Re: Polttoainetta valuu ylivuotoputken täydeltä
Lähetetty: 06 Marras 2011, 17:23
Hyvä homma ,että tuli kuntoon. Se ilmaussysteemi kieltämättä on erikoinen ensikertalaiselle kun vertaa länsikoneisiin.
Belarus -gruppa Finljandija
http://www.belkku.fi/foorumi/
Jos ilmaa vain syöttöpumpun ilmausruuvista, niin ei lähde polttoainesuodattimesta ilmat kiertää. Ilmattava hienosuodatin suodattimen päällä olevaa sulkuruuvia käsin vähän aukaisemalla ja kun ylivuotoputkesta tulee kunnolla polttoainetta laitat kiinni.osilpi kirjoitti:Onko tuosta ilmausoperaatiosta ensikertalaiselle "näinetvoitehdäväärin"-ohjeita? Vehkeet ei käy, vaan hörähtelee vain. Imee ilmaa jostain, vaikka alkaa olla pa-puolella kaikki uutta. Uutta siirtopumppua vielä odotellaan ja pitäisi saapua lähiaikoina. Jos sekään ei auta, niin liekkö vika väärissä ilmausmetodeissa?
Pumpun ilmausruuvin kun avaa, niin polttoainetta tulee sieltä urakalla eikä näy ilmakuplia. Sinne myös kehittyy ilmauspumpulla hyvä paine, eli ruuvi meinaa karata käsistä, jos sen avaa, kun on pumpannut painetta järjestelmään (kokeilun vuoksi). Eli pumpusta tulee ainetta. Suutinputket löysätty yksitellen ja kaikista tulee ainetta. Silti vehje vain pitkällisen starttauksen jälkeen hörähtää ja sammuu heti. Viikko sitten sain käymään pariksi minuutiksi kerrallaan, jonka jälkeen sammui itsestään. Nyt parin letkun uusimisen jälkeen ainoastaan hörähtää.
Tehty on siis:
-polttoaineletkut uutta (kumiletkua)
-metallisten polttoaineputkien kuparitiivisteet uusittu niiltä osin, kun on avattu (ei luuli muiden vaikuttavan, kun on aiemmin toiminut moitteetta)
-vanhan mallin polttoainesuodatinkotelo -> vaihdettu "uuden mallin" koteloon
-vedenerotin putsattu
-IKH:sta italia-mallin käsipumppu (tällä ei edes hörähtänyt koskaan + vuoti toivottomasti -> 35v vanha käsipumppu takaisin ja hörähtelee)
Vielä tehdään:
-siirtopumppu ja käsipumppu (uusi alkuperäinen) uusiksi, jahka tulevat
-loputkin kuparitiivisteet uusiksi
Toinen tapa ilmata on, että toinen starttaa ja toinen samanaikaisesti löysää ilmausruuvia auki jolloin ilmat tulee ulos, ensin hienosuodatin ja lopuksi syöttöpumppu. Silloin ei tarvitse käyttää käsipumppua.Vilske kirjoitti:Ei oo suutinputkia tarvinnut belkuissa ilmauksen takia availla 35-vuoden yhteisen taipaleen aikana
Hienosuotimen kannessa on se ilmauspultti, sieltä ensin ilmat pois ja kiinne, sen jälkeen poistaa kuplat ruiskutuspumpun jakopään puoleisesta ilmausruuvista.
Ilmausruuvi kiinne ja käsipumpusta muutama painallus ennenkuin kiristää käsipumpun männän pumpun runkoon kevyesti pihdeillä kiinni ettei aukea itsekseen ajossa
Ei tarvitse täyttää pa-suodatinta. Olen monta kertaa ilmannut käsipumpulla 5 minuutissa vaikka suodatinkotelo ollut tyhjä kun vaihtanut uuden suodattimen.viniinim kirjoitti:
Ja toinen oppi oli, että ilmauksen käsipumppu ei toimi jos pa-suodatin on kokonaan tyhjä. Pumppailin varmaankin 1½ tuntia sormeni kipeiksi kunnes tulin kokeilleeksi suodattimen täyttämistä ensin ilmausreiästä.
