425 kytkin

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

Belarus 425
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Tammi 2009, 00:11

425 kytkin

Viesti Kirjoittaja Belarus 425 »

Belkusta hajos kytkin eilen kolmannen kerran!!! Minkä valmetin kytkin sopii 425? Kestävämpiä? Saako turbiinikytkintä? Kiitokset foorumilaisille! :)
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 425 kytkin

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: 425 kytkin

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Jos kytkin syö levyjä ja ravistaa aina liikkeellelähdettäessä, niin pelkän kitkalevyn vaihdon lisäksi kannattaa tarkastaa myös painelevyn kunto. Se oli omassani ajettu hilseille ja vääntynyt. Sen vaihtamisen jälkeen kytkin on niiltä osin toiminut hienosti. Levyksi pantiin alkuperäinen keraamilevy, ei orgaanisilla pinnoilla. En tosin tiedä saako tuota enää: viime syksynä Petroskoista sai vain orgaanisilla pinnoilla.

Jos kytkimesi taas lakkaa irrottamasta eikä säätö irrotuspulteista auta kuin korkeintaan kaksi kytkimenpainallusta, auttaa tuo Vilskeen antaman linkin juttu. Tosin myin jo kaikki pultit (ovat just koneistamolla) ja uusia kannattaa tilata vasta kun saa väh. 3 ottajaa niille. Eivät toimita alle 10:n kappaleen eriä.
Belarus 425
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Tammi 2009, 00:11

Re: 425 kytkin

Viesti Kirjoittaja Belarus 425 »

Olisin kiinnostunut tilaamaan pultit sitten kun on tarpeeksi tilaajia. :) Minkäs valmetin kytkin sopisi 425?
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: 425 kytkin

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Jos lähdet pulttikimppaan niin silloin olisi 2 uutta ottajaa eli yhteensä 6 pulttia. Jostain pitää vielä yksi saada, niin tulee 9. Yhden pultin voi jättää nurkkiin, voihan noita käyttää muuallakin.

Jos pito kytkimessäsi ei riitä niin osta multa sintteripaloja ja niittaa ne vanhaan kytkinlevyyn. Kumma jos ei pidä niillä ! Sintterillä tuntuu saavutettavan n. 30% suurempi tehonsiirtokyky orgaanisiin pintoihin nähden.

Ostin hiljan Camaroon uuden kytkinlevyn niin olin aivan äimänä kun sieltä tuli sintterilevy... No, ei voi valittaa. :D
harasoo
Viestit: 126
Liittynyt: 28 Joulu 2008, 18:40
Paikkakunta: Iittala

Re: 425 kytkin

Viesti Kirjoittaja harasoo »

Tarvii varmaan katkasta ens kesänä oma 425:n ja katsoa minkälainen kytkin siellä on kun ei siinä ole ollut mitään vaivaa vaikka on ajettu paljon metsäajoaki välillä nokka taivasta kohden.Onko kavereiden kytkinpultit tehnyt "burman pojat joulutinasta" :?:
Harasoo
Belarus 425
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Tammi 2009, 00:11

Re: 425 kytkin

Viesti Kirjoittaja Belarus 425 »

Tällä kertaa meni painelaakeri ihan p*askaks. paljonko mahtaa asetelma+käpälät+painelaakeri+kytkinakseli maksaa? :?
jannuli
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Marras 2007, 15:41
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: 425 kytkin

Viesti Kirjoittaja jannuli »

kytkimen käpälät,jouset ja painelaakeri oli jotain reilu yheksänkymppiä postikuluineen.omaani vaidoin ne kun painelaakeri hajos.lie noita kytkimen pultteja sattunnu sitten pehmeempiäkin mutta ainakaan tuossa omassa koneessa ne ei ollu venyneet.paineasetelmasta oli kyllä kulunu käpälien kiinnitys tappien reiät puolisenttiä ja sen takia käpälien muttereiden alle oli laitettu rikkoja joskus.täppäsin hitsillä reikiä vähän pienemmäksi niin ei käpälät kolise painelaakeria vasten koneen pyöriessä.on muuten vissiin nuo venäläisten pulttien lujuus luokat jotain ihan omiaan.yhesti lyhensin yhtä pulttia minkä kannassa oli 8.8 rautasahalla ja kylläpä oli aika kovaa verrattuna wurth:in hyllystä otetuun 8.8 pulttiin.
minkäs takia tuo kytkinakseli pitää uusia onko boori kulunut??? omassa ei ainakaan ollut näkyvää kulumaa boorissa.
ja tuo belkku on ollu yhellä omistajalla ennen minua.3000 tunnissa olivat vaihtaneet kytkin levyn ensimmäisen kerran.
Viimeksi muokannut jannuli, 14 Maalis 2010, 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Belarus 425
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Tammi 2009, 00:11

Re: 425 kytkin

Viesti Kirjoittaja Belarus 425 »

Selvä! Joo boorit on aikas paljonkin kuluneet, joten ajattelin nyt, kun sinne muutakin osaa tulee uutta, niin laittaa sitten senkin ettei sitten tartte sen takia joskus katkoa... Kiitokset! :)
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: 425 kytkin

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

On kyllä ihan käsittämätöntä, miten teillä voi kestää nuo kytkimet noin pitkään. Meillä traktorista hajosi kytkin ekan kerran v. -74 kun tätä taloa rakennettiin, ja ostettu se siis on v. -69. Ensimmäisiä mielikuvia koko vehkeestä onkin juuri se kun kytkinremonttia tehtiin ja siinä oli jotkut naapurin äijät potarina. Sitten kasaamisvaiheessa ei olleetkaan kytkinakselin poorit kohdallaan levyyn nähden ja naapuri veti väkisin pultteja kiinni kunnes... PAM ! Koko kytkinkoppa pamahti halki ja se piti hitsata. On kyllä kestänyt sen jälkeen ja remontit on sittemmin tehty omin voimin taikka huoltoliikkeellä...

