netistä löydettyjä belkkuja

täällä saavat belkkumiehet ja -naiset turista kaikista asioista

Valvoja: pelarusmaisteri

audiq
Viestit: 45
Liittynyt: 10 Tammi 2014, 22:20

Re: netistä löydettyjä belkkuja

Viesti Kirjoittaja audiq »

ukki kirjoitti:Ihan normaali neliveto se on. Murrosvaiheen malli, koska 1969 heinäkuussa tuli turvaohjaamo (junkkari ohjaamo) pakko. Super malli tuli markkonoille -70:tä. Näkyy olevan pikku Belaruksen takavanteet paikoillaan ja edessä kuorma-auton lukkovanteella jotkin k-auton renkaat. Maalattu varmaankin jossain välissä koska maali pinta hyvin säilynyt. Puskulevy varmaankin joinkin sepän tekemä? Ainakin tosi järeä sylinteri, on varmasti hidas liikkeissään, mutta voimakas. Ainakin toteutus on onnistuneen näköinen.

Siinä olisi jo perinne kone säilytykseen tai käyttöön. Miten sitten lienee muuten kunnossa? Joten jos olet kiinnostunut, osta pois.

ps. Ei ole minulla myynnissä, joten ei ollut myynti puhen vuoro.

ukki
Jonkinlainen kopillinen mökkitraktori pitäisi löytää. Mielummin kyllä pienempi, että jos hajoaa isosti, niin olisi helpompi kuljettaa korjattavaksi. Mietin myös, että kannattaisiko hankkia "muodikkaampi" englantilainen, kun sellaisesta voisi rikkinäisenäkin saada melkein omat pois, kun Belarus taitaa olla lähinnä kilohintainen epäkuntoisena. 400:n Belarus on hyvinkin tuttu laite, että Belarusta vastaan ei mitään ole. Ja vaatimuksena koppi on aika paljon vaadittu englantilaisia ajatellen. - Belaruksissa taas on pääsääntöisesti aina koppi.

Miten tuo MTZ 50 eroaa 500 sarjan traktoreista? Jossain luki, että 500 sarja on seuraajamalli, mutta onko näissä tekniikassa kuinka paljon eroa? Saako tuollaiseen 50:seen osia helposti ja kuinka kestävä se on käytössä? Onko siinä jotain heikkoa lenkkiä?
Käyttötarkoitus olisi kevyttä mökkikäyttöä. - Vähän kyntämistä, yksittäisten puiden kiskomista ja sellaista pientä mökkipuuhastelua.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: netistä löydettyjä belkkuja

Viesti Kirjoittaja ukki »

Ei Belaruksessa ole heikkoa lenkkiä laisinkaan. Jos sellaista etsitään on se yleensä kuljettajan/omistajan taitamattomuutta, lähinnä hänen korvien välissä. Kyllä mökki koneena menee varmasti majuri, nuhvi kuin taavettikin. Se on lopultakin asenteesta kiinni!

Kyllä tuohon MTZ 50:seen saa vielä osia.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
audiq
Viestit: 45
Liittynyt: 10 Tammi 2014, 22:20

Re: netistä löydettyjä belkkuja

Viesti Kirjoittaja audiq »

Meillä kun on ennestään 400:n, niin siinä niitä heikkoja lenkkejä taitaa joidenkin mielestä olla. Meidän yksilö kyllä toiminut kohtuullisen pienillä korjailuilla jo 30 vuotta samassa taloudessa. Ei sillä kyllä hirveästi ajoa ole ollut. Ehkä joku 60 litraa vuodessa menee dieseliä keskimäärin.

YouTuben videoissa MTZ 50 mallissa näkyi olevan bensakäyttöinen starttimoottori. Mikäs juttu se sellainen oikein on? Onko noissa kaikissa, vai onko se jokin venäläisten talvilisävaruste?

