Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Otinpa semmosen hommaksi. Tiivistesarja ei maksanut paljon mitään mutta johan on melkonen värkki se sylinteri. Melko venäläinen systeemi etten sanoisi. Sitten vielä semmosia muovisia renkaita, arvatkaas kuontuvatko yhtä helposti uriin kuin kumiset o-renkaat? Ihan kaikki tiivisteet ei käyneet, ilmeisesti näitä sylkkyjä on vähän erilaisia sisukaluiltaan olemassa. Kuulemma on olemassa valualumiini männällä, tämä ainakin on valurautaisella.

Ihmettelen kyllä kovasti jos pitää vielä tämän jälkeen...

Onko muut tiivistelleet sylintereitä?
Uudellakaan ei kyllä ole paljoa hintaa...
jamppi
Viestit: 29
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 08:08
Paikkakunta: heinola

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Luultavasti nuo muoviset renkaat on nailonista tehtyjä tukirenkaita
jotka tulee o-renkaan viereen paineettomalle puolelle
Kannattaa pitää kuumassa vedessä ennen asentamista
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Kaksitoimisesta sylinteristä kun on kyse niin tukirenkaat tulee molemmin puolin o-rengasta.

http://www.autocat.ru/catalog/?model=168&group=184
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Kuumassa vedessä kyllä pehmitin niitä tukirenkaita, mutta silti teki tiukkaa. Sisäpuolisia piti oikeen puukolla pienentää kun eivät tuntuneet mahtuvan paikoilleen. Ja ruuvarilla survoa...
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Tämä tuli sulle vähän myöhään.
Mä en ollut tyytväinen 0-rengas tiivisteihin, aina tihkus oljyy etenkin kun Belkkuni oli siihen aikaan tosi raskaassa töissä,kääntöauraa perälevy,taka-kauha töitä.
Hydraliliikkeestä löytys ystävällisen myyjän avulla kunnon stefamallinen 2-toimisen tiiviste,eikä sen jälkeen ole perää paskonnut.
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Ei tullu liian myöhään. Meinasin että pistän sen kasaan niin että heilahtaa. Kaks o-rengasta leikkasin, saattelin osat kirosanojen kera hyllyyn ja tilasin uuden sylinterin.

Ois vissiin pitäny asennoitua niin että sen kanssa joutuu tekeen enempi töitä...
Ne tukirenkaat vastusti enkä saanu ees vartta sisään turpalevystä. Noinkohan olis onnistunu sitten se männän änkeminen sisään. Tarviiko niiden tukirenkaiden olla tiukkoja tiivistepintaan? Eihän ne itsessään tiivistä mitään?


Mihinkä se stefa tuli? Otin auki kun epäilin sisäpuolista vuotoa, nostolaite laskee painavan taakan alla, voihan vika tosin olla lohkossakin.
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Muisti pätkii sen männäntiivisteen kanssa,siitä on jo toistakymmentä vuotta.Varmaa on että varren tiivisteen korvasin stefalla.

Oikeassa olet että tukirenkaat pitää olla pienemmät kuin itse tiiviste.
Monessa sylinterissä ne tukirenkaat on asennuksen helpottamiseksi "poikkinaisia".
Vissiin sarjaan on kehityksenä lisätty tukirenkaat kun en muista että semmosia ois kymmenen vuotta sitten ollut.Voi kuitenkin muisti pätkiä.
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Ne tukirenkaat oli kyllä hirmu krouvin näkösiä. Pitää varmaan puukolla sorvata niitä pienemmäksi ja kokeilla uudelleen. Jos asia kerran on näin että ei haittaa vaikka tukirengas olisikin tiivistettä pienempi.

Tuossa sarjassa oli uloin varren tiiviste yksihuulinen stefa, ilmeisesti vain puhdistamassa vartta ettei sisälle mene paskaa. Sen tilalle jos laittaisi kaksihuulisen niin pitäis varmaan öljyäkin loitolla. Stefan tilalla oli pinkka metallilevyjä kun purin sylinterin.

Noo, pitänee kokeilla vielä uudestaan tuota hommaa...
mtz82
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Syys 2007, 09:21
Paikkakunta: Imatra

Re: Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto

Viesti Kirjoittaja mtz82 »

Palataas vanhaan aiheeseen... Tuli tuokin homma tehtäväksi kun kaivuulaite ei enää pysyny ylhäällä kun puolisen minuuttia, eikä jaksanu nousta kun kauhalla avittamalla. Siirtymiset hiuka työläitä.

Sama taistelu niitten tukirenkaiden kanssa kun muillakin. Vuolin vaan valupurseet pois ja pehmittelin vanhassa vedenkeittimessä keittämällä ja ne meni uriinsa suht kivuttomasti. Varsi meni turpakappaleeseen ilman isompaa taistelua kevyellä leipomisella, mutta männän kanssa olikin sitten tuskainen suostuttelu edessä. Laitoin ensin männän varteen kiinni ja tukirenkaat ja o-renkaan paikalleen. Tukirenkaat oli tietysti viruneet paikalleen pujottaessa ja ei sitten niin millään sylinteriputkeen sisälle. No seuraavaksi kiehuvaa vettä päälle kunnolla ja männänrengaspuristin puristamaan yöksi niin kireälle kuin uskalsi, ensimmäinen hajosi, onneksi oli toinenkin. Leveä vahva klemmari jonka alle ohut peltisuikale voisi toimia paremmin.

