perin onnetonta, ellei jopa petos

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

No niin, tervetuloa vaan joukkoon, eläkä oo olleskaan huolissaan, konehan saahaan kunnostettua, kun vaan mielenkiintoa riittää. Purkuosia löytyy mm. http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... =purkuosia
ja Utissa Traktoripurkaamo Ossi Ketonen, Kouvola, 0400-657126.
Tässä Kettusen kirjan 501/521 sähkökaavio kuvat
Tasavirtalaturilla:
Kuva
Kuva
Vaihtovirtalaturilla:
Kuva
Joka haluaa kuvia isommassa koossa, niin lähettämällä mulle s-postiosoitteensa saa alkuperäisen skannauksen, jota voi sitten omalla koneella tsuumailla niin isoksi että saa selvän. Tuo mitä Torsti oli tuolla aikaisemmin systeemistä kertonut on ihan totta ja lisäksi täytyy mainita, että näissä on tuo käynnistyksenesto moottorin käydessä (kun laturi lataa), jos jotain epäselvää niin, heti vaan tänne palstalle kysymyksiä, niin koetetaan vastata.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
kille1
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Elo 2008, 10:21
Paikkakunta: KOKEMÄKI

Viesti Kirjoittaja kille1 »

No niin tänään oli aamulla aikaa tutkia lisää. Annoin virtaa jälleen yhdestä hyvästä henkilöauton akusta ja lisävirtaa fiat ducatosta.
Hehkun mulkosilmäkin sähköjohtojen joukosta löytyi ja annoin siihen hehkuvirtaa kierukan kirkkaan punaseksi. Koska virtasysteemi on sökö ja virtalukko rikki tämä tapahtui johdonpätkällä. Ja mittasin, että sähkö meni hehkutulpille saakka.
Sitten startin toimintaan... Sanoisin, että se pyöräyttää, muttei pyöritä. Eli pyörähtää vajaasta neljännes tai puolestakierroksesta pariin kierrokseen, mutta tällöinkin tuntuu, että sen ekan yläkuolokohdan jälkeen se menee vaan vauhtipyörän ansiosta hyvin laiskasti ympäri. Jos starttia painoi kokoajan, se tämän jälkeen lepäsi hetken ja pyörähti taas hetken ja sitten pari sekuntia lepoa ja pieni hetki taas pyörintää... Sulatin 35 neliömillin apuvirtakaapelit tällä testillä. Ymmärtääkseni ei voi käynnistyä noin avuttomalla pyöräytyksellä. No katsotaan, mitä ootte mieltä.
Ja kiitos kaikille neuvoja tarjonneille.

Tänään ei ollu apuvoimia käytössä ja sähkö kulki startin solenoidi/bendixlaitteen läpi. En siis kokeillut antaa johdolla virtaa suoraan startin perseeseen. Pitänee avata ja putsata sen pikkumötikän kontaktit...
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Annoitko nuilla 35 mm2 kaapeleilla virtaa suoraan startille?

Omien kokemusteni mukaan tuon kokoiset kaapelit eivät riitä belaruksen 12V startille. Apuvirtaa niillä voi antaa, mutta osan virrasta on tultava koneen omia johtoja myöten. Tätä seikkaahan tukee sekin, että sait ne apukaapelit sulamaan.

Tarkistahan akun kaapelit, niiden liitokset, päävirtakatkaisin, ja jos mahdollista, laita koneeseen paikalleen terve akku. Jos ei ala pyörittää paremmin, niin sitten startin kimppuun. Solenoidissa tuskin on suurempaa vikaa, mutta puslissa voi tosiaankin olla sanomista. Puslat vaikuttaa juuri tuohon startin voimaan, ne kannattaa vaihtaa ja puhdistella starttia muutenkin. Kollektorista voi pienellä meisselillä avata kupariliuskojen välit, jos ne näyttävät tukkeentuneen. Hiilien kuntokin on syytä tarkistaa.
Minski traktor paras traktor!
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Joo jäi siitä startista tuossa aikasemmin sanomatta, että minunkin mielestä koko startti purkuun ja putsaukseen, katsoo kenttäkäämien eristykset, ettei oo sulaneet ja puslat vaihtoon.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Täällä painiskeltu startin parissa: http://personal.inet.fi/koti/jj.p/traktorit7.htm
Minski traktor paras traktor!
kille1
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Elo 2008, 10:21
Paikkakunta: KOKEMÄKI

