jarruton 521

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

pekka525
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Joulu 2007, 17:31
Paikkakunta: kuhmoinen

jarruton 521

Viesti Kirjoittaja pekka525 »

Huima peli tämä 521 ajella ilman jarruja? Alkaa kekseliäisyys laitetta pysäytellessä loppua ja siksi lienee viisainta alkaa rakentaa jarruja uusiksi kun vielä ei mitään vakavampaa ole sattunut. Jarrut on hävinneet "pikku hiljaa" käytön myötä . Mitäs arvelette, mistä ja miten niitä kannattaa alkaa etsiskelemään? :oops:
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Jarruthan on vauhdin surma, mutta jos tien päällä jotain sattuu niin heikoilla ollaan jos koneesta puuttuu jarrut.
Eli aletaan ettii niitä jarruja sun belkusta :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Jos vaikka säätöä ensin kokeilisi.
Lattiassa pitäisi olla reiät kummallakin puolella jarrujen kohteilla missä näkyy pultin pää.Ja lukitus mutteri lattian alla.

Kuvahan tietysti kova sana mutta kun ei nyt ole.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Kannattaa vähän noita vanhoja aiheita selata niin löytää etsimänsä :)
http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?t=45
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

tai
http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... ght=jarrut
Jos viitsii sen vaivan nähä, niin ottaa takarenkaat pois ja pukit perän alle, niin tulee hyvät tilat työköillä.
Joo, elikkä jarrujen peruskunnostushan 521:ssä on helppo homma, kun ei oo erilliskäsijarrua, eikä tasauspyörästönlukkoa hommaa vaikeuttamassa.
Ensiksi kotelosta kuminläpi tuleva pultti 4 kokonaan irti pyörittäen, ja sitten kotelon pultit (5kpl) auki ja koko homma on käsillä. Levyjen paksuus mitataan ja tuomitaan ja uusitaan em. mittojen mukaan.
Kuulapaisuttimien jouset otetaan irti ja ne aukeaa putsattaviksi, kuulat, kuulanurat ja kitkapinnat niin paisuttimissa kuin koteloissa puhistetaan hioen/pesten.
Niputetaan ja säädetään em. ohjeen mukaan.
Ja tapauksesta riippuen uusitaan em. hommaa vaikka vuosittain, vähällä käytöllä tulee ruostetta, paljolla käytöllä paljo pölyä, molemmista seurauksena jarrujen ominaisuuksien heikkeneminen. Mutta tämähän on ominaista kuiville levyjarruille merkistä riippumatta, että ei syytä huoleen.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
pekka525
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Joulu 2007, 17:31
Paikkakunta: kuhmoinen

jarruton 521

Viesti Kirjoittaja pekka525 »

Kiitos vaan nopeasta palautteesta :wink:
Vastaa Viestiin