Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)
Valvoja: pelarusmaisteri
Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)
No nyt on se odotettu pelastus pihalla. Kone on siis -88 825 Progress turpo.
Etukuormaajan kiinnitys mietityttää. Eikö kuormaaja yleensä tueta taakse asti. Tässä sovitteet loppuvat vaihteiston ja moottorin liitokseen siten, että yhdet pultit on vaihteiston puolella:
Toinen kysymys koskee vetokoukkua. Koukun "lukitsimien" välillä pitänee olle jokin tanko, jolloin ne liikkuvat yhtäaikaa vivusta vedettäessä. Sitä ei ole enää olemassa. Ihmettelen tuota kiilan näköistä osaa, joka on myös lähtenyt vasemmalta puolelta. Mikä niiden tehtävä on? En katselemalla keksiny niille mitään virkaa
Sitten nuo vetovarret on aika erikoiset. Niissä on jokin pitkittäis-säätö, ilmeisesti työkoneen helpompaa kiinnitystä varten. Tossa vasemmassa varressa on kuitenkin jotenkin eri tavalla käppyrällä tuo sisällä oleva tanko, lieneekö saanu siipeensä vai kuuluuko sen olla erilainen kuin oikea?
Vasen: (huomaa hieno hitsaus)
Oikea:
Sit nuo vetovarret saa näköjään kiinni noihin ylenpiin kiinnityspisteisiin. Kumpia porukka yleensä käyttää? Nostolaitteen geometriaan kait tuo vaikuttaa..
Hydrauliikka nostaa vetovarret todella hitaasti, jos edessä olevan vivun työntää eteen ja nostaa penkin vieressä olevalla vivulla. Tälleen kait linkoa jne. on tarkoitus käyttää uivassa asennossa?
Jossain penkin alla on ohjekirjan mukaan hydrauliikan herkkyyden säätö, mutta en löytäny sellasta vipua.
Etukuormaajan kiinnitys mietityttää. Eikö kuormaaja yleensä tueta taakse asti. Tässä sovitteet loppuvat vaihteiston ja moottorin liitokseen siten, että yhdet pultit on vaihteiston puolella:
Toinen kysymys koskee vetokoukkua. Koukun "lukitsimien" välillä pitänee olle jokin tanko, jolloin ne liikkuvat yhtäaikaa vivusta vedettäessä. Sitä ei ole enää olemassa. Ihmettelen tuota kiilan näköistä osaa, joka on myös lähtenyt vasemmalta puolelta. Mikä niiden tehtävä on? En katselemalla keksiny niille mitään virkaa
Sitten nuo vetovarret on aika erikoiset. Niissä on jokin pitkittäis-säätö, ilmeisesti työkoneen helpompaa kiinnitystä varten. Tossa vasemmassa varressa on kuitenkin jotenkin eri tavalla käppyrällä tuo sisällä oleva tanko, lieneekö saanu siipeensä vai kuuluuko sen olla erilainen kuin oikea?
Vasen: (huomaa hieno hitsaus)
Oikea:
Sit nuo vetovarret saa näköjään kiinni noihin ylenpiin kiinnityspisteisiin. Kumpia porukka yleensä käyttää? Nostolaitteen geometriaan kait tuo vaikuttaa..
Hydrauliikka nostaa vetovarret todella hitaasti, jos edessä olevan vivun työntää eteen ja nostaa penkin vieressä olevalla vivulla. Tälleen kait linkoa jne. on tarkoitus käyttää uivassa asennossa?
Jossain penkin alla on ohjekirjan mukaan hydrauliikan herkkyyden säätö, mutta en löytäny sellasta vipua.
Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)
Koitetaan nyt jotain vastailla
Tuen kiinnitys laipalla sivurajoittimien kannattimien pulttien alle.
Hitsaa vaikka harjateksestä rauta koukkujen välille
Ne kiilapalat ohjaa lukitsimen koukut koukun vastakappaleen taakse etteivät jää kuten varmaan jo on käynnytkin rungon ja nousevan vetokoukun väliin kärryä perään laitettaessa.
