Kytkin akselin jarru
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: Kytkin akselin jarru
Kyllä katoi oot kova jätkä kun noin kauan hermo riittää.... tosin eipä siinä muu auta kuin rassata et saa laatupelin takaasin hommiin : ) Kyllä se siitä alkaa pelittää kun kunnostat vanhan asetelman...
Re: Kytkin akselin jarru
Nyt lähden Lappiin vaeltamaan ja ensi viikolla jatketaan taas kytkinremppaa. Kai se sinnikkyys ja kärsivällisyys sekä pitkäjännitteisyys on peruja ajoilta kun yksin juoksenteli maanteitä päivät kelissä kuin kelissä harrastaen kestävyysjuoksua. Se on kovaa touhua ja kasvattaa luonnetta. Kyllä ne sukulaiset kauhisteli kun huvilaakin rakentelin viikonloput 10 vuotta. Vaimo on alkanut pikkuhiljaa oppia, että ei enää ole niin hermona kuin alkuaikoina. Tuo Belarus kyllä pelaa muuten hyvin, joten kyllä siihen kannattaa kytkinremppaa tehdä pitemmänkin kaavan mukaan. Kiire pakkaa jo hiukan päälle kun pitäisi seuraavaksi alkaa sitä valmistelemaan maalaushommaan.
Re: Kytkin akselin jarru
Se on hyvä että sinniä riittää, ja miksei riittäisi kun on kerran päättänyt että jokin asia tehdään
Kyllä siinä asetelmassa täytyy jotain hämärää nyt olla, lasittunut vauhtipyörä ei voi olla syyllinen. Kannatan tuota ajatusta, että kunnostaa vanhan asetelman.
Kyllä siinä asetelmassa täytyy jotain hämärää nyt olla, lasittunut vauhtipyörä ei voi olla syyllinen. Kannatan tuota ajatusta, että kunnostaa vanhan asetelman.
Minski traktor paras traktor!
Re: Kytkin akselin jarru
Kuudes yritys ja ei toimi kytkin. Tällä kertaa laitoin vanhaan päällyslevyyn kaikki osat uudet siitä Kelet-Agron uudesta levystä (painelevy, jouset ja käpälät). Oli muuten siinä Kelet-Agron paineasetelmassa alkuperäiset varaosamerkinnät painelevyssä
kun purin sen levälleen. Nyt täytyy sanoa, että eväät on syöty ja uusia kaivattaisiin. Kaikki kelpaa. Kaikki osat olivat samoilla mitoilla uudessa kuin alkuperäisessä vanhassa. Päällyslevy vain 1mm paksumpi. Kelet-Agron painelevyssä oli jousien alla 4 mm prikat ja yhdestä oli jäänyt tehtaalla pois. Nyt laitoin kaikkiin. Rohkeasti vain ehdottamaan missä voisi olla vika ei haittaa vaikka menee pieleen ei ketään siitä leimata ? Vielä yksi arvaus voisiko vääntynyt kytkinakseli ottaa päästä kiinni vaihtipyörään ja pyörii silloin akseli kokoajan. Vaikutta se irroitukseen mitenkään ?
kun purin sen levälleen. Nyt täytyy sanoa, että eväät on syöty ja uusia kaivattaisiin. Kaikki kelpaa. Kaikki osat olivat samoilla mitoilla uudessa kuin alkuperäisessä vanhassa. Päällyslevy vain 1mm paksumpi. Kelet-Agron painelevyssä oli jousien alla 4 mm prikat ja yhdestä oli jäänyt tehtaalla pois. Nyt laitoin kaikkiin. Rohkeasti vain ehdottamaan missä voisi olla vika ei haittaa vaikka menee pieleen ei ketään siitä leimata ? Vielä yksi arvaus voisiko vääntynyt kytkinakseli ottaa päästä kiinni vaihtipyörään ja pyörii silloin akseli kokoajan. Vaikutta se irroitukseen mitenkään ?
Re: Kytkin akselin jarru
Tästähän on ollut juttua jo monta kertaa mutta nostetaan taas esille.
-91 vm. 826 hx agross-mallissa oli uudesta asti pientä sanomista vaihteiden kytkeytymisessa aina liikkeelle lähtiessä mutta kun en tullut verrokeilla ajeltua niin aattelin että kuuluu asiaan kyseinen ilmiö kunnes alkoi osaltani tuo samanlainen rumba kuin katoillakin nyt näyttää olevan, siis painelaakerin käyttöakseli jonka haarukat painaa painelaakeria eivät olleet linjassa ja painoivat asetelmaa vinossa kytkinakselia vasten aiheuttaen kytkimen huonon irrroittamisen.
Lopultahan kyseinen akseli sitten meni poikki kun isäntä ei itse tajunnut sitä vaihtaa.
Positiivista oli että kyseisen akselin pääsi vaihtamaan ilman katkaisuhoitoa alaluukusta ja kytkinpolkimen puolelta pääsi uuden akselin työntämään tilalle.
-91 vm. 826 hx agross-mallissa oli uudesta asti pientä sanomista vaihteiden kytkeytymisessa aina liikkeelle lähtiessä mutta kun en tullut verrokeilla ajeltua niin aattelin että kuuluu asiaan kