Lämmöt tupaan

täällä saavat belkkumiehet ja -naiset turista kaikista asioista

Valvoja: pelarusmaisteri

Asko

Re: Lämmöt tupaan

Viesti Kirjoittaja Asko »

katoi kirjoitti:Tuota olen pitempään miettinyt, että talon ilmastointi puhaltaa lämpimän poistoilman talon päädystä harakoille.

tuossa yksi vaihtoehto ja toimii

http://www.nilan.fi/index.php?option=co ... mid=100020
kokkose

Viesti Kirjoittaja kokkose »

Minulla on tällainen ilmanvaihto talossani, toimii hyvin pakkasellakin, hyvä hyötysuhde.
Greenair Pingvin

http://www.enervent.fi/data/fi/brochure ... 010_fi.pdf
Juuzoppi

Viesti Kirjoittaja Juuzoppi »

Ehdottomasti kans maalämmön puolella. Kerralla riittävän iso pumppu niin saa talliinki lämmöt samalla. Nyt on tallissa ilmalämpöpumppu mutta en ole pitänyt sitä päällä ku pari kertaa. Laskin että pelkkä ilmalämpöpumppu vie talvessa noin 300eur sähköä. Suhteessa kallis kun koko talo "n.130m2" lämpenee noin 600-650eur vuodessa. Nyt jos tallin liittäs lyhyellä noin 4m kanaalilla talon kiertoon niin kulutus ei nousisi juuri nimeksikään. Talon yhteydessä olevaan varastoon vaan iso varaaja josta lähtisi oma suljettu glygooli täytteinen kierto autotalliin. Mitoitin tuon IVT:n pumpun silloin tarkoituksella yli että saa talliinki lämmöt jos haluaa. Laskennallinen tarve oli taloon 7,4Kw ja pumppu on 9Kw eli 1,6kw olisi paperilla ylimääräistä jonka voisi ajaa talliin.
Belarus 505 Progress -85
Jones

Viesti Kirjoittaja Jones »

No nyt täytyy kans kommentoida kun juuzoppi on vähän samalla systeemillä toteuttamassa ku minäkin, ite oon kesällä tekemässä tallia jossa katos ja sen päässä on lämmin varasto. mulla on talossa MLP NIBE fighter 1210-8.5kw ja talliin menee 4 putkinen kanaali jonka liitän levylämmönvaihtimeen tallin päässä, siitä toiselle puolen suljettu glygoli kierto jossa kiertovesipumppu, paisunta-astia ja vesitäyttö. Elikäs MLP:ltä tuleva vesi käy vain vaihtimen kautta ja ehkä varaston pidän jatkuvasti lämpimänä vaihtimelta taloon palaavalla vedellä.
mtz-50 501 & 526 HX
Nikuzai

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Juuzoppi kirjoitti:Laskin että pelkkä ilmalämpöpumppu vie talvessa noin 300eur sähköä. Suhteessa kallis kun koko talo "n.130m2" lämpenee noin 600-650eur vuodessa.

Eikös ne ekohipit ja mainostajat lupaa ilmaista lämpöä tolla maalämpöpumpulla? Vaikuttaa ettei uudempaan taloon kannata ruveta investoimaan jälkikäteen tota MLP;a ja vanhempaan sen MLP;n hinnan käyttää remontissa eristyksen parantamiseen.
Eikös se useita 10 tuhansia maksa asennuksineen ja kaivoineen?
952Gl isme 140L kuormain
Vastaa Viestiin