Aamulla puristin pois ja uusi yritys, eikä millään konstilla. O-rengas pullahti aina urasta pois kun ensimmäinen sisään menevä muovirengas työnsi sitä edellään, voideltuna tietenkin. Lopulta otin männän varresta irti, ja painoin tunkilla männän putkeen ilman o-rengasta, pelkät muovirenkaat paikallaan. Sitten koputtelin mäntää senverran ulos, että toinen muovirengas tuli ulos, ja ura avautui senverran, että o-renkaan sai survottua uraan. Toinen muovirengas oli siis vielä putkessa. Sitten kevyttä koputtelua sisäänpäin senverran, että o-rengas meni putken sisään eikä pääsyt enää pursuilemaan ja viimeisen muovirenkaan sai sitten painaa tunkilla. Nyt oli mäntä tiivisteineen putkessa pään tasalla niin päin että mutteripuoli oli ulospäin. Varsi kiinni ja tölkki kasaan, hyvin pelaa. Minun ymmärryksen mukaan ne muovirenkaat estää o-renkaan kiilautumisen männän ja sylinterin väliseen rakoon, mitään tiivistystä ne ei kai varsinaisesti tee, mutta on ehkä hyvä olla mahdollisimman tiukat kuitenkin.

Nyt jos tekisi uudestaan se kävisi jo melko helposti ja tiivistesarjahan ei paljon maksa...
mtz82
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto

Viesti Kirjoittaja ukki »

Nyt on tallissa levällään 90 mm:n sylinteri! Onhan ihmeellisesti toteutettu tiivistys! Pyyhkijä turvassa oli ulkokehältään väljä (vuotaa siitäkin). Lukiten nasta näkyy uppoavan liian syvälle ja tukkki virtauksen nostossa, jolloin siitä tulee nykivä nosto. Olen tullut siihen tulokseen, että turpa osaan etsin ihan oikeat turvan tiivisteet (oli noita kaivurin käännön tiivisteitä ja niistä jo löysin sopivan), siinähän on vain tulirengas ja O-rengas tiivisteenä kahteen kertaan. Sitten mäntä oli löysällä ja männässä O-rengas ja kaksi tuki rengasta, tukirenkaat oli leikattu poikki? Varmaan niitä ei oltu saatu kokonaisena paikoilleen. Männän tiiviste ura oli liian väljä näille tiivistelle, joten siihenkin on varmaa laitettava useampi tukitengas lisäksi?

Olen kuutioinut, että otan sen lukite nasta pois kokonaan ja tulppaan reijän, niin silloin ainakin öljy pääsee helpommin kulkemaan. Jos vielä tekisi erilaisen männän, johon kunnon tiivisteet, niin johan pelasi ja pysyisi nostolaite ylhäällä ilman lukkuoa.

Onko kukaan foorumin porukasta tehnyt/muunnnellut tavallista sylinteriä tähän tilalle?

Tässä on jo takakappale hitsatti putkeen kiinni ja turpa osa tulee neljällä pultilla putken päässä olevaan laippaan kiinni, eli ei ole sellainen vanhempi malli, joka purkaantuu ihan pieniksi osasiksi.

Pitää vielä levitellä 100 mm:n sylinteri ja laittaa se uusilla tiivisteillä, ne eivät ainakaan ole ollee näin herkkiä vuotamaan, sekä ovat toimineen hyvin vaikka niisä on se noston lukite tappi.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
mtz82
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Syys 2007, 09:21
Paikkakunta: Imatra

Re: Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto

Viesti Kirjoittaja mtz82 »

100 millinen se on minulla ja kattelin kanssa että voishan siihen laittaa ihan oikeet tiivisteet, mutta ei nyt ollut aikaa alkaa etsimään ja alkuperäinen tiivistesarjakin oli valmiina. Männän varmaan joutuisi tekemään uuden kun se on niin kapea. Turvassa kaksi o-rengasta yhdellä tukirenkaalla ja pyyhkijänä se prikkapakka. Toimi muuten hyvin mutta ei jaksanut pitää ylhäällä ja pientä mehimistä. Kyllä se on noilla tiivisteillä vaikee laittaa kasaan jos takapää on hitsattu kiinni.

Tai en tiedä oliko tiivistesarja oikeasti alkuperäinen, virosta tilattu ja venäjänkielinen etiketti oli pussissa. Tukirenkaat yhtenäiset valkoset ja tosi krouvia tekoa ja mitoitus vaikuttaa tosi lavealta. Ihan väkisin ja voimalla ne piti painaa putkeen. Ei länsitiivisteiden kanssa kasaaminen ole koskaan ollut tuommosta taistelua. Onhan tuo kone jo vanha, -77 vuosimallia ja jos nuo uudet tiivisteet kestää taas sen 35 vuotta niin jonkun toisen päänsäryksi jää seuraava kerta onneksi.
mtz82
pellepeloton
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Loka 2014, 21:08

Re: Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto

Viesti Kirjoittaja pellepeloton »

tiivisteet kantsii teetää Top osissa tekevät mita ojen mukaan hydrauli sylinterin tiivisteitä.
eikä ole olut kauhian kalita.
eli tuolta http://www.top-osa.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
mtz82
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Syys 2007, 09:21
Paikkakunta: Imatra

Re: Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto

Viesti Kirjoittaja mtz82 »

Nyt on tölkkiä koeponnistettu oikein kunnolla, kyllä sen saa näköjään pitäväksi niillä "alkuperäisillä" tiivisteillä. Metsäojaa kaivelin ja oli paikoittain vähän liikaa routaa ja tiukkaa savea jota luulin ensin kallioksi. Kaksi työntövarttakin meni kappaleiksi mutta öljyt kesti sisällä.
mtz82
Vastaa Viestiin