Turbosta
Valvoja: pelarusmaisteri
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Voipi olla kovin kapea alue ylä kierroksilla millä nostaa painetta.Ja ei varmaan kovin runsaasti.Jones kirjoitti:Vai että sopii laippaan suoraan!...hmmm..? Itellä olis kans scanian 10L:sen turbo hyllyssä mutta en oo laittanu paikalle koska meinasin ensin tehdä pakosarjan valmiiks mutta sehän on hyvä jos mahtuu vakioon. onhan tuo pikkusen turhan iso mutta eiköhän se jotenki pelaa.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Tuo turbo on liian iso. Sitä voi vähän karkeasti laskeskellä vaikka näin. Siinä scanian koneessa se turbo alkaa nostamaan paineita jostain 1200 kierroksen tuntumasta. 10L koneessa 1200 kierrosta on sama asia kuin 5L koneessa 2400 kierrosta. Todellakin tuossa se alkaa vasta nostamaan niitä paineita. Täysi ahtopaine löytyy 5L koneella noin 1000 kierrosta ylempää.
Minulla oli 8-litraisen scanian turbo 6.6 litran valmetissa. Sekin oli selkeästi ylävireinen, mutta vielä käyttökelpoinen yhdistelmä.
Turbon valintaan suosittelen valitsemaan nykyaikaisen ahtimen, vaikkapa jostain autosta. Sillä saadaan laajalla kierroslukualueella vetävä pirteä kone. Hukkaportillinen ahdin herää ahtamaan jo 1000 kierroksen tuntumassa ja vetoa riittää myös yläkierroksilla. Jos tuota vertaa vanhanaikaisiin luolamiesturboihin, niin ero on selvä, niillä kun saa odotella ahtopaineita 1500 kierrokseen asti, sen alle ei tule kuin mustaa savua.
Minulla oli 8-litraisen scanian turbo 6.6 litran valmetissa. Sekin oli selkeästi ylävireinen, mutta vielä käyttökelpoinen yhdistelmä.
Turbon valintaan suosittelen valitsemaan nykyaikaisen ahtimen, vaikkapa jostain autosta. Sillä saadaan laajalla kierroslukualueella vetävä pirteä kone. Hukkaportillinen ahdin herää ahtamaan jo 1000 kierroksen tuntumassa ja vetoa riittää myös yläkierroksilla. Jos tuota vertaa vanhanaikaisiin luolamiesturboihin, niin ero on selvä, niillä kun saa odotella ahtopaineita 1500 kierrokseen asti, sen alle ei tule kuin mustaa savua.
Valmet 361 II
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
No onhan tuolla englanniksikin tekstiä kun vaan osas katella
http://www.turbocharger.ru/
Kyllähän tuolla Scanian turbolla ahtoja saa kun vaihtaa pienempää pako pesää mutta ehkä kannattaa vähän pienempää kokonaisuutta suunnitella jollei mitään pullinki vehjettä tee
http://www.turbocharger.ru/
Kyllähän tuolla Scanian turbolla ahtoja saa kun vaihtaa pienempää pako pesää mutta ehkä kannattaa vähän pienempää kokonaisuutta suunnitella jollei mitään pullinki vehjettä tee
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
"turbo"
Oliskohan apua näistä sivuista kun suunnittelee turbotusta
http://www.ihi-turbo.com/turbo_RHE-RHF.htm
Pääsääntö kuitenkin, pakosarjasta "karkaava" lämpö siirretään imupuolelle mekaanisen akselin kautta , MOLEMMISSA suunnilleen sama paine.(tavallisella mittarilla mitattuna paine on sama imu ja pakokanaalissa mutta teoriassa tmäkään prosessi ei ole häviötön)
Hukkaportillinen hukkaa hyötysuhdetta ja siten lisää ominaiskulutusta max teholla, mutta osatehoilla sekin voi olla perusteltu
Hyvää Uuttavuotta kaikille"paltalaisille"
http://www.ihi-turbo.com/turbo_RHE-RHF.htm
Pääsääntö kuitenkin, pakosarjasta "karkaava" lämpö siirretään imupuolelle mekaanisen akselin kautta , MOLEMMISSA suunnilleen sama paine.(tavallisella mittarilla mitattuna paine on sama imu ja pakokanaalissa mutta teoriassa tmäkään prosessi ei ole häviötön)
Hukkaportillinen hukkaa hyötysuhdetta ja siten lisää ominaiskulutusta max teholla, mutta osatehoilla sekin voi olla perusteltu
Hyvää Uuttavuotta kaikille"paltalaisille"
Minkä merkkinen turbo on 80-luvun lopun 800-sarjalaisissa?Pakosarja tuli vissiin tanskasta?Niitä on vaikea enään löytää.Turbo on kyllä loistavasti valittu,polttoaineen kulutus suhteutettu tehoon on uskomattoman alhainen tossa mun 805;sessa.Saa nähdä onko carraaronn 245 janosempi,perstuntumalta ei vaikuta tehokkaamalta,tosin neliveto vaatii tietenki omansa tieajossa.Eroa on myöskin vauhdissa,805 kulkee 6km/h kovempaa.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Tuo mun projektimoottori D-240 on valuvuodelta -83, siihen on tällätty aikoinaan maahantuojalla tosiaanki tanskalainen pakosarja ja ahtimeksi Garrett TO4.
