belaruksien kaikien mallien, myös uudempien mallien vinkit
Valvoja: pelarusmaisteri
belaruksien kaikien mallien, myös uudempien mallien vinkit
Vanhat sekä uudet belarusmallit kuuluvat vinkkien piiriin.
Kokeiltiin tuossa eräs päivä aika kätevää karstanpoisto konstia, joka tunnetaan kansankeskuudessa vesiruiskutuksena.
Homma toimii siis siten, että ilmanpuhdistin ruuvataan kokonaan irti, jolloin imusarjaan jää suora yhteys. Sitten tarvitaan kompressori ja suoja-aineen levitys pistooli. Pistoolista ruuvataan säiliö irti ja sen tilalle laitetaan vesisanko, noin 5 litraa riittää. Seuraavaksi kone isketään tulille. Kierroksia on hyvä olla noin 1500-1700rpm. Eipä siinä muuta, kuin sumuttelemaan vettä imusarjaan. Aluksi moottori saattaa pitää pahaa ääntä ja rykiä, mutta ajan mittaa vettä saa ruveta suihkuttamaan jatkuvalla syötöllä. Karstat lähtevät takuuvarmasti. Mikäli traktori ei ole kovin raskaassa työssä, eli moottoriöljyt eivät pääse kuumentumaan kunnolla, on syytä vaihtaa tämän toimenpiteen jälkeen moottoriöljyt.
Homma toimii siis siten, että ilmanpuhdistin ruuvataan kokonaan irti, jolloin imusarjaan jää suora yhteys. Sitten tarvitaan kompressori ja suoja-aineen levitys pistooli. Pistoolista ruuvataan säiliö irti ja sen tilalle laitetaan vesisanko, noin 5 litraa riittää. Seuraavaksi kone isketään tulille. Kierroksia on hyvä olla noin 1500-1700rpm. Eipä siinä muuta, kuin sumuttelemaan vettä imusarjaan. Aluksi moottori saattaa pitää pahaa ääntä ja rykiä, mutta ajan mittaa vettä saa ruveta suihkuttamaan jatkuvalla syötöllä. Karstat lähtevät takuuvarmasti. Mikäli traktori ei ole kovin raskaassa työssä, eli moottoriöljyt eivät pääse kuumentumaan kunnolla, on syytä vaihtaa tämän toimenpiteen jälkeen moottoriöljyt.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Re: belaruksien kaikien mallien, myös uudempien mallien vink
Uskaltaako tän tehdä oikeesti???
Re: belaruksien kaikien mallien, myös uudempien mallien vink
Kyllä tuon ainakin itse uskalti aikoinaan tehdä. Toimenpide suoritettiin kokeilumielessä ja tulokset olivat yllättävän hyvät. Karsta oli muodostunut siitä syystä, että polttoainelinjaan oli jäänyt rypsiöljyä, jonka glyseroli oli päässyt lämmittämättömänä karstoittamaan moottoria. Raskaita töitä ei tuohon aikaan ollut tarvista tehdä, enkä katso järkeväksi tuhlata polttoöljyä terveisten ajamiseen.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993