425
Valvoja: pelarusmaisteri
425
Ja asiaa mallista 425 suomalaisella hytillä. Vm 198? kaveri hankki tuolaisen alkutalvesta. Näyttäis että on näitä vakio vikoja tässäkin yksilössä. Startti ei lyö päälle lämpimänä? Kaikki vaihteet löytyy ja suunnanvaihtajakin toimii mutta vaikuttais siltä että toinen takapyörä ei vedä ollenkaan? jarrut ei ole hyvät. Toinen poljin painuu pohjaan, en nyt muista kumpi. Ulosottokin toimii normaalisti. Oisko kyseessä isokin remontti ja jos on yhteyttä jarruihin niin mistä saamme osat parhaiten hankittua kun täytyy näin pakkasella varata lämmintä halli-tilaa? Tuntimittari ei toimi tai ainakaan kierrosluku-neula ei liiku ollenkaan. Kommentoikaa.
Suomikoppi (Maaseudun kone) 80-luvulla oli Progess-malleissa (vm. 83-90).
Noi kuullostaa ihan samoilta vioilta kuin omassanakin. Aloitan helpoimmasta;
425/6:ssa on periaatteessa samat vannejarrut kuin 420:ssa. Tuo sisärumpu on korvattuna paisuttajalla (pyörivällä itsetehostuvalla levyjarrulla) ja vastin levyillä (pyörimättömät osat).
Jos jarrupedaali painuu pohjaan, ovat säädöt metässä tai vannejarrun panta poikki/kitkapinnan hävinneet. Onko sama puoli mikä ei vedä?
Ainoat osat jota tuossa remontissa tarvitsin oli uusi pultti ihan tavan pulttiliikkeestä, ja kaikki kitkapinnat uusin Kitkaliimaus Oy:ssä (Vantaa). Mitään ei sinällänsä ollut rikki
Ps. paisuttajan kasauksessa on vain kaksi mahdollisuutta; oikea ja väärä. Hankalaksi asian tekee se kun kuulat pihalla - oik. kasaus kannattaa testata, että paisuttaja leviää
Noi kuullostaa ihan samoilta vioilta kuin omassanakin. Aloitan helpoimmasta;
- Tuntimittari: JOs ei kiekkoja, niin ei tuntejakaan kerry. Tod. näk. vika on "ropellissa", tai siis sen puutteesta. Moottorinöljyntäytön juuressa, jonne mittarivaijerin alapää (kulmavaihde) kiinnittyy, on ruiskupumpun hammaspyörän päässä peltilevyssä hahlo. Kulmavaihteessa pitäisi akselin päässä olla "ropelli", joka menee tuohon hahloon - ellei ole kulunut pois, niin kuin mulla. Tein kumista uuden "ropellin"
- Vetari/jarruremppa: Tuttu-juttu, jos yksi pyörä vetämätön.. tämä onkin pidempi tarina, josta kirjoitin jotain 2 v sitten. Käytännössä kone on vain etuvetoinen, jollet aja perän lukkopäällä kokoajan . Tarkkaan en osaa sanoa mistä seuraava tapahtumaketju saa alkunsa:
- 1. vetaripuolisko takana (vas. tai oik.) on kaksiosainen, jotka yhdistää levyjarrun paisuttajan sisäkehä. Sisäkehä pääsee karkuun, koska paisuttaja pääsee "lyömään yli", ja kuulat (3 kpl) karkaavat.
- 2. paisuttajan sisäkehä karkaa jommalle kummalle vetarille, ja voima pyörälle välittyy vetarit yhdistävän pultin kautta. Tuo kiristyy/kiertyy poikki
- 3. Kun "yhteys" portaalliin/pyörään on poikki, niin ei ole tuon puolen vetoa eikä jarruja
Jos kyse tästä viasta, voit todeta sen helposti tuosta poikenneesta pultista (nro 18.), kun avaat tuon kannen (nro 14.). Jos pultti pyörii sormin ja on vedettävissä pois, on se poikki. Muistaakseni tuohon pääsee käsiksi ilman renkaan irroitustakin. Kuvassa ei ole kuin vetarin ulompi pätkä (nro 17.). Sisempi pätkä on vanne/levyjarrun ja perän välillä.
425/6:ssa on periaatteessa samat vannejarrut kuin 420:ssa. Tuo sisärumpu on korvattuna paisuttajalla (pyörivällä itsetehostuvalla levyjarrulla) ja vastin levyillä (pyörimättömät osat).
Jos jarrupedaali painuu pohjaan, ovat säädöt metässä tai vannejarrun panta poikki/kitkapinnan hävinneet. Onko sama puoli mikä ei vedä?
Ainoat osat jota tuossa remontissa tarvitsin oli uusi pultti ihan tavan pulttiliikkeestä, ja kaikki kitkapinnat uusin Kitkaliimaus Oy:ssä (Vantaa). Mitään ei sinällänsä ollut rikki
Ps. paisuttajan kasauksessa on vain kaksi mahdollisuutta; oikea ja väärä. Hankalaksi asian tekee se kun kuulat pihalla - oik. kasaus kannattaa testata, että paisuttaja leviää
425
Kiitos vaan kommenteista ja hyvistä neuvoista. On luultavasti sitte halvempi pinnoituttaa kitkapinnat uudestaan kuin ostaa uudet? karanneet kuulat sitte vissiin löytyy jostain. No joo, palataan aiheeseen kun saamme koneen lämpimään ja tilanne selviää sittemmin. Neuvoja kyllä tarvitaan. Kiitos.
425
joo nyt on tässä tapauksessa niin että tasauspyörästön lukko on ilmeisesti jatkuvana päällä koska toinen taka-pyörä vetää. Mutta sen puolen jarru painuu aivan pohjaan joka vetää ja taas vetämättömän puolen jarrussa tuntuu olevan vielä tuntumaa. Lukon poljin on jotenkin lepsu ja liikkuu käsinkin?? Tällä viikolla voidaan olla jo viisaampia kun kone otetaan tarkempiin tutkimuksiin....