Tonneista kokemuksia?

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Raatokärpänen
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Syys 2008, 19:08
Paikkakunta: Lahti

Tonneista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Raatokärpänen »

Tiedustelen täten että minkäkokoisia kuormia olette belaruksillanne onnistuneesti siirtäneet paikasta toiseen? Minulla olisi tarve kuljettaa hyödykkeitä lyhyehkön matkan verran ja tietysti mahdollisimman paljon kerralla.

Koska kärryä ei ole vielä tehty, tässä vaiheessa olisi mukava kuulla mikä on rajoittava tekijä belaruksen rahti käyttöön hyödyntämisessä?
Vaihtoehtoina taitaa olla lähinnä kuski, jarrut sekä kytkin, veikkaisin. Mutta jos todella olisi jokin kokemusperäinen numeerinen arvo heittää kehiin jollakulla tai useammallakin yksilöllä, olisin iloinen tiedoista.

Tässäpä loppukevennykseksi kuva toistaiseksi niin keskeneräisestä laitoksesta, jolla aion valloittaa rahtausmaailman. Voimaa on mukavan oloisesti, kiitos saabin turbotekniikan. Kytkintä en ole ainakaan takalanan avulla saanut luistamaan testiradallani.

Kuva
505 turbo intercooler
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Lakipykälät on tietysti kanssa hyvä ottaa huomioon. Jossain vaiheessa alkaa taka-akselin kestokin olla finaalissa, mutta sitäkin voi helpottaa kärryn geometrialla.

Mutta sittenpä on ne jarrut, joita ei usein ole :roll: Kyllä rupiaa belaruksen hidastuvuus äkkiä heikkenemään kun pistää kärryä perään. Jarrullinen kärry olis kyllä pirun kova sana aina isommissa taakoissa. Mutta saahan niistä belaruksen jarruista tietysti muotoiltua hiukka tehokkaammatkin. Nimimerkki ukilla vois olla tästä kohtaa tietoa paremmin.

Tulipahan sepustettua vaikkei niistä tonnimääristä kovin olekkaan hajua...
Minski traktor paras traktor!
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Moikka.
Sulla on mielenkiintoinen projekti.teet siitä vielä mukavamman näköisenkin uudella konepellillä?

No,mää oon kiskonut 820 kokonaispainona 23tonnia vaakalla.
Carraaro belkulla hyötykuormana 15tonnia sepeliä(vvakitettu)siihen kun lisää sen noin 8t traktori+kärry ollaan samassa 23t.
Carraaron perässä ei tuo kuorma tunnu missään,moottorinsäädön jälkeen siinä on noin 140hp

Turboton 820 kärsii jo mäissä,mutta menee kyllä,kun kepittää.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Terve vaan, ihan rahtari Hassen kuormiin en pääse mutta 826 hx:llä ja nykyisellä 952GL:llä oon vetänyt Tempon 11 kuution imupainevaunua jonka kokonaispaino säiliö täynnä sitä ihteensä on tuossa 15-16 tonnin paikkeilla, tuolla painolla kyllä suosittelen jarruja sinne hinattavaan laitteeseen ja taitaa ne olla jo pakollisetkin jos liikenteen seassa aiotaan noilla painoilla liikkua.
826:ssa ei kestäneet 15.5/38 rungot takapyörissä vaan jouduin siihen vaihtamaan 18,4/34 rengaat vanteineen niin ongelma poistui.
Tuon 505:sen vaihteisto ei kyllä maantievaihteiden vähyyden takii ole ihan optimaalinen 8 ja 9 vaihteen suuren nopeuseron takii.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Mihin oot heittänyt tuolta keulalta sen toteemin välijäähyn tieltä?
Rimuli
Viestit: 24
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 08:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

825 ja 826 Belaruksilla kuorma-auton täysperävaunu jossa 32 turerehupaalia+ yksi etukurmaajassa painona, mitähän siitä tulee ~25 tonnia. Toki älyllinen kuski rajoittaisi tälläisten kuormien ajoa, mutta mulla ei se tule vastaan. Ja jarruihin ei tule paljon koskettua, ne tolla yhdistelmällä hengenvaaralliset, kun kärry ei anna painoa ja jos traktorin pyörä lukituu niin... Kippivivussa on kiinni kärryn jarruletku, jos oikeasti tarvii pysähtyä.
että mää nään punasta
Raatokärpänen
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Syys 2008, 19:08
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Raatokärpänen »

Jaa joo, tännehän oli tullut vastauksia, kiitos vain. Rohkaisevia lukuja on kyllä kieltämättä arvon herroilla. Lakitekstien mukaan näyttäisi hieman vähemmän olevan mahdollista kuljetella, pykälät ovat kieltämättä aika kirjavat. Parempi vain esittää ilmeisesti tietämätöntä jos kiinni jää..

Ilmeisesti virallinen kanta olisi että kärryn kokonaispaino saisi olla noin 10 tonnia, ilman että luetaan liikennetraktoriksi tai että muut pykälät asian kieltäisivät.

Laitoin laitteen jarrut vastikään iskuun koska toiselta puolelta oli levy halki ja toiselta puolelta jouset poikki. Totesin remontin jälkeen että jarruthan ovat kunnossakin köh köh - miten sen nyt sanoisi? -Ihan paskat.
Onko kukaan kötöstänyt normaaleja nestetoimisia levyjarruja belarukseen tai vastaavaan? Olisi aika helppo nakki meinaan..

