Kevät tuli: DT käyntiin

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Pienviljelijä
Viestit: 907
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Kevät tuli: DT käyntiin

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

Pitkän talven jälkeen jokakeväisen kohokohta on DT-75:n käynnistäminen:

- nesteen ja öljypinnan tarkastus
- 2-tahtibensaa penikan pikkusäiliöön
- SMD:n puolipuristusvipu yläasentoon
- bensan letkuhana auki
- penikan kaasuttajan ryyppyasento päälle sekä muutama painallus kaasuttajan pohjanapista (kunnes bensaa juoksee näkyviin)
- penikan molemmat kytkentävivut vasempaan
- käynnistysnaru paikalle (ja viimeistään silloin peltorit päähän...)
- nykäisy ja AVOT! (penikan uskomaton meteli)
- kun penikka käy ja SMD pyörii, viimeistään silloin puolipuristusvipu alas kun piipusta alkaa tulla paksua savua
- SMD käynnistyy..
- penikan sammutus magneeton takapuolella olevasta napista
- bensahana kiinni
- jumalattoman komea käyntiääni penikan helvetinmoisen metelin jälkeen (musiikkia korville, niin itse kone kuin sen turbon vihellys)
- eiku baanalle:

Kuva
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Pienviljelijä
Viestit: 907
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Kevät tuli: DT käyntiin

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

Tässä kaaviokuva koko komeudesta: penikka eli Пусковой двигатель (oikein sähköstartin kanssa; omani käynnistyy siis vetonarusta):

Kuva
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
pelarouskis
Viestit: 94
Liittynyt: 16 Marras 2011, 19:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kevät tuli: DT käyntiin

Viesti Kirjoittaja pelarouskis »

Mites pitääkö paikkaansa, vai onko pelkästään kateellisten panettelua, että noissa DT:n telastoissa
voi tulla tietynlaisella lumella ylikiristymisongelmia :( ? Näin väitti eräs kaveri.

Pena
Pienviljelijä
Viestit: 907
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Kevät tuli: DT käyntiin

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

pelarouskis kirjoitti:Mites pitääkö paikkaansa, vai onko pelkästään kateellisten panettelua, että noissa DT:n telastoissa
voi tulla tietynlaisella lumella ylikiristymisongelmia :( ? Näin väitti eräs kaveri.
Näinhän kertoi Korhosen Jari (Paltamo) tuoreessa "Vanhat koneet"-lehdessä (2/2012 sivuilla 6-11). Jarilla on DT-75 B eli Vapon entinen suotraktori, jossa on leveät suotelat. Itselläni on kapeat peltotelat enkä ole huomannut sellaista ongelmaa. Venäjällä kapean telan DT:t ovat aika usein lumihommissa kärkiauran kanssa.
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Pienviljelijä
Viestit: 907
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Kevät tuli: DT käyntiin

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

suonsyrjä kirjoitti:talvisin juotan omallani puita mettästä ja on juuriin tämä b malli eli leveillä teloilla, ainakaan itse en ongelmaa ole lumessa havainnut, en edes nuoska lumella. tosin eivät nuo mitenkään yli kireällä ole joten elämis varaa on.
Niinpä: näinhän näköjään nuo varmat mielipiteet jostain vehkeestä syntyvät; itsellänikään ei ole ollut mitään ongelmaa lumen kanssa. Ohessa muuten hauska video, jossa DT työntää kätevästi kokonaisen heinäsuovan reen kyytiin:

http://www.youtube.com/watch?v=tZRnpQM6 ... detailpage

Venäjän netti on muuten täynnä videoita, joissa erilaiset DT:t tekevät lumihommia.
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: Kevät tuli: DT käyntiin

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Hyvän näköinen peli. Oletko hankkinut DT:n työ, vai harraste käyttöön?
Pienviljelijä
Viestit: 907
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Kevät tuli: DT käyntiin

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

Olen entinen päätoiminen viljelijä (nyt siis pienviljelijä) ja tolla DT-75:lla on tehty paljonkin työtä. Meillä oli Pohjois-Karjalassa 1990-luvulla jopa pieni DT-kerho.

Ensi kesänä DT joutuu täällä Suomussalmella taas tosihommiin kun vuoden 2013:n mansikkapelto pidetään avokesantona: koko kesä rajua muokkausta Kongskilde Vibroflex-kultivaattorilla, jonka jälkeen syksyllä pyydyskasvuston kylvöä (ohra+raiheinäseos, joka sitoo ravinteet talven yli). Taidanpa tehdä belkku-videon koko hommasta.
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
pelarouskis
Viestit: 94
Liittynyt: 16 Marras 2011, 19:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kevät tuli: DT käyntiin

Viesti Kirjoittaja pelarouskis »

Pienviljelijä kirjoitti: Taidanpa tehdä belkku-videon koko hommasta.
Hyvä idea :) .

