn alla samanlainen, mutta musta, ja vähän tehokkaampi vielä.
- Liitteet
-
- Saab1.jpg (73.21 KiB) Katsottu 9520 kertaa
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Komja on peli! saako noihin vielä hyvin osia?kimmoa kirjoitti:Tällainen tuli entisöityä. Nyt työn alla samanlainen, mutta musta, ja vähän tehokkaampi vielä.
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Saa kohtalaisesti, kun oon purkanut kohta 3 autoa pelkästään varaosiksi ja hamstrasin korin korjauspeltejä nurkkiin silloin kun niitä vielä sai. Moottoriin sopii monet osat uudemmista malleista ja soveltaen myös muista merkeistä, varsinaisia ongelmia on pelkästään vaihteiston kanssa. Kulutusosia saa melko hyvin vielä uutena.
Noita on tässä lähi- ja perhepiirissä yhteensä 5, 3 aktiivikäytössä. Siksikin pitää osia olla.
Noita on tässä lähi- ja perhepiirissä yhteensä 5, 3 aktiivikäytössä. Siksikin pitää osia olla.
-
- Viestit: 907
- Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
- Paikkakunta: Suomussalmi
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Näin jokaisella on omat harrastuksensa, vaikka belarukset meitä yhdistää (hyvä harrastus sekin!). Vein pelastuslautani huoltoon; nyt tietää myös mitä siellä sisällä on:
http://ilmari.vapaavuoro.uusisuomi.fi/v ... stuslautta
terveisin,
pv
http://ilmari.vapaavuoro.uusisuomi.fi/v ... stuslautta
terveisin,
pv
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Karhulasta Kotkan kupeesta piti eilen illalla käydä hakemassa tuollainen bändin kiusaksi.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Näkyneekö kuva muilla? Minulla ei (no access)Vilske kirjoitti:Karhulasta Kotkan kupeesta piti eilen illalla käydä hakemassa tuollainen bändin kiusaksi.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Ei näy kuva onko tuon wid 8.1 temppujaRokressi kirjoitti:Näkyneekö kuva muilla? Minulla ei (no access)Vilske kirjoitti:Karhulasta Kotkan kupeesta piti eilen illalla käydä hakemassa tuollainen bändin kiusaksi.
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Kokeillaan sit liitteenä.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Nyt näkyy Olisit tullu kahvilleVilske kirjoitti:Kokeillaan sit liitteenä.
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Tänään avattu kansi 952.3:sta...kannentiivistehän se sieltä meni.. Täytyy se kansikin käyttää koneistamolla kun auki kerran on ettei siihen tullu mitää...ja suuttimetkin varmaan kannattais kattoa?
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
DT-14 vm.-57
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Kärsiikö udella,minkämoista musiikkigenreä tämä pumppu edustaa?Vilske kirjoitti:Karhulasta Kotkan kupeesta piti eilen illalla käydä hakemassa tuollainen bändin kiusaksi.
Belarus 526 Agross Turbo -89 + Inter Tech IT 1600- etukuormain, ZTS 14245 -97.
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Esim. 2010 oli tuollainen projekti.pihlavan kirjoitti:Kärsiikö udella,minkämoista musiikkigenreä tämä pumppu edustaa?Vilske kirjoitti:Karhulasta Kotkan kupeesta piti eilen illalla käydä hakemassa tuollainen bändin kiusaksi.
https://onedrive.live.com/redir?resid=2 ... ile%2c.pdf
2012 oltiin Blues Brothersin kimpussa.
http://belkku.galleria.fi/kuvat/Brother ... io_1.0.mp4 (66 minuuttia)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Hain liikuteltavan varaston kotiin. Kevyt tuo on vetää, nousi mäetkin helposti, vaikka vauhtia ei Belkulla saanutkaan. Nyt sahatavarat rimoitettuna kärryyn, niin saavat huoletta kuivua.
- Liitteet
-
- WP_001212.jpg (174.48 KiB) Katsottu 9796 kertaa
30. Belarus -vuosi täyttyy 10.2014.
Valmet 862 combi Arbro -87
Belarus 825 + Patu 80 -90
Belarus 920 -96, se eka Syncro
Valmet 862 combi Arbro -87
Belarus 825 + Patu 80 -90
Belarus 920 -96, se eka Syncro