505 hehkutus

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

miko80
Viestit: 35
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 06:29

505 hehkutus

Viesti Kirjoittaja miko80 »

hei tuli tuossa vissiinki vähä raskaammin hehkutettua ku suli koe laudassa oleva merkki lanka vai mikä se oikeelta nimeltä onkaan.kuite se mikä hehkuu hehkuttaessa lasi kuvun alla.sain kuite käyntiin sen pitämällä metalin kappaletta siinä välissä hehkutuksen ajan.sinne hehkuille ei virtaa ilimeisesti tule jos lanka poikki.
saako nuita mistä vara osina vai onko siihen joku jippo mitä pitäs tehä.paljoko lie hintaa jos hankkis uuden ja millainen homma se on vaihtaa..

sit vielä miten antaa oikia oppisesti puusterilla virtaa tollaiseen kampeeseen on siis tupla akuilla..kiitos etu käteen.
MtZ525
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 18:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: 505 hehkutus

Viesti Kirjoittaja MtZ525 »

Venäjältä olen osia tuonut ja ei uusi montaa €:a maksa, itse olen apuvirtaa antanut suoraan startille tulevaan napaan ja maa koneeseen kiinni.
k1200rs
Viestit: 186
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 20:31
Paikkakunta: Koillismaa

Re: 505 hehkutus

Viesti Kirjoittaja k1200rs »

Omassa 525:tosessa kans oli lanka poikki kun ostin sen ja kerran on menny itellä poikki.
Olen uusinut toisellakertaa raudoituksen sitomalagalla ja muistaakseni toisella keralla mig langalla.
Langan vaihto suht helppo homma lasikupu irti ja liittimet auki, taitella uusi ja tilalle.
Ainut ogelma oli se, ne liitin ruuvit pyrki pyörimään läpi. Joutu irroittamaan mitaristosta sen kuvun ja nostamaan sen verran, että sai pidettyä kiinni. Nyt on vaan niin paksu lanka, että ei hehku muistaakseni 1,2mm sitomalanka.
miko80
Viestit: 35
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 06:29

merkki vastus (hehkun)

Viesti Kirjoittaja miko80 »

en saanut tuohon ainakaa iha heti sitä lankaa vaihettua.oisin purkanu kouraan koko mötikän mutten saanut sitä irti koska ratti ei sustunu lähteen irti ja ei jaksanu pikku raosta alkaa värkkään.siis pitäs saaha se mittariston pelti vähä ylemmäs et sopis käet väliin.
vääntelin sitte niitten katkenneiden langan tynkiin hitsilangasta pätkän niin taas hekuttaa.ihimettelen vaa ku laittoin ohkasemman nii palo meleko joutuin poikki ja tällä paksummalla ei edes sormella kokeiltuna tunnu lämpenevän mut hehkuttaa eli virta menee läpi nii liekkö sillä väliä.

niin kysyisin et liekkö nuita merkki vastuksia monen laisia ku ei ainakaa tohon maliin saa mun mielestä lankaa vaihettua siitä päältä siis sen lasi kuvun alta.

tuossa ku värkkäsin ton kanssa nii oli pari tuntia ollu roikassa nii lähti iliman hehkutustaki käyntiin.meleko lailla täräyttämällä.yllätyin itekki että voiko olla mahollista.
kertokaa lisää vinkkejä sen langan vaihtamiseen jos tulee mieleen kiitos.
mtz82
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Syys 2007, 09:21
Paikkakunta: Imatra

Re: merkki vastus (hehkun)

Viesti Kirjoittaja mtz82 »

Sen langan ainakin pitäisi olla samanlainen kun alkuperänen on, tai tulee erimittanen aika. Esikammiokoneessa ja suorasuihkussa on erilainen se lanka, toisessa ruuveilla kiinni ja toisessa niillä puristusholkeilla, en muista kummassa on ruuvit, ja pitää olla kumpaankin omansa. Maksanooko vitosta kaubamajassa koko uus mötikkä?
mtz82
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: merkki vastus (hehkun)

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Virosta postilla uusi näyttövastus. Se on siellä muiden hehkujen kanssa kytketty sarjaan, joten siinä täytyy olla sama vastusarvo kuin hehkutulpissa, silloin se lämpenee samaa vauhtia hehkujen kanssa. Liian paksulla langalla voi polttaa hehkut, koska silloin kasvaa myös virta hehkupiirissä, ja toisaalta näyttövastuksen kuumenemista on hankalampi huomata. Onneksi siellä on, mikäli on vielä alkuperäinen kytkentä, toinenkin etuvastus hehkuille hydraulisäiliön tykönä, niin ei koko piirin vastus muutu aivan niin radikaalisti. Itse poltin hehkut aikanaan, kun etuvastus oli rikki ja annoin hyppylangalla suoraan startin navasta virtaa hehkuille.
Minski traktor paras traktor!
k1200rs
Viestit: 186
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 20:31
Paikkakunta: Koillismaa

Re: merkki vastus (hehkun)

Viesti Kirjoittaja k1200rs »

Juu eipä tullu aateltua tuota vastus juttua.
Mulla on omassa yksi hehku ns. Liekkihehku thermostart ja siitä kuulee milloin se rupee tiputtaan polttoainetta imusarjaan kuuluu sellainen vaimee tuf tuf tuf ääni sen jälkeen starttaus.
Oma 525 progressi on 1991 rekisteröity ja siinä on ruuveilla se lanka.
Tällä sivulla on vissiin molemat nuista merkki vastuksista http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?opt ... 60&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false; ja suonsyrjältähän näitä varmaan saa ihan täältä suomesta kilpailukykyiseen hintaan.
mtz82
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Syys 2007, 09:21
Paikkakunta: Imatra

