Turbosta

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

kimmoa kirjoitti:Mikä auto sulla on kyseessä?
Nissan Patrol, eli kovin kovaa ei tarvitse ajella, siinä mielessä ahtoja sais kyllä löytyä siinä 2000 kierroksen paikkeilla. Toisaalta ajattelin melko maltillisia paineita ja syöttöjä. Alkuperäisellä turbolla nuista on muistaakseni otettu 110 heppaa, eli tehot olis periaatteessa samaa luokkaa kuin D-240:ssä.

Mitään kalliita länsiturboja en ala kyllä uutena, ehkä jos löytyy joku passeli käytetty. Tuli vaan tämmönen ajatus sitten mieleen, että näitä venäläisiä sais todella halvalla. Coolerihan olis tietysti poikaa, mutta varmaan pärjää ilmankin pienillä paineilla? Tulee nimittäin hintoihinsa se coolerin laittelukin...
Minski traktor paras traktor!
DslCat
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:59
Paikkakunta: N-järvi

Viesti Kirjoittaja DslCat »

kimmoa kirjoitti:..
Menisikö noita turboja muuten belarusmiehille sun muille kaupaksi jos hommaisin niitä jonkinmoisen erän ja kohtuukatteella täällä möisin?
..
:D
Olisi kiinnostusta; D-144 päivittäminen D-145:n tapaiseksi.. 8) Mikähän lie solmu tuossa kiinni?
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Eiköhän siihen kannata laitta joku muu kuin alkuperäisturbonsa. Kokkolassa on T-40, samanlainen kuin mulla, jossa on 2 bar ahtoja ja kulkee tiellä 70km/h. :D Soitin sille jannulle mutta en oo vielä käyny katsomassa kyseistä vehjettä. Itse kyllä pyhitän T40:n museoinnille.

Kuten aiemmin sanoin niin turbon mitoitus tapahtuu ensisijaisesti tehon perusteella. Jos haluat siitä 70-80hv puhtia niin joku 2-litraisen h-auton turbo on siihen aika passeli. Nuo autot kun on bensa-autoja ja antaa samalla turbolla enemmän tehoa, bensakone kun ei käy ylijäämäilmalla.

Ite kahtelisin tuohon ehkä turbon jostain volkkarin 2.5-pakusta, taikka volvosta. Niissä kun on juuttuvageometrinen turbo, ja puukottamalla sen sais toimimaan tuossakin mukavasti. Saisi tasaisen vedon kierroksista riippumatta.

Jos katsoo venäläisiä turboja niin Borisovin TKR-6 taikka ServisTurbon TKR7CT-04 on isoin , mitä kannattaa ajatella.

Jos taas nostaa kiekat 3500:een ja haluaa 2bar painetta niin 12-litraisesta volvosta löytyy sopiva puhallin. :D
Velu
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Loka 2007, 18:00
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Velu »

Siihen turboon kannattaa ihan oikeasti investoida. Lopputulos on riippuu paljon siitä, millaisen turbon siihen hommaa. Jättäisin nuo luolamiesturbot omaan arvoonsa ja etsisin ahtimen jostain autosta. Siitä moottorista saadaan huomattavasti parempi ja vetohauluisempi, vähemmillä rasituksilla kun käytetään nykyaikaista ahdinta. Turbotekniikka on mennyt pitkin harppauksin eteenpäin ja ne 80-luvulla valmistetut ahtimet eivät todellakaan ole mitään hyviä nykymittapuulla.

Itsekin tuli tuossa testailtua turbotusta mersuun. Alkuperäinen ahdin oli toki ihan kelvollinen, mutta vanhanaikainen. Painetta kyllä riitti, mutta turhalla paineella ei dieselissä tehdän kuin vahinkoa. Alkuperäisen ahtimen maksimi paine oli 0,9 baria, sillä moottori antoi n. 160hv. Vaihdoin autoon sitten uuden ahtimen scanian 9-litraisesta moottorista. Noilla samoilla paineilla lähti ilman savua 190hv ja kun käytin scanian vakioahtopainetta teho oli jo yli 300hv. Erona alkuperäiseen oli, että moottori veti huomattavast paremmin ja pienemmillä paineilla kuin alkuperäisellä ahtimella. Myös kulutus laski! Jos olisi siihen laittanut jonkun vanhanaikaisen ahtimen, painetta olisi kyllä ollut hirveästi ja maailma olisi ollut nokea täynnä, mutta tehoa ei sillä kummoisesti olisi tullut.

Joka haluaa nähdä oikein huonosti toimivan turbon, niin sellainen löytyy vaikkapa Ursuksesta. Siellä on se tanskalainen turbo, jolla ei oikeasti tee yhtään mitään. Sellaiseen ei kannata rahojaan laittaa, kun vaihtoehtojakin on.

