Ulosoton jarrupantojen säätö
Valvoja: pelarusmaisteri
Ulosoton jarrupantojen säätö
Säädin huoltokirjan ohjeen mukaan ulosoton pannat. Tapilla lukitsin käyttökahvan keskiasentoon eli vapaalle ja sen jälkeen säätöruuvit kiinni ja sitten 3 kierrosta auki.
Käsin pyörittämällä pyörii ulosottoakseli hyvin säädön jälkeen kun ulosotto ei ole päällä (vas. lattiassa oleva pieni vipu keskiasennossa) eli säätö on mielestäni oikein (ei liian tiukalla). Ulosoton ollessa päällä esim. lingotessa toimii hyvin käsikahvan etuasennossa ja jarru myös toimii. Ongelma on kun laitan käyttökahvan vapaalle keskiasentoon niin ei pysähdy ulosotto.
Käsikahva on säädetty niin että kun lukistustappi on reiässä niin käyttökahvan asento keskellä olevassa kolossa. Onko kukaan törmäännyt vastaavaan ongelmaan ja onko siihen mikä ratkaisu ?
Käsin pyörittämällä pyörii ulosottoakseli hyvin säädön jälkeen kun ulosotto ei ole päällä (vas. lattiassa oleva pieni vipu keskiasennossa) eli säätö on mielestäni oikein (ei liian tiukalla). Ulosoton ollessa päällä esim. lingotessa toimii hyvin käsikahvan etuasennossa ja jarru myös toimii. Ongelma on kun laitan käyttökahvan vapaalle keskiasentoon niin ei pysähdy ulosotto.
Käsikahva on säädetty niin että kun lukistustappi on reiässä niin käyttökahvan asento keskellä olevassa kolossa. Onko kukaan törmäännyt vastaavaan ongelmaan ja onko siihen mikä ratkaisu ?
Viimeksi muokannut katoi, 10 Huhti 2011, 13:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Tarkennappa hieman, en oikein ymmärrä?
Siitä perän kupeelta laitoit pultin lukitteeksi?
Ulosotto akseli pyörii, vaikka ulosoton kytkin "pois asennossa"?
Mitä pyörität ulosottoakselilla?
Jos halua sen olosoton pitävän tosi hyvin, saat silloin unohtaa ohjekirjan saadöt.
t. ukki
Siitä perän kupeelta laitoit pultin lukitteeksi?
Ulosotto akseli pyörii, vaikka ulosoton kytkin "pois asennossa"?
Mitä pyörität ulosottoakselilla?
Jos halua sen olosoton pitävän tosi hyvin, saat silloin unohtaa ohjekirjan saadöt.
t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Tarkennetaan. Lingotessa ulosotto toimii muuten ihan oikein, mutta ulosottoakseli ei pysähdy kun laitan käyttövivun (käsijarrun viereinen vipu) keskiasentoon eli vapaalle.
Ohjekirjan mukaan keskiasento on vapaa, etuasento ulosotto päällä ja taka-asento jarru päällä. jarru päällä pysähtyy mutta keskiasennossa ei pysähdy. Onko tämä normaalia 501:ssä.
Olisi mukava tietää toimiiko muilla keskiasento eli vapaa. Ongelma ei haittaa käyttöä,koska voihan ulosoton pysäyttää jarrulla. En oikein ymmärrä mikä tämä vapaa asento on käytännössä, jarruttaako jarrupanta silloinkin vai
luistavatko molemmat pannat.
Ohjekirjan mukaan keskiasento on vapaa, etuasento ulosotto päällä ja taka-asento jarru päällä. jarru päällä pysähtyy mutta keskiasennossa ei pysähdy. Onko tämä normaalia 501:ssä.
Olisi mukava tietää toimiiko muilla keskiasento eli vapaa. Ongelma ei haittaa käyttöä,koska voihan ulosoton pysäyttää jarrulla. En oikein ymmärrä mikä tämä vapaa asento on käytännössä, jarruttaako jarrupanta silloinkin vai
luistavatko molemmat pannat.
