420 jarrut

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

MÖKKIKONE
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Joulu 2008, 19:42
Paikkakunta: Nurmijärvi

420 jarrut

Viesti Kirjoittaja MÖKKIKONE »

Osaako kukaan auttaa noviisia?

420 -74 eikä jarruja ollenkaan. Säätö ei auta kun kaikki on ruuvattu loppuun ja luukusta näkyy irrallisten hihnojen palasia, jotain märkääkin....

Mitä kautta tuo puretaan? Pyörä ja napa pois? Vaiko tuosta luukusta pujottamalla?

Myydäänkö tuohon teräshihnaan (toinen on kyllä poikki) kitkapintaa vai pitääkö hankkia valmiiksi niitattu / liimattu??
Tuntuisi järkevältä vaihtaa kaikki liikkuvat samalla kertaa.

Mistä olisi järkevää kysellä? Virostako vai kotimaasta.

Vielä kiinnostaa, miten toimii käsijarru. Vaikuttanee eri paikkaan. Miten sen tehoa voisi nostaa, kun välissä on jotain jousentapaista. Olisi hyvä että saisi sillä koneen pysymään paikallaan. Saahan sen jalkajarrunkin lukittua kun sen saa toimimaan joskus,,

Kiitos taas jo etukäteen...
420 -74
Kubota 4x4 -74
3xprätkää
1 jenkki
DslCat
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:59
Paikkakunta: N-järvi

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Ainakin T425:ssa seisontajarru toimii vaikka ei olisi jarrupantoja lainkaan, koska vaikuttaa vaihteiston kautta suoraan perään. Käsijarrun kampi kiristää levypakkaa, joten liika löysä pois (pultti+luk.mutt. vai), niin puree..

Jos ei koskaan ole käyttöjarruja säädetty, on saattanut pinta kulua poikki (met. panta kuitenkin ehjä). Kotelon pohjassa (alapuolella, ulkop.) on pultti ja lukkomutteri, joilla panta keskitetään. Musta mönjä muodostunut karanneesta peräöljstä ja jarrupölystä. Koko paketin kun purkaan pois, niin saa putsattua ja vuodot tilkittyä.

Itse purin toisen puolen pari vuotta sitten. Uudet pinnat teetin Kitkaliimaus Oy:ssä. Uudet kiinnitettiin liimalla uunissa, ja kitkapinnaksi laitettiin paremmin öljyäkestävää. Tuon jälkeen on jarrut ollut kunnossa.

Väittäisin, että luukuista ei pantoja vaihdeta. Pois voi risan saada, mutta takaisin ei ehjänä mene. Pyörä, portaali, vetari, (T425:ssa paisuttaja ja levyt), jarrukotelo, jarrupanta ja rumpu pois.
Vannejarrun räjäytyskuva
Kuva
MÖKKIKONE
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Joulu 2008, 19:42
Paikkakunta: Nurmijärvi

Jarruja edelleen

Viesti Kirjoittaja MÖKKIKONE »

Tuolla "koneet" sivustolla oli jo edetty perään ja vaihteistoon saakka.

Vielä kysyisin tuosta portaalin irroituksesta. Vetarin pultti on irti ja mutterit pois portaalin ja jarrukotelon välistä. Ei vaan irtoa. Voiko pinnapultit olla niin ruostuneet ettei lähde liikkeelle???

Kuvien mukaan mikään muukaan ei pidä kiinni. Pitänee laittaa vähän vetoa ja kevyttä naputtelua. Eiköhän se siitä.
420 -74
Kubota 4x4 -74
3xprätkää
1 jenkki
DslCat
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:59
Paikkakunta: N-järvi

Viesti Kirjoittaja DslCat »

En tiedä millä olet irrottamassa, mutta altapäin tukien portaali kampeaa varmaan paljon vastaan. On sen verran hankalan muotoinen, kuten myös painopisteeltään hankala, että riiputusvaihtoehto on paras sekä turvallisin - varsinkin jos yksin tuon kimpussa.
Vastaa Viestiin