Nuffield olisi yksi mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta aika harvassa niissä on koppi ja koppi on kyllä tarpeellinen turvavaruste mökkitontilla.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: netistä löydettyjä belkkuja

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

audiq kirjoitti:

Miten tuo MTZ 50 eroaa 500 sarjan traktoreista? Jossain luki, että 500 sarja on seuraajamalli, mutta onko näissä tekniikassa kuinka paljon eroa? Saako tuollaiseen 50:seen osia helposti ja kuinka kestävä se on käytössä? Onko siinä jotain heikkoa lenkkiä?
Puhuttaessa Suomessa myydyistä Belaruksista kannattaa muistaa se seikka, että maahantuontihuollon yhteydessä myös mallimerkintä koki usein muutoksen. Jos tuli esimerkiksi uusi ohjaamomalli, niin mallinimi muuttui myös samalla. Tämän takia esimerkiksi täällä myyty Belarus 920E (18/4 synkronoimaton vaihteisto) on oikesti vain uusilla tarroilla varustettu MTZ 820.2. Nimi on ilmeisesti vaihdettu sen takia, koska täällä on ollut jo aiemmin käytössä MTZ 820- mallinimi. Toisena hyvänä esimerkkinä on MTZ-80/82, joka tunnetaan täällä paremmin 800- sarjalaisena. Tämän perustraktorina on ollut aina MTZ-80, tai nelivetomallina MTZ-82. Edelleenkin, ohjaamon ynnä muun päivityksen ohella keksittiin aina uusi mallinimi.

Käytännössähän nämä suomeen tuodut 500- sarjan belarukset ovat nimenomaan juuri MTZ-50/52 malleja. Ohjaamo, väri, ynnä muuta tilpehööriä vaihdettiin sitten kouvolassa vastaamaan täkäläisiä oloja. Toinen juttu on sitten nämä agross- sarjan koneet (506/526) joissa oli D-242 moottori etukammion sijaan. Sitä vastaava tehtaan malli olikin MTZ-572. Jos nyt ajatellaan ihan perus viiskymppistä, niin moottori vaihtui D-60 malliin MTZ-50 Super- mallin myötä. Samalla tuli myös tämä perinteinen kulmikas konepeitto. Aiemmin moottori oli mallia D-50. jonka tunnistaa helposti lohkossa olevasta kahdesta luukusta. Nimenomaan tämä D-60 on surullisenkuuluista kansiongelmistaan. Pahvia palaa todella herkästi, jos ei ole tarkkana lämpöjen kanssa. EIkä välttämättä tarvitse olla kyllä liiallisia lämpöjäkään. Olen kuullut legendaa, että viimeiset Suomeen tulleet etukammiokoneet olivat kasattu hylkyosista, koska jostain kumman syystä täältä oltiin tilattu semmoisia, vaikka suoraruiskua olikin jo tarjolla (D-242).

Tämä "penikka" löytyy MTZ-50/52L mallista, jonka moottorina on joko D-50L tai D-60L. Tämä L- merkintä tarkoittaa nimenomaan tuota PD-10 bensastarttia. Sama homma 80- sarjassa.

Tämä 20% muutos johtui siitä seikasta, että kolhooseilla oli aikoinaan omat varaosavarastot ja niiden päivittäminen uuden mallin myötä olisi ollut tuhottoman työlästä. Kun muutokset pysyivät pieninä, niin ei tarvinnut hankkia turhaan uusia varaosia, pääsääntöisesti lähes kaikki kävivät vanhemmasta mallista uudempaan.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
k1200rs
Viestit: 186
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 20:31
Paikkakunta: Koillismaa

Re: netistä löydettyjä belkkuja

Viesti Kirjoittaja k1200rs »

=MTZ= kirjoitti: Käytännössähän nämä suomeen tuodut 500- sarjan belarukset ovat nimenomaan juuri MTZ-50/52 malleja. Ohjaamo, väri, ynnä muuta tilpehööriä vaihdettiin sitten kouvolassa vastaamaan täkäläisiä oloja. Toinen juttu on sitten nämä agross- sarjan koneet (506/526) joissa oli D-242 moottori etukammion sijaan. Sitä vastaava tehtaan malli olikin MTZ-572. Jos nyt ajatellaan ihan perus viiskymppistä, niin moottori vaihtui D-60 malliin MTZ-50 Super- mallin myötä. Samalla tuli myös tämä perinteinen kulmikas konepeitto. Aiemmin moottori oli mallia D-50. jonka tunnistaa helposti lohkossa olevasta kahdesta luukusta. Nimenomaan tämä D-60 on surullisenkuuluista kansiongelmistaan. Pahvia palaa todella herkästi, jos ei ole tarkkana lämpöjen kanssa. EIkä välttämättä tarvitse olla kyllä liiallisia lämpöjäkään. Olen kuullut legendaa, että viimeiset Suomeen tulleet etukammiokoneet olivat kasattu hylkyosista, koska jostain kumman syystä täältä oltiin tilattu semmoisia, vaikka suoraruiskua olikin jo tarjolla (D-242).

