Levikepyörien kiinnitys
Valvoja: pelarusmaisteri
Levikepyörien kiinnitys
Belkussa ei oikein kestänyt nuo levikepyörien kiinnikkeet http://kuvablogi.com/nayta/3467361/
Sai olla vähän väliä kiristelemässä ja parista tuo lattarauta koukku lohkesi ajossa. Onko tähän olemassa parempaa patenttia. Onko nämä venäläisten tekemät vai Suomessa tehty kun tuo lattarauta on kuin pullataikina pehmeää
Sai olla vähän väliä kiristelemässä ja parista tuo lattarauta koukku lohkesi ajossa. Onko tähän olemassa parempaa patenttia. Onko nämä venäläisten tekemät vai Suomessa tehty kun tuo lattarauta on kuin pullataikina pehmeää
Re: Levikepyörien kiinnitys
Täräytät ihan oikeet levikepyörien kiinnikkeet vanteeseen. Ei tuommoisten kyläsepän tekemien sötösten kanssa mene kuin hermot ja aikaa.
Kuten esim. tässä. Kyllä kestää.
Kuten esim. tässä. Kyllä kestää.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Re: Levikepyörien kiinnitys
Onko nuo ostettu vai itse tehty. Ei tuo riimu systeemi ole mistään kotoisin. Ei pidä kunnolla mihinkään suuntaan ja sitten lopussa vääntää rikki koko systeemin.
Pitää kysellä millaisia niitä löytyy, mutta mielellään kokemuksia hyvistä kiinnityssysteemeistä jos on jollain.
Pitää kysellä millaisia niitä löytyy, mutta mielellään kokemuksia hyvistä kiinnityssysteemeistä jos on jollain.
Re: Levikepyörien kiinnitys
Ittekkin suunnitellu et pitää hommata levikepyörät taakse kun pitää pehmeellä pellolla kyntää ja äestää... 13.6 38" on mulla kumit onko sen oltava just ton kokonen sen levikekumin vai saako olla pientä koko eroa?
Re: Levikepyörien kiinnitys
Mites sellainen mitä venäläiset itte käyttää? Siis sellainen jatkopala mikä tulee napaan vanteenpäälle kiinni. traktorin muttereiden tilalle tulee jatkoholkin mutterit ja traktorin omat mutterit tulee jatkoholkin pultteihin ja paripyörä pulteilla jatko holkin ulkopäähän kiinni.
Luulisi kestävän kun harkovissakin sitä käyttävät.
Ja kun ei tarvii parisia pultit irti rengas pois ja jatko holkin mutterit irti niin holkki on kädessä ja traktorin rengasta ei ole edes tarvinnut irroittaa.
Luulisi kestävän kun harkovissakin sitä käyttävät.
Ja kun ei tarvii parisia pultit irti rengas pois ja jatko holkin mutterit irti niin holkki on kädessä ja traktorin rengasta ei ole edes tarvinnut irroittaa.
952Gl isme 140L kuormain
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:13
Re: Levikepyörien kiinnitys
Optimi taitaisi olla että halkaisija on sama.Jos ulompi on isommalla halkaisijalla, rasittaa se vetoakselia enempi ja kumikin on kovilla kapeilla peltoteillä, vähän pienempi ei taas tarjoa kaikkea hyötyä maan tiivistymistä vastaan mutta auttaa kyllä pinnalla pysymistärouveri kirjoitti:Ittekkin suunnitellu et pitää hommata levikepyörät taakse kun pitää pehmeellä pellolla kyntää ja äestää... 13.6 38" on mulla kumit onko sen oltava just ton kokonen sen levikekumin vai saako olla pientä koko eroa?
Jos en väärin muista, niin minulla on 16.9/34 rinnalla 13.6/38. Niillä on liki sama halkaisija, asennuksessa tarvii vain supistavan välivanteen.
Eli vastaus: saa olla pientä kokoeroa
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:13
Re: Levikepyörien kiinnitys
Optimi taitaisi olla että halkaisija on sama.Jos ulompi on isommalla halkaisijalla, rasittaa se vetoakselia enempi ja kumikin on kovilla kapeilla peltoteillä, vähän pienempi ei taas tarjoa kaikkea hyötyä maan tiivistymistä vastaan mutta auttaa kyllä pinnalla pysymistärouveri kirjoitti:Ittekkin suunnitellu et pitää hommata levikepyörät taakse kun pitää pehmeellä pellolla kyntää ja äestää... 13.6 38" on mulla kumit onko sen oltava just ton kokonen sen levikekumin vai saako olla pientä koko eroa?
Jos en väärin muista, niin minulla on 16.9/34 rinnalla 13.6/38. Niillä on liki sama halkaisija, asennuksessa tarvii vain supistavan välivanteen.
