Etu- ja takarenkaat sopivaksi pariksi?

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: Etu- ja takarenkaat sopivaksi pariksi?

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

suonsyrjä kirjoitti:no eiköös siinä järkenä ole siinä on ja off välissä olevat automaati asento ? noin jos pakko asennon unohtamis mahdollisuus on ainua syy muuttaa rengas suhdetta, eli poistaa yksi varsin toimiva ominaisuus niin eiks sitten oo sama roplata käsijarrukin pois kun sekiin voi unehtua päälle..

ja sitä pakko asentoista nelivetoa ei kyllä tartte kuin tarpeeksi pehmiässä, saa valasta tyhmempää jos keksii jonkin merkin minkä ohjekirja sallii nelivedon käytön pitävällä alustalla ja joissain ohjeistuksena varsin alhainen ajonopeus..
niin ja ei lie kukaan sitimaasturillakaan neliveto päällä pikitietä kaljakauppaan päästä ni tarsko si belkulla onnistua ?

eli alkuperäiseen kysymykseen edelleen vastaten, venäläinen 13.6x20 kummit eteen niin tuloo yhtä hyvä kun orkkis rivipumpullakin

Etukuormaajan kans touhutessa, liukkailla jarrutellessa oha näitä. Ja jos etuakseli ei jarrutelis nii kääntyiski nelivedon kans paremmin.. Ja tuo 13,6x20 16,9x38 on palio parempi ko vakio
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: Etu- ja takarenkaat sopivaksi pariksi?

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

suonsyrjä kirjoitti:päivätän rengaskoon ja korjaan puheeni siinä vaiheessa kun 920 pin kanssa tuloo onkelmia tai alkaa kuulostee valmetilta... 8h on perus auruu kierros missä siirtymääkin jonnin verran ja satunais pistoja 20km päähän... nelikko pääl kruisinu... ja eteleen sillä saa tulla koe kruisimaan talvirenkas jottei ihan höpö ukkona pijetä

ja jos nyt oikee ivalliseks vihtis niin nykyste 820 pissä tehtaalta melkee järestää 13.6x20 ja 16.9x38 eli voitaneen laskia nykyste vakioiksi
kun puhuin vakiosta tarkoitin alkuperäisen kysyjän 805 progres mallin rinnakkais mallin 825 progres rengaskokoa. Ja kyllä ne etuvedon hammaspyörät on piirretty ennenkuin minskin traktoritehtaala on kuultukkaan kyseisestä rengastuksesta. Ja niistä pumpuista, en koskaan ole väittänyt jakaja pumppua paremmaksi enkä myöskään sellaista belarukseen asentanut. Jos se 11,2x20" / 15,5x38" ois joku jumalallinen suhde jonka neuvosto insinööri on keksinny nii miks ne on nyt menny ja pienentänny sen 4,58%sta-2,62%tiin.
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Etu- ja takarenkaat sopivaksi pariksi?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Pumpuissa näköjään auttoi kun valmistusmaa vaihtui. Nykyvenäjällä tehty pumppu toimii kyllä hienosti ja moottori käy niin tasaisesti että melkein vois laittaa kolikon kylelleen konepellille ja se pysyis siinä. 4-pyttyinen vaan luonnostaan senverta tärisee ettei kolikko pysy. Mutta pumppu ei siis rytkytä, tosi helppo ja mukava nyt ajella.

Alkuperäinen kysymys lähti siitä kun rattoriin on vaihdettu firestonen tosi korkeat 16.9-38 -kumit. Tehtaan laskurilla saan vastauksen että eteen pitäisi laittaa 16.0-20 -renkaat että saisi nopeuseron lähelle nollaa. Firestonen kumit näyttää olevan paljonkin korkeammat kuin Belshinan vastaavat. Pitää mitata rullauskehä ja alkaa sen jälkeen etsimään etukumeja.
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: Etu- ja takarenkaat sopivaksi pariksi?