Tuo mun 525 progressi on Rekisteröity v.1991 ja siinä on moottorin vasemmassa kyljessä MTZ-MM3 240-1002015 A3 15 ja oikella puolella öljykorkin viereisessä kilvessä isolla D-242 mikähän sekasikö tuo oikein on? kytkin siinä oli se isompi 340mm. Runkonumero listassa se on viimeinen 525 ennen kun alkaa nuo 526:toset.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: netistä löydettyjä belkkuja

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

k1200rs kirjoitti:
=MTZ= kirjoitti: Käytännössähän nämä suomeen tuodut 500- sarjan belarukset ovat nimenomaan juuri MTZ-50/52 malleja. Ohjaamo, väri, ynnä muuta tilpehööriä vaihdettiin sitten kouvolassa vastaamaan täkäläisiä oloja. Toinen juttu on sitten nämä agross- sarjan koneet (506/526) joissa oli D-242 moottori etukammion sijaan. Sitä vastaava tehtaan malli olikin MTZ-572. Jos nyt ajatellaan ihan perus viiskymppistä, niin moottori vaihtui D-60 malliin MTZ-50 Super- mallin myötä. Samalla tuli myös tämä perinteinen kulmikas konepeitto. Aiemmin moottori oli mallia D-50. jonka tunnistaa helposti lohkossa olevasta kahdesta luukusta. Nimenomaan tämä D-60 on surullisenkuuluista kansiongelmistaan. Pahvia palaa todella herkästi, jos ei ole tarkkana lämpöjen kanssa. EIkä välttämättä tarvitse olla kyllä liiallisia lämpöjäkään. Olen kuullut legendaa, että viimeiset Suomeen tulleet etukammiokoneet olivat kasattu hylkyosista, koska jostain kumman syystä täältä oltiin tilattu semmoisia, vaikka suoraruiskua olikin jo tarjolla (D-242).

Tuo mun 525 progressi on Rekisteröity v.1991 ja siinä on moottorin vasemmassa kyljessä MTZ-MM3 240-1002015 A3 15 ja oikella puolella öljykorkin viereisessä kilvessä isolla D-242 mikähän sekasikö tuo oikein on? kytkin siinä oli se isompi 340mm. Runkonumero listassa se on viimeinen 525 ennen kun alkaa nuo 526:toset.
Ei ole mikään sekasikiö. D-60 etukammiokoneessa ja D-240, D-242, D-243, D-244 ja D-245 suoraruiskumoottoreissa on katsos sama lohko. Mitä sitä suotta vaihtamaan muotteja. Eli traktorisi on varustettu suoraruiskutteisella D-242 moottorilla. Käytännössä sama kuin MTZ-572, mutta kotimaisella ohjaamolla. Ilmeisesti viimeiset 505/525:t on tullu suomeen D-242 moottorilla. Hyvä niin.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: netistä löydettyjä belkkuja

Viesti Kirjoittaja 920GL »

suonsyrjä kirjoitti:en tiedä onko rajan takaisissa malleissa sama ongelmaa mutta ainakin täällä suomen maassa on kyllä välillä ihme variaatioita...
osa toki voi olla jälkikäteen sotkettuja mutta osa taas alkuperäisiä
kuten keskimutteri akselilla vielä ollu 525,siakin ja ainakin yksi 920 myyty suomessa vielä hopeisella saman mallisella konepeitolla kuin 826.
ym..
Yksi sininenkin 920 on tullu Suomessa vastaan, (ei jälkikäteen maalattu) kymmenisen vuotta sitten Seinäjoella liikkui sellainen kenttäsirkkeli perässä.. Ei tullu vaan silloin otettua asiasta selvää mikä se oli.
Ja ne viimeiset 505/525 Progressit oli tosiaan suorasuihkumoottorilla.
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
audiq
Viestit: 45
Liittynyt: 10 Tammi 2014, 22:20

Re: netistä löydettyjä belkkuja

Viesti Kirjoittaja audiq »

Kiitos tiedoista! Koitin päivällä soitella siitä MTZ 50:stä, mutta eipä kukaan vastannut.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: netistä löydettyjä belkkuja

Viesti Kirjoittaja ukki »

AK. toi tuossa 2003 aikoihin ainakin yhden sinisen konee, mustalla rungolla (perhana kun jäi silloin kamera kotiin) ja kovalla laatikolla.