Sitten kun siitä aika jättää, niin tilalle vois yrittää hommata tuommosen kimmoan mainitseman TKR-7ST-03:n, se kuulostaa herkulliselta, ainakin kirjotuksien mukaan, "TKP-7CT-03 turbochargers for D-245 engine has been integrated into the aftermarket. If has passed the tests to satisfaction at AMO ZIL and replaced K-27-43 turbochargers as well as an outdated TKP-7H2A, with only some finishing of the engine manifolds required to make it replace TKP-6 turbocharger, too. "
Sehän tuntus korvaavan käytössä olevat TKR-6 ja 7 mallit optimaalisempana vaihtoehtona.
Sitten kun siitä aika jättää, niin tilalle vois yrittää hommata tuommosen kimmoan mainitseman TKR-7ST-03:n, se kuulostaa herkulliselta, ainakin kirjotuksien mukaan, "TKP-7CT-03 turbochargers for D-245 engine has been integrated into the aftermarket. If has passed the tests to satisfaction at AMO ZIL and replaced K-27-43 turbochargers as well as an outdated TKP-7H2A, with only some finishing of the engine manifolds required to make it replace TKP-6 turbocharger, too. "
Sehän tuntus korvaavan käytössä olevat TKR-6 ja 7 mallit optimaalisempana vaihtoehtona.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Suosittelen sitä kyllä, tosin 04 vois olla vähän sopivampi maatalousmoottoriin, jos vaikka heräisi alhaisemmilla kierroksilla.
Käytin ilmansuodattimena saabin ilmansuodatinta, mutta se oli vähän ahdas. Siinä kannattaa käyttää luovaa mielikuvitusta. Jos kovin pistää ahtoja niin saattaa imeä öljyä siitä alkuperäisestä suodattimesta moottoriin, ainakin teoriassa.
Käytin ilmansuodattimena saabin ilmansuodatinta, mutta se oli vähän ahdas. Siinä kannattaa käyttää luovaa mielikuvitusta. Jos kovin pistää ahtoja niin saattaa imeä öljyä siitä alkuperäisestä suodattimesta moottoriin, ainakin teoriassa.
Onko kukaan mitannut paljonko painetta nostaa tehdastekonen/jälki asennettu ahdin?Siis nämä mitä valmiina Belaruksissa ollut.
Mulla ei ole ainakaan alkuperäsestä suodattimesta öljyjä imenyt no ei ole paljon paineitakaan.Tosin kerran hukkaportin letku irtos lauta kuorman kanssa sillon nousi reilu 1,5 bar Tuli hellättyä kaasu aika nopeasti,oli vielä melko ensimmäisiä ajoja tuolla kombinaatiolla.
Mulla ei ole ainakaan alkuperäsestä suodattimesta öljyjä imenyt no ei ole paljon paineitakaan.Tosin kerran hukkaportin letku irtos lauta kuorman kanssa sillon nousi reilu 1,5 bar Tuli hellättyä kaasu aika nopeasti,oli vielä melko ensimmäisiä ajoja tuolla kombinaatiolla.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Tarvikemittarista katellu enojen 825:ssa jotain reiluja 0.5 kilon paineita. Tosin en oo esim. viljakuormia tuolla turbokoneella päässyt vetämään. Hasse varmaan osaa sanoa tarkemmin.
Mitäs sanotte olisko mitään mahdollisuuksia saada jonkinlaisia ominaisuuksia tkr-7 turbolla 3.3 litrasesta vaparina 95 hv auton moottorista? Kierroksia ajossa varmaan jotain 2000. Jos ajattelee tilavuuden kannalta niin onhan tuo aika paljon pienempi kuin 4,7 litrainen belaruksen moottori, mutta olisiko kuitenkaan aivan tuhoon tuomittu ajatus?
Mitäs sanotte olisko mitään mahdollisuuksia saada jonkinlaisia ominaisuuksia tkr-7 turbolla 3.3 litrasesta vaparina 95 hv auton moottorista? Kierroksia ajossa varmaan jotain 2000. Jos ajattelee tilavuuden kannalta niin onhan tuo aika paljon pienempi kuin 4,7 litrainen belaruksen moottori, mutta olisiko kuitenkaan aivan tuhoon tuomittu ajatus?
Minski traktor paras traktor!
Kyllä se voisi toimia aika hyvinkin, kun kiertäähän se sitten kovempaa ajaessa kuitenkin reippaammin. Teho siis on se suure, minkä mukaan turbo kannattaa mitoittaa. Hukkaportillisella saisit vähän tasaisemman toiminnan mutta diesel toisaalta kestää melkoiset huippuahdotkin, kun vaan jäähdytät ilman.
Onhan noissa 300d-mersuissa noita Holsetin HX40:siä isoista Scanioista. Tehokkain Kalajoella puhaltaa kai 530 heppaa...
Mikä auto sulla on kyseessä?
Menisikö noita turboja muuten belarusmiehille sun muille kaupaksi jos hommaisin niitä jonkinmoisen erän ja kohtuukatteella täällä möisin?
T-150K -miehille olisi mulla muuten tuliterä turbo, jos kiinnostaa. Käy moniin muihinkin miesten moottoreihiin (siis 6syl taikka enemmän ja valmistusmaa Neuvostoliitto)
Onhan noissa 300d-mersuissa noita Holsetin HX40:siä isoista Scanioista. Tehokkain Kalajoella puhaltaa kai 530 heppaa...
Mikä auto sulla on kyseessä?
Menisikö noita turboja muuten belarusmiehille sun muille kaupaksi jos hommaisin niitä jonkinmoisen erän ja kohtuukatteella täällä möisin?
T-150K -miehille olisi mulla muuten tuliterä turbo, jos kiinnostaa. Käy moniin muihinkin miesten moottoreihiin (siis 6syl taikka enemmän ja valmistusmaa Neuvostoliitto)