Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)

Viesti Kirjoittaja m_kane »

No nyt on se odotettu pelastus pihalla. Kone on siis -88 825 Progress turpo.

Kuva



Etukuormaajan kiinnitys mietityttää. Eikö kuormaaja yleensä tueta taakse asti. Tässä sovitteet loppuvat vaihteiston ja moottorin liitokseen siten, että yhdet pultit on vaihteiston puolella:
Kuva

Toinen kysymys koskee vetokoukkua. Koukun "lukitsimien" välillä pitänee olle jokin tanko, jolloin ne liikkuvat yhtäaikaa vivusta vedettäessä. Sitä ei ole enää olemassa. Ihmettelen tuota kiilan näköistä osaa, joka on myös lähtenyt vasemmalta puolelta. Mikä niiden tehtävä on? En katselemalla keksiny niille mitään virkaa
Kuva

Sitten nuo vetovarret on aika erikoiset. Niissä on jokin pitkittäis-säätö, ilmeisesti työkoneen helpompaa kiinnitystä varten. Tossa vasemmassa varressa on kuitenkin jotenkin eri tavalla käppyrällä tuo sisällä oleva tanko, lieneekö saanu siipeensä vai kuuluuko sen olla erilainen kuin oikea?

Vasen: (huomaa hieno hitsaus)
Kuva

Oikea:
Kuva


Sit nuo vetovarret saa näköjään kiinni noihin ylenpiin kiinnityspisteisiin. Kumpia porukka yleensä käyttää? Nostolaitteen geometriaan kait tuo vaikuttaa..

Hydrauliikka nostaa vetovarret todella hitaasti, jos edessä olevan vivun työntää eteen ja nostaa penkin vieressä olevalla vivulla. Tälleen kait linkoa jne. on tarkoitus käyttää uivassa asennossa?
Jossain penkin alla on ohjekirjan mukaan hydrauliikan herkkyyden säätö, mutta en löytäny sellasta vipua.
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Koitetaan nyt jotain vastailla :)
m_kane kirjoitti:No nyt on se odotettu pelastus pihalla. Kone on siis -88 825 Progress turpo.
Etukuormaajan kiinnitys mietityttää. Eikö kuormaaja yleensä tueta taakse asti. Tässä sovitteet loppuvat vaihteiston ja moottorin liitokseen siten, että yhdet pultit on vaihteiston puolella:
Alkaa olee rajatapaus toi sinun kuormaimesi, itse ainakin rakentelisin jonkinlaiset tuet taka-akselin banjolle.
Tuen kiinnitys laipalla sivurajoittimien kannattimien pulttien alle.
m_kane kirjoitti: Toinen kysymys koskee vetokoukkua. Koukun "lukitsimien" välillä pitänee olle jokin tanko, jolloin ne liikkuvat yhtäaikaa vivusta vedettäessä. Sitä ei ole enää olemassa. Ihmettelen tuota kiilan näköistä osaa, joka on myös lähtenyt vasemmalta puolelta. Mikä niiden tehtävä on? En katselemalla keksiny niille mitään virkaa
Juu, koukkuja yhdistävä rauta on kadonnut :(
Hitsaa vaikka harjateksestä rauta koukkujen välille :wink:
Ne kiilapalat ohjaa lukitsimen koukut koukun vastakappaleen taakse etteivät jää kuten varmaan jo on käynnytkin rungon ja nousevan vetokoukun väliin kärryä perään laitettaessa.
m_kane kirjoitti: Sitten nuo vetovarret on aika erikoiset. Niissä on jokin pitkittäis-säätö, ilmeisesti työkoneen helpompaa kiinnitystä varten. Tossa vasemmassa varressa on kuitenkin jotenkin eri tavalla käppyrällä tuo sisällä oleva tanko, lieneekö saanu siipeensä vai kuuluuko sen olla erilainen kuin oikea?
Aika kipeetä on saannut vetovarret :o
Alkuperäisosatkaan ei maltaita maksa ja purkaamoilta kannattaa kysellä parempia osia.
Esim.
http://www.traktors24.lv/en/Catalog/Uzk ... sms/Page/1
http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?opt ... 20&lang=fi

