D-240 moottorista.
Valvoja: pelarusmaisteri
D-240 moottorista.
Mahtaakohan olla 825:n venttiilinohjaimet tulossa tiensä päähän, kun savun väri on muuttunut mustasta melkolailla siniseksi? Öljyä ei vielä tihku pakoputkesta, niinkuin 525:ssa, johon vaihdettiin d-240:n kansi, josta tietenkin olivat ohjurit aivan lopussa. Eli onko siis tämmöinen mitenkä normaalia? Onko kyseiseen ilmiöön muita aiheuttajia?
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Öljyä ei kulu ainakaan mitenkään merkittävästi. Suutinkärjistä paikallinen mekaanikko ei löytänyt mitään vikaa. Savu ei muutu mustaksi, vaikka koneen lämpötila olisi 90 astetta. Itselle ei nyt äkkiseltään tule mieleen muuta, kuin ne venttiilinohjaimet. Yksi vaihtoehtohan on kuluneet männänrenkaat, mutta siihen en oikein jaksa uskoa. Pumpun säätöihin ei tosiaan ole koskettu ollenkaan, että siitä johtuisi. Paineventtiilit on vaan vaihdettu viime syksynä, niinden vuotaessa. Silloin kone toimi ihan oikein ja savu oli mustaa, niinkuin pitääkin.Torsti kirjoitti:Kuluttaako se sitä öljyä?
Tulee mieleen myös ehtoopuolella elämäänsä olevat suutinkärjet. Ite veisin ehkä ens alkuun suuttimet dieselhuoltoon tarkistettavaksi. Parempi alottaa helpommasta päästä.
Voi kyllä olla että en ole yhtään hajulla...
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Sinistä tulee kuormituksessakin, ainakin siirtoajossa.Torsti kirjoitti:Voisko syöttöpumpun ajoitus olla myöhässä?
Jaa siinä se vastaus olikin, eli tuskin. Lienekkö tuo haittais vaikka kokeilis sitä säätää...
Savuttaako sinistä kuormitettaessakin? Vai tuleeko mustaa kun antaa saapasta?
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Noh, lykkikööt perkele savua. Eikös se niin mene, että savu on voimaa, mutta tuli on ylivoimaa Niille joilla on ongelmia moottorin hitaan lämpenemisen kanssa, vaihtakaa koneeseenne D-243:n termostaatti. Saa lämmöt nousemaan melko äkkiä ilman kaihdinta 70 asteeseen, kaihtimellakin suht helposti 90 asteeseen. Oivallinen varuste rypsimoottoriin.=MTZ= kirjoitti:Sinistä tulee kuormituksessakin, ainakin siirtoajossa.Torsti kirjoitti:Voisko syöttöpumpun ajoitus olla myöhässä?
Jaa siinä se vastaus olikin, eli tuskin. Lienekkö tuo haittais vaikka kokeilis sitä säätää...
Savuttaako sinistä kuormitettaessakin? Vai tuleeko mustaa kun antaa saapasta?
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Joopa, ei pikku savut mitään meinaa. Tykitetään menemään niin kauan kuin kone kulkee Rupeisko se rypsikäyttö kuitenkin näkymään?=MTZ= kirjoitti:Noh, lykkikööt perkele savua. Eikös se niin mene, että savu on voimaa, mutta tuli on ylivoimaa
Tuo termostaattikotelo täytyy tutkia, saisko sen kotikonstein tuunattua vanhanmallin kotelosta käyttäytymään kuin uudempi...
Viime talvesta asti se on tuota tehnyt. Nyt on ainakin karstaton kone, että ei siitä pitäisi johtua. Voihan se toki olla, että jonnekkin polttoainelinjan uumeniin on jäänyt rypsiä, joka sitten sekoittuu polttoöljyyn aiheuttaen savutuksen. Oli nimittäin viime syksyn jäliltä näköjään aika reippaasti rypsiä löpön seassa.Torsti kirjoitti:Joopa, ei pikku savut mitään meinaa. Tykitetään menemään niin kauan kuin kone kulkee Rupeisko se rypsikäyttö kuitenkin näkymään?=MTZ= kirjoitti:Noh, lykkikööt perkele savua. Eikös se niin mene, että savu on voimaa, mutta tuli on ylivoimaa
Tuo termostaattikotelo täytyy tutkia, saisko sen kotikonstein tuunattua vanhanmallin kotelosta käyttäytymään kuin uudempi...
