d240 moottoriremonttia-mäntävaurio

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

8kymppi
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Tammi 2014, 22:19

d240 moottoriremonttia-mäntävaurio

Viesti Kirjoittaja 8kymppi »

Kuva
Kuva
Mikähän on kolhinut mäntää?
Kannessa näkyy myös muutama kolhu, onkohan venttiili lohjennut /katkennut ja
mäntä on vain kylmästi jätetty vaihtamatta. Kansi on ollut aikaisemmin auki.

Vai onko palotilan reunoilla taipumusta lohkeiluun?
Suuttimet oli suurinpiirtein kunnossa kun testailin.
Viimeksi muokannut 8kymppi, 12 Tammi 2015, 18:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: d240 mäntävaurio

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Kaipahan siellä venttiili on välissä käynyt, ei tuo lämmönkään tekosilta näytä.
Minski traktor paras traktor!
mtz82
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Syys 2007, 09:21
Paikkakunta: Imatra

Re: d240 mäntävaurio

Viesti Kirjoittaja mtz82 »

Kuoppiahan tuossa on selvästi, männässä, kannessa ja kummassakin venttiilissä. Imusieraimesta vetässy jotain sisään, ja menny pakopuolelta ulos kun on hakkautunu tarpeeksi pieniksi.
mtz82
8kymppi
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Tammi 2014, 22:19

Re: d240 moottoriremonttia-mäntävaurio

Viesti Kirjoittaja 8kymppi »

Kyllä tässä täytyy uskoa ulkopuoliseen vauriotekijään.

Keskustelin kaubamajan myyjän kanssa männistä,
Puhuin mahdollisesta turbotuksesta ja siihen ehdotettiin D245 koneen mäntiä.
Ymmärtääkseni turbokoneessa puristus jätetään hiukan alhaisemmaksi.. miten käy käynnistymisen ääriolosuhteissa.
Toinen ero taitaa olla helman pinnoitus.
Onko foorumilla kokemuksia uudentyypin männistä vaparissa?
http://www.ktd.hu/index.php?lang=English&page=porshni" onclick="window.open(this.href);return false;
Harrastuskäyttöön tulevassa koneessa kestää varmaan kumpikin ratkaisu, mutta mietitään silti.
MtZ525
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 18:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: d240 moottoriremonttia-mäntävaurio

Viesti Kirjoittaja MtZ525 »

8kymppi kirjoitti:Kyllä tässä täytyy uskoa ulkopuoliseen vauriotekijään.

Keskustelin kaubamajan myyjän kanssa männistä,
Puhuin mahdollisesta turbotuksesta ja siihen ehdotettiin D245 koneen mäntiä.
Ymmärtääkseni turbokoneessa puristus jätetään hiukan alhaisemmaksi.. miten käy käynnistymisen ääriolosuhteissa.
Toinen ero taitaa olla helman pinnoitus.
Onko foorumilla kokemuksia uudentyypin männistä vaparissa?
http://www.ktd.hu/index.php?lang=English&page=porshni" onclick="window.open(this.href);return false;
Harrastuskäyttöön tulevassa koneessa kestää varmaan kumpikin ratkaisu, mutta mietitään silti.
Eihän se turbo koneen mahdollinen matalampi puristussuhde ole suoraan verrannollinen puristuspaineiden kanssa, itse olen haaveillut kanssa useamman vuoden turbotuksesta ja viimme kesänä jo Pietarissa sopivaa pakosarjaa hypistelin veen en raskinnut ostaa.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: d240 moottoriremonttia-mäntävaurio

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Muistaakseni mäntien lisäksi oli eroa myös nokka akselissa.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
mtz82
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Syys 2007, 09:21
Paikkakunta: Imatra

Re: d240 moottoriremonttia-mäntävaurio

Viesti Kirjoittaja mtz82 »

Mäntien korkeudessa ei saakkaan olla eroa, puristussuhde-ero tehdään nimenomaan palotilan koolla kun homma hoidetaan oikein. Männän ja kannen väli pitää säilyä samana, liian pienestä välistä seuraa venttiilien kosketus, ja liian suuresta karstaleikkautuminen.
mtz82
8kymppi
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Tammi 2014, 22:19

Re: d240 moottoriremonttia-mäntävaurio

Viesti Kirjoittaja 8kymppi »

Remontti edistyy.. pitäähän se kansikin vielä käydä läpi.
Venttiilijouset oli melkoisen kuoleentuneet, ja olipa männissäkin selvät jäljet pakoventtiileistä.

Kannen 17 ja 28mm pakkastulpat onkin vähän hakusessa, taitaa nippelit.com olla ainoa vaihtoehto.
Isot tulpat olisikin kohta päästäneet nesteet öljyn joukkoon,
vaikka muuten syöpymiä on ollut yllättävän vähän.

Ohjureita vaihtaessa huomasin että uusissa on tila kumeille.
Kannattako laittaa venttiilivarren kumit?
Vai onko niistä enenmmän haittaa, varsinkin rikittömällä nykylöpöllä..
Kuva
8kymppi
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Tammi 2014, 22:19

Re: d240 moottoriremonttia-mäntävaurio

Viesti Kirjoittaja 8kymppi »

Posti toi uuden kampiakselin, ja pääsin vertailemaan..
Vanhasta (vm.77) löytyy painoa 37kg tarvikeakseli 31.5kg henkiövaa'alla punnituna.
Painolimput on molemmissa.
viiden kilon painoero tuntuu melkoisen isolta..
Valu on toteutettu hiukan eri tavalla, ja leima 240 löytyy.

Onko sitä kompensoitu uudemmissa painavammalla vauhtipyörällä?
Tarkoitus olisi koota omalla vauhtiksella, ja porata toisen keskitystapin reikä seitsämännelle pultille sopivaksi.

Akseli on mallia halpis, mutta uusi orginal painaa kuulemma saman.

Sitkeydessä luultavasti häviää, tärinäherkkyys mietityttää eniten.

Onko kokemuksia akselin vaihdosta?
Vastaa Viestiin