Alunperinhän progress-mallissa oli ylön tekemät teleskooppiset vetovarret sekä hissi vetokoukku.
Minskin mallisissa vetovarsissa vetovarren työkoneen puoleiseen tumppiin on helppo hitsata pikakytkentäkourat jos mukavuutta haluaa, tumppi on helppo vaihtaa takaisin normaaliksi pallopääksi muutamalla tapin irroituksella.
Tietysti täytyy olla varastossa sitten molemmat pikakouralliset sekä pallopäiset vetovarren tumpit.
m_kane kirjoitti: Sit nuo vetovarret saa näköjään kiinni noihin ylenpiin kiinnityspisteisiin. Kumpia porukka yleensä käyttää? Nostolaitteen geometriaan kait tuo vaikuttaa..
Pääsääntöisesti vetovarren traktorin puoleiset pää ovat alemmissa tapeissa siis akselissa johon vetokoukun lukitsin koukut lukittuvat.
Raskaissa töissä tehdas suosittelee sitten niitä ylempiä kiinnitys tappeja.
m_kane kirjoitti: Hydrauliikka nostaa vetovarret todella hitaasti, jos edessä olevan vivun työntää eteen ja nostaa penkin vieressä olevalla vivulla. Tälleen kait linkoa jne. on tarkoitus käyttää uivassa asennossa?
Jossain penkin alla on ohjekirjan mukaan hydrauliikan herkkyyden säätö, mutta en löytäny sellasta vipua.
Ei tarvitse käyttää sitä kojetaulun vipua vaan annat olla sen samassa linjassa muiden vipujen kanssa :)
Nostolaitteen uiva-asento löytyy siintä penkin vierestä nostolaitteen säätökaarelta eikä kyseisessä vivussa ole sitä painatusta.
Herkkyyden säätö löytyy penkin alla olevan luukun takaa pääkäyttölaitteen päässä olevasta tapista jota siirtämällä eteen-taakse suunnassa määritellään mukautumisherkkyyttä esim. kynnössä.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Kiitos vastauksesta, Vilske!

Täytyy hakea rautaa ja ruveta sorvaamaan noita jatkotukia taakse.

Vois tilata nuo vetovarret, mutta noista nettikaupoista on ainakin ite hankala löytää oikeeta, kun kuvissa kaikki näyttää erilaisilta. Voiskohan noille laittaa kuvia ja pyytää laittamaan samanlaiset? Vai miten toi tilaaminen parhaiten sujuu?

Olis vaikka mitä nippeliä tilattavana, mutta en kyllä ikinä löydä oikeannäköistä osaa..
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)

Viesti Kirjoittaja katoi »

m_kane kirjoitti:Kiitos vastauksesta, Vilske!


Vois tilata nuo vetovarret, mutta noista nettikaupoista on ainakin ite hankala löytää oikeeta, kun kuvissa kaikki näyttää erilaisilta. Voiskohan noille laittaa kuvia ja pyytää laittamaan samanlaiset? Vai miten toi tilaaminen parhaiten sujuu?

Olis vaikka mitä nippeliä tilattavana, mutta en kyllä ikinä löydä oikeannäköistä osaa..
Olen tilannut siten, että ensin selvittänyt oikean varaosanumeron ja sitten sillä etsinyt oikean osan etsi toiminnolla kys. verkkokaupassa.
Varaosanumeron saa varaosakirjasta joka on tullut traktoria ostaessa tai joitakin varaosanumeroita löytyy korjaamokäsikirjasta ja sitten täältä http://www.autosoft.ru/online/acat/?idm ... 3&fromPath
JariS
Viestit: 29
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 17:09
Paikkakunta: Humppila

Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)

Viesti Kirjoittaja JariS »

Laitan vähän mallia alkuperäisistä Vilskeistä, jos kelpaa... :wink:
KuvaKuvaKuva
...ja parempi kuva oikealta puolelta takaa...
Kuva

...sitten vois tuunata noi hydrauliset vakaajat, tuosta pienemmästä näyttäis puuttuvan nuo aisan puoleiset korvakkeet...nuo asennetaan kauhankäännön sylinterin kanssa rinnan...(lisäävät myös nosto tehoa)
Kuva
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

m_kane kirjoitti:No nyt on se odotettu pelastus pihalla. Kone on siis -88 825 Progress turpo.

