525 Perushuolto nesteineen sekä muuta höpinää

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

Gerbi
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Elo 2010, 20:50

525 Perushuolto nesteineen sekä muuta höpinää

Viesti Kirjoittaja Gerbi »

Tuli tuommonen vm85 belkku hommattua etukuormaajalla ja siihen pitäs nyt vaihdella nuo nesteet kaikki. Toki myös suodattimet joten tiedot niistäkin kelpaa. Moottoriöljy siihen on jo vaihdettu sekä se keskipakohärveli puhdistettu (kuuluuko sen keskiosan lähtä irti jossa on ne suuttimet?).
Ohjaustehostimen öljyt sekä keulan että perän öljyt ainakin kaipaisi selvitystä vielä että mitä niihin laitetaan. Hydrauliikkaan käy varmaan normaali ympärivuotinen. Missäs muuten hydrauliikan suodatin on?

Lähtee muuten käymään kuin palmun alta :mrgreen:

Ei kellään ole ohjekirjaa tuohon sähköisessä muodossa olemassa?


Aijoo ja vaihdekaavio olisi kiva olla Tuo kotiinajelu tuotti hieman vaikeuksia välistä. :lol:
Viimeksi muokannut Gerbi, 20 Elo 2010, 20:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 525 Perushuolto nesteineen

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Tervetuloa joukkoon.
Polttoainesuodattimia on karkeasuodatin/vedenerotin moottorin pakosarjan puolella. Sehän periaatteessa tarvii vaan laskea pohjaropusta veet ja muut murat pois, mutta voihan sen purkaa kokonaankin, että saa varmasti putsattua kunnolla. Hienosuodatin sitten siinä syöttöpumpun puolella, joka sisällä vaihettava paperielementti. Kannattaa varmaan ottaa uudet tiivisteet molempiin suodattimiin, kun hommaa elementtiä. Hytrauliikan suodatin on säiliön sisällä: http://www.autosoft.ru/online/acat/data/mtz/80/115.gif osat 24-37, eli säiliön päältä paluuletku irti ja kuus pulttia, niin paketti nousee pois, siinä 27:t on pestäviä elementtejä. (parikymmentä litraa)
Moottoriöljyn linkohan siinä on jo uudempaa mallia, niin sehän ei nouse sieltä pois, pitää avata sinne paikalleen.
Ohjaustehostin http://i108.photobucket.com/albums/n27/EJH10/54.jpg
vanhat öljyt ulos ropusta 20 ja uudet sisään päällä olevasta täyttökorkista (kuutisen litraa)
laatikko ja peräöljystä juttua tuolla http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=1013
Etuvedon laitteisiin kans sitä hypoidiöljyä
välituki 0,2 L
tasauspyörästö 2,3 L
yläkulmavaihteet 0,4 L / puoli
alakulmat 1,7 L / puoli
Huomioitavaa tuossa on se, että yläkulmat on tosiaanki omalla öljyllä, jonka saa pois imemällä, eka täyttöreijästä, minkä saa ja sitten kansi auki ja onton pystyakselin porauksesta. Kannattaa tarkkailla, että öljy kans pysyy siellä, ettei oo lirahtanu alakertaan.
http://i108.photobucket.com/albums/n27/EJH10/47.jpg
http://i108.photobucket.com/albums/n27/EJH10/46.jpg
Ja vaihdekaavio:
http://i108.photobucket.com/albums/n27/ ... cture5.jpg
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Gerbi
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Elo 2010, 20:50

Re: 525 Perushuolto nesteineen

Viesti Kirjoittaja Gerbi »

Olikin oikeen kattava paketti mut hieman tarkennusta seuraaviin

Mitäs öljyä tohon tehostimee saa laittaa sit hydrauliikkaa vai mitäkä.

Välituki? onkos tuo se mollukka pieni siellä vetoakselissa?
Etuperässä ilmeisesti piti tosiaa on kitkalukollisen sotkua?
Raitisilmasuodatinkin tuli vastaan tänään mutta sen saanee ehkä mallia vastaan...