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Olisiko tuo vapaa-asento sitä varten, että raskaan työkoneen nivelakseli on helpompi kytkeä paikoilleen, kun voi tuossa vapaaa-asennossa käsin pyörittää akselinpään sopivaan kohtaan nivelakselin kytkemistä varten. Kuulostaisi vähän, että sinulla on pitopanta liian tiukalla jos vapaaasennossakin pyörii. Toisaalta eipähän luista niin helposti, kun tuolla vapaa-asennolla ole isommasti käyttöä.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Pyörii se mullakin vapaa asennossa mutta pysähtyy ajastaan lingon kanssa.Joskus saattaa hiljakseen pyöriä pitemmänkin tovin.
Mutta eipä ole haitannut kunhan pitää ulosotto asennossa
Mutta eipä ole haitannut kunhan pitää ulosotto asennossa
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Sehän tässä ihmeellistä onkin kun käyttövivun vapaa-asennossa ei voi pyörittää ulosottoakselia käsin. Ainoastaan jos kuskin vas. puolella lattiassa olevan vivun laittaa vapaa-asentoon niin voi ulosottoakselia pyörittää käsin.
Onko tämä normaalia. Kylläpä tässä tuli monimutkainen selostus mutta toivottavasti käsititte mitä ajan takaa.
Onko tämä normaalia. Kylläpä tässä tuli monimutkainen selostus mutta toivottavasti käsititte mitä ajan takaa.
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Veikkaan edelleenkin, että pitopanta on hiukan liian tiukalla jos kerta ei voi käsin pyörittää. Mutta sinuna antaisin olla noin. Eipähän luista niin helposti
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Rokressi puhuu asiaa. Olenko ymmärtänyt oikein eli vapaa asennossa pitää olla säätö niin, että molemmat pannat luistaa. Minulla jarrupanta ottaa kiinni kun vetää taakse puoliväliin, joten se ainakin luistaa vapaa-asennossaRokressi kirjoitti:Veikkaan edelleenkin, että pitopanta on hiukan liian tiukalla jos kerta ei voi käsin pyörittää. Mutta sinuna antaisin olla noin. Eipähän luista niin helposti
ja siitä voi päätellä saman kuin Rokressi eli pitopanta on hiukan kireällä jos haluan sen vapaa asennossa luistavan.
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Juuri noin tuon asian näkisin kuten sanoit. Tietysti voit yrittää etsiä pitopannalle sopivan tiukkuuden, että se ei enää nahista vapaa-asennossa, mutta ole tarkkana ettei ala sitten pitopanta luistaa rasituksessa. Niinkuin Ukki sanoi niin nuo säätöarvot on aika ohjeellisia, melkein kokeilemalla sattuvat paremmin kohdilleen vanhassa koneessa.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Taitaa olla viisainta, että ei yritäkään hakea sitä vapaa-asentoa vaan antaa olla reilusti kireällä pitopannan. Eipähän sitten luista eikä kulukaan pitopanta. Kiitos hyvistä neuvoista.
Majorilla aiemmin ajellessa oli vaan ulosoton päälle ja pois kytkentä yhdestä vivusta joten tämä oli vähän vaikea ensin käsittää mutta kyllä se siitä lopuksi meni tajuntaan.
Majorilla aiemmin ajellessa oli vaan ulosoton päälle ja pois kytkentä yhdestä vivusta joten tämä oli vähän vaikea ensin käsittää mutta kyllä se siitä lopuksi meni tajuntaan.
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Ainut mikä puoltaisi tuo vapaa-asennon toimintaa on se, että jos pyörittää jotain raskasmassaista työkonetta esim paalain tai suurteholinkoa ilman vapaakytkimellistä nivelakselia. Jarrupanta menee äkkiä piloille kun työkoneen liikeenergia yrittää pyörittää jarrupantaa vastaan kytkettäessä ulosotto pois päältä. Tuossa tapauksessa olisi hyvä antaa koneen pyörimisen ensin hiljentyä vapaa-asennossa. Tämä vain jos ei ole vapaakytkintä nivelakselissa. Pienemmillä työkoneilla tällä ei ole merkitystä.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
No nyt asia ratkesi!