Re: merkki vastus (hehkun)

Viesti Kirjoittaja mtz82 »

Ja noista PD50 on suorasuihkun liekkihehkulle, ja PD51 on esikammiokoneen neljälle hahkutulpalle. Ei saa laittaa väärää tai tulpat kyrtsähtää.
mtz82
miko80
Viestit: 35
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 06:29

hehkutus

Viesti Kirjoittaja miko80 »

kiitokset suonsyrjälle nopeasta merrkivastuksen toimittamisesta

mut hei laitoin paikalleen niin ei hehku punasena niinku vanhalla osalla teki siihen asti et paloi poikki.onko mikää semmonen mahollista ku lämpimällä koneella koitin vai pitäskö hehkua ihan saman lailla oli lämmin tai kylmä moottori.

virtaa siihen langalle tulee ja myös hehkuille asti jännitteitä en mitannu muutaku koetin kynällä koitin.

auttakaa pulassa jos vaan jotain tulee mieleen.yleensä täältä hyvin neuvoja saanu kiitos.
MtZ525
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 18:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: hehkutus

Viesti Kirjoittaja MtZ525 »

Jos muuten järjestelmä toimii niin etuvastus on väärän mallinen.
audiq
Viestit: 45
Liittynyt: 10 Tammi 2014, 22:20

Re: hehkutus

Viesti Kirjoittaja audiq »

Järjestelmä on täysin vieras minulle, mutta jos tämä merkkivastus toimii samalla etuvastuksena, niin olisi syytä tarkistaa myös hehkutulppa/t.
Huomioitavaa myös, jos kyseessä on samalla etuvastus ja se on nyt väärän kokoinen, niin hehku/t toimii nyt liian isolla virralla.

Meillä oli etuvastus kytketty ammattikoulun jäljiltä väärin, niin siitä ei ollut mitään hyötyä ja tästä syystä hehku oli palanut rikki.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: hehkutus

Viesti Kirjoittaja katoi »

Oletko tarkistanut, että hehkulle menevät johdot saa kunnon kosketuksen. Minulla oli sama vika ei hehkunut vastus ja vikana oli löysällä oleva johto hehkussa.
miko80
Viestit: 35
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 06:29

Re: hehkutus

Viesti Kirjoittaja miko80 »

kyllä merkki vastus on juuri sama mikä oli edellinenki.mitää muuta en ole tehny ku vaihtanut sen vain koelautaan.ja se edellinen paloi poikki ku annoin buusterilta virtaa et sain käyntiin.oisko sattumaa et hehkut ois menny ny samalla kertaa moroksi.
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: hehkutus

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Pelkkujen hehkusysteemihän on ollut perinteisesti monimutkainen ja se linja jatkuu edelleen. Viiskympit ja Viissataset D-50/D-60 moottorilla on olleet mahottomia pakkaskäynnistyjiä, kakskymmentäviis - kolmekymmentä astetta, niistä ovat paukahtaneet käymään metsistä ja kotipihoilta, kiitos pyörrekammiorakenteen, joka mahdollistaa esisyttymisen pienessä tilassa, joka taas puolestansa mahdollistaa peätiisselin syttymisen normaali palotilassa.
Etukammiovehkeissä sylinterikohtaiset hehkut ja näyttöhehku on sarjassa, pelaavat yhteen, yhen minuutin hehkutusaika ei oo mikään poikkeus, pitää vaan pitää avaimesta kiinni. Näin siis D-50/D-60 aikoina. Sitten tuli suoraruiskuaika, moottorit muuttui pikkuhiljaa suoraruiskuiksi. Hieno homma, suoraruiskun ominaiskulutus on pienempi kuin etukammiotiisselin.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
miko80
Viestit: 35
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 06:29

edelleen 505 hehkutuksesta

Viesti Kirjoittaja miko80 »

hävetää jo kysellä joka ilta ja päivä täällä.
eihä tuo menny ees puolille öin ku pääsi tallista pois.
eli vaihdoin mittarin näyttö vastuksen ja ei pelannu ja ny sen verran liitin moottoritilassa ollutta vastusta et pääsin testaan jonka tilaan kyllä uuden. siis ei vieläkää pelannu sit eka hehku ohjaamosta päin irti oli moro otin loputki irti kaikki loput kolme ehejiä mut vaihan kaikki kuhan uudet saan.

eli eikö tuo ole niinku sarjaan kytketty ensimmäinen palaa niin kaikki loputki kylymänä.
kokeilin myös laittaa ensimmäisen palaneen tilalle ehjän hehkun,niin jo rupes koe taulussa käymään kupun alla punasena ja myös se ainut hehku joka oli paikallaan..

eli eikö vika ole vähän niinku paikannettu uudet hehkut ja moottori tilaan se vastus nii avot taas mennään niin ainaki kuvittelen ite.

mut miten sain nämä kaikki aikaan koko kolmena talvena en ole virtaa antanu enkä akkuja ladannu,niin vain nyt teki sen kovan pakkas jakson jälkeen ei lähteny käyntiin,oisko ollu löpö pumpulta jäässä tai jotain ei ollu roikassa..buusterilla pukkasin virtaa nii palo ainaki koe laudan merkki vastus ja liekkö nuo kaikki muutki.
mut iha hyvä ny ku päivän tai ilta päivän tallissa äherti nii sais vian selville ja purettua valmiiksi.ei kai nuo kait kauheesti maksa tuohon hehkut ja se vastus suonsyrjältä aattelin.saa kommentoida edelleen kiitos.sama 505 vm 83
Vastaa Viestiin