Toinen taistelupari on tuo valtran c1112 ja valmet 465. Valtrassa oleva holset ei oikein täytä tehtäväänsä. Savua tulee, mutta vetoja ei, yläkierroksilla se sitten alkaa pitämään ääntä ja savutus vähenee. Tuossa Valmetin 465:ssa oleva Switzerin S2 on puolestaan erittäin hyvä, ahtimen mukaan tulon tuntee selvästi 1300 kierroksen kohdalla, kun savutus loppuu ja moottori alkaa vetämään.
Valmet 361 II
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

"turbon lisäys"

Viesti Kirjoittaja diesel »

Tohon "Tortin" kirjoitukseen vastaisn, että turbottaessa Nissania ei kannata ylittää turbomallin tehoja, voi joutua tekniseen katasatukseen koska autorekisterikeskus(AKE) voi tulkita moottorin vaihdoksi=kallista huvia.
Jos teoria kiinnostaa niin Valtion painatuskeskus(Edita) on kustantanut turbon laskentaoppaan(joskus -70--80luvulla). Käsittelee pelkästään Valmet dieselin turbotusta.
Mikä tahansa turbo lisää dieselin tehoa koska vapaastihenkittävän täytös alipaineesta johtuen n.80% ,eli jos ahtopaine on nolla(0) niin ahtoa on 0,2bar
Savutusarot myöskin muuttuu katsastuksessa nokiluku vapaasthekittävässä 3 ja turbossa 1,5?.
Rajoittava tekijä turbotuksessa on pakokaasujen lämmön nousu (500-550C) on yläraja (tunnettu transit turbottaja Kivitila mittaa penkissä pakolämmöt) ja muitakin esteitä tulee esim. venttiilin ohjaimissa ilmavirran suunta vaihtuu (voi hävitä ölyt moottorista) ja nokka-akselin vaihto taitaa olla ainoa keino pudottaa pakoventtiilin lämpötilaa. Ja jos oikein kovasti turbottaa, pittää alentaa dieselin puristusuhdetta 12 paikkeille.
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Joo tuo dieselin kertoma pittää tietysti ottaa huomioon. Mutta mistäs niitä tehoja tietää jos siihen jonkun turbon lätkäisee? Varmaan helpoin olis laittaa vakioturbo, niin ei tuu ongelmia.

Traktoreissa ei onneks näillä jutuilla oo paljoa merkitystä...
Minski traktor paras traktor!
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Voivat haluta dyno lapun ja siitä se teho selviää.Ja saa olla enemmän kun alkuperäsessä turbo mallissa olikos 20% :?: Juuri kyllä itselläkin samaa projektia henkilö kulkineen kanssa.

Kaverilla oli td Patrolli ja ihan omalla ahtimella manas ettei meinaa kansi pahvi pysyä välissä pienillä paineen nostoilla ja kovalla ajolla.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Velu
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Loka 2007, 18:00
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Velu »

Dieselissä menee tuo tehopuoli käytännössä niin päin, että valitaan mieleinen turbo ja sitten ruuvataan pumpusta sopivasti tehoa. Turbon rajat tulee sitten jossain vastaan. Raja tulee siten vastaan, että pakosarjan paine kasvaa älyttämiin lukemiin, esimeriksi 5 baria, kone ei enää saa ilmaa ja savutus alkaa. Usein puhutaan paljonko kone kestää ahtopaineita, vaikka oikeasti sen kestävyyden määrää pakosarjan paine.

Ahtimen valinta on aika helppo. Jos haluaa traktorista 100hv, niin sitten turbo vaikka 100-150hv autosta. Mitä isomman ahtimen valitsee, sen vähemmällä moottori pääsee, mutta isompi ahdin herää korkeammilla kierroksilla (tämä ei ole ongelma henkilöautojen turboilla).

Turbotuksen katsastaminen henkilöautossa onkin sitten jännempi juttu. Itsellä riitti yksi konttorin vaihto ja n. 1cm paperia. Savuarvot on muuten toisin päin kuin mitä diesel mainitsi. Turbolle K on 3 ja vaparille 2.5.
Valmet 361 II
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Hmm pitää vielä tuumailla tuota auton turbottamista, mahtaahan sitä pärjätä ilmankin...