Mutta olipa vain homma puhdistaa jäähdytinkennot, öljynjäähdyttäjä ja syyläri oli aivan tukossa jotain mössöä. Öljynjäähdytin piti ihan irroittaa että sai kaikki ravat pois molemmista. No suht raakalla pidollahan nämä wanhat kamppeet monasti on ikävä kyllä.
jazzy78
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Heinä 2010, 19:28
Paikkakunta: tenhola

Re: 525 Perushuolto nesteineen

Viesti Kirjoittaja jazzy78 »

Gerbi kirjoitti:Olikin oikeen kattava paketti mut hieman tarkennusta seuraaviin

Mitäs öljyä tohon tehostimee saa laittaa sit hydrauliikkaa vai mitäkä.

Välituki? onkos tuo se mollukka pieni siellä vetoakselissa?
Etuperässä ilmeisesti piti tosiaa on kitkalukollisen sotkua?
Raitisilmasuodatinkin tuli vastaan tänään mutta sen saanee ehkä mallia vastaan...

Mutta olipa vain homma puhdistaa jäähdytinkennot, öljynjäähdyttäjä ja syyläri oli aivan tukossa jotain mössöä. Öljynjäähdytin piti ihan irroittaa että sai kaikki ravat pois molemmista. No suht raakalla pidollahan nämä wanhat kamppeet monasti on ikävä kyllä.
tehostimeen pistin 10 w30 hyvin pelaa ja samaa käytän hydrauliikassakin mut jos laittaa ihan oikeaa hyd nestettä niin talvella ei ole niin jäykkää nostolaitteiden toiminta :D
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95

useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
Gerbi
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Elo 2010, 20:50

Re: 525 Perushuolto nesteineen

Viesti Kirjoittaja Gerbi »

Talvellahan tuolla itellä pääasiassa käyttö on lumikoneena ja kesällä vain kenties halkomahommia. Mut aika mekaaniseltahan tuo tehostin näyttää niin jos sinne sotketaa sit sitä moottoriöljyä ja hydrauliikkaa oikeeta hydrauliöljyä niin funkkaa talvellaki sit se hydrauliikka.
jazzy78
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Heinä 2010, 19:28
Paikkakunta: tenhola

Re: 525 Perushuolto nesteineen

Viesti Kirjoittaja jazzy78 »

Gerbi kirjoitti:Talvellahan tuolla itellä pääasiassa käyttö on lumikoneena ja kesällä vain kenties halkomahommia. Mut aika mekaaniseltahan tuo tehostin näyttää niin jos sinne sotketaa sit sitä moottoriöljyä ja hydrauliikkaa oikeeta hydrauliöljyä niin funkkaa talvellaki sit se hydrauliikka.
juu mulla on hytikassa joku 8l hyd.nestettä ja loput koneöljyä tuntuu toimivan näkee sitten miten talvella uskoisin ettei tule suurempia ongelmia :D ja tehostimessa on pelkkää 10 w 30.
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95

useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
Gerbi
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Elo 2010, 20:50

Re: 525 Perushuolto nesteineen

Viesti Kirjoittaja Gerbi »

jazzy78 kirjoitti:
Gerbi kirjoitti:Talvellahan tuolla itellä pääasiassa käyttö on lumikoneena ja kesällä vain kenties halkomahommia. Mut aika mekaaniseltahan tuo tehostin näyttää niin jos sinne sotketaa sit sitä moottoriöljyä ja hydrauliikkaa oikeeta hydrauliöljyä niin funkkaa talvellaki sit se hydrauliikka.
juu mulla on hytikassa joku 8l hyd.nestettä ja loput koneöljyä tuntuu toimivan näkee sitten miten talvella uskoisin ettei tule suurempia ongelmia :D ja tehostimessa on pelkkää 10 w 30.
Onko siis farmi 10w30 vai ihan pelkkä moottoriöljy? Teen kyllä nyt asiaa vaikiaks mut arvotuttaa aina vaa toi talvipelaaminenki, siks hydraulisotkuaki sinne mietin.



Mutta projecti etenee polttoainemittari fiksattu ehkä :D. Se ratin alla oleva koneen oma hydrauliikka tihkuu nestettä omaan mieleen hitusen liikaa. Liekö venttiilikaran tiivisteiden vaihto kummonen homma? Sielä se kovasti kuseskelee ehkä tippa/3sec jos paineet. Samahan noihi ois kaikkii vaihtaa niin pelais sit talven tullen.