Kuormaajaan tiedätkin jos vastauksen.

Toinen kysymys koskee vetokoukkua. Koukun "lukitsimien" välillä pitänee olle jokin tanko, jolloin ne liikkuvat yhtäaikaa vivusta vedettäessä. Sitä ei ole enää olemassa. Ihmettelen tuota kiilan näköistä osaa, joka on myös lähtenyt vasemmalta puolelta. Mikä niiden tehtävä on? En katselemalla keksiny niille mitään virkaa
Kuva
Koukun lukitsimiin teet L-kirjaimen muotoisen raudan jonka L-sakara osoittaa eteenpäin, sakaran päästä vedät vivun tai vaijerin hyttiin. Samalla teet vipuun rajoittimen joka estää lukitsin koukkujen liiallisen taakse/koukun päälle kääntymisen niin voit leikata toisenkin kiilan pois.
m_kane kirjoitti: Sitten nuo vetovarret on aika erikoiset. Niissä on jokin pitkittäis-säätö, ilmeisesti työkoneen helpompaa kiinnitystä varten. Tossa vasemmassa varressa on kuitenkin jotenkin eri tavalla käppyrällä tuo sisällä oleva tanko, lieneekö saanu siipeensä vai kuuluuko sen olla erilainen kuin oikea?

Hydrauliikka nostaa vetovarret todella hitaasti, jos edessä olevan vivun työntää eteen ja nostaa penkin vieressä olevalla vivulla. Tälleen kait linkoa jne. on tarkoitus käyttää uivassa asennossa?
Jos työnnät/lasket edessä olevalla vivulla ja nostat penkin vieressä olevalla kumoat vipujen vaikutuksen.
Jompaa kumpaa käyttää, joissain on kelluva asento etuvivussa, mutta on helpompi käyttää nostolaitetta kuten "normaalissa" traktorissa eli penkin vierestä taakse päin varret nousee ja eteenpäin laskee vapaasti.

Se on loppuunsa aivan sama mitkä varret tilaat ei niissä kait hirmuisesti ole eroja vaikka tilaa uudemman 800/900 sarjasen varret.

Isommissa traktoreissa noi jatkettavat varret on kätevät tai sitten kun perään laitetaan esim. metsälinkoa tai muuta laitetta joka ei nostamatta liiku.
Teleskooppivarret on yleensä aina hajalla kun niillä nostetaan ilman, että ne on kunnolla lukittuna.
Kuten alla olevassa kuvassa on käynyt.

Jos on suurempi suppilo/V-muotoinen lumilinko kannattaa noi nostovarsien nostovarsien alapäät kääntää sen pitkän silmän puolelle niin linko pääsee myötäämään tien muotoja traktorin kallisteluista riippumatta. Ja se on kirjaimellisesti kääntää, linko rupeaa hyppimään jos sen varren vaan siirtää. Se pitää kääntää toisin päin kuin tuossa kuvassa ja molemmilta puolilta samoin päin
Kuva
952Gl isme 140L kuormain
m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)

