takanavan kiinnitys

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: takanavan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

Pika guuklasin niin saa vissiin pullossa kaupasta :?:
Jotenkihan se vissiin syövyttää sen kiinni :D
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: takanavan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

Onko tuossa kuvan akselissa maali poistettu, vai tarkotitko pintojen putsaamisella rasvan poistoa? Eli syökö suolahappo maalin?
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: takanavan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja ukki »

Pinnat puhtaaksi ruosteesta ja maalista. Hiomanauhalla puhdistus riitää. Kiristys pitää tehdä tasaisesti ja ristikkäsesti. Itse ole vetänyt 1,5 m:n varella olevalla avaimella, 32 mm:n hylsy ja koko 85 kg:n painollani pultit kiinni tai sitten momenttiavaimella 750 Nm:iin ja kiinni on pysynyt. Vai silloin kun akseli on jo ajettu soikeaksi väljällä navalla sekä kiila ura mennyt väljäksi olen joutunut pariin kertaan laittamaan navan akselin juureen ja vanteet toisin päin.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: takanavan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

Meillä vedettiin voimahylsyllä ja jatkoilla se mitä ikinä uskaltaa ja sen jälkeen pysyny (2-3v) :D
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: takanavan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Suolahapolla lähtee myös sulaneet männän jäämät sylinteristä ihan pesemällä savun saatelemana. Että varovaisuutta happojen kans.
k1200rs
Viestit: 186
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 20:31
Paikkakunta: Koillismaa

Re: takanavan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja k1200rs »

Itsekin olen käyttänyt suolahappoa moottorisahan sylinterin putsaukseen. Ensin hoonaus ja sitten happoa ja puutikulla raaputusta, savu vaan nousee.
Apteekista kävin hakemassa happoa, myyjäkyseli mihin käyttöön selitin kohteen, kysyi mistä tiedät sen liuvottavan alumiinia totesin vanhan krossipyörä miehen neuvoneen keskustelu päätty siihen. :mrgreen: Betoni roiskeita voi myös pestä laimennetulla suolahapolla kuten myös tiilten kalkkeumia.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: takanavan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja katoi »

k1200rs kirjoitti:Itsekin olen käyttänyt suolahappoa moottorisahan sylinterin putsaukseen. Ensin hoonaus ja sitten happoa ja puutikulla raaputusta, savu vaan nousee.
Apteekista kävin hakemassa happoa, myyjäkyseli mihin käyttöön selitin kohteen, kysyi mistä tiedät sen liuvottavan alumiinia totesin vanhan krossipyörä miehen neuvoneen keskustelu päätty siihen. :mrgreen: Betoni roiskeita voi myös pestä laimennetulla suolahapolla kuten myös tiilten kalkkeumia.
On tullut pestyä tiilimuurausta ja kannattaa muistaa kastella hyvin tiilet ennen suolahapolla pesua ja kumihansikkaat käteen ja suojalasit ja tuuletus hyvä. Ei ole leikkimistä suolahapon kanssa.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: takanavan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja katoi »

ukki kirjoitti:Pinnat puhtaaksi ruosteesta ja maalista. Hiomanauhalla puhdistus riitää. Kiristys pitää tehdä tasaisesti ja ristikkäsesti. Itse ole vetänyt 1,5 m:n varella olevalla avaimella, 32 mm:n hylsy ja koko 85 kg:n painollani pultit kiinni tai sitten momenttiavaimella 750 Nm:iin ja kiinni on pysynyt. Vai silloin kun akseli on jo ajettu soikeaksi väljällä navalla sekä kiila ura mennyt väljäksi olen joutunut pariin kertaan laittamaan navan akselin juureen ja vanteet toisin päin.

ukki
Komppaan "ukkia" eli samaa mieltä. Omassa belkussa oli takanapa ollut edellisellä omistajalla ruuvit löysällä ja napa+kiila kulunut pilalle. Ostin uuden takanavan ja kiilan Virosta ja vedin sen 2 m jatkovarrella niin tiukkaan, että "napa rutisi" ja on pysynyt hyvin 5 vuotta (1000 h). Ne ruuvit pitää vetää uhka tiukalle ja hylsä pitää olla kestävää laatua.
mtz82
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Syys 2007, 09:21
Paikkakunta: Imatra

Re: takanavan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja mtz82 »

Sitten kun navat siirretään akselin juureen, ja vanteet käännetään, pitää olla tarkkana ettei kiila jää kantamaan. Kiilaura kun on tehty kiekkoterällä, uran pohja madaltuu akselin juuressa, ja kiilaa pitää ohentaa sieltä. Omassa Pelarkooniassa oli tehty kyseinen virhe, ja napa piti sorvata ja kiinnittää akselille Loctiten akselintäyttömämmillä. Kiilauran täytin hitsaamalla ja "mitallistin" katkasulaikalla :). Lyöntilenkillä pultit soimaan ja on pysyny kiinni. Mitä olen noita siirrettyjä napoja ja käännettyjä vanteita nähny, lähes kaikki on ollu väljänä :roll:. Tehtaan jäljiltä akselinpäässä useimmiten pysyneet kiinni.
mtz82
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: takanavan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Saapa nähä, miten nuo kartiokiristyksellä olevat navat toimii ajan kanssa. Nuo tulleet 4- ja 5-sarjalaiset otettiin niillä. Oletusarvona tulevat tehtaalta perinteisellä navalla, pitää tilatessa muistaa mainita.
Liitteet
Napa.JPG
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: takanavan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Ens kertaa tehtaalla käydessä 2007 oli testikeskuksessa rasitusradalla pomppimassa ympyrää belkku jossa oli nuo takanavat sekä muoviset polttoainetankit peltisten tilalla :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Vastaa Viestiin