Belarus malleissa MTZ 50, 500 ja 501, sekä neliveto malleissa on vuosimallien 1964 - 77 välillä, sellainen pitkä ulosoton kitkin vipu kopissa. Siinä on kolme asentoa, ylhäällä jarru päällä (ei pyöri), väliasento, jos voi tarvittaessa pyörittää ulosotto akselia käsi, silloin KUN TRAKTORI EI OLE KÄYNNISSÄ!!, alhaalla on veto päällä.
Väli asennolla on tosiaankin mahdollista antaa murrosnivelakselille "vapaata", kun veto ei tarvita jatkuvasti.
Siis tämä on ominaisuus, ei vika.
t. ukki
Belarus malleissa MTZ 50, 500 ja 501, sekä neliveto malleissa on vuosimallien 1964 - 77 välillä, sellainen pitkä ulosoton kitkin vipu kopissa. Siinä on kolme asentoa, ylhäällä jarru päällä (ei pyöri), väliasento, jos voi tarvittaessa pyörittää ulosotto akselia käsi, silloin KUN TRAKTORI EI OLE KÄYNNISSÄ!!, alhaalla on veto päällä.
Väli asennolla on tosiaankin mahdollista antaa murrosnivelakselille "vapaata", kun veto ei tarvita jatkuvasti.
Siis tämä on ominaisuus, ei vika.
t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Käydäänpä asia pohja mutia myöten vielä kerran. Belaruksen logiikkako on, että traktorilla lingotessa väliasennolla ei ole käyttöä (ei saa vapaalle) vaan jarrua käyttämällä pysäytetään ulosotto ? Joten väliasennossa käyttöpanta ei saisikaan luistaa? Traktorin seisoessa sammutettuna voi käyttää väliasentoa ja saada vapaalle kuten Ukki mainitsi ? Näinkö on traktorin suunnittelija ajatellut. ? Mitä ollaan mieltä ? Tästähän kehkeytyi yllättävän vaikeaselkoinen asia.ukki kirjoitti:No nyt asia ratkesi!
Belarus malleissa MTZ 50, 500 ja 501, sekä neliveto malleissa on vuosimallien 1964 - 77 välillä, sellainen pitkä ulosoton kitkin vipu kopissa. Siinä on kolme asentoa, ylhäällä jarru päällä (ei pyöri), väliasento, jos voi tarvittaessa pyörittää ulosotto akselia käsi, silloin KUN TRAKTORI EI OLE KÄYNNISSÄ!!, alhaalla on veto päällä.
Väli asennolla on tosiaankin mahdollista antaa murrosnivelakselille "vapaata", kun veto ei tarvita jatkuvasti.
Siis tämä on ominaisuus, ei vika.
t. ukki
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Ukki varmaan tarkoitti tuolla, että ihan työturvallisuuden takia pitää traktori olla sammutettuna kun menee ulosottoa käsin pyörittämään vaikka se onkin vapaa-asennossa. Kyllä siinä alunpitäin Belaruksessa tuo vapaa-asento on tarkoitettu käytettäväsi ihan töitä tehdessä. Molemmat pannat on löysällä siinä vapaa-asennossaukki kirjoitti: Siinä on kolme asentoa, ylhäällä jarru päällä (ei pyöri), väliasento, jos voi tarvittaessa pyörittää ulosotto akselia käsi, silloin KUN TRAKTORI EI OLE KÄYNNISSÄ!!, alhaalla on veto päällä.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Okei ! Uskotaan, että näin se on.Rokressi kirjoitti:Ukki varmaan tarkoitti tuolla, että ihan työturvallisuuden takia pitää traktori olla sammutettuna kun menee ulosottoa käsin pyörittämään vaikka se onkin vapaa-asennossa. Kyllä siinä alunpitäin Belaruksessa tuo vapaa-asento on tarkoitettu käytettäväsi ihan töitä tehdessä. Molemmat pannat on löysällä siinä vapaa-asennossaukki kirjoitti: Siinä on kolme asentoa, ylhäällä jarru päällä (ei pyöri), väliasento, jos voi tarvittaessa pyörittää ulosotto akselia käsi, silloin KUN TRAKTORI EI OLE KÄYNNISSÄ!!, alhaalla on veto päällä.