Sittemmin kytkinlevy vaihdettiin ainakin kahdesti ja pultti katkesi kerran, olin silloin itse ajamassa. Nyt kytkin on kyllä kestänyt vuodesta -92 mutta traktorilla ei enää paljoa ajetakaan, ja sinne pistettiin keraaminen levy jota ainakin tuolloin sai agromalta orkkisosana.

Oon sitä mieltä että kyllä näissä yksilöeroja on pakko olla...
Belarus 425
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Tammi 2009, 00:11

Re: 425 kytkin

Viesti Kirjoittaja Belarus 425 »

Belarus 425 kirjoitti:Selvä! Joo boorit on aikas paljonkin kuluneet, joten ajattelin nyt, kun sinne muutakin osaa tulee uutta, niin laittaa sitten senkin ettei sitten tartte sen takia joskus katkoa... Kiitokset! :)

Paljonko kytkinakseli sitten maksaa?
Markus
Viestit: 544
Liittynyt: 24 Helmi 2008, 01:26
Paikkakunta: Salo, Eura

Re: 425 kytkin

Viesti Kirjoittaja Markus »

Meillä ainakin vanhoissa T40:issä on kytkimet kestäneet molemmissa yli 3000 (belarus)tuntia. Toinen on jo myyty, mutta kumpaisenkaan perää tai kytkintä ei ole ikinä avattu. Ja on ollut kovalla käytöllä varmaan lähes jokaisella kylän pellolla. Kun taas tästä uudemmasta Agrossista hajosi kytkin 500-600 tunnin kohdalla ja jäljistä päätellen oli avattu ennenkin. Silloin pultit olivat venahtaneet. Nyt n. 300h myöhemmin on ilmeisesti sama juttu... Ja käyttö on ollut lähinnä suht kevyttä kärryttelyä, pilkemasterin pyöritystä, rankojen ajoa ja piennarten niittoa...
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: 425 kytkin

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

No pulttien kesto ei sinänsä ole ollenkaan riippuvainen käytön raskaudesta... Saman voimanhan se kytkin irrotukseen vaatii siitä riippumatta, kuinka kova kuorma on traktorissa perässä. Mutta aloin itsekin yhtenä päivänä miettiä tuota että onko noiden välivipujen säädöillä jonkinlainen vaikutus siihen pulttien kestoon. Pitää lämpimillä keleillä koettaa tehdä vähän uraauurtavaa tutkimusta...
Zetoristi
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Heinä 2009, 20:32

Re: 425 kytkin

Viesti Kirjoittaja Zetoristi »

Sehän se on suola näissä entisessä Neuvostoliitosssa valmistetuissa koneissa, laadun hurjat heittelyt. Linjalta tulleissa saman mallin koneissa on järkyttäviä työhön ja materiaaleihin liittyviä laatueroja. Jos maassa oli meneillään jokin kurikamppanja tai tehdas oli Gosplanin tarkkailun alla, laatu koheni ja työn jälki oli kohtuu hyvää mutta normaali oloissa linjalta tuli mitä sattui. Yksi ikänsä neukkukoneita huoltanut entisen Konelan asentaja totesi, että iso maa isot toleranssit!
Kun ei ollut kilpailua, vaan määrä ratkaisi, ei työnjohtajien ja tehtaiden johtajien tarvinnut miettiä mistä mitäkin tehdään ja miten.
rahti4193
Viestit: 79
Liittynyt: 16 Touko 2008, 10:01
Paikkakunta: Huittinen

Re: 425 kytkin

Viesti Kirjoittaja rahti4193 »

Zetoristi kirjoitti:Yksi ikänsä neukkukoneita huoltanut entisen Konelan asentaja totesi, että iso maa isot toleranssit!
Ja Suomalaisilla on suuruudenhullut toleranssit! :lol: :oops: Naapuri joutui joskus irroittamaan JD:stään vetokoukun(valmistettu ja asennettu Suomessa), että sai peräöljyt vaihdettua, oli sen verran propulle tehty reikä väärässä kohtaa ja reiästä ei mennyt sopivan kokoinen hylsy läpi... :roll: Eikä tilannetta parantanut koukun "laukaisu" ja lasku maahan asti, proppu oli 10-15cm saranasta taakse päin ja koukun kokonaispituus runsas puoli metriä->ainoa vaihtoehto irroittaa koukku etupäästä.
Mitä vittuu se mulle kuuluu, mitä mulle kuuluu!?
Vastaa Viestiin