Viesti Kirjoittaja kille1 »

No nyt ehdin ennen töihin lähtöä nappaamaan startin irti ja pikasesti vilkaseen sen sisään. Puslien kuntoa tms. en joutanut siinä ajan puutteessa kauheesti pähkäileen. Startista on murtunut kuoresta se osa, tavallaan "väliseinä" joka on kollektorin ja "ratas systeemin" välissä ja jonka sisään siis tulee yksi pusla. Jos joku tästä tajusi, niin on ihme. Kyseinen osa oli muutamalla ruuvilla kii kuoressa.
Jostain härvelin sisältä tippui kahteen osaan katkennut jonkunmoinen rengas, mutta en ole aivan varma sen sijainnista. Myös sen materiaali jäi selvittämättä. RÄJÄYTYSKUVAA kenelläkään?? Osa lienee aivan startin rataspuolelta peräisin?
Mutta päällimmäisin huomio oli se, että kollektori on ilmeisesti ainakin joskus ottanut kiinni kenttäkäämien moottorinpuoleiseen päähän, jossa siis kulkee käämit parittain yhdistävä "liuska". Siitä on eriste hinkkautunut pois. Onko virta siitä sitten hyppinyt sinne tänne, en osaa sanoa. Kyllä kai.
Startin rattaanpuoleisessa päässä oli myös kohtalaisen runsaasti messinginväristä jauhetta... Joku laakeriholkki lienee sen luovuttanut?
Täytyy koittaa tutkia paremmin, kun ehdin.
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Se kuuluu olla 2 osanen se rengas.Tulee pääty kopan juureen akselille ja kuppi päälle jotta pysyy läjässä.Estää ankkuria menemästä liiaksi moottoriin päin startatessa.

Siinä väliseinässähän on myös hela josko siitä jauheet irronneet.Liekö koko helaa enää tähteellä.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

kille1 kirjoitti:No nyt ehdin ennen töihin lähtöä nappaamaan startin irti ja pikasesti vilkaseen sen sisään. RÄJÄYTYSKUVAA kenelläkään??
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... 25&atype=3

Kuva
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
kille1
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Elo 2008, 10:21
Paikkakunta: KOKEMÄKI

Viesti Kirjoittaja kille1 »

Nyt on startti paikoillaan ja pyörittää niin, että pelkään lentoonlähtevän, mutta vaatii toki pirusti virtaa. Ainoa varsinainen viaksi laskettava löydös oli niiden kollektorin kuparisuikaleiden välien tukkeutuminen ja sitä kautta moottorin teho oli mennyttä.

Pikkuvikaa käynnistykseen jäi vielä, solenoidin liikkuva kuparikiekkohärveli paloi kiinni niihin kuparinastoihin ja suli, kun startti nappula ensin päätti jäädä ikuisesti päälle ja meni tovi, ennenkuin sain akunkengän irti. Päävirtakytkin ei kiiruuseen auttanut kun se on kotona pöydänkulmalla. Lisäksi edelleen on solenoidin sisältä yks johto irti, eli siinä ilmeisesti on kaksi käämiä ja tämä yksi johto oli siellä orpona irti. Sitä oli johonkin joskus koitettu tinata, kun oli tinaa ja eristysnauhan pätkä siinä kiinni. Nyt pitää siis startata "manuaalisella järjestelmällä". No tätä yksityiskohtaa hiotaan pikkuiljaa, mutta tärkeintä, että saa padan tulille.

Muita murheita koitetaan kysellä tietäjiltä toisissa keskusteluketjuissa.
Vastaa Viestiin