Alkuperäisosatkaan ei maltaita maksa ja purkaamoilta kannattaa kysellä parempia osia.
Esim.
http://www.traktors24.lv/en/Catalog/Uzk ... sms/Page/1
http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?opt ... 20&lang=fi
Alunperinhän progress-mallissa oli ylön tekemät teleskooppiset vetovarret sekä hissi vetokoukku.
Minskin mallisissa vetovarsissa vetovarren työkoneen puoleiseen tumppiin on helppo hitsata pikakytkentäkourat jos mukavuutta haluaa, tumppi on helppo vaihtaa takaisin normaaliksi pallopääksi muutamalla tapin irroituksella.
Tietysti täytyy olla varastossa sitten molemmat pikakouralliset sekä pallopäiset vetovarren tumpit.
Raskaissa töissä tehdas suosittelee sitten niitä ylempiä kiinnitys tappeja.
Nostolaitteen uiva-asento löytyy siintä penkin vierestä nostolaitteen säätökaarelta eikä kyseisessä vivussa ole sitä painatusta.
Herkkyyden säätö löytyy penkin alla olevan luukun takaa pääkäyttölaitteen päässä olevasta tapista jota siirtämällä eteen-taakse suunnassa määritellään mukautumisherkkyyttä esim. kynnössä.
Alkaa olee rajatapaus toi sinun kuormaimesi, itse ainakin rakentelisin jonkinlaiset tuet taka-akselin banjolle.m_kane kirjoitti:No nyt on se odotettu pelastus pihalla. Kone on siis -88 825 Progress turpo.
Etukuormaajan kiinnitys mietityttää. Eikö kuormaaja yleensä tueta taakse asti. Tässä sovitteet loppuvat vaihteiston ja moottorin liitokseen siten, että yhdet pultit on vaihteiston puolella:
Tuen kiinnitys laipalla sivurajoittimien kannattimien pulttien alle.
Juu, koukkuja yhdistävä rauta on kadonnutm_kane kirjoitti: Toinen kysymys koskee vetokoukkua. Koukun "lukitsimien" välillä pitänee olle jokin tanko, jolloin ne liikkuvat yhtäaikaa vivusta vedettäessä. Sitä ei ole enää olemassa. Ihmettelen tuota kiilan näköistä osaa, joka on myös lähtenyt vasemmalta puolelta. Mikä niiden tehtävä on? En katselemalla keksiny niille mitään virkaa
Hitsaa vaikka harjateksestä rauta koukkujen välille
Ne kiilapalat ohjaa lukitsimen koukut koukun vastakappaleen taakse etteivät jää kuten varmaan jo on käynnytkin rungon ja nousevan vetokoukun väliin kärryä perään laitettaessa.
Aika kipeetä on saannut vetovarretm_kane kirjoitti: Sitten nuo vetovarret on aika erikoiset. Niissä on jokin pitkittäis-säätö, ilmeisesti työkoneen helpompaa kiinnitystä varten. Tossa vasemmassa varressa on kuitenkin jotenkin eri tavalla käppyrällä tuo sisällä oleva tanko, lieneekö saanu siipeensä vai kuuluuko sen olla erilainen kuin oikea?
Alkuperäisosatkaan ei maltaita maksa ja purkaamoilta kannattaa kysellä parempia osia.
Esim.
http://www.traktors24.lv/en/Catalog/Uzk ... sms/Page/1
http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?opt ... 20&lang=fi
Alunperinhän progress-mallissa oli ylön tekemät teleskooppiset vetovarret sekä hissi vetokoukku.
Minskin mallisissa vetovarsissa vetovarren työkoneen puoleiseen tumppiin on helppo hitsata pikakytkentäkourat jos mukavuutta haluaa, tumppi on helppo vaihtaa takaisin normaaliksi pallopääksi muutamalla tapin irroituksella.
Tietysti täytyy olla varastossa sitten molemmat pikakouralliset sekä pallopäiset vetovarren tumpit.