Helpommalla pääsee kun alkaa ruuvata viiskympin kylykeen solomua. :P
Minski traktor paras traktor!
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

En muistanu tuossa aiemmin mainita, että jos auto on rekisteröity 1.7.1987 taikka sen jälkeen niin unohda koko juttu. Silloin et saa turboviritystä leimalle muuten kuin käyttämällä auton joko VTT:n taikka vastaavan puolueettoman tahon pakokaasutestissä. Käytönaikainen mittaus ei siis riitä, vaan sillä ajetaan ajosykli, sauhut otetaan pussiin ja mitataan haitallisten aineiden pitoisuus. Tuommoisen "uuden" auton voi käytännössä turbottaa vain jos sitä on saanu uutena turbona, ja laittamalla sen vastaavan mallin moottorin. Ja silloin koko hommassa ei käytännössä oo mitään järkeä, kun sen turbollisen auton saa yleensä ostaa valmiina ja niissä tulee muitakin herkkuja mukana. Ja jos siinä on valmiiksi turbo ollut niin sitten sitä ei enää kyllä katsastaja kysele, vaan voit viritellä mielin määrin.

Semmosessa patrollissa on vakiona suht pieni Garretin 25:nen, siis sen kokoiseen moottoriin. Mitähän siinä on turbona tehoa? Ajattelin laittaa sen turbon sitikkaan, kun käy liki suoraan paikalleen , on ulospäinkin saman näköinen ja silti on siiviltään kummastakin päästä n. 5mm suurempi kuin sitikan alkuperäinen.
Velu
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Loka 2007, 18:00
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Velu »

Juu tuo pitää paikkansa bensavehkeisiin. Toisaalta, eipä niitä kannata turbottaakaan, paitsi jos ihan välttämättä haluaa rassata.

Dieseleitä saa turbotella ihan vapaasti, kunhan rekisteriotteessa ei lue "vähäpäästöinen". Käytännössä merkintä ilmestyy jossain 92-93 paikkeilla.
Valmet 361 II
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

"Juu tuo pitää paikkansa bensavehkeisiin. Toisaalta, eipä niitä kannata turbottaakaan, paitsi jos ihan välttämättä haluaa rassata.

Dieseleitä saa turbotella ihan vapaasti, kunhan rekisteriotteessa ei lue "vähäpäästöinen". Käytännössä merkintä ilmestyy jossain 92-93 paikkeilla."


Ei pidä paikkansa. 1.7.87 tuli voimaan EN 15/04 -pakokaasunormi, joka kieltää myös dieselien rassaamisen. Aikanaan, turbottoman sitikan omistaessani, kyselin tuon akesta asti. VTT:n testi tarvitaan, taikka jonkin muun vastaavan tahon. Suomessa sen taitaa saada vain VTT:ltä.

Tuo sama normi kieltää senkin, miksei tuota uudemmissa autoissa voi enää käyttää puuta polttoaineena.
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Tuossa mun patrollissa on käyttöönottopäinä 00.00.1987, eli justiinsa vielä "vanha". Hyvä juttu, voipi turbotella ja viritellä puukaasuvehkeet :P Tuossa olis kyllä häkäpöntöille tilaakin kun on kattokorotus...

Patrollissa mahtaa olla vaparina tehoja 95 hv ja ahdettuna 110 hv. Eli melko matalaviritteinen moottori.
Minski traktor paras traktor!
Velu
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Loka 2007, 18:00
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Velu »

Jos ihan tarkkaan luet sen aken säännöstön, niin asia selviää. Ne eivät aina itsekään tiedä, mitä haluavat, vaan niille on se sanottava.

Tässä suora lainaus AKE:n sivuilta:

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... C3%B6t.htm

"Muulla dieselmoottorilla kuin vähäpäästöisellä dieselmoottorilla varustetun henkilöauton (ensimmäinen käyttöönotto 1.7.1987 – 31.12.1991) pakokaasujen vaatimustenmukaisuuden selvittämiseksi riittää kuitenkin käytönaikainen savutusmittaus."

Näillä eväillä sain turbon ja välijäähdyttimen autoon laillisesti heinäkuussa. Lisäksi tarvittiin tehonmittaustodistus. Auto oli vuosimallia 89. Näin ovat monet muutkin menetelleet ongelmitta. Tämä siis pitää paikkansa.

Jos sitä patrollia haluaa vähän viritellä enemmän, niin sekin saattaa onnistua. Nissanin 2.8 moottorista on otettu aika uskomattomiakin tehoja ja ajettu varttimailia. 3.3-litraisesta ei ole kokemuksia, mutta viisaasti viritettynä, siitä voi saada kestävästi ja taloudellisesti aika pirteänkin.
Valmet 361 II
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Niin 1.7.1987 jälkeen käyttöön otetulle bensa koneelle riittää kun laittaa katalysaattorin jos turbottaa muttei silti mene vähä päästöseksi.
No tiedä siitä sen ihmeellisemmästä harrastamisesta bensa koneiden kanssa,tullut pulattua jostain 90 tai 91 noiden ahtamisten kanssa.

On siinä otteessa tarkempikin päivämäärä kun 00.00.1987.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Vastaa Viestiin