Viesti Kirjoittaja m_kane »

katoi kirjoitti:Olen tilannut siten, että ensin selvittänyt oikean varaosanumeron ja sitten sillä etsinyt oikean osan etsi toiminnolla kys. verkkokaupassa.
Varaosanumeron saa varaosakirjasta joka on tullut traktoria ostaessa tai joitakin varaosanumeroita löytyy korjaamokäsikirjasta ja sitten täältä http://www.autosoft.ru/online/acat/?idm ... 3&fromPath
Noin minäkin ajattelin asian hoitaa, mutta mulla on sellanen varaosakuvasto, jossa on vain numeroitu osat sivukohtaisesti, muttei varaosanumeroita.
Olen koettanu sellasta kirjaa metsästää, jossa olis oikeat varaosanumerot.
katoi kirjoitti: Isommissa traktoreissa noi jatkettavat varret on kätevät tai sitten kun perään laitetaan esim. metsälinkoa tai muuta laitetta joka ei nostamatta liiku.
Teleskooppivarret on yleensä aina hajalla kun niillä nostetaan ilman, että ne on kunnolla lukittuna.
Kuten alla olevassa kuvassa on käynyt.
Joo, tollaset tuntus hyvältä, täytyy koettaa jostakin löytää moiset. Luulisi että helpottaa tuota lingon kiinnityksen kanssa remuamista jonnin verran.
Viimeksi muokannut m_kane, 25 Huhti 2012, 07:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)

Viesti Kirjoittaja m_kane »

JariS kirjoitti:Laitan vähän mallia alkuperäisistä Vilskeistä, jos kelpaa... :wink:
Kelpaa! Noitten perusteella on hyvä ruveta suunnittelemaan noita tukia. Kiitti.
m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Mulle ei ole oikein auennut, miksi nuo vetovarret on kaksiosaiset? Eli tuo takaosa menee sisään tuohon varteen?
Kun nuo kuitenkin lukitaan toisiinsa pulteilla, niin siinä ei taida olla liikevaraa työkoneen asennusta varten kuitenkaan?

Eli tollaset:
http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi

Noihin minun varsiin ilmeisesti joku on itse rakentanu tuollaisen "lukkosalvan" tuohon yläpuolelle, joka vapauttaa sisemmän varren liikkumaan.. vai voisko tuo olla alkuperäinen? Ainakin näyttää senverran huteralta, että todennäkösesti isompi kiskasu vähintään irrottaa tuon juurimultineen..

Kannattasikohan minun vaan hitsata nuo vetovarret kiinteiksi?
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Noissa alkuperäisissä ei ole liikevaraa pituussuuntaan. Jos saat jostain, vaikka purkaamolta hommattua nuo kuvan kotimaista valmistetta olevat vetovarret niin niissä on teleskooppipäät ja ovat muutenkin lujaa tekoa.
Liitteet
788364_2.jpg
788364_2.jpg (91.39 KiB) Katsottu 13368 kertaa
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)

Viesti Kirjoittaja katoi »

Rokressi kirjoitti:Noissa alkuperäisissä ei ole liikevaraa pituussuuntaan. Jos saat jostain, vaikka purkaamolta hommattua nuo kuvan kotimaista valmistetta olevat vetovarret niin niissä on teleskooppipäät ja ovat muutenkin lujaa tekoa.
Onko tuo kuvan koukkusysteemi venäläinen vai suomalainen valmiste.
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Valkovenäläinen on tuo. Tässä tämä kotimainen versio hissikoukusta.

Kuva
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)

Viesti Kirjoittaja m_kane »

onko tuo alimmaisen kuvan koukkusysteemi mahollista laittaa ja saako sitä jostain?

Aika rimpulan olonen on tuo alkuperänen. Olevinaan korjasin sitä, ja nyt nostaessa pasahti nostovarren pultti poikki, kun koukku meni väärälle puolelle tosta kiilasta huolimatta. :x
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Pistä ostoilmoitusta tänne ja muuallekin. Soittelet traktoripurkaamot läpi. Siinäpä ne taitavat vaihtoehdot valitettavasti olla, uusia tuskin löytyy :(
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: Kysymyksiä... uusi belarus omistaja :)

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Ne nostovarren pultit on kyllä jotain vähän vapputinaa pehmeämpää ainetta.En tiedä miten raudan voi niin pehmeäksi edes saada :?
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Vastaa Viestiin