Onkohan tuossa myytävässä ohjekirjassa sitten miten asiaa? Onko se joku lirpake vai ihan kunnon opas. Kukaan ei oo vielä ainakaa ilmotautunu että omais sähköistä moista :cry:
jazzy78
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Heinä 2010, 19:28
Paikkakunta: tenhola

Re: 525 Perushuolto nesteineen

Viesti Kirjoittaja jazzy78 »

ihan tavallista delvacia olen laittanut sinne karatiivisteidenvaihdosta ei tietoa kun oma ei vuoda niin en ole perehtynyt tuskin kuitenkaan on kovinkaan vaikea homma mutta korjaamokäsikirja jota kerho myy kannattaa ostaa sieltä on helppo katsoa kaikki tarvittava ja koko kone on kattavasti esillä kyseisessä kirjassa ja suomen kielellä 8)
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95

useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
Gerbi
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Elo 2010, 20:50

Re: 525 Perushuolto nesteineen

Viesti Kirjoittaja Gerbi »

Tuossa sitä vuotoo tutkiskelin. http://www.autosoft.ru/online/acat/data/mtz/80/121.gif

Niin öljyä tihkuu tuosta 31 juuresta kertooko se että tuonne alatilaan tulee paine joka ei sinne kuulu sen tiivisteen huonouden ohella. Vai onko tuon tiiviste vain huono.

Eli käytännössä kummastahan se voisi johtua 38 ja 40 vai 32 ja 31.
jazzy78
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Heinä 2010, 19:28
Paikkakunta: tenhola

Re: 525 Perushuolto nesteineen

Viesti Kirjoittaja jazzy78 »

Gerbi kirjoitti:Tuossa sitä vuotoo tutkiskelin. http://www.autosoft.ru/online/acat/data/mtz/80/121.gif

Niin öljyä tihkuu tuosta 31 juuresta kertooko se että tuonne alatilaan tulee paine joka ei sinne kuulu sen tiivisteen huonouden ohella. Vai onko tuon tiiviste vain huono.

Eli käytännössä kummastahan se voisi johtua 38 ja 40 vai 32 ja 31.
uskoisin että kannattaa vaihtaa kaikki mahdolliset tiivisteet niin tulee varman päälle tiivis ainakin o renkaat koska ne kovettuvat ennenpitkää alliksessa jouduin uusimaan kaikki karojen tiivisteet mutta se kannatti ei vuoda enään ja o rengas lajitelmalla pääsee alkuun ja agrikymistä pitäisi löytyä sitten tiivistesarjojakin noihin :)
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95

useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: 525 Perushuolto nesteineen

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Auttaisiko öljyvuotoihin "Tiivistehoitoaineet" esim valvolinen engine stop leak: http://www.valvoline.fi/tuotteet/Engine ... telma.html
Moottoreissa tuo tuntuu toimivan hyvinkin ainakin stefojen osalta, joten tuli mieleen jos kokeilisi tuota purkin tai kaksi hydrauliikkaan.
Belarus MTZ 52 -69
Gerbi
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Elo 2010, 20:50

Re: 525 Perushuolto nesteineen sekä muuta höpinää

Viesti Kirjoittaja Gerbi »

Mistähän tuosta kärsis ottaa hydrauliikasta paineliitäntää erilliselle lohkolle. Se pumpulta tuleva belkun omalle tulee vissin vasemmalle puolelle sinne lohkon korkeuksille? Siinä on vähän isohko se banjoliitin joten onkohan siellä muuta parempaa paikkaa. Tarvis niitä takaliitäntöjäkin ja se etukuormaaja on kytketty nyt niihin niin pitäs ne korvata uudella lohkolla.
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 525 Perushuolto nesteineen

