talvi
Valvoja: pelarusmaisteri
-
- Viestit: 804
- Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
- Paikkakunta: Asikkala
Re: talvi
Ensilumi tänään asikkalassa, ja transportteri liitää
Belarus sen olla pitää.
https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: talvi
Hyvä hyvä!joksu kirjoitti:Oli miten oli mutta tuli Tanen kanssa käytyä edustamassa kerhoa Oulun seudun traktori kerhojen vuotuisessa tapaamisessa Pattijoen traktori museoseolla.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Re: talvi
Kiitos ja kumarrus kerholtajoksu kirjoitti:Oli miten oli mutta tuli Tanen kanssa käytyä edustamassa kerhoa Oulun seudun traktori kerhojen vuotuisessa tapaamisessa Pattijoen traktori museoseolla.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: talvi
Ensilumet sulivat pois, seuraava satsi lunta tulikin viikko sitten ja nyt on jokapäivä vain lisinyt muutamalla sentillä. Ilman lämpö liikkuu -0,5 ja 1,0 asteen välillä.
Eipä se mene lingosta läpi juuri mitenkään, ryysää edessä. Melkein helpompi työntää pakilla, niin aurautuu laitaan. Maa lumen alla aivan sulaa.
Milloinkahan NCC laitta vetutit/junat hankintaan? Meinaan kun nuo tiet ovat JO NYT menneet aivan raiteille! Raiteet ovat jo valmiita, vai ne veturit/junat puuttuvat tieltä!!
ukki
Eipä se mene lingosta läpi juuri mitenkään, ryysää edessä. Melkein helpompi työntää pakilla, niin aurautuu laitaan. Maa lumen alla aivan sulaa.
Milloinkahan NCC laitta vetutit/junat hankintaan? Meinaan kun nuo tiet ovat JO NYT menneet aivan raiteille! Raiteet ovat jo valmiita, vai ne veturit/junat puuttuvat tieltä!!
ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Re: talvi
Mielenkiintoista kelii huomiselle tiedossa kun nyt lumi tampaantuu hyvin kerrokseksi tien pintaa ja illalla alkaa sataa vettä
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: talvi
Täällä ollut kokoajan melkoista vatulointia noiden teiden aurauksen kanssa. Lämpötila nollan pinnassa ja märkää tai nuoskalunta ja väliin vettä tai alijäähtynyttä tihkua jatkuvasti jo marraskuun alusta alkaen. Maassa on yli 30 cm lunta. Täällä vuosien 1980 - 2016 keskim. lumisadanta vuodessa n. 260 cm eli pitää siihen jonkun kerran lähteä auruumiesten. Ukille noista raiteista, että tämä märkä polkeentuva lumi ja jatkuva tipoittan tuleva sade on hankala kun se tekee väkisin polanteen ja sen seurauksena liikenne ajourat. Pitäisi olla hyvissä ajoin sateen lopussa alaterällä raapimassa oikein kunnolla ja joskus jopa kesken sateen ja ei pitäisi antaa jäätyä. Tienhoidon ongelmahan ei ole raha vaan kilpailutus toisinkuin kuin julkisesti väittävät. Urakat kilpaillaan niin nahkoilleen ettei tekijät enää pysty tekemään sitä laatua mitä tarjousvaiheessa pyydetään. Ongelmaan olisi vain yksi ratkaisu eli valtion tiet kokonaan ELY:n hoitoon. ELY palkkaa työnjohtajat ja ne kilpailuttaa suoraan paikkakunnalta urakoitsijat ja ELY maksaa , valvoo ja hoitaa kaiken kokonaan. Isot pääurakoitsijat välistä vetämästä pörssiomistajille voittoja pois kokonaan. Valvonta selkeytyisi kun olisi vain yksi toimija.
