Sivu 1/2

825 turbo savuttaa rankasti

Lähetetty: 24 Huhti 2012, 21:30
Kirjoittaja arsmu
Niin ongelma olisi se, että moottori alkaa savuttamaan todella rankasti jo pienilläkin kierroksilla, mutta käynti voi tasaantua hetkenkuluttua. Pikkuisen asiaa tarkastelin ja totesin että kolmosen suutimelle tulee polttoaine, vaikka kaasuvipu on sammutusasennossa. Jotain taitaa olla syöttöpumpussa vikana vaan mitä ???

Re: 825 turbo savuttaa rankasti

Lähetetty: 24 Huhti 2012, 21:34
Kirjoittaja =MTZ=
arsmu kirjoitti:Niin ongelma olisi se, että moottori alkaa savuttamaan todella rankasti jo pienilläkin kierroksilla, mutta käynti voi tasaantua hetkenkuluttua. Pikkuisen asiaa tarkastelin ja totesin että kolmosen suutimelle tulee polttoaine, vaikka kaasuvipu on sammutusasennossa. Jotain taitaa olla syöttöpumpussa vikana vaan mitä ???
Takerteleekohan elementti pumpussa?

http://www.youtube.com/watch?v=fELB07Gu ... re=related

Onko oireilu videon mukaista?

Re: 825 turbo savuttaa rankasti

Lähetetty: 25 Huhti 2012, 09:10
Kirjoittaja Torsti
Savu on mustaa?

Miten teit diagnoosin, että kolmoselle tulee polttoaine sammutusasennossa?

Kun rivityyppisessä syöttöpumpussa pitäisi kaikkien elementtien liikkua samaan tahtiin säätötangon kanssa. Jos yksi elementti takeltelee, niin sitten takeltelee kaikki.
Sen takia kuulostaa kummalta jos yhdelle suuttimelle tulee polttoainetta ja muille ei. Onhan toki mahdollista, että se kolmosen elementti on joskus käytetty pois, eikä ole osunut takaisin laitettaessa samaan asentoon kuin muut, mutta silloin oireilu ei mahtaisi olla kuvauksesi mukaista.

Re: 825 turbo savuttaa rankasti

Lähetetty: 25 Huhti 2012, 11:35
Kirjoittaja JariS
....imupuolelta varmasti esteetön ilmankulku, myös hätäpysäytys läppä(onkohan turbossa?) kokonaan auki....

Re: 825 turbo savuttaa rankasti

Lähetetty: 25 Huhti 2012, 15:01
Kirjoittaja arsmu
Niin ei tainnut tulla aivan selväksi, että traktori käy yhdellä pytyllä kaasuvivun ollessa sammutus asennossa. Aukaisin suuttimenputkia yksikerrallaan ja kolmoselle tuli ainoastaan löpö, ja kun aukaisin kolmosen suutinputken, niin kone sammui. Savu oli yhtä rankkaa, kuin tuossa videossa pahimmillaan, mutta savu oli mustaa. Traktorilla ajetaan melko vähän, mutta nyt oli yli 20 tuntia töissä. Mitään oireita ei ole ollut ennen tätä, tai en tiedä kuinka belkun kuuluisi röpöttää?

Re: 825 turbo savuttaa rankasti

Lähetetty: 25 Huhti 2012, 19:12
Kirjoittaja Torsti
Kyllä kolmosen elementissä taitaa olla jotain outoa tekeillä. Pumpun sivuluukusta voisi koittaa katsella mitä siellä tapahtuu. En tunne belkun pumpun elementin rakennetta niin tarkasti, että pystyisi mitään varmaksi sanomaan, mutta jotenkin tuntuisi että se elementin hammassektori ei liiku saamaan tahtiin itse elementin kanssa :? taikka sitten jotain muuta...

Re: 825 turbo savuttaa rankasti

Lähetetty: 25 Huhti 2012, 21:18
Kirjoittaja arsmu
No sepä se belaruksen pumpussa ei ole sivuluukkua, mistä pääsis kurkkimaan.

Re: 825 turbo savuttaa rankasti

Lähetetty: 25 Huhti 2012, 22:01
Kirjoittaja Torsti
Aivan joo, ei olekaan nuin uudessa enää sitä luukkua. Viiskymppisessä belkussa (-67) vielä on luukku pumpussa...


Voisihan sitä koittaa purkaa kolmosen ja ehkä jonkin muunkin elementin päältä paineventtiilin pois ja koittaa sitten tihrustaa miten säätötangon liike vaikuttaa elementteihin. Sitä varsinaista vikapaikkaa tuskin näin löytää, mutta diagnoosin pystyisi ehkä toteamaan oikeaksi. Käytännössä sillä ei kyllä taida olla väliä, kun kuulostaa vähän siltä, että taitaa olla pumpun purkaminen edessä joka tapauksessa. Varteenotettava vaihtoehto olisi tietysti uusi syöttöpumppu, jos ei tuon vanhan tutkimiseen ja korjaamiseen ole mielenkiintoa...


Voisihan tähän nuo pätevämmätkin tiisselimiehet kommentoida, että ollaanko oikeilla jäljillä.

Re: 825 turbo savuttaa rankasti

Lähetetty: 26 Huhti 2012, 08:02
Kirjoittaja mottimestari
Torsti kirjoitti:Aivan joo, ei olekaan nuin uudessa enää sitä luukkua. Viiskymppisessä belkussa (-67) vielä on luukku pumpussa...