1988 syksyllä kävin Agromalla kylässä, silloin näin ensikertaa 500 sarjan koneen jossa oli jo 800:sen kone ilman kompuraa ja pienemmillä moottorin kierroksilla. Oli vasta menossa linjalle laittoon (tästä on paperi kuva olemassa). Samaan aikaan oli tyyppi malli 82 vielä kouvolassa, yritettiiin ostaa sitä, mutta eivät ruvenneet myymään sitä, kun oli 3 -4 vuotta vanha ja tunteja kuitenkin jotain 50h mittarissa. Sanoivat sen menevän takasin tehtaalle?

Olihan silloin Agromalla tekemisen meininki.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: netistä löydettyjä belkkuja

Viesti Kirjoittaja 920GL »

ukki kirjoitti:AK. toi tuossa 2003 aikoihin ainakin yhden sinisen konee, mustalla rungolla (perhana kun jäi silloin kamera kotiin) ja kovalla laatikolla.

1988 syksyllä kävin Agromalla kylässä, silloin näin ensikertaa 500 sarjan koneen jossa oli jo 800:sen kone ilman kompuraa ja pienemmillä moottorin kierroksilla. Oli vasta menossa linjalle laittoon (tästä on paperi kuva olemassa). Samaan aikaan oli tyyppi malli 82 vielä kouvolassa, yritettiiin ostaa sitä, mutta eivät ruvenneet myymään sitä, kun oli 3 -4 vuotta vanha ja tunteja kuitenkin jotain 50h mittarissa. Sanoivat sen menevän takasin tehtaalle?

Olihan silloin Agromalla tekemisen meininki.

ukki
Mahtaiskohan olla sama sininen sitte joka täälläpäin ajeli.. Tuo on kyllä harmi omalla kohdalla kun ei Agroman "huippuaikana" ikinä päässy käymään siellä, (Kouvolassa) itse sai ajokortin vasta -90 ja eihän silloin voinu kuvitellakaa että niin kauas (n.400km) lähtis vaan kattomaan jotain koneliikettä :roll:

Nykyään kyllä ajetaan samanlaisia matkoja ja vähä pitempiäkin lavatanssien perässä :lol:
No, niin ne ajat muuttuu...
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: netistä löydettyjä belkkuja

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Lavatanssien? Pensa on näköjään vielä aivan liian halpaa. :mrgreen:
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: netistä löydettyjä belkkuja

Viesti Kirjoittaja 920GL »

kimmoa kirjoitti:Lavatanssien? Pensa on näköjään vielä aivan liian halpaa. :mrgreen:
Joo Kimmo, mutta harrastukset maksaa.. :lol:
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
k1200rs
Viestit: 186
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 20:31
Paikkakunta: Koillismaa

Re: netistä löydettyjä belkkuja

Viesti Kirjoittaja k1200rs »

Lysti maksaa ja ikävää saa ilmanki :lol:
Minä olen päätelly, että tuohon omaan belkkuun saisi kompuran siihen syöttöpumpun eteen. Luukku pois ja kompura tilalle olenko oikeassa.
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: netistä löydettyjä belkkuja

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

k1200rs kirjoitti: Luukku pois ja kompura tilalle olenko oikeassa.
Jos jakopään kotelo on http://www.traktors24.lv/en/Catalog/Dzi ... oduct/6434 (kuva suurenee klikkaamalla) tuon mallinen, niin silloin se onnistuu
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: netistä löydettyjä belkkuja

Viesti Kirjoittaja Vilske »

EJH10 kirjoitti:
k1200rs kirjoitti: Luukku pois ja kompura tilalle olenko oikeassa.
Jos jakopään kotelo on http://www.traktors24.lv/en/Catalog/Dzi ... oduct/6434 (kuva suurenee klikkaamalla) tuon mallinen, niin silloin se onnistuu
Paljonkohan maksais vastaavanlainen osa valtuutetun mf-/jd-jälleenmyyjän varaosatiskillä kyseisiin koneisiin :mrgreen:
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Vastaa Viestiin