Tienkäyttäjät voisi syyttää vain yhtä eli ELY:ä kun nykyisin pallotellaan ja etsitään syyllistä vuoroin ELY:stä ja pääurakoitsijoista. Poliitikot ovat mielestäni asiassa pihalla kuin lumiukot. Esittämäni malli olisi parempi kuin se TVL aikoinaan eli kustannustehokkaampi.
Tienkäyttäjät voisi syyttää vain yhtä eli ELY:ä kun nykyisin pallotellaan ja etsitään syyllistä vuoroin ELY:stä ja pääurakoitsijoista. Poliitikot ovat mielestäni asiassa pihalla kuin lumiukot. Esittämäni malli olisi parempi kuin se TVL aikoinaan eli kustannustehokkaampi.
Re: talvi
Jarva puhuu nyt asiaa. https://www.suomenmaa.fi/keskusta-nyt/k ... b0eb4c9981" onclick="window.open(this.href);return false;
Suuntaamalla kaikki rahat tienhoitoon suoraan eikä välikäsien kautta saadaan parempia tuloksia aikaan. Siihen vanhaan TVL/Tielaitos kuvioon ei pidä mennä, koska se tuhlasi rahaa turhaan vaan ELY johtaa ja paikkakunnan aliurakoitsijat tekevät työt.Saadaan aliurakoitsijoiden taksat inhimilliselle tasolle, jotta voidaan hoitaa kunnolla ja valvonta tapahtuu suoraan ELY:n toimesta, eikä monen mutkan kautta sakottaen ja huomautellen, joka ei toimi.
Jos tuo maakuntahallinto toteutuu ja sille tulee tienhoito, niin päätöksenteko tulee vielä lähemmäksi paikallistasoa ja se on HYVÄ ! Liikenneministeriöltä rahat maakuntahallinnolle ja kevyt johto-organisaatio ja silloin rahat riittää ja loppu tämä ikuinen valitus siitä, että ei ole rahaa. Tosin päällysteisiin tulee rahat eri suunnalta ja siellä on oikeasti pulaa rahasta.
Suuntaamalla kaikki rahat tienhoitoon suoraan eikä välikäsien kautta saadaan parempia tuloksia aikaan. Siihen vanhaan TVL/Tielaitos kuvioon ei pidä mennä, koska se tuhlasi rahaa turhaan vaan ELY johtaa ja paikkakunnan aliurakoitsijat tekevät työt.Saadaan aliurakoitsijoiden taksat inhimilliselle tasolle, jotta voidaan hoitaa kunnolla ja valvonta tapahtuu suoraan ELY:n toimesta, eikä monen mutkan kautta sakottaen ja huomautellen, joka ei toimi.
Jos tuo maakuntahallinto toteutuu ja sille tulee tienhoito, niin päätöksenteko tulee vielä lähemmäksi paikallistasoa ja se on HYVÄ ! Liikenneministeriöltä rahat maakuntahallinnolle ja kevyt johto-organisaatio ja silloin rahat riittää ja loppu tämä ikuinen valitus siitä, että ei ole rahaa. Tosin päällysteisiin tulee rahat eri suunnalta ja siellä on oikeasti pulaa rahasta.
Re: talvi
Tänään kävin kuhmalahdessa lumityöt tekemässä. Olihan tuota lunta kertyny.
Harmi vaan kun pohjat ihan sulat, Meinaa maata lähtä mukaan. Mutta jospa nyt vähän jäätys kun vähiin aurasin lumen.
oli lumet tullu peltikatolta alas ja yli metrin töyräs oven edessä minkä takana progress odotteli, piti kaivurilla raapia oven etuset että pääsi sisälle.
t: Jussi
Harmi vaan kun pohjat ihan sulat, Meinaa maata lähtä mukaan. Mutta jospa nyt vähän jäätys kun vähiin aurasin lumen.
oli lumet tullu peltikatolta alas ja yli metrin töyräs oven edessä minkä takana progress odotteli, piti kaivurilla raapia oven etuset että pääsi sisälle.
t: Jussi
Belarus 952(.2) vm 2006
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987