Voisihan sitä koittaa purkaa kolmosen ja ehkä jonkin muunkin elementin päältä paineventtiilin pois ja koittaa sitten tihrustaa miten säätötangon liike vaikuttaa elementteihin. Sitä varsinaista vikapaikkaa tuskin näin löytää, mutta diagnoosin pystyisi ehkä toteamaan oikeaksi. Käytännössä sillä ei kyllä taida olla väliä, kun kuulostaa vähän siltä, että taitaa olla pumpun purkaminen edessä joka tapauksessa. Varteenotettava vaihtoehto olisi tietysti uusi syöttöpumppu, jos ei tuon vanhan tutkimiseen ja korjaamiseen ole mielenkiintoa...


Voisihan tähän nuo pätevämmätkin tiisselimiehet kommentoida, että ollaanko oikeilla jäljillä.
Minulla takavuosina 825 rupes käymään epämääräsesti ja savutti, hoksasin heti että pumpussa on jotain vialla, vein pumpun asiantuntioille ja koriasivat vika oli ollut että jokin lukitus löysännyt. Korjaus ei muistaakseni maksanut maltaita, oli markka aika. Pumppu pelasi vuosikausia mutta sitten taas rupes piiputtamaan ja vein pumpun Ouluun olikohan jokin Turusen Diesel korjaamo. Sanoivat heti vähän tutkittuaan että kyllä kuntoon tulee mutta vähän maksaa että olisi meillä Belaruksen uusi pumppu hyllyssä joutilaana ja voi olla ehkä halvempi kuin vanhan korjaus.Eipä tarvinnut paljon harkita kun pääsin lähteen uusi pumppu kainalossa ja senjälkeen ei ole ollut ongelmia. En muista pumpun hintaa on siitäkin sen verran aikaa, markolla silloinkin pelattiin.

Re: 825 turbo savuttaa rankasti

Lähetetty: 26 Huhti 2012, 16:12
Kirjoittaja kimmoa
Luukku löytyy 800:senkin pumpusta mutta se on tosiaankin lohkon puolella. Käydessä ei pääse tutkimaan, miten elementti toimii.

Elementtiä (ja siten syöttöä) kääntää hammaskehä, joka kiristetään elementin ympärille ruuvilla .Vähän kuin letkunkiristin. Jos ko. ruuvi on löystynyt taikka katkennut, elementti pääsee elämään aivan omaa elämäänsä ja kuvatun tyyppinen vika on mahdollinen.

Mikäli pumppuun pitää vaihtaa elementti/elementit, niin vie sitten sellaiselle dieselkorjaajalle, joka tajuaa, että ne pystyy pumppuun vaihtamaan yläkautta eikä pumpun nokka-akselia tarvitse siis irroittaa, eikä säätäjäkoteloakaan purkaa. Jotkut eivät tuota tiedä, mutta näin on asia. Elementit tulevat ulos suutinputkien rei'istä kunhan ensin irroitat putkijuntturit ja takaiskuventtiilit. Mikäli asentaja purkaa koko pumpun, maksat ihan turhasta.

PS. Minulla muuten on kasa uusia elementtejä...

Re: 825 turbo savuttaa rankasti

Lähetetty: 27 Huhti 2012, 14:53
Kirjoittaja arsmu
Millainen homma pumppu on ottaa käteen, siis lähinnä takaisinlaitto. pysyykö syötönkohta kohillaan ?

Re: 825 turbo savuttaa rankasti

Lähetetty: 27 Huhti 2012, 17:10
Kirjoittaja kimmoa
Ajoitus pysyy paikallaan, mikäli et pura kahta M8-ruuvia pumpun käyttörattaasta. Jos ne otat, niin ajoituksen etsiminen kohdalleen on aikamoinen homma. Mikäli päästät pumpun vain kiinnikkeistään irti ja vedät taaksepäin ulos, ei ole ajoituksen muuttumisen vaaraa.

Re: 825 turbo savuttaa rankasti

Lähetetty: 27 Huhti 2012, 17:27
Kirjoittaja EJH10
Jep, ota vaan pumppu rohkeesti irti. Koplinki joka pumppua pyörittää on ikään kuin poori, eli liukuu ulos kun pumppu tempastaan pois. http://nzta.ru/img.php?img=images/sprod/10.jpg (huono kuva ei näy koplinki kunnolla) ja kun siinä on yks poori muita leveämpi, niin ei mene takaisin kun just samassa asennossa kuin irrottaessa, eli ajotus säilyy samana. Progressit on sen verta vanhoja kaikki, että ovat tällä koplingilla, paitsi jos on vaihettu uus moottori 2000-luvulla. Uuvempi koplinki http://nzta.ru/img.php?img=images/sprod/1.jpg ei aukene vetämällä, pitää ensiks avata nuo sakaroijen päässä olevien pulttien mutterit http://www.autosoft.ru/online/acat/data ... 9/10.4.gif no. 21. Jos sinne saa tehtyä hyvät merkit, niin saa sen varmaan sattumaan samaan kohtaan takasi.

Re: 825 turbo savuttaa rankasti

Lähetetty: 27 Huhti 2012, 17:47
Kirjoittaja Rokressi
Pumpun sielunelämää.

Kuva

Re: 825 turbo savuttaa rankasti

Lähetetty: 10 Touko 2012, 17:55
Kirjoittaja arsmu
Kiitoksia vastauksista. Pumppu oli helppo nypätä irti ja takasin(alle tunnin homma) Pumpussa elementin lukitus löyhällä ja yksi elementti siis liikkui omaan tahtiin. Pistin summissa suurinpiirtein samoin kuin muut. Ei aivan onnistunut, mutta kylläkin parani huomattavasti. No onko kukaan koittanut itse säätää pumppua, vaikka porakoneella taikka sorvilla pyörittämällä mittakupit vain suutinputkiin?? Älkää sanoko, ettei kannata, mielenkiinnosta testaisin.