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

suonsyrjä kirjoitti:tietä niin jumalallisesta, mutta kun on toiminu niin en ole päätäni vaivan sen sukkelammin... tuota nykystä rengas kokoa perustelevat ainakin virossa vain kantavuudella.. tietä sitten
mikähän on suoran etu akselin veto suhde ? minulle ei ainakaan ole kaaviota tullut vastaan...

ja tuo pumppu homma oli kimmoa,lle pientä sisäpiirin vinoilua...

mutta on kyllä joskus tullut mieleen että noin jos ihan ummikona lähtisi belkkua hankimaan ja interneetistä tietoa hakemaan että minkälainen kampe, masentuisin kyllä siihen reivattavien osian määrästä toden näköisesti siinä määrin että ostaisin sellaasen missä olisi niistä edes suurin osa... eli ei belarusmiehen kannata fenttiä huonompaan vaihtaa pitää lie paikkasa
Omasta mielestä juuri avoimuus belaruksen kohdalla tekee siitä mielenkiintoisen. Olin fordinkorjaamolla töissä vuosituhannen vaihteessa ja oi sitä riemua ja nyrkin puremista kun asiakkaalle piti vakuutella ettei tällaista ole kyllä ennen tapahtunut kun focuksen vetarit alkoi täristää vakka jokatoisessa oli huoltoon tullessa sisänivelten vaseliinit pitkin pohjaa.
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: Etu- ja takarenkaat sopivaksi pariksi?

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

kaikkonen kirjoitti:11,2 ja 15,5 ei ollut mitenkään optimi. Vanhan 52 sen etu pyörä pyöri 1,559031 kierrosta yhtä takapyörän kierrosta kohden noin suunnilleen.. :mrgreen:
Tuostako se suonsyrjän mieli pahottui? Kysyjä kysyi minkä kokoiset etuset 16,8-38 kavereiksi. Vastasin mielestäni varsin tyhjentävästi mitään vinoilematta. Ja koska oletan kimmoan omistavan mittanauhan& laskukoneen ja osaavan niitä käyttää laskin hänelle ihan omalla ajallani etu ja taka-akselin eron. Tuolla luvulla jakamalla takapyörän vierintäsäde (mitta akselin keskeltä maahan) saadaan etupyörän vierintäsäde esim. 28.1-26 säde on 867,5 (mitattu kuormittamattomasta pyörästä)/1,559031=556,435 tämä luku kertomalla saadaan halkaisia joka on 1112,87mm. laturit,hydrauliikka,putket ja männät ei mielestäni tähän liity eikä myöskään aluevaihteiden kytkeytyminen saatika ladan länsimaistaminen.
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: Etu- ja takarenkaat sopivaksi pariksi?

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

suonsyrjä kirjoitti:Siihenhä muute tarttettaa melkoosee paljo et mie mieleeni pahottasin... Tuloo vuan ain välil asioist aasin siltoja ja äänen hämmästellyy... Noin nyt tuumiskelun lopputuloksen kokonais kuvaa kehitetty neuvostoliitaisen tekniikan omistamiseen. Eiks tää ny sit avoimuut...
Ja vaikka ei luettelon mukaan see optimekn ehkä euroopalaisittakn olekkaan niin edeleenkin saa tulla kokkeilmaan talvikelien saapuessa kuinka toimii, noin jos täysin epäkelpo kokoonpano nii lie llisi tuon auran alla antanu jo moni kohta peruksi akselissa mikä ei julkisen esson paari tiedon mukaan kestä edes tuimaa tuijotust

Ja onhan see hyvä välil varmistee et saiskoos hullun paperit mil pääsis työelämäst pojes, kardaani ladaan pyöräht tampereel ajaes tänä vuon 15 tuhatta, rutseis poltettu 3000 litraa pöötä ja ainua notkaus vanha ja ruma kaaniaki kehittän 9500km mittariin, eikä oo vielä yhtää pävää omat touhut arveluttan... Uralin sijast hankittu rojali kuletan vasta satoi kilometrei

Mut mie kimmon insinööri taitoihi luotan jotta osaa ynnät... Kuun lopus tulo isomma tklaukse yhteyves varsi kohtuu hintasia asiakaan tarpeen mukaan, 13,6 kauppiaan suositus mutta 16,00 saadaan myös, noin tarpeen tullen
Eipä se akseli siellä oksenna vaa se välituki ja usiastikki, mutta vaatii painoa myös takapyörille ja etukuormaajan kans teutarointia.
Vastaa Viestiin