Pääsääntöisesti vetovarren traktorin puoleiset pää ovat alemmissa tapeissa siis akselissa johon vetokoukun lukitsin koukut lukittuvat.m_kane kirjoitti: Sit nuo vetovarret saa näköjään kiinni noihin ylenpiin kiinnityspisteisiin. Kumpia porukka yleensä käyttää? Nostolaitteen geometriaan kait tuo vaikuttaa..
Raskaissa töissä tehdas suosittelee sitten niitä ylempiä kiinnitys tappeja.
Ei tarvitse käyttää sitä kojetaulun vipua vaan annat olla sen samassa linjassa muiden vipujen kanssam_kane kirjoitti: Hydrauliikka nostaa vetovarret todella hitaasti, jos edessä olevan vivun työntää eteen ja nostaa penkin vieressä olevalla vivulla. Tälleen kait linkoa jne. on tarkoitus käyttää uivassa asennossa?
Jossain penkin alla on ohjekirjan mukaan hydrauliikan herkkyyden säätö, mutta en löytäny sellasta vipua.
Nostolaitteen uiva-asento löytyy siintä penkin vierestä nostolaitteen säätökaarelta eikä kyseisessä vivussa ole sitä painatusta.
Herkkyyden säätö löytyy penkin alla olevan luukun takaa pääkäyttölaitteen päässä olevasta tapista jota siirtämällä eteen-taakse suunnassa määritellään mukautumisherkkyyttä esim. kynnössä.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)
Kiitos vastauksesta, Vilske!
Täytyy hakea rautaa ja ruveta sorvaamaan noita jatkotukia taakse.
Vois tilata nuo vetovarret, mutta noista nettikaupoista on ainakin ite hankala löytää oikeeta, kun kuvissa kaikki näyttää erilaisilta. Voiskohan noille laittaa kuvia ja pyytää laittamaan samanlaiset? Vai miten toi tilaaminen parhaiten sujuu?
Olis vaikka mitä nippeliä tilattavana, mutta en kyllä ikinä löydä oikeannäköistä osaa..
Täytyy hakea rautaa ja ruveta sorvaamaan noita jatkotukia taakse.
Vois tilata nuo vetovarret, mutta noista nettikaupoista on ainakin ite hankala löytää oikeeta, kun kuvissa kaikki näyttää erilaisilta. Voiskohan noille laittaa kuvia ja pyytää laittamaan samanlaiset? Vai miten toi tilaaminen parhaiten sujuu?
Olis vaikka mitä nippeliä tilattavana, mutta en kyllä ikinä löydä oikeannäköistä osaa..
Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)
Olen tilannut siten, että ensin selvittänyt oikean varaosanumeron ja sitten sillä etsinyt oikean osan etsi toiminnolla kys. verkkokaupassa.m_kane kirjoitti:Kiitos vastauksesta, Vilske!
Vois tilata nuo vetovarret, mutta noista nettikaupoista on ainakin ite hankala löytää oikeeta, kun kuvissa kaikki näyttää erilaisilta. Voiskohan noille laittaa kuvia ja pyytää laittamaan samanlaiset? Vai miten toi tilaaminen parhaiten sujuu?
Olis vaikka mitä nippeliä tilattavana, mutta en kyllä ikinä löydä oikeannäköistä osaa..
Varaosanumeron saa varaosakirjasta joka on tullut traktoria ostaessa tai joitakin varaosanumeroita löytyy korjaamokäsikirjasta ja sitten täältä http://www.autosoft.ru/online/acat/?idm ... 3&fromPath
Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)
Laitan vähän mallia alkuperäisistä Vilskeistä, jos kelpaa...
...ja parempi kuva oikealta puolelta takaa...
...sitten vois tuunata noi hydrauliset vakaajat, tuosta pienemmästä näyttäis puuttuvan nuo aisan puoleiset korvakkeet...nuo asennetaan kauhankäännön sylinterin kanssa rinnan...(lisäävät myös nosto tehoa)
...ja parempi kuva oikealta puolelta takaa...
