Belkur kirjoitti:Belarus 825 Progres 1987. Miten kuuluu nelivedon käyttäytyä lunta auratessa perälevyllä. Olen auraillut muutaman kerran 3,5 km pitkän yksityistieverkoston tänä talven. Perälevyn leveys 3 m paino noin 900 kg hammasterä. Ajaessani neliveto automaati asennossa kulkee kohtalaisen tasaisesti, mutta toisinaan nytkähtelee. Kun kytken pakkokytkennän päälle koko traktori nytkähtelee aika voimakkaasti. Kasi vaihde. Kesällä kun höyläilen tietä pienemmillä nopeuksilla en ole huomannut tällaista nykimistä. Onko tämä normaalia vai mitä.
Tulipa tuossa mieleen että katos ettei vaan toteemin kupeessa olevan tasauspyörästön hallintaventtiilin jousi oo poikki
Oma 826 teki aikoinaan kanssa kummallisia nykäyksiä varsinkin mutkasta suoralle lähdettäessä isommilla vaihteilla tieajossa.
Ihmekkös tuo kun jousi ei ollut enään pitämässä venttiiliä vapaa-asennossa.
Kuvassa jousi on numeroltaan 2.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003 "Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa" Kerho facebookissa
ukki kirjoitti:Avaimessa vartta 0,5m ja niin kohtuu tiukkaan minkä 82 kg:n massalla olen saanut ja kyllä pitää.
Jos on jo kulumaa kitkapaloissa, voi niitä sinne lisätä, ei niitä tarvise välttämättä vaihtaa kaikkia.
t. ukki
Tarkoitatko etuvedon kitka lukkoa vai ylikuormituskytkintä, jos tarkoitit ylikuormitus kytkintä niin sitä ei kannata kiristää liikaa koska sen jousina toimivat levyt menettävät muotonsa. Kiristys momentti on 8-10 kpm.
Tein sen virheen aikanaan ja jouduin vaihtaan jousilevyt.
ukki kirjoitti:Mutta eipä ole neliveto luistanut yhtään, eivätkä limutkaan ole vaihtoa tarvinneet.
t. ukki
Sinä kiristit niin, että se ei toimi ylikuormakytkimenä. Jos se nyt kyitenkin luistaisi niin sen luiston jälkeen se ei pidä yhtään, koska
sieltä levyjen pinta vähän kului ja jousipakka ei toimi enää.
Olen tämän kokenut.
Ylikuormakytkimen kiristysmomentti on sopiva kun 300mm varella kiristää mitä se sovinnolla menee.Eli käytännössä joku 15kpm on hyvä. Ohjekirjan suosittama kireys luistaa turhan helposti varsinkin etukuormaaja käytössä.Tämä neuvon kiristämiseen olen saanut joskus aikoinani maahantuojan huoltomieheltä.On toiminut varsin hyvin . Ei ole ollut etuakselimurheita vaikka nokalla on nytkin etukuormaaja ja edessä 16 *20 renkaat.
Z&B kirjoitti:Ylikuormakytkimen kiristysmomentti on sopiva kun 300mm varella kiristää mitä se sovinnolla menee.Eli käytännössä joku 15kpm on hyvä. Ohjekirjan suosittama kireys luistaa turhan helposti varsinkin etukuormaaja käytössä.Tämä neuvon kiristämiseen olen saanut joskus aikoinani maahantuojan huoltomieheltä.On toiminut varsin hyvin . Ei ole ollut etuakselimurheita vaikka nokalla on nytkin etukuormaaja ja edessä 16 *20 renkaat.
Kyllähän näihin ohjearvoihin yleesä voi 10-20 % lisätä.
Voi olla, että minunkin ylikuormakytkimeni levyt alkuun kului sen tähden, että tuijotin ohjearvoihin. Nykyisessä 826:dessa en ole huomannut ylikuomituskytkimen luistavan, ei ole kyllä etukuormaajaa.
Kun yritin pyörittää nelivedon ulos tuloa käsin ilman kardaania niin alkoi koko kone liikkumaan, onko normaalia?
mulla on belarus 525 -78
En tunne nuorenpien 500 sarjan nelivetojen kytkimen toimintoja, mutta
jos siellä oli kytkettynä pakkokytkentä niin se liikkui pyöritti kumpaan suuntaan tahansa, jos oli automaatti niin liikkui vain toiseen suuntaan ja jos siinä on jo olemassa vapaa vaihtoehto ja se on kytkettynä niin ei pitäisi liikkua ollenkaan.
