6 kone 501: seen......?
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: 6 kone 501: seen......?
Eiköhän se belaruksen oma kutoskone ainakin käy. Vaikka en minäkään tiijä sen paremmin, mutta luulisi erot rajoittuvan korkeintaan kytkimeen noilta osin.
Ja 501 voimansiirtohan on sama kuin 800:ssa joista on otettu turbolla vakiona 100 hv ja varmaan kotioloissa enemmänkin 800:ssa tietysti kertoja, mutta sen ei luulisi kestävyyteen vaikuttavan. Oulaisissa oli viime vuoden konepäivillä 826, josta oli otettu 130 hv. Ja tulihan siinä kuorma-autonkone-keskustelussa ilmi että kuorma-autojenkin kutosia on belaruksissa ollu. Että eiköhän se voimansiirto kestä, ainakin maltillista käyttöä.
Ja 501 voimansiirtohan on sama kuin 800:ssa joista on otettu turbolla vakiona 100 hv ja varmaan kotioloissa enemmänkin 800:ssa tietysti kertoja, mutta sen ei luulisi kestävyyteen vaikuttavan. Oulaisissa oli viime vuoden konepäivillä 826, josta oli otettu 130 hv. Ja tulihan siinä kuorma-autonkone-keskustelussa ilmi että kuorma-autojenkin kutosia on belaruksissa ollu. Että eiköhän se voimansiirto kestä, ainakin maltillista käyttöä.
Minski traktor paras traktor!
Re: 6 kone 501: seen......?
Lainaan röyhkeästi tätä vanhaa keskustelua ja kysyn tyhmiä taas. 500- ja 800-sarjassa vaihelaatikko siis sama? No, käykö esim mtz 50.seen 800-sarjan moottori suoraan? Tässä keskusketelussa puhuttu kytkinkopasta: http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=18" onclick="window.open(this.href);return false; Onko siis kytkinkopissa eroja? 800-sarjan koneessa hieman enemmän tehoja kyllä mutta ei se mitään. Ilmeisesti taas loppupään 500-sarjalaisen suorasuihku käy pyöreänokkaiseen belarukseen helposti?Torsti kirjoitti: Ja 501 voimansiirtohan on sama kuin 800:ssa joista on otettu turbolla vakiona 100 hv ja varmaan kotioloissa enemmänkin 800:ssa tietysti kertoja, mutta sen ei luulisi kestävyyteen vaikuttavan. Oulaisissa oli viime vuoden konepäivillä 826, josta oli otettu 130 hv. Ja tulihan siinä kuorma-autonkone-keskustelussa ilmi että kuorma-autojenkin kutosia on belaruksissa ollu. Että eiköhän se voimansiirto kestä, ainakin maltillista käyttöä.
Etukäteen kiitos ja anteeksi
Re: 6 kone 501: seen......?
Kiitoksia tiedosta.
Re: 6 kone 501: seen......?
920 paineasetelma ei mahtunut pyörimään 826:sessa kokemusta onTimukka kirjoitti:Kiitoksia tiedosta.
Re: 6 kone 501: seen......?
Oukei, hyvä tietää.kronos kirjoitti:920 paineasetelma ei mahtunut pyörimään 826:sessa kokemusta onTimukka kirjoitti:Kiitoksia tiedosta.
Re: 6 kone 501: seen......?
Itelläni kans meininki vaihtaa jossain vaiheessa tuohon 505:een kans uudemman mallin jäykempi asetelma tai ainakin tutkiskella paljonko tuota vanhanmallin kytkinkoppaa tarvii rälläköidä, että sopii siellä pyörimään. Tietenkin siinä kohtaa olis viisain vaihtaa koppa uuden malliseksi, jossa olis jo valmiiksi ulosoton toinenkin nopeus ja runkopalkkien kiinnitys vahvennettu laipan alareunan lisäpulteilla. Mutta sitten joskus...katotaan ensiksi kauanko vanhat kestää
Jep, kyllä käy 800:n moottori 500:iin. Päävaihteisto sama 500/800, 800:ssa ns. pikavaihde kytkimen ja päävaihteiston välissä. Pikavaihteen saa rakennettua 500:nkin jälkikäteen nimimerkillä kokemusta on.Timukka kirjoitti:500- ja 800-sarjassa vaihelaatikko siis sama? No, käykö esim mtz 50.seen 800-sarjan moottori suoraan? Tässä keskusketelussa puhuttu kytkinkopasta: http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=18" onclick="window.open(this.href);return false; Onko siis kytkinkopissa eroja? 800-sarjan koneessa hieman enemmän tehoja kyllä mutta ei se mitään. Ilmeisesti taas loppupään 500-sarjalaisen suorasuihku käy pyöreänokkaiseen belarukseen helposti?