Pena
Pienviljelijä
Viestit: 907
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Kevät tuli: DT käyntiin

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

Minun DT:ni on varsinainen maatalousmalli, joka tuotiin Suomeen 1990-luvun alussa, Kostamuksen kautta. Kone tuli Lenin-sedän syntymäseudulta, Uljanovskista. Tein sellaiset kaupat, että maksuna oli 2 latukkaa ja siten, että venäläinen myyjä hoiti vaikeimmat eli sikäläiset vientipaperit. Kun kysyin Suomen tullipäälliköltä mitenkä nuo ALV:it sitten määritetään, niin tämä Vartiuksen Atle Matilainen sanoi "nou hätää; näytäpä minulle nuo latukat silloin kun viet ne rajan yli. Arvioin niiden todellista hintaa ja sen mukaan määrään tullimaksut". Jos oikein muistan, niin maksoin alvia 1300 mummonmarkkaa ja lattarautojen yhteishinnaksi arvioitiin 5000 FIM:ia.
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Pienviljelijä
Viestit: 907
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Epätoivoinen DT-kuski

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

Tällainen kuva tuli vastaan venäjän yandex.ru-hakurobotin kautta. Kyse on pontikan voimalla liikkuneesta DT-kuskista.

Kuten huomaatte, niin kone kuin kuski ovat erinomaisessa kunnossa:

Kuva
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Pienviljelijä
Viestit: 907
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

SMD

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

Heille, joita asia kiinnostaa: SMD tarkoittaa "Serp i Molot Dvigatel" eli Sirppi ja vasara moottori. Alkuperäiset SMD:t tehtiin Harkovissa: Харьковский моторостроительный завод "Серп и Молот", mutta tuo tehdas meni nuriin perestroikan jälkeen. Nyttemin vastaavat SMD:t tehdään muun muassa Jaroslavissa, missä kuuluisat JaMZ-moottoritkin (двигатели ЯМЗ) tehdään:
http://www.yardizel.ru/

Minun 6-vetoisessa Ural-kuorma-autossani oli tuollainen JaMZ-kone, v-kuutosdieseli: hienot sävelet ja Venäjällä erityisen kestävän koneen maineessa.

Harkovin moottoritehtaan historiasta:
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A5%D0% ... 1%82%C2%BB

Vuonna 2002 tehdas valmisti enää 275 moottoria (aiemmin 200 000 moottoria/v) ja vuonna 2005 julistettiin konkurssi.

JaMZ-30:Kuva
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
alaja.a71
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Marras 2011, 15:49

Re: Kevät tuli: DT käyntiin

Viesti Kirjoittaja alaja.a71 »

Komian näköinen kyllä on :) Itse en nyt sen suurempi projekteja ole joutunut aloittamaan, että hyvää alaknutta kevättä kaikille vaikka onkin jo meilkein kesä :)
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kevät tuli: DT käyntiin

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Kirjoitellaanpa tänne nyt, kun vähän aiheeseen jopa liittyykin. Tuli repäistyä MTZ-2 käyntiin, viimeksi pyörinyt joskus syyskuussa. Viimeaikoina on tullut huomattua, että nykybensiini vanhenee yllättävän nopeasti tankissa, ei menee montaa kuukautta kun haju on jotain kusen ja tärpätin väliltä ja ei meinaa syttyä sitten millään. Eilen tässä sitten kokeilin huvikseni kotipaikalla käydessäni, että josko vanhuksen saisi heräteltyä käyntiin talviunilta. Kävin vähän haistelevan, että minkälaiset bensat on apurin tankissa, yllätyin kun eivät olleet mynjähtäneet. Konetta piti työntää muutama metri tallista ulospäin, jos halusi säilyttää vielä kuulonsa. Kätevä pieni öljypullo, jolla olin annostellut bensiinin startin kannessa olevaan ryyppykuppiin oli hukkunut jossain vaiheessa, joten ajattelin kokeilla käynnistystä ilman sitä. Olin youtuben erilaisista apurin käynnistysvideoista huomannut, että yleensä tämä naru laitetaan vauhtipyörälle pyörittämällä starttia vauhtipyörästä takaperin. Kokeilin itse samaa. Ensimmäisellä vetäisyllä startti osoitti jo vähän elonmerkkejä. Toinen yritys, ja avot, jo alkoi kuulua tuttu pärinä. Annoin startin käydä pari minuuttia. Sen jälkeen vain kytkin irti, pakkosyöttö ja puolipuristin dieselistä päälle, startti kytketään kehälle ja kytkin kiinni. Johan alkoi savua tulla dieselin putkesta. Kymmenen sekunnin pyörittämisen jälkeen startin käynti alkoi keventyä ja kytkin sen irti kehältä. Diesel hörähti samantien käyntiin. Yllättävän vaivatonta kun paikat on kunnossa ja tietää mitä tekee. Pienen ajolenkin jälkeen sammutin koneen ja kokeilin tunnin päästä uudestaan. Apuri lähti ekalla vetäisyllä käyntiin ja dieseliäkin piti pyörittää vain 5 sekuntia. Kuvia en valitettavasti saanut otettua tälläkertaa, mutta ensikerralla pyrin ottamaan videomateriaalia.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Vastaa Viestiin