belarus 820 vm.-82
Valvoja: pelarusmaisteri
belarus 820 vm.-82
ajattelin kysellä josko täällä ihan asiantuntijoita olisi... minulla siis 820 siperian ruusu ja kinnostaisi tietää, minkä verran sillä on arvoa? vuosimalli siis -82, ålo:n kuormaaja kauhalla, trukkipiikeilllä ja paskatalikolla sekä eteen ja taakse tuplat. Koneeseen tehty täys kone remppa elimäellä, kytkin koppa ja kytkin vaihdettu (kytkin länsimaiseen).Ei ole löytänyt paljoa vastaavia vehkeitä myynnistä niin haluis ihan mielenkiinnosta tietää minkä arvonen.
Ajat se vaan sinne Agri-kymille silloin 17.11 niin kyllä paikalla on asiantuntijoita tarpeeksi että saadaan sun kone hinnoiteltua
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
-
- Viestit: 907
- Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
- Paikkakunta: Suomussalmi
Re: belarus 820 vm.-82
Jäin pohtimaan mikä järkeä siinäkin oli...Alkuperäinen kun kestää aivan hyvin ellei jopa loistavasti.puuhis kirjoitti:kytkin koppa ja kytkin vaihdettu (kytkin länsimaiseen).
Ikävä kyllä tossa omassa koneesta -02 vm. 920S:stä meni alkuperäinen kytkin 770 tunnissa joista oli vaan 100 itse ajettuja käytettynä kun tuli tuo ostettuna. Koneessa etukuormain.
Nyt valeon kytkin eikä ole 1100h remontin jälkeen mitään ongelmia.
Samaten tuossa green linessä nyt ajettu 1100h tuntuu alkuperäisessä kytkimessä olevan jo antautumisen merkkejä.
Tuntuis että kytkimen materiaaleissa oltaisiin menty taaksepäin kun aspestista on luovuttu kun esim. vertaa tuohon 505:seen 83-vm 5000h ja alkuperäinen kytkin ja vielä vaijeritunneilla
Nyt valeon kytkin eikä ole 1100h remontin jälkeen mitään ongelmia.
Samaten tuossa green linessä nyt ajettu 1100h tuntuu alkuperäisessä kytkimessä olevan jo antautumisen merkkejä.
Tuntuis että kytkimen materiaaleissa oltaisiin menty taaksepäin kun aspestista on luovuttu kun esim. vertaa tuohon 505:seen 83-vm 5000h ja alkuperäinen kytkin ja vielä vaijeritunneilla
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
-
- Viestit: 907
- Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
- Paikkakunta: Suomussalmi
Niin, mutta tuo olikin 1980-luvun alun 820. Kyllä nuo 500- ja 800-sarjan kytkimet ovat (ja ovat olleet) vahvoja. Joillekin kytkinkoppa on haljennut raskaissa metsäajossa tai kuormaajatyössä, ellei runkovahvistuksia olluna.Vilske kirjoitti:Ikävä kyllä tossa omassa koneesta -02 vm. 920S:stä meni alkuperäinen kytkin 770 tunnissa joista oli vaan 100 itse ajettuja käytettynä kun tuli tuo ostettuna. Koneessa etukuormain.
Nyt valeon kytkin eikä ole 1100h remontin jälkeen mitään ongelmia.
Samaten tuossa green linessä nyt ajettu 1100h tuntuu alkuperäisessä kytkimessä olevan jo antautumisen merkkejä.
-
- Viestit: 907
- Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
- Paikkakunta: Suomussalmi
Olen samaa mieltä. Toimin Heinävedellä hakeurakoitsijana 1980-luvulla ja silloinen 820:ni oli varustettu FMV-kourakuormaajalla. Siinä oli sovitteet, jotka ulottuivat banjosta moottorirunkoon. Saman tempun tein rakkaalle MTZ-50:lle. Sen etuvinssi on sen verran järeä, että runkovahvistukset ulottuvat nokasta perään.Torsti kirjoitti:Etukuormain käytössä olis ehottomasti oltava sovitteet taka-akselille asti. Varsinkin jos on riskimpi kuormaaja, ja käyttö on raakaa. Enoilla on muistaakseni kahdesta tai kolmesta kasisatasesta vikonut kytkinkoppa, ovat olleet joskus etukuormainkäytössä.
Muuten, vedin sillä vinssillä kerran täydessä hiekkalastissa olevan Scanian irti kun se jäi rospuuttakelilllä kiinni. Ei muuta kun perä riimulla kiinni paksuun koivuun ja tasainen veto. Kuski oli sen verran v-mainen jätkä, että kehtasi lopussa vielä vielä huutaa, ettei vahingossakaan kerro kenellekään että Belarus veti irti.... Äijä nauruskeli oikein räkäisesti kun saavuin paikalle (naapurin soiton jälkeen).
Tässä tilanteessa olisin työntänyt sen auton vaan syvemmälle paskaan.Pienviljelijä kirjoitti:Kuski oli sen verran v-mainen jätkä, että kehtasi lopussa vielä vielä huutaa, ettei vahingossakaan kerro kenellekään että Belarus veti irti.... Äijä nauruskeli oikein räkäisesti kun saavuin paikalle (naapurin soiton jälkeen).
Viimeksi muokannut =MTZ=, 04 Marras 2007, 12:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
-
- Viestit: 907
- Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
- Paikkakunta: Suomussalmi
Hieman vaikeata olisi ollut tuo "työntäminen" vinssivaijerilla, vaikka muistan että mieli teki vinoilla takaisin tolle scaniakuskille.=MTZ= kirjoitti:Tässä tilanteessa olisin työntänyt sen auton vaan syvemmälle paskaan.Pienviljelijä kirjoitti:Kuski oli sen verran v-mainen jätkä, että kehtasi lopussa vielä vielä huutaa, ettei vahingossakaan kerro kenellekään että Belarus veti irti.... Äijä nauruskeli oikein räkäisesti kun saavuin paikalle (naapurin soiton jälkeen).
Laitoin joskus 1970-luvulla minun 50:sen keulaan Volvo-Nallen hydraulisen nokkavinssin (kuva näkyy runkonumerot-osastolla). Jotkut ehkä muistavat tuon metsätraktorin, joka oli painosuhteeltaan niin heikko, että jäi aina metsään kiinni. Tehdas asensi niihin jälkikäteen nuo Ösa-vinssit, jotka jaksavat vetää 4500 kp:n voimalla. Soiva peli, edelleen, ja Belaruksen runko on kestänyt (noilla vahvistuksilla, joita laitoin heti alusta lähtien).