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Re: 6 kone 501: seen......?
Siltähän se alkaa vähän vaikuttaan, että on ihan päivästä kiinni...
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Re: 6 kone 501: seen......?
No hyvä tietää . Entäs se MTZ 50, pystyykö siis pyöreänokkaiseen Belarukseen laittamaan uudemman koneen "heittämällä"? Esim se 800-sarjalainen? Ilmeisesti niin käy että koneeseen käypäinen kytkin koppa mukana..?
Re: 6 kone 501: seen......?
Kyllä.Timukka kirjoitti:No hyvä tietää . Entäs se MTZ 50, pystyykö siis pyöreänokkaiseen Belarukseen laittamaan uudemman koneen "heittämällä"? Esim se 800-sarjalainen? Ilmeisesti niin käy että koneeseen käypäinen kytkin koppa mukana..?
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: 6 kone 501: seen......?
no hyvä tietää. Kiitoksia vastauksista ja kommenteista.Vilske kirjoitti:Kyllä.Timukka kirjoitti:No hyvä tietää . Entäs se MTZ 50, pystyykö siis pyöreänokkaiseen Belarukseen laittamaan uudemman koneen "heittämällä"? Esim se 800-sarjalainen? Ilmeisesti niin käy että koneeseen käypäinen kytkin koppa mukana..?
Kyselen siksi kun joskus tullut mieleen että jos löytäisi sopivan kopittoman MTZ 52:sen (tai tekis kopittoman), vaikka raadonkin. Kun uudemmankin mallin koneet saisi kätevästi käymään, ei tarvitsisi alkaa elvyttää välttämättä alkuperäistä konetta. Vaikka ei sekään olisi ylivoimaista ehkä, eiköhän osia löytyisi siihenkin. Mutta tulisi samalla pientä päivitystä ainakin moottoriin. Sopivan leveät renkaat, jne.. Piha käytössä ihan asiallinen peli.
No, vielä siis vasta ajatus-tasolla.
Ideana ehkä typerä mutta harrastaminen on tälläistä..
Re: 6 kone 501: seen......?
Mieluummin sitten raadosta, mutta jos rakentelemaan alat niin ehdottomasti ehjät poistetut alkuperäisosat talteen esim. se hytti.Timukka kirjoitti:no hyvä tietää. Kiitoksia vastauksista ja kommenteista.Vilske kirjoitti:Kyllä.Timukka kirjoitti:No hyvä tietää . Entäs se MTZ 50, pystyykö siis pyöreänokkaiseen Belarukseen laittamaan uudemman koneen "heittämällä"? Esim se 800-sarjalainen? Ilmeisesti niin käy että koneeseen käypäinen kytkin koppa mukana..?
Kyselen siksi kun joskus tullut mieleen että jos löytäisi sopivan kopittoman MTZ 52:sen (tai tekis kopittoman), vaikka raadonkin. Kun uudemmankin mallin koneet saisi kätevästi käymään, ei tarvitsisi alkaa elvyttää välttämättä alkuperäistä konetta. Vaikka ei sekään olisi ylivoimaista ehkä, eiköhän osia löytyisi siihenkin. Mutta tulisi samalla pientä päivitystä ainakin moottoriin. Sopivan leveät renkaat, jne.. Piha käytössä ihan asiallinen peli.
No, vielä siis vasta ajatus-tasolla.
Ideana ehkä typerä mutta harrastaminen on tälläistä..
Takapotku 80-sarjalainen 120 km Tallinnasta 1000€
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: 6 kone 501: seen......?
