Belaruksen akku koko

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Belaruksen akku koko

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Minkä kokoisia akkuja ollet belaruksiinne asennelleet? Vanhemmissa 12v koneissa taitaa olla alunperin 2x 6v akut kokoluokka 200ah?

Omassa belkussa on nyt ehtoopuolella oleva 12v 130ah Bosch joka on mielestäni pienin mitä tuollaiseen kannattaa laittaa, varalta löytyy käytetty Exiden230ah akku jota ajattelin kokeilla kiinni niin selviää sen kunto samalla.

Kyselin lähinnä jos itse tai joku muu joutuu uuden akun ostoon niin tietää ostaa järkevää kokoluokkaa olevan akun.
Belarus MTZ 52 -69
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: Belaruksen akku koko

Viesti Kirjoittaja MTZ »

180 ah on omassa 501 ja hyvin pelaa.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
koras
Viestit: 287
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 06:08
Paikkakunta: kuhmalahti / hämeenlinna

Re: Belaruksen akku koko

Viesti Kirjoittaja koras »

Sama ongelma olisi edessä kun akun paikkaa pitäisi siirtää. taitaa vanhemmat isot startit vaatia isomman akun(t)
Suunittelin 952 seen noin 125 ah akkua kun siinä on alennusvaihde startti niin siinä vois ton kokonen akku piisata. onko muilla kokemuksia? nyt siinä on kaksi 88ah akkua rinnan. isän 525 ssa on toinen tankki pois ja sen tilalle laitettu reilu 100 ah akku mutta nyt meinas laittaa 175ah kokosen kun sellanen ylimääräinen löyty siinä koneessa on vanhan mallin startti.
Belarus 952(.2) vm 2006
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: Belaruksen akku koko

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Vastaillaan nyt tähän jos se jotain auttaa joskus. Nyt piti akku hankintaa edistää kun alkoi vanha 135Ah bosch antautumaan lopullisesti. Tilalle tuli 180Ah Sznajder, tuolla lähtee ihan toisella lailla tulille. Se 230Ah Exide oli romu, tuli kokoiltua sekin...

Starttina on alkuperäinen alennusvaihteeton startti joten akkukin saa olla iso, alennusvaihteellisen kanssa menee varmasti pienempikin.
Belarus MTZ 52 -69
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Belaruksen akku koko

Viesti Kirjoittaja katoi »

Omassa 8 vuotta ollut 2 kpl 110 Ah EXIDE .
Eikö se kaksi 100 Ah akkua anna 2 x 900 A kylmäkäynnistysvirtaa ja yksi 200 Ah vain 1x900 A . Kylmäkäynnistysvirtahan on pakkasessa tärkeä.
EXIDE:llä on monenmallista ja moneen eri käyttötarkoitukseen sopivaa akkua ja itse ajattelin laittaa seuraavaksi 2 kpl EA 1000 EXIDE PREMIUM.
Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Belaruksen akku koko

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

170 Ah akku antaa jotain 1000 A ja 2x 88Ah 750+750. Liitoksia tulee tietysti enemmän jos kaksi akkua. Pienemmät akut kai latautuu nopeammin, yksi on helpompi asentaa kuin kaksi... Ei välttämättä ole hinnassa eroa kummanko noista esimerkeistä valitsee. Mulla oli aiemmin Optima akut, mutta niitä (punaisia) en enää hanki, kestiköhän viisi vuotta, aiemmat oli 15 vuotta käytössä ennenku antautui. Nyt on ihan noita hinnat alkaen -akkuja, ja yhdellä 95 Ah akulla ja letkulämmittimellä lähtee D -60 tulille. Tosin jos joka aamu olisin menossa, niin yksi akku lisää ja 1800W pönttö moottorin kylkeen...
Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Belaruksen akku koko

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

...ja on siis alennettu startti.
audiq
Viestit: 45
Liittynyt: 10 Tammi 2014, 22:20

Re: Belaruksen akku koko

Viesti Kirjoittaja audiq »