Eli vastaus: saa olla pientä kokoeroa
EDIT: koneen jumitus aiheutti tuplaviestin
Re: Levikepyörien kiinnitys
On ihan kaupasta ostetut kiinnikkeet. Eli kertauksena nyt, että kyseessä on lujasta tavarasta tehty U:n muotoinen lenkki, johon ketju tulee tapilla kiinni. Tapissa on sitten kiinni sokka, joka pitää sen paikallaan. Tämä lenkki tulee siis vanteeseen pultilla kiinni ja ketju tulee sitten tapilla kiinni tuohon.katoi kirjoitti:Onko nuo ostettu vai itse tehty. Ei tuo riimu systeemi ole mistään kotoisin. Ei pidä kunnolla mihinkään suuntaan ja sitten lopussa vääntää rikki koko systeemin.
Pitää kysellä millaisia niitä löytyy, mutta mielellään kokemuksia hyvistä kiinnityssysteemeistä jos on jollain.
Ketjut kyllä pysyy ihan varmasti kun kiristää vaan oikein ja linja kiinnikkeeseen sattuu oikein. Meillä on ollut niin pitkään tuolla systeemillä kuin on levikepyöriä koko talossa käytetty. Ei moittimista. Kertaakaan ei ole lähtenyt irti. Ennemmin tuo kuin pikakiinnitys tai tuollaiset sötökset kuin mitä katoin kuvassa oli.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Re: Levikepyörien kiinnitys
Tuo on hyvä systeemi ja ainakin Rajun levikepyörissä käytössä, mitä minulla on (3 sarjaa). Hyvin pysyy!
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Re: Levikepyörien kiinnitys
Tuo vaikuttaa kestävämmältä rakenteelta kuin tuo minun kuvassa oleva lattarauta koukku. Se lattarauta koukku siinä on se heikko kohta ja taitavat nuo riimut ja pulttikin venyä. Kun ajelin suolta puita niin piti kiristellä joka tauolla ja lopussa lattarauta oli solmulla ja poikki. Levikepyörä pääsi pyörimään sisävanteella kun kiinnitys löysty vähän väliä. Siinähän sisävanteella on topparit yhdessä kohti, mutta nekään ei estänyt enää pyörimästä. Olin todella yllättynyt miten heikko systeemi.=MTZ= kirjoitti:On ihan kaupasta ostetut kiinnikkeet. Eli kertauksena nyt, että kyseessä on lujasta tavarasta tehty U:n muotoinen lenkki, johon ketju tulee tapilla kiinni. Tapissa on sitten kiinni sokka, joka pitää sen paikallaan. Tämä lenkki tulee siis vanteeseen pultilla kiinni ja ketju tulee sitten tapilla kiinni tuohon.katoi kirjoitti:Onko nuo ostettu vai itse tehty. Ei tuo riimu systeemi ole mistään kotoisin. Ei pidä kunnolla mihinkään suuntaan ja sitten lopussa vääntää rikki koko systeemin.
Pitää kysellä millaisia niitä löytyy, mutta mielellään kokemuksia hyvistä kiinnityssysteemeistä jos on jollain.
Ketjut kyllä pysyy ihan varmasti kun kiristää vaan oikein ja linja kiinnikkeeseen sattuu oikein. Meillä on ollut niin pitkään tuolla systeemillä kuin on levikepyöriä koko talossa käytetty. Ei moittimista. Kertaakaan ei ole lähtenyt irti. Ennemmin tuo kuin pikakiinnitys tai tuollaiset sötökset kuin mitä katoin kuvassa oli.
Entinen omistaja ei ollut käyttänyt levikepyöriä paljoa. Ensin meinasin hitsata lisää rautaa tuohon lattarautakoukkuun, mutta sitten ajattelin että on parempi hommata tolkumpi kiinnityssysteemi.
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 16 Marras 2011, 19:44
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Levikepyörien kiinnitys
Tuollaiset minulla oli käytössä vuosikaudet peltotöissä, hyvät oli kokemukset, hyvin pysyi niillä paripyörät. Asennuksessa oli se hankaluus, että pultit piti jättää siihen asti hiukan löysälle, kunnes paripyörä oli paikallaan ja sen mutterit kevyesti kiinni, vasta sen jälkeen pääsi kiristämään renkaiden välistä pitkällä avaimella jatkopultit ja sitten paripyörän mutterit. Traktorin omat pyöränpultit saattoivat olla hiukan taipuneita ja jatkopultit kertasivat virhettä tai saattoihan jatkopulttienkin jenkaosien suoruudessa olla sanomista, kuten väliin on belkussa ollut .Nikuzai kirjoitti:Mites sellainen mitä venäläiset itte käyttää? Siis sellainen jatkopala mikä tulee napaan vanteenpäälle kiinni. traktorin muttereiden tilalle tulee jatkoholkin mutterit ja traktorin omat mutterit tulee jatkoholkin pultteihin ja paripyörä pulteilla jatko holkin ulkopäähän kiinni.
Luulisi kestävän kun harkovissakin sitä käyttävät.