Joo, raadosta kannattaisikin tehdä siinä vaiheessa. Viron puolelta voisi kohtuu hinnalla sopivan löytääkin. Täytyy pitää silmät auki.Vilske kirjoitti: Mieluummin sitten raadosta, mutta jos rakentelemaan alat niin ehdottomasti ehjät poistetut alkuperäisosat talteen esim. se hytti.
Takapotku 80-sarjalainen 120 km Tallinnasta 1000€
Re: 6 kone 501: seen......?
Belarus 920 kytkinkoppasuonsyrjä kirjoitti:nuin niinkun mikäs muu sen mahdollisen koon puolesta on niin paljolti erilaista 50 kymmpisen kytkin kopassa verraten siihen että hankkis sen 70 nummerolla alkavan kopan? kun see nyt tuntuu olevan päivästä kiinni mikä kytkin käy...
826,sen koppa on 70-1601015 numerolla ja venäläinen belarus 800-900 kirja antaa kopalle nummeron70-1600010 ja tästä puuttuu nyt ilmeisesti kyktin jarrun ja sen akselin 70-1601137 paikka..
tuo 825 mihin meni taasen 920,pin kytkin tuli minulle ensimäistä kertaa avattavaksi, paikallaan oli 500 sarjan asetelema ja levy, haluttiin paras kytkin mitä rahalla saa, laitettiin 920pin iso jousinen astetelma keraamisella levyllä, ei mahtumis ongelmaa... yhtään ei mahtuvaa ei ole vielä tullut vastaan, no tosin vuosien mittaan ei montaa belkun kyktintä ole tarvinnut kurkata. mutta kuulopuhheitten perusteella pienestä yleensä kiinni ja virsikirja laikka avittaa kummasti.
ei tiedä sitten onko nuita 500 sarjan koppia sotkettu 800 sarjalaisiin, vai onko vika valajassa vai valun viimeistelyssä.
muutenkin jäännyt hiukan sellainen maku että suomeen raahattu ne mallit mihin osat lakastu tehtaan lattialalta, meinaan kun virossakin pitää mallit ja niihin kuuluvat osat paljon paremmin paikkansa
Belarus 505 kytkinkoppa 70-1601015
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: 6 kone 501: seen......?
Kaksi erilaista 6-moottori sovellusta olen Belaruksessa nähnyt. Toisessa on perkissin moottori (olikohan petteristä) ja toinen oli projekti asteella, jos oli mersun kone. Lisäksi olen jututtanut miestä tuolta kaakon kulmalta, hänellä on myös mersun kone ollut pitkään Belaruksessa ja kokemukset olivat erittäin myönteisiä.
Pohjoiskarjalan Belarus myyjä (Agroman aikuisia) kertoi nähneensä siellä päin version jossa oli fiat kuorma-auton moottori, huiput siinä 50 km/h, koska fiatin kone kiertää reilun 3000 r/min.
Silloin kun nämä on rakennettu ei ollut saatavilla Belaruksen omaa 6-konetta, nythän niitä voi hankkia tuolta naapurimaasta.
ukki
Pohjoiskarjalan Belarus myyjä (Agroman aikuisia) kertoi nähneensä siellä päin version jossa oli fiat kuorma-auton moottori, huiput siinä 50 km/h, koska fiatin kone kiertää reilun 3000 r/min.
Silloin kun nämä on rakennettu ei ollut saatavilla Belaruksen omaa 6-konetta, nythän niitä voi hankkia tuolta naapurimaasta.
ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
-
- Viestit: 907
- Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
- Paikkakunta: Suomussalmi
Re: 6 kone 501: seen......?
Hollanninpojat panivat 952-belarukseen ivecon Holset HX40-moottorin (4 litraa/virityksen jälkeen 400 heppaa) ja 952.3-belkkuun ivecon Holset type H3B-myllyn (5,5 litraa/virityksen jälkeen 700 hv). Vaihdelaatikot ja perät alkuperäiset, mutta kytkimet vaihdetut. Kytkin: vd Veeken (Fairpower).
He toimivat nykyään Minskin tehtaan mannekiineina:
http://www.belazerus.nl/index.php
He toimivat nykyään Minskin tehtaan mannekiineina:
http://www.belazerus.nl/index.php
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга