Laturin vaihto projekti

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

görmy
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Joulu 2010, 20:32

Laturin vaihto projekti

Viesti Kirjoittaja görmy »

Laturin vaihtoa suunniteltaessa 501:een aloin miettimään olisiko jollain teistä hyvää vinkkiä tuon leveän remmin vaihtamseen myös samalla soukempaan, eli löytyykö kampiakselin päähän suoraan soukempi siiva tai pitääkö heti sovinnolla alkaa sorvailemaan niin ja myös vesipumpun siiva tietenkin samalla.
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Laturin vaihto projekti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Kiikutat laturin vanhan leveän ja uuden laturin kapean hihnapyörän sorvarille joka yhdistää vanhan ulkokehän ja uuden laturin hihnapyörän keskiön, niin minäkin tein :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
görmy
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Joulu 2010, 20:32

Re: Laturin vaihto projekti

Viesti Kirjoittaja görmy »

Vilske kirjoitti:Kiikutat laturin vanhan leveän ja uuden laturin kapean hihnapyörän sorvarille joka yhdistää vanhan ulkokehän ja uuden laturin hihnapyörän keskiön, niin minäkin tein :)
Totta noinpäinhän tuo sujuu helpoiten kun sorvikin on tuossa nurkassa :) vaan mielellään olisi vaihtanut tuon leveän kiilaremmin soukempaan mutta ei inspiroi kaikkia siivoja alkaa sorvailemaan.
Voipi tuo tapa olla helpoin ja unohtaa sen remmin vaihto kokonaan :roll:
Gerbi
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Elo 2010, 20:50

Re: Laturin vaihto projekti

Viesti Kirjoittaja Gerbi »

Ite tein uuden pyörän kokonaan bossilaiselle. Mutta olihan se tuska saada siitä wanhasta sen astekulmat selville... Hieman kuluneet nuo seinämät jo tuon ikäisissä vehkeissä... No tuntuuhan tuo tuolla pyörivän ja lataavan aivan eri tahtiin kuin wanha.
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Laturin vaihto projekti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Toinen konsti olis jos löytää peltisen halkaistavan hihnapyörän jostain, laittaa puolikkaiden väliin sopivan määrän aluslevyjä että käy leveelle hihnalle.
Purkaamoilta varmaan löytyis noita halkaistavia peltisiä hihnapyöriä.
Onhan tuossa vähän virittelyn makua mutta konsti se on tuokin :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Gerbi
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Elo 2010, 20:50

Re: Laturin vaihto projekti

Viesti Kirjoittaja Gerbi »

Vilske kirjoitti:Toinen konsti olis jos löytää peltisen halkaistavan hihnapyörän jostain, laittaa puolikkaiden väliin sopivan määrän aluslevyjä että käy leveelle hihnalle.
Purkaamoilta varmaan löytyis noita halkaistavia peltisiä hihnapyöriä.
Onhan tuossa vähän virittelyn makua mutta konsti se on tuokin :)
Onhan näitä mutta onko hihnakulma likelläkään alkuperäistä. Kuplasta ainakin moinen löytyy mutta epäilen kyllä hihnakulman olevan eri.
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: Laturin vaihto projekti

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Näistä hihnojen profiileista. Mielestäni näissä "klassisissa" kiilahihna malleissa A,B ja C on sama profiili mutta koko vain muuttuu. Tämän perusteella hihnapyörän leventäminen onnistuisi, jos vaan hihnapyörän uran korkeus on riittävä ettei hihna pohjaa.

Görmyn kannattaa sorvata kokonaan uusi hihnapyörä jos kerran sorvi löytyy :wink:

Itsellä on belkussa laturin hihnapyörä pykälää liian pieni mutta hyvin tuntuu toimivan, vaikka hihna onkin reunojen varassa. Laturi on 90A Valeo.
Belarus MTZ 52 -69
görmy
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Joulu 2010, 20:32

Re: Laturin vaihto projekti

Viesti Kirjoittaja görmy »

tapsa 86 kirjoitti:Näistä hihnojen profiileista. Mielestäni näissä "klassisissa" kiilahihna malleissa A,B ja C on sama profiili mutta koko vain muuttuu. Tämän perusteella hihnapyörän leventäminen onnistuisi, jos vaan hihnapyörän uran korkeus on riittävä ettei hihna pohjaa.

Görmyn kannattaa sorvata kokonaan uusi hihnapyörä jos kerran sorvi löytyy :wink:

Itsellä on belkussa laturin hihnapyörä pykälää liian pieni mutta hyvin tuntuu toimivan, vaikka hihna onkin reunojen varassa. Laturi on 90A Valeo.
Joo ei Görmyllä :lol: ole mitään vaikeuksiakaan tuon siivan sorvauksessa kiilaura vain on sellaista näpertelyä noinkin pieneen reikään mutta kelkalla työnnellessä sekin kyllä onnistuu :wink:
Alkuaan mulla oli tässä jujuna se että olisin laittanut soukemman remmin tuon leveän alkuperäisen remmin tilalle ja silloin olisi pitänyt vaihtaa kaikki siivat eli myös vesipumpun sekä kampiaksellilla olevat niissähän pohjaa soukka remmi.
Syy taas että olisin soukemman remmin halunnut on että samalla olisin pienentänyt laturin siivan että olisin saanut sille kierroksia enemmän tuollainen jäykkä leveä remmi kun ei oikein salli kovin pientä siivaa.
Myös tuo leveän remmin joutuu kiristämään melko tiukalle että pitää ja se taas ottaa koville laturin korvat ja myös laakerit.
mtz82
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Syys 2007, 09:21
Paikkakunta: Imatra

Re: Laturin vaihto projekti

Viesti Kirjoittaja mtz82 »

Minulla on bossilainen laitettuna, enkä tehnyt kampiakselin ja vesipumpun pyörille mitään. Hihna on nyt muistaakseni vaan 9 millinen kun laturin pyörälle ei leveämpi mahdu. Laturi on 70A ja hihna pitää olla kunnolla tiukalla tai kylmänä luistaa hetken, ei kuitenkaan mitenkään ylikireänä. Hihna jos olisi 11-12mm leveä se olisi jo kampiakselin ja vesipumpun pyörille ihan passeli, mutta nykyinen laturin pyörä pitäisi vaihtaa tai sorvata. Latureihin saa erilaisia pyöriä, autosähköstä kysymään, ja onhan se helpompi tehdä/vaihtaa laturille, miksi muutos pitäisi tehdä muihin pyöriin? Nykyisellä omalla virityksellä olen pärjänny hyvin jo vuosia, neljä työvaloa ja ajovalot ja hihna on tosiaan onnettoman kapea. Ei hihnan välttämättä tarvitse tulla hihnapyörön ulkoreunan tasolle, kunhan se ei vaan pohjaa.
mtz82
görmy
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Joulu 2010, 20:32

Re: Laturin vaihto projekti

Viesti Kirjoittaja görmy »

mtz82 kirjoitti:Minulla on bossilainen laitettuna, enkä tehnyt kampiakselin ja vesipumpun pyörille mitään. Hihna on nyt muistaakseni vaan 9 millinen kun laturin pyörälle ei leveämpi mahdu. Laturi on 70A ja hihna pitää olla kunnolla tiukalla tai kylmänä luistaa hetken, ei kuitenkaan mitenkään ylikireänä. Hihna jos olisi 11-12mm leveä se olisi jo kampiakselin ja vesipumpun pyörille ihan passeli, mutta nykyinen laturin pyörä pitäisi vaihtaa tai sorvata. Latureihin saa erilaisia pyöriä, autosähköstä kysymään, ja onhan se helpompi tehdä/vaihtaa laturille, miksi muutos pitäisi tehdä muihin pyöriin? Nykyisellä omalla virityksellä olen pärjänny hyvin jo vuosia, neljä työvaloa ja ajovalot ja hihna on tosiaan onnettoman kapea. Ei hihnan välttämättä tarvitse tulla hihnapyörön ulkoreunan tasolle, kunhan se ei vaan pohjaa.


Aivan, tuo on totta samaan tulokseen päädyin eilen kun mittailin noita siivan leveyksiä en vain ehtinyt tehdä asialle vielä mitään muiden kiireiden vuoksi, mutta kohta teen uuden siivan laturille ja ehkä tuo 12 mm leveä remmi on ihan passeli
noiden alkuperäisten remmien pohja näkyy olevan 6,5 mm jotenka 12mm ei pohjaa siinä vielä.
Aina pitäisi perehtyä asiaan ennen kuin alkaa huutelemaan maailmalle :roll: :lol: :lol:
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Laturin vaihto projekti

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Mulla on ollut länsilaturi paikalla 505;sessa yli 20v.Siinä se leveä remmi.Mä vain laturin remmisiivaa levittelin tongeilla varovasti.ja remmi vaihdoin kapeampaan kun alkuperäinen.Eipähän ollut ongelmaa vaikka remmi ei ihan sovi laturin pyörälle.Tosin jouduin vaihtaa remmin viime keväällä.En pidä yli 20 vuoden vaihtoväliä pahana. :D
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
jazzy78
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Heinä 2010, 19:28
Paikkakunta: tenhola

Re: Laturin vaihto projekti

Viesti Kirjoittaja jazzy78 »

omissani on kummassakin tee se itse rakkennelma korvia myöten 50.sessä jouduin sovittelemaan lucasta uusiksi entisen omistajan jäljiltä kierretangolla ja hitsikoneella selvisi siitäkin kuvia myöhemmin kun ehdin remmit on kummassakin ylisuuret laturin siivaan nähden remmi on laturilla aika ylhäällä mutta eipä tuo ole menoa haitanut joten jäivät sitten paikalleen lucasessa laakeri on ääntänyt ja tullessaan bosc odottelee tallissa milloin tuo lucas kypsyy menoon merkkivalo palaa koneen käydessä himmeesti mutta lataa vielä kesällä varmaakin uuden korvakon teko ja bosc paikalleen :lol:
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95

useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
görmy
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Joulu 2010, 20:32

Re: Laturin vaihto projekti

Viesti Kirjoittaja görmy »

No niin kyllä nyt on vaihtoehtoja vaikka kuinka, ja mikä tuli nyt todistettua että turhan tarkaksi on tullut noiden remonttien kanssa kun kaikki mahdollinen ja mahdotonkin kestää vuosia ja toimii ja täyttää tarkoituksen täysin.

Tuosta Lucasin laturista on monia juttuja mutta mielestäni osuvin on tämä : Erittäin hyvä laturi niin kauan kun se toimii.... :wink: :lol: :lol:
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: Laturin vaihto projekti

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Mulla iskra kiinni peltipyörällä sopivia rikkoja vaan väliin niin hyvin pyörii :)

On melko pieni kehä vielä lataa kyllä tyhjä käynnilläkin hienosti.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: Laturin vaihto projekti

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Muistaakos joku millaiset vaihtovirtalaturit menee "heittämällä" paikalleen belkkuun?
Nykyinen valeo on laakereiltaan kypsä ja muutenkin vähän sopimaton.
Belarus MTZ 52 -69
Vastaa Viestiin