Mr Hasselle: Meinaan tehdä joo. Vielä kun saan hienon keulanosturini hiottua valmiiksi, koko roska menee maalaukseen.

Mr kimmoalle: Toteemi on paikallaan. Välijäähdytin sopi paikalleen kun irroitin öljynlauhduttimen putkistaan. Hieman vaatii sorminäppäryyttä kylläkin. Tässä kuvassa näkyy paremmin:
Kuva
505 turbo intercooler
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Näyttäis lakitekstien mukaan vetokoukulle tuleva max. paino olevan 3 tn.
Kennojen väliin saisit lisää tilaa kun poistaisit toteemin ja tekist saman systeemin kuin on 900-sarjassa:
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... 25&atype=3
eli ohjaus ottaa öljyn sitten hydraulisäiliöstä mutta samalla menetetään automattinen kojetaulusta hallittava tasauspyörästön lukko mutta komromissejähän täytyy olla :)
505 mallissahan tais olla mekaaninen malli lukossa :roll:
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Raatokärpänen
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Syys 2008, 19:08
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Raatokärpänen »

Luojan kiitos se välijäähdytin mahtuu olemaan tuossa ilman ohjauksen muutoksia. Tarkoitan sitä että muutoksia on riittämiin ilman sitäkin. Toisaalta taas muistan jostain täältä palstalta lukeneeni että joku oli ropannut lukon pelaamaan sähköllä? En löydä sitä keskustelua uudelleen ja ei vain omaan mieleeni heti juolahda sopivaa kone-elintä joka sopisi hommaan heittämällä.

Samalla vaivalla vääntäisin sähköisen käytön lukolle kuin uuden polkimen joka luonnollisesti on hieman heikossa hapessa.

Edelleen jatkan tuosta peräkärryn painoasiasta sen verran että siihen massaan näyttäisi vaikuttavan useampi kuin yksi valtioneuvoston säädös/asetus/mikälie pykälä. Mainitsemasi 3 tonnia on tosiasia mutta huomioitavaa on ettei vetokoukulle kohdistuvaa kuormaa oteta huomioon kärryn kokonaispainossa.

Omalta kohdaltani määritin tuon 10 tonnia sen mukaan että sen yli joutuisin osallistumaan liikennetraktori vehkeilyyn, ja siitä muodostuisi joutava kustannus itselleni. Lisäksi toimintani ei valitettavasti ole sellaisessa paikassa jossa ei kiinni jäämisen vaaraa ole.

Finlex laki-jutussa oli mahtavat määrittelyt kärryn painolle.

Pitäisi palkata lakimies tulkitsemaan niitä, alkajaisiksi nimittäin traktorin oman kokonaispainon käsite on lakien mukaan hieman häilyvä. Oma laitokseni painaa papereiden mukaan 3750kg mutta lain suomissa puitteissa paino on nykyään noin 5000kg, koska painoon voidaan laskea kiinteät lisävarusteet ja niiden arvioitu paino ilman viranomaistarkastuksia.

Näin ollen jos belaruksen hidastuvuus olisi :shock: omilla jarruillaan peräkärryn kera 3,5 m/s2 (olisipa edes ilman kärryä), voitaisiin tulkinnasta riippuen kytkeä 12750kg - 16000kg kokonaispainoltaan oleva peräkärry ilman jarruja. Aisapainoa n. 15% , ei syystä tai toisesta lasketa mukaan kokonaispainoon.

Jos kärryssä olisi lain vaatimat jarrut laki sallisi 14250-18000kg kokonaismassan kärrylle olettaen että renkaita ts. telejä on riittävä määrä oikeilla etäisyyksillä toisistaan. Korjatkaa jos olen väärässä lain tulkinnoissani, kiitos.

Toisaalta laki vaatii myös hätävilkun belarukseen. Kaikilla varmaan on?
505 turbo intercooler
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Mistäs vehkeestä oot ottanut välijäähdyttimen?
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Raatokärpänen
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Syys 2008, 19:08
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Raatokärpänen »

Saabista on myös välijäähdytin. 900 tai 9000 sarja on kyseessä.
505 turbo intercooler
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

CarraaroBelarus on uudempaa sukupolvea,löytyy hätävilkku,löytyy automaattinen nelivedon kytkentä jarruttaessa,ja mun koneessa vielä etupäässä kartaanissa levyjarru.Lähempi tarkastus osoitti että BMW satulahan siellä on.
Joten voi jo todeta että on jarrut,vaikka vielä tässä mallissa kuivat jarrut.
Mulla pitäisi olla koneessa rekisteriotteen mukaan hydr,perävaunun jarruventtiili,on vissiin jäänyt laittamati.Mulla 0n ollut 3;nen hydrauliulostulossa se jarruletku,joten pysähtyy kuorman kanssa niin että on pitelemistä ettei lennä etuklasiin.
Sen jarruventtiilin meinaan kuitenkin siihen tilata,lienee pikkujuttu kun on hydraulinen se etujarru,Norjassa vissiin tiedetään enemmän.
Mulla on kontakti sinne,joten ilmoitan sitten kun tiedän enemmän.

Ei meilläpäin niin nokontarkkoja olla painojen suhteen,se pistetään kyytiin mitä saadaan ja kärryt kestää.Ei ole ketään mihinkään vaakaan joutunut tien päällä.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Vastaa Viestiin