Olen tehnyt kadaanin välitukeen perustellisen huoltotoimenpiteen, aikaisempi omistaja ei ole näköjään perustanut huolloista kun rasvat oli tönkettyneet ja osin oli ruostettakin. Oli myös vähän kulumisen merkkiä pakan levyissä. Kasasin pakan kiristin 10 kpm. Eatukuormaaja käytössä tuntuu jossain tilanteissa luostavan. Kokeilenpa kiristämistä minäkin jospa se nykiminen rauhoittuisi, pitää samalla mitata pakan pituus, huoltokirjan mukaan minimi 47 mm. Kun minulla on 900-1000 kiloa painava perälevy käytän etupäässä vielä lisäpainoja 240 kg, omatekoiset.
Kun yritin pyörittää nelivedon ulos tuloa käsin ilman kardaania niin alkoi koko kone liikkumaan, onko normaalia?
mulla on belarus 525 -78
jos siellä oli kytkettynä pakkokytkentä niin se liikkui pyöritti kumpaan suuntaan tahansa, jos oli automaatti niin liikkui vain toiseen suuntaan ja jos siinä on jo olemassa vapaa vaihtoehto ja se on kytkettynä niin ei pitäisi liikkua ollenkaan.
Semmonen kokemus tästä, kun mulla on 525 ollu tieajelussa, niin otin etummaisen kardaanin irti. Taaempi kardaani pyörii silti, vaikka nelivedon vipu pitäisi olla pois päältä. Tässähän se vipu on vain sellainen pyöröterästanko, jota nostettaessa neliveto kytkeytyy. Kokeilin painattaa sitä ajaessa alas, mutta ei pysähtynyt akseli sittenkään.
Ei ole tullut tarkemmin tutustuttua, että mitä se nelivedon ulostulo on syönyt, niin eipä tuosta osaa sitten sanoa, että mitenkä sen pitäisi toimia...
mulla on belarus 525 -78
Semmonen kokemus tästä, kun mulla on 525 ollu tieajelussa, niin otin etummaisen kardaanin irti. Taaempi kardaani pyörii silti, vaikka nelivedon vipu pitäisi olla pois päältä. Tässähän se vipu on vain sellainen pyöröterästanko, jota nostettaessa neliveto kytkeytyy. Kokeilin painattaa sitä ajaessa alas, mutta ei pysähtynyt akseli sittenkään.
Ei ole tullut tarkemmin tutustuttua, että mitä se nelivedon ulostulo on syönyt, niin eipä tuosta osaa sitten sanoa, että mitenkä sen pitäisi toimia...
Se luultavasti pyörii myötätunnosta. Jos pystyisi jarruttaan sen pyörimistä
niin se pysähtyisi, jos se on vapaalla.
Sekoilin äsken, vastaus oli päin prinkalaa. Toivottavasti ei aiheuttanut
vääriä toimenpiteitä
Irroitin kardaanin välituen laipasta vaihdelaatikon puolelta. Irroitin kiristysmutterin laitoin takaisin paikoilleen ja aloin kiristää pox mutterista meni kierteet, eiku kaupunkiin hakemaan uutta muttesia. Ostin 10 kovuusluokan mutterin, hioin kulmahiomakoneella sokan urat. Käytin levypakan irti mittasin pituuden 49mm, työnsin takaisin paikoilleen, mutteri päähän ja momenttia 14 kpm. En ole vielä kokeillut miten käyttäytyy.
Belarus 525 sell, kokeileppa sitä nelivedon kytkentavivun asentoa että traktori on paikaoillaan, pyöritä kardaania, jos pyörii on vapaa asennossa, laita kytkentävipu toseen asentoon, jos kone liikkuu etuveto on kytkeytynyt päälle.
Kun vaihtelin noita vaihteisto öljyjä, huomasin että belkusta on tuo nelivedon pakko kytkentä vivusto on hirtetty pysyvästi päälle ja siittä vivustosta ehkä myös puuttuu jotain osia.
Onko kellään heittää kuvaa tuosta nelivedon kytkentä vivuista, niin voisi rakennella sen takaisin toimintaan.
Millainen homma on vaihtaa etunavan stefa? tiputtelee öljyä sieltä. Sieltä tuskin tulee kumminkaan kaikki pihalle joten vika ei taida olla kovin akuutti piha ajoissa.
Taitanut vuotaa jo pitempään, mutta nyt huomasin kun oli seisonut pitempään samalla paikalla.
Täytyy ottaa keväällä kun kelit lämpiää työn alle tuo stefan vaihto ja se nelivedon kytkentä systeemit.