Ainahan tuo on kyllä savua lykkinyt, ennemmin mustaa tosin. Sinetin on vielä pumpussa kiinni, että ei oo syöttöjäkään ruuvailtu.
Siinä uudenmallin termostaatissa tosiaan ei ole vapaakiertoa laisinkaan. Etukammiokoneessa se vapaakierto olisi ihan hyvä tietysti olla, ettei mene tiiviste.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Agri kymiltä löytyy, sieltä hankittiin itse moinen osa.kronos kirjoitti:Löytyykö kyseinen osa vaikka agri-kymistä.mulla on ogelmaa talvisin metsäajossa kun ajelen hiljaa ja käytän kuormaajaa kierokset jotain 1100 ei moottori lämpiä.Koneessa on vesi webasto 5500w olen pitänyt sitä päällä sit tulee lämppäristäkin kuumaa!Vilske kirjoitti:Kyseisellä termostaatilla tulee hyttiinkin talvella lämpö nopeemmin ja tuo mukavuus maksaa varaosana vain n. 60 euroo sis. uuden termostaatin ja kotelon.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Eestissä AS Saukolla kyseinen osa oli 116 EEK, ja siihen termostaatti + tihendi päälle niin rahaa paloi yhteensä n. 350 kruunua, eli vähän päälle sata markkaa.
Sen vanhankin termarikopan saa tuunattua, kun sen ottaa irti ja tukkii sen ohivirtausreiän peltiruuvilla taikka plastic paddingin kemiallisella metallilla. Mitä nyt mieleen tuleekaan. Peltiruuvi ainakin toimii. Mutta tämän jälkeen pitää porata siihen termarin laippaan joku öpaut 2mm:n reikä, jotta se pilottikierto edes vähän toimii. Muuten ei termari toimi kunnolla ja saattaa täytettäessä jäädä ilmaaki systeemiin melkoisesti.
Sen vanhankin termarikopan saa tuunattua, kun sen ottaa irti ja tukkii sen ohivirtausreiän peltiruuvilla taikka plastic paddingin kemiallisella metallilla. Mitä nyt mieleen tuleekaan. Peltiruuvi ainakin toimii. Mutta tämän jälkeen pitää porata siihen termarin laippaan joku öpaut 2mm:n reikä, jotta se pilottikierto edes vähän toimii. Muuten ei termari toimi kunnolla ja saattaa täytettäessä jäädä ilmaaki systeemiin melkoisesti.
En kyllä itse näe oikein järkevänä laittaa tuota uudemman mallin termaria etukammiokoneeseen, se tiiviste kun tahtoo mennä todella herkästi. Tämä siis suunnattu lähinnä Torstille, mikäli nyt ymmärsin oikein, että viiskymppiseen olisit kyseistä patenttia tekemässä.
825 vaikuttaisi toimivan niinkuin ennenkin, eli mitään teknistä vikaa ei ilmeisesti ole.
825 vaikuttaisi toimivan niinkuin ennenkin, eli mitään teknistä vikaa ei ilmeisesti ole.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 18:36
Tuota d243 moottoria kun on käytetty monen näköisissä vempeleissä, niin onko tiedossa onko tuota saatavilla muun mallisella öljypohjalla? Vai onko se aina tuollainen korkea. Mietin vain moottorin soveltuvuutta erääseen toiseen projektiin, mutta paketin korkeus tuottaa ~125cm vähän ongelmia.
Materiaali tuossa taitaa olla valurautaa, joten voi olla vähän turhan työläs alkaa muotoilla uudelleen.
Materiaali tuossa taitaa olla valurautaa, joten voi olla vähän turhan työläs alkaa muotoilla uudelleen.