Onko jollain vielä orginaalia lataus systeemiä käytössä?
Laturi ja ulkopuolinen latausrele(säädin) toteemin kyljessä. Releessä ylhäältä alkaen jänniteen säätörele, virran säätörele ja transistori diodit alimmaisena. Yläpuolella säätöruuvi josta säädetään lataus jännitettä niin sanottu kesä/talvi asennot.
Omassa latausjännite on kesäasennossakin 15.3 voltin luokkaa ja nousee kun ruuvia kiertää talviasentoa kohti. (Mitattu jännitteet kolmella eri fluken mittarilla ja binar lämmittimen näytöltä. Kaikki antaa samaan suuntaan lukemaa)
Korjauskäsikirjassa puhuttiin jännitereleen kärjen jousen kireyden säätämisestä(erikoistyökalu) virtareleeseen ei kannata vissiin koskea. Sitä en ymmärtänyt kiristetäänkö vai löysytetäänkö jousen jännitystä?
Jos olettaa että jousi on ajansaatossa venynyt. Niin yritän kiristää ensin ja katsotaan mitä mittari näyttää.
Jos jollain on kokemusta asiasta niin voisi antaa vinkkejä voi tietysti olla että koko säädin on paskana
Ehtoolla koitan asiaa ja laitan tuloksia tänne.
Latausreleen sielunelämä
Valvoja: pelarusmaisteri
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 11 Tammi 2023, 18:05
Re: Latausreleen sielunelämä
Jousta ensin kiristin niin jännite nousi 16v kieppeille. Sen jälkeen väänsin jousen korvaketta että jousi löytyi niin jännite putosi reiluun 13v, kiristin takaisin että sain lukeman 14,3v. Siihen lopetin ja olin tyytyväinen jännite pysyi suurinpiirtein vakiona koko kierrosalueella kuorman kanssa (valot lämppärin)
Erikoistyökaluna oli talttapäämeisseli jonka sähköteippasin. Sähköä johtamaton täytyy olla, muuten menee oikoseen releen runko ja koneen runko ja säkenöi.
Tästä ei kokemusta mutta uskon korjauskäsikirjaa
Erikoistyökaluna oli talttapäämeisseli jonka sähköteippasin. Sähköä johtamaton täytyy olla, muuten menee oikoseen releen runko ja koneen runko ja säkenöi.
Tästä ei kokemusta mutta uskon korjauskäsikirjaa