Suonsyrjä toimitti niin hyvän alennusvaihteellisen startin, että sen asentamisen jälkeen on kesäkäytössä riittänyt 60 ampeerinen ehtoopuolen akku. Talvella tarvitsee kääntää toinenkin pääkatkaisin (toinen noin 60 ah akku). Meillä on sivuilla akkukotelot ja molemmille omat pääkatkaisimet. Vaihdoin turvallisuussyistä pääkatkaisijat maapuolelle, mikä on mielestäni se oikea puoli niille. Alunperinhän se on plussajohdossa. Akkuina käytän henkilöautoista poistettuja ehtoopuolen akkuja.
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: Belaruksen akku koko

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Tuo 180Ah sznajder antaa 1000A käynnistysvirtaa ja vastaava samanmerkin 90Ah (88Ah) antaa 640A käynnistyvirtaa, eli kyllä sille kahdella akulla saa näin paperilla enemmän potkua. Mutta kaapelit vähintään riittäviä ja myös kaikki liitokset pitää olla hyvin tehtyjä. Tuossa tuplaakkusysteemissä kun tulee rinnankytkettynä aika hankalaksi se rinnankytkentä piste jotta siitä saadaan pinta-alaltaan riittävä, pitäs olla joku kunnollinen jakopalikka tai viedä akulta perille asti omilla kaapeleillaan. 24V on jo helpompi.

Bilteman hopea akut on hyviä kun takuu on 4 vuotta, 64Ah/480A ostin itselle harmaa ferguun kun tuossakin käyttö on aika vähäistä kesä aikaan, hyvin pyörittää 6V Lucas petroolikonetta :D Belkkuunkin oli harkinnassa 2kpl Biltemalaista juuri tuosta takuu syystä ja ihan hyvin nuo B akutkin ovat kestäneet.
Belarus MTZ 52 -69
lannenmies
Viestit: 172
Liittynyt: 26 Kesä 2010, 12:12
Paikkakunta: Turku

Re: Belaruksen akku koko

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Mulla kesti Biltemat heppa-autossa 2x88ah 6,5 vuotta . Nyt jouluna toinen kaatui saappaat jalassa jännite 4 volttia.Muistaakseni maksoivat yhteensä sen mitä yksi laatuakku.Niin ja nää niitä 3 vuoden mustia.Ps kyllä köyhän tarttis ostaa laatua.Kaivinkoneessa oli uutena joku kiinalainen 55 ah akku .Ainaista kivestystä talvisin.Syksyllä laitoin 65 ah Boschin ,eilen kokeilin kun piti siirtää paali 19`ja laakista tulille.Vissiin jotain eroa starttivirrassa. :D
Kotikylän maatalouskalustosta 35% on meillä.
audiq
Viestit: 45
Liittynyt: 10 Tammi 2014, 22:20

Re: Belaruksen akku koko

Viesti Kirjoittaja audiq »

Ennen ostin aina laatuakun kunnes huomasin, että siinä kohtaa rahalla ei saanut useinkaan laatua. Ensimmäinen halpisakku kesti puolet pitempään kuin edellinen Bosch ja kaiken lisäksi se ei kaivannut koskaan irtolaturilla latausta, niin kuin Bosch kaipasi uudesta asti. Ostin hopeakenno Boscheja aika monta hyvin lyhyen ajan sisällä ja ne oli aika elottomia kaikki. Niissä ei ollut oikein koskaan kunnolla virtaa, mutta sitten kun ne parin vuoden ikäisenä piti jo poistaa epäkelpoina autokäytöstä, niin ne on sätkineet jossain hyvin vähäpätöisessä hommassa yli kymmenen vuotta. Edelleenkin olen jotain koneita käynnistellyt niillä, tai käyttänyt aurinkosähköjärjestelmässä, jossa ei tarvitse juuri muuta kuin virtaa vastaanottava akku olla paikoillaan. Iso pettymys oli Bosch, kun piti olla laadukas, mutta ei ollut muuta kuin kallis. Reklamaation tein reilu kahden vuoden iässä hajonneesta, mutta oli kuulemma normaali käyttöikä. Akku myytiin kuitenkin lupauksilla, että kestää paljon pitempään kuin "normaali akku". Heh, ikinä ole ollut muita niin huonoja akkuja kuin Boschin akut ja ne on olleet "laadukkaimmat" akut mitä olen ostanut.