Ja kun ei tarvii parisia pultit irti rengas pois ja jatko holkin mutterit irti niin holkki on kädessä ja traktorin rengasta ei ole edes tarvinnut irroittaa.
Pena
Re: Levikepyörien kiinnitys
Tämä on kyllä idioottivarma kiinnitysmetodi. On ollut tosiaan jokaisessa koneessa meillä mihin levikepyörät on ollut, viimeisimpänä tuossa 920:ssä, missä on 15.5R38 levikkeet supistusvanteella. On pysynyt kiinni, eikä oo tarvinnu olla kokoajan kirimässä. Kiinnityshän nuissa on aina veemäistä, mutta kunhan sen vanteet saa survottua kohilleen, niin sitten eikun eka kettinki kiinni ja homma onkin helppoa loppua kohden.katoi kirjoitti:Tuo vaikuttaa kestävämmältä rakenteelta kuin tuo minun kuvassa oleva lattarauta koukku. Se lattarauta koukku siinä on se heikko kohta ja taitavat nuo riimut ja pulttikin venyä. Kun ajelin suolta puita niin piti kiristellä joka tauolla ja lopussa lattarauta oli solmulla ja poikki. Levikepyörä pääsi pyörimään sisävanteella kun kiinnitys löysty vähän väliä. Siinähän sisävanteella on topparit yhdessä kohti, mutta nekään ei estänyt enää pyörimästä. Olin todella yllättynyt miten heikko systeemi.=MTZ= kirjoitti:On ihan kaupasta ostetut kiinnikkeet. Eli kertauksena nyt, että kyseessä on lujasta tavarasta tehty U:n muotoinen lenkki, johon ketju tulee tapilla kiinni. Tapissa on sitten kiinni sokka, joka pitää sen paikallaan. Tämä lenkki tulee siis vanteeseen pultilla kiinni ja ketju tulee sitten tapilla kiinni tuohon.katoi kirjoitti:Onko nuo ostettu vai itse tehty. Ei tuo riimu systeemi ole mistään kotoisin. Ei pidä kunnolla mihinkään suuntaan ja sitten lopussa vääntää rikki koko systeemin.
Pitää kysellä millaisia niitä löytyy, mutta mielellään kokemuksia hyvistä kiinnityssysteemeistä jos on jollain.
Ketjut kyllä pysyy ihan varmasti kun kiristää vaan oikein ja linja kiinnikkeeseen sattuu oikein. Meillä on ollut niin pitkään tuolla systeemillä kuin on levikepyöriä koko talossa käytetty. Ei moittimista. Kertaakaan ei ole lähtenyt irti. Ennemmin tuo kuin pikakiinnitys tai tuollaiset sötökset kuin mitä katoin kuvassa oli.
Entinen omistaja ei ollut käyttänyt levikepyöriä paljoa. Ensin meinasin hitsata lisää rautaa tuohon lattarautakoukkuun, mutta sitten ajattelin että on parempi hommata tolkumpi kiinnityssysteemi.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Re: Levikepyörien kiinnitys
Itsellä Agromalta tilatut jatkopultit 16kpl joista puolet jatkettu (10cm) kun uudemmassa 400*38.0 ja levike 13.6*38.0 neljä jatkopulttia riittää ja voi käyttää alkuperävanteita.Agromarketissa (Tyri Estonia) myynnissä alkuperäisiä levikepyörä osia hyväkytty maantiekäyttöön.
Re: Levikepyörien kiinnitys
Saisko kuvaa pulteista. Olisin sitä mieltä että pultit voisi olla paremmat kuin väliin tuleva ketju. Tulee jäykempi asennus ja ei ala pyörimään. Tuo MTZ:n vaihtoehto on myös selvä parannus minun kiinnikkeisiin.diesel kirjoitti:Itsellä Agromalta tilatut jatkopultit 16kpl joista puolet jatkettu (10cm) kun uudemmassa 400*38.0 ja levike 13.6*38.0 neljä jatkopulttia riittää ja voi käyttää alkuperävanteita.Agromarketissa (Tyri Estonia) myynnissä alkuperäisiä levikepyörä osia hyväkytty maantiekäyttöön.
-
- Site Admin
- Viestit: 134
- Liittynyt: 19 Heinä 2007, 20:31
Re: Levikepyörien kiinnitys
Kerhon kuvagalleriassa yksi versio:
http://www.belkku.fi/kuvagalleria/displ ... m=8&pos=38
http://www.belkku.fi/kuvagalleria/displ ... m=8&pos=39
http://www.belkku.fi/kuvagalleria/displ ... m=8&pos=40
http://www.belkku.fi/kuvagalleria/displ ... m=8&pos=38
http://www.belkku.fi/kuvagalleria/displ ... m=8&pos=39
http://www.belkku.fi/kuvagalleria/displ ... m=8&pos=40
terveisin ylläpitäjä