Itellä taas vastaavat kokemukset kuin viniinimillä. Vissiin ovat yksilöitä nämä rattorin polttoainejärjestelmät, siinä missä kaikki koneet yleensäkkin.katoi kirjoitti:Ei tarvitse täyttää pa-suodatinta. Olen monta kertaa ilmannut käsipumpulla 5 minuutissa vaikka suodatinkotelo ollut tyhjä kun vaihtanut uuden suodattimen.viniinim kirjoitti:
Ja toinen oppi oli, että ilmauksen käsipumppu ei toimi jos pa-suodatin on kokonaan tyhjä. Pumppailin varmaankin 1½ tuntia sormeni kipeiksi kunnes tulin kokeilleeksi suodattimen täyttämistä ensin ilmausreiästä.
Jännä juttu miksi toisilla ei onnistu ilmaus ilman hienosuodattimen täyttöä. Onko Teillä suodattimen ilmausruuvi auki ilmattaessa ? En usko, että traktori olisi suunniteltu niin, että täytetään suodatin kaatamalla polttoainetta suodattimeen.Torsti kirjoitti:Itellä taas vastaavat kokemukset kuin viniinimillä. Vissiin ovat yksilöitä nämä rattorin polttoainejärjestelmät, siinä missä kaikki koneet yleensäkkin.katoi kirjoitti:Ei tarvitse täyttää pa-suodatinta. Olen monta kertaa ilmannut käsipumpulla 5 minuutissa vaikka suodatinkotelo ollut tyhjä kun vaihtanut uuden suodattimen.viniinim kirjoitti:
Ja toinen oppi oli, että ilmauksen käsipumppu ei toimi jos pa-suodatin on kokonaan tyhjä. Pumppailin varmaankin 1½ tuntia sormeni kipeiksi kunnes tulin kokeilleeksi suodattimen täyttämistä ensin ilmausreiästä.
Jos ilmauksessa on hankaluuksia tai ei halua täyttää suodatinkoteloa ennalta, niin tosi tehokas keino on työntää paineilmaa tankkiin. Käyttää rättiä tilkkeenä täyttöaukossa tai yksi hyvä on lypsykoneen kumi. Joskus pystyy myös paluupuolen liittimen lähtöön tms puhaltamaan, jolloin ilmapistooli ei tilkkeitä tarvitse. Onhan tästä paineilmalla ilmaamisesta tainnut olla aiemminkin puhetta.
Jotkut on jopa polttanu startteja, kun on ilmattu enemmän tai vähemmän väkisin pelkällä startilla.
Minulla oli sama ongelma, ei pitänyt vaikka oli uudet kuparitiivisteet. Tutkin asiaa ja huomasin, että niissä pinnoissa mihin kuparitiiviste painaa oli aikojen saatossa tullut syöpymiä. Otin hienon hiomakiven (viikateliippa) ja hioin sillä tiivistepinnat kirkkaiksi ja uudet kuparitiivisteet. Sen jälkeen ei enää vuotanut.osilpi kirjoitti:Kyllä voi olla vaikeaa... Ilmaus sinänsä onnistui hyvin, kun oli uusi siirtopumppu uudella käsipumpulla ja hoksasi avata sen hienosuodattimen ruuvin ensin. Tämän jälkeen pumpun ilmaus ja vot -> kävi hyvin paikallaan noin 15 minuuttia. Mutta kun hain ensimmäisen kauhan hiekkaa, niin jo hyytyi paluumatkalla... Siirtopumpun alapuolella oleva tuplabanjoliitos, johon tulee linja tankilta ja syöttöpumpun paluuputki, näyttää tihkuvan. Kiristetään hieman lisää ja ilmataan. Taas päästään hetken matkaa, kunnes hyytyy... Sama liitos vuotaa vieläkin. Enempää ei uskalla kiristää. Jotenkin tuntuu, että kierteet pohjaisi ennen aikojaan tms, mutta liitos on kyllä tiukka. Silti vaan tihkuu tipoittain ulospäin tyhjäkäynnillä eli vetänee myös ilmaa sisään kuormitettaessa.
Täytyy viikon päästä ottaa tuplabanjo kokonaan pois ja kokeilla paksummilla kupariprikoilla. Harmiksi kyseinen banjo on erittäin ahtaassa kolossa kiitos etukuormaimen palkkien. Muutama sormi sopii sinne väliin ja pitkällä lenkillä aika toivotonta (räikkä ei mahdu eikä myöskään jatkovarren ja nivelen avulla onnistu). Ostin jo avuksi 19mm lyhyen nivelletyn räikkälenkin.