Tupla-akkujen johdotuksesta sen verran, että meillä tulee startille omat johdot molemmilta akuilta. Kytkennässä ei ole ollut mitään ongelmia. Aika paksua kaapeliakin on käytetty.
joksu
Viestit: 87
Liittynyt: 07 Huhti 2010, 20:17

Re: Belaruksen akku koko

Viesti Kirjoittaja joksu »

Asiaa sivuten. Kun ostaa niinsanotun "huoltovapaan" akun. Kannattaa tarkistaa onko laajan teipin alla sittenkin korkit tai kannet veden lisäystä varten. Näin ainakin raskaankaluston akuissa.Ilman veden lisäystä akun kesto vain noin 2 vuotta.
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Belaruksen akku koko

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

joksu kirjoitti:Asiaa sivuten. Kun ostaa niinsanotun "huoltovapaan" akun. Kannattaa tarkistaa onko laajan teipin alla sittenkin korkit tai kannet veden lisäystä varten. Näin ainakin raskaankaluston akuissa.Ilman veden lisäystä akun kesto vain noin 2 vuotta.
Minulle kävi noin. Autosta alkoi akku hyytyä vuosi takaperin. Ihmettelin päällä olevaan teippiin tulleita pieniä painaumia, joita oli 6kpl (akku Bosch AGM ostettu joskus 2008 tai 9). Revin teipit pois ja alta paljastui proput mutta nekin oli tehty niin että pystyy kiertämään vain kiinnipäin. Väkivalloin taltalla ja vasaralla proput kuitenkin aukesivat ja sisään sai kaataa reilun litran akkuvettä. Nyt on taas virta riittänyt ihan hyvin. Uusi akku olis Norjassa tuohon aikaan maksanut 300 brysselin ruplaa, joten tuntipalkoille kyllä pääsi.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Belaruksen akku koko

Viesti Kirjoittaja katoi »

EXIDE:n akut ollut Belkussa jo 9 vuotta ja vielä ottaa hyvin virran vastaan. Akkujen kestoon vaikuttaa paljon miten niitä käyttää. Jos päästää akun tyhjenemään 50 %:iin alkaa kennot fluorisoitus ja akku on entinen nopeasti. Akkuja on tosiaankin moneen käyttötarkoitukseen ja oikean mallinen akku oikeaan paikkaan. En tarkoita vain Ah määriä vaan akun rakennetta. Vartan akut järjestään kestäneet sen 10 vuotta autoissa. Mökillä ollut jo 13 vuotta aurinkosähköjärjestelmässä samat oikeat aurinkosähkölle suunnitellut akut, jossa jännitteensäädin katkaisee virrat automaattisesti jos akun varaus 50 %. Estää näin fluorisoitumisen.
Zetoristi
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Heinä 2009, 20:32

Re: Belaruksen akku koko

Viesti Kirjoittaja Zetoristi »

Se on juurikin näin, sopiva akku koneeseen käyttötarkoituksen mukaan. Akkua pitää myös huoltaa, navat ja liittimet puhdistaa säännöllisesti, kiristää ja suojata sekä tarkistaa, että laturi lataa kunnolla. Mikäli konetta käytetään satunnaisesti lyhkäsiä aikoja, akku talvella sisälle huoneen lämpöön, ja nesteen lisäyksen jälkeen aina kilpikonnalataus. Bosch ja Exidens kestävät 10 vuotta heittämällä jos hieman pitää akusta huolta. :wink:
Vastaa Viestiin