Turbosta

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Turbosta

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Minkä kokosilla siivillä on Belaruksen ahtimet ihan noin reiästä mittaamalla?
Sillä vaan kuinka etäällä toi mun Garretti on vaikka hyvin tuntuu toimivan ja voimaa olevan :D
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Täytyypi käydä mittaamassa kun yksi on hyllyssä, vaikka huomenissa :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

En pysty vastaamaan kysymykseesi,mutta onko sulla turbo 501;sessa?
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Juu on ollut jo 4 vuotta.Evo 2 nyt kun vaihdoin isompi siipisen turbon.
Pakosarjaa pitäis muokata paremmaksi vieläkin nopeasti tehty testi sarja kiinni.

Vetää paremmin kun naapurin Valmetti mikä lie 6000 malliltaan.
Maan ajossa oli vaan aina tien tukkeena mäissä kun pääsi lähtemään ensin :)
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Varmaan aika vähän nuita ahdettuja 50/500-sarjan koneita Suomessa. On pelätty mm. muutenkin ärhäkkää lämpenemistä jne. Mutta sulla tuntuu toimineen homma, nyt rupes kiinnostaan, niin kerro ihmeessä lisää käyttökokemuksista ja jos vaikka kuviakin. :)
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Kuvia voin laittaa sitten kun saa pakosarjan vähän paranneltua.Tuosta ei kehtaa :oops:

Hukka portillinen TO3 Garrett 0.8-0.9 on paineet enemmänkin tulee mutta tuolla pärjää varsin hyvin ja kestävyyden takia ei enempää.

Pumppua myöhäistin vähän,alku testeissä tuntu kovin tahmealta meno kierroksilla ja sillon alko lämmöt nousta vaikka talvi keliä.

Noin 5 astetta myöhäsemmällä ja jo menee herkästi.Käynnistyvyys vähän huononi mutta vielä pakkasesta lähtee hyvin.

Eikä lämpene liikaa kestää äestä vetää 25 lämpötilassa.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

No niin kävin mittaamassa tuolla hallilla, ahtopuolen siipipyörä on jotain 55 -60 mm imureikä on 50mm sisähalkaisijaltaan.
Pakopuolen siipi on n. 65-70mm.
Mitat on noin mittoja kun en viitsinyt päätyjä avata mittausta varten :)
Turbo on alkuperäinen varaosa.

Kuva
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

No nyt alko minuakin kiinnostamaan tuo etukammiokoneen turbotus. Oon ollu vähän sitä mielipuolta kanssa että ei pelaa parhaiten. Mutta nythän se on melkein ruvettava turpoa ettimään jos ei ongelmia ole ollut :P
Minski traktor paras traktor!
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja MTZ »

No joo pako puoli mulla vähän pienempi ilmankos alkaa ahtaa hyvinkin alhaalta.Mutta se ei ole pahasta vääntää todella riuskasti pienilläkin kierroksilla.Kiitoksia mittauksista :!:

Tää oli ihan kokeilu alunperin ja pois en ota koska ei mitään ongelmia ilmennyt.Laitoin kannen etupäähän vielä lämpö mittarin anturin nyt jopa 2 mistä tarkkailla 8)

Ja Belaruksen pumppu näemmä todella hyvä turbotukseen,siinä päässä kun on ne kaksi säätö ruuvia toisella saa syöttöä lisää kierroksia nostamatta toinen taas vaikuttaa max kierroksiin.

Vaikuttaa koko alueella se syöttö ruuvi ja säädin hyvin mukana,puoli kaasulla heti jos kierrokset tippuu alkaa savu tummentua siksi aikaa kunnes taas kierrokset nousee.Ja huomaa paine mittaristakin.

Ilmeisesti tuossa on 240 alakerta ei ainakaan lohkossa niitä pelti luukkuja.Kuitenkin -76 leimat siinäkin.Pelti lätkästä ei näy kun stanssi numerot.

Peltiä jouduin vähän leventämään kun laitoin 2-3 sylinterien pako röörin ylä puolelle ahtimen.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Nii ja kansi on todella hyvä,kaveri sitä katteli ja sano että mistä löytäis yhtä hyvin virtaavan kannen mihinkään bensa fordiin :cry:
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Hieno homma,turbo sopii näemmä joka belarukseen.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Viesti Kirjoittaja ukki »

Konela Belarus teki 505:een joskus vuonna 1978 -79 muutaman koe turbotuksen (esitelty kuvan kanssa konevistissä).

Varmaanki sinun moottori on tyyppiä D240 valultaan, starttimoottorin alapuolenta katsomalla voi sen todeta(valunumerot ja päiväys).

Laita vaan kuvat ja heti.

t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Kuvia pitää ehottomasti saaha!

Paljonko sulla on kierroksia siinä koneessa? Niitä ei d60 paljon kestä lisätä, mutta mikäs niitä estää pitämästä sinä 1800:ssa.
Minski traktor paras traktor!
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja MTZ »

En tiedä kierroksia mutta gps:n mukaan 31kmh kulkee ettei varmaan paljoa yli 2000.Kun ei ole kierroslukumittaria.Tarvis mitata tolla irto mittarilla.

Toki rikkihän tuonkin saa,lisää painetta ja rankkaa käyttöä mutta normi ajossa ja maltillisilla paineilla tuntuu pelaavan.Ja voimaa tuli roimasti lisää mutta kulutus tippu :D

Kaikkea pitää kokeilla paitsi tanhua ja sisarta :wink:
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

No niin, nyt se on pakko hommata turbo jostaki :lol:
Minski traktor paras traktor!
Vastaa Viestiin