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Gerbi kirjoitti:
Niin öljyä tihkuu tuosta 31 juuresta kertooko se että tuonne alatilaan tulee paine joka ei sinne kuulu sen tiivisteen huonouden ohella. Vai onko tuon tiiviste vain huono.
Eipäs oo tullu purettua tuommosta lohkoo, että tietäisi, minkälainen yhteys tuolta alakotelosta on runkokappaleen läpi sinne paluulinjaan. Jos yhteys on pieni ja ylivuoto karalta suuri, paine kotelossa nousee ja sillonhan se alkaa puskea öljyä ulos vipujen tiivisteiden kautta, nehän ei taija mitaaän varsinaisia painetiivisteitä ollakkaan ja onko tiivisteellä mahdollisuus "pullahtaa". Jos yhteys on suuri, niin silloinhan paluupuolen paine (,joka voi hetkellisesti nousta esim. tukkeutuneen suodattimen takia) pääsee vapaasti koteloon jne. Mitähän jos tekisi alakotelon kuoreen reijän ja vetäisi siitä oman erillisen ylivuotolinjan säiliöön ???
Jos laittaa lisälohkon, niin öljynkierto pitäs muuttaa silleen, että pumpulta lähtevä öljy kiertäis sen lisälohkon kautta ja sen sarjanipasta sitten jatkais omille lohkoille. Öljyhän menee rinnankytkettynä molemmille omille lohkoille ja vapaakiertoventtiili on vain tuossa 3-vipuisessa ns. lisäkäyttöventiilissä, jota sitten ohjataan molemmilla lohkoilla. Eli vaikeampi laittaa lisälohkoa muualle kuin omien lohkojen "etupuolelle"
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Gerbi
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Elo 2010, 20:50

Re: 525 Perushuolto nesteineen

Viesti Kirjoittaja Gerbi »

Eipäs oo tullu purettua tuommosta lohkoo, että tietäisi, minkälainen yhteys tuolta alakotelosta on runkokappaleen läpi sinne paluulinjaan. Jos yhteys on pieni ja ylivuoto karalta suuri, paine kotelossa nousee ja sillonhan se alkaa puskea öljyä ulos vipujen tiivisteiden kautta, nehän ei taija mitaaän varsinaisia painetiivisteitä ollakkaan ja onko tiivisteellä mahdollisuus "pullahtaa". Jos yhteys on suuri, niin silloinhan paluupuolen paine (,joka voi hetkellisesti nousta esim. tukkeutuneen suodattimen takia) pääsee vapaasti koteloon jne. Mitähän jos tekisi alakotelon kuoreen reijän ja vetäisi siitä oman erillisen ylivuotolinjan säiliöön ???
Jos laittaa lisälohkon, niin öljynkierto pitäs muuttaa silleen, että pumpulta lähtevä öljy kiertäis sen lisälohkon kautta ja sen sarjanipasta sitten jatkais omille lohkoille. Öljyhän menee rinnankytkettynä molemmille omille lohkoille ja vapaakiertoventtiili on vain tuossa 3-vipuisessa ns. lisäkäyttöventiilissä, jota sitten ohjataan molemmilla lohkoilla. Eli vaikeampi laittaa lisälohkoa muualle kuin omien lohkojen "etupuolelle"
Hitto, kuvan mukaanha siellä ei oo tiivisteitä muualla juurikaa ku siinä alhaalla just. Koviahan ne imo oli että vaihtoon ne menee.

Öljynottoa pohdin siitä mihin se tulee pumpulta suoraan lohkolle, kun sehän on teräsputkea niin jotain hässäkkää siihen alkuperäisen liittimen lisäksi. Toinen mihin siitä menee on takanostimelle sieltä vois olla ehkä helpompi haarottaa sinne kun tulee ihan oikea letku. Suodattimen meinasin lisätä järjestelmään ihan kunnollisen. Pitää käydä hydrossa kyseleen että miten lie tuo haarotus tuollaisesta onnistuu järkevästi.
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 525 Perushuolto nesteineen sekä muuta höpinää

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Tuossa omassa systeemissään pumpulta lähtevä paine on tosiaankin voitu haarotettaa molemmille venttiililohkoille, koska ne pelaa vapaakierron suhteen kimpassa (erillinen vapaakiertoventiili, ohjaus sille molemmista lohkoista). Nyt jos paine haarotetaan edelleen kolmannelle ventiililohkolle, tulee ongelma, miten se pystyy ohjamaan omienlohkojen vapaakiertoa ja päinvastoin, koska muutenhan paine pääsee paluuseen suoraan = mikään ei einää toimi. Sen takia pitäis pumpulta lähtevä paine kierrättää ensin lisälohkon (sarjanipan kautta) läpi ja siitä alkuperäiseen kiertoon. :shock:
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Vastaa Viestiin