...sitten vois tuunata noi hydrauliset vakaajat, tuosta pienemmästä näyttäis puuttuvan nuo aisan puoleiset korvakkeet...nuo asennetaan kauhankäännön sylinterin kanssa rinnan...(lisäävät myös nosto tehoa)
Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)
Koukun lukitsimiin teet L-kirjaimen muotoisen raudan jonka L-sakara osoittaa eteenpäin, sakaran päästä vedät vivun tai vaijerin hyttiin. Samalla teet vipuun rajoittimen joka estää lukitsin koukkujen liiallisen taakse/koukun päälle kääntymisen niin voit leikata toisenkin kiilan pois.m_kane kirjoitti:No nyt on se odotettu pelastus pihalla. Kone on siis -88 825 Progress turpo.
Kuormaajaan tiedätkin jos vastauksen.
Toinen kysymys koskee vetokoukkua. Koukun "lukitsimien" välillä pitänee olle jokin tanko, jolloin ne liikkuvat yhtäaikaa vivusta vedettäessä. Sitä ei ole enää olemassa. Ihmettelen tuota kiilan näköistä osaa, joka on myös lähtenyt vasemmalta puolelta. Mikä niiden tehtävä on? En katselemalla keksiny niille mitään virkaa
Jos työnnät/lasket edessä olevalla vivulla ja nostat penkin vieressä olevalla kumoat vipujen vaikutuksen.m_kane kirjoitti: Sitten nuo vetovarret on aika erikoiset. Niissä on jokin pitkittäis-säätö, ilmeisesti työkoneen helpompaa kiinnitystä varten. Tossa vasemmassa varressa on kuitenkin jotenkin eri tavalla käppyrällä tuo sisällä oleva tanko, lieneekö saanu siipeensä vai kuuluuko sen olla erilainen kuin oikea?
Hydrauliikka nostaa vetovarret todella hitaasti, jos edessä olevan vivun työntää eteen ja nostaa penkin vieressä olevalla vivulla. Tälleen kait linkoa jne. on tarkoitus käyttää uivassa asennossa?
Jompaa kumpaa käyttää, joissain on kelluva asento etuvivussa, mutta on helpompi käyttää nostolaitetta kuten "normaalissa" traktorissa eli penkin vierestä taakse päin varret nousee ja eteenpäin laskee vapaasti.
Se on loppuunsa aivan sama mitkä varret tilaat ei niissä kait hirmuisesti ole eroja vaikka tilaa uudemman 800/900 sarjasen varret.
Isommissa traktoreissa noi jatkettavat varret on kätevät tai sitten kun perään laitetaan esim. metsälinkoa tai muuta laitetta joka ei nostamatta liiku.
Teleskooppivarret on yleensä aina hajalla kun niillä nostetaan ilman, että ne on kunnolla lukittuna.
Kuten alla olevassa kuvassa on käynyt.
Jos on suurempi suppilo/V-muotoinen lumilinko kannattaa noi nostovarsien nostovarsien alapäät kääntää sen pitkän silmän puolelle niin linko pääsee myötäämään tien muotoja traktorin kallisteluista riippumatta. Ja se on kirjaimellisesti kääntää, linko rupeaa hyppimään jos sen varren vaan siirtää. Se pitää kääntää toisin päin kuin tuossa kuvassa ja molemmilta puolilta samoin päin
952Gl isme 140L kuormain
Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)
Noin minäkin ajattelin asian hoitaa, mutta mulla on sellanen varaosakuvasto, jossa on vain numeroitu osat sivukohtaisesti, muttei varaosanumeroita.katoi kirjoitti:Olen tilannut siten, että ensin selvittänyt oikean varaosanumeron ja sitten sillä etsinyt oikean osan etsi toiminnolla kys. verkkokaupassa.
Varaosanumeron saa varaosakirjasta joka on tullut traktoria ostaessa tai joitakin varaosanumeroita löytyy korjaamokäsikirjasta ja sitten täältä http://www.autosoft.ru/online/acat/?idm ... 3&fromPath
Olen koettanu sellasta kirjaa metsästää, jossa olis oikeat varaosanumerot.
Joo, tollaset tuntus hyvältä, täytyy koettaa jostakin löytää moiset. Luulisi että helpottaa tuota lingon kiinnityksen kanssa remuamista jonnin verran.katoi kirjoitti: Isommissa traktoreissa noi jatkettavat varret on kätevät tai sitten kun perään laitetaan esim. metsälinkoa tai muuta laitetta joka ei nostamatta liiku.
Teleskooppivarret on yleensä aina hajalla kun niillä nostetaan ilman, että ne on kunnolla lukittuna.
Kuten alla olevassa kuvassa on käynyt.
Viimeksi muokannut m_kane, 25 Huhti 2012, 07:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)
Kelpaa! Noitten perusteella on hyvä ruveta suunnittelemaan noita tukia. Kiitti.JariS kirjoitti:Laitan vähän mallia alkuperäisistä Vilskeistä, jos kelpaa...
Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)
Mulle ei ole oikein auennut, miksi nuo vetovarret on kaksiosaiset? Eli tuo takaosa menee sisään tuohon varteen?
Kun nuo kuitenkin lukitaan toisiinsa pulteilla, niin siinä ei taida olla liikevaraa työkoneen asennusta varten kuitenkaan?
Eli tollaset:
http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi
Noihin minun varsiin ilmeisesti joku on itse rakentanu tuollaisen "lukkosalvan" tuohon yläpuolelle, joka vapauttaa sisemmän varren liikkumaan.. vai voisko tuo olla alkuperäinen? Ainakin näyttää senverran huteralta, että todennäkösesti isompi kiskasu vähintään irrottaa tuon juurimultineen..
Kannattasikohan minun vaan hitsata nuo vetovarret kiinteiksi?
Kun nuo kuitenkin lukitaan toisiinsa pulteilla, niin siinä ei taida olla liikevaraa työkoneen asennusta varten kuitenkaan?
Eli tollaset:
http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi
Noihin minun varsiin ilmeisesti joku on itse rakentanu tuollaisen "lukkosalvan" tuohon yläpuolelle, joka vapauttaa sisemmän varren liikkumaan.. vai voisko tuo olla alkuperäinen? Ainakin näyttää senverran huteralta, että todennäkösesti isompi kiskasu vähintään irrottaa tuon juurimultineen..
Kannattasikohan minun vaan hitsata nuo vetovarret kiinteiksi?
Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)
Noissa alkuperäisissä ei ole liikevaraa pituussuuntaan. Jos saat jostain, vaikka purkaamolta hommattua nuo kuvan kotimaista valmistetta olevat vetovarret niin niissä on teleskooppipäät ja ovat muutenkin lujaa tekoa.
- Liitteet
-
- 788364_2.jpg (91.39 KiB) Katsottu 13368 kertaa
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)
Onko tuo kuvan koukkusysteemi venäläinen vai suomalainen valmiste.Rokressi kirjoitti:Noissa alkuperäisissä ei ole liikevaraa pituussuuntaan. Jos saat jostain, vaikka purkaamolta hommattua nuo kuvan kotimaista valmistetta olevat vetovarret niin niissä on teleskooppipäät ja ovat muutenkin lujaa tekoa.
Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)
Valkovenäläinen on tuo. Tässä tämä kotimainen versio hissikoukusta.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)
onko tuo alimmaisen kuvan koukkusysteemi mahollista laittaa ja saako sitä jostain?
Aika rimpulan olonen on tuo alkuperänen. Olevinaan korjasin sitä, ja nyt nostaessa pasahti nostovarren pultti poikki, kun koukku meni väärälle puolelle tosta kiilasta huolimatta.
Aika rimpulan olonen on tuo alkuperänen. Olevinaan korjasin sitä, ja nyt nostaessa pasahti nostovarren pultti poikki, kun koukku meni väärälle puolelle tosta kiilasta huolimatta.
Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)
Pistä ostoilmoitusta tänne ja muuallekin. Soittelet traktoripurkaamot läpi. Siinäpä ne taitavat vaihtoehdot valitettavasti olla, uusia tuskin löytyy
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)
Ne nostovarren pultit on kyllä jotain vähän vapputinaa pehmeämpää ainetta.En tiedä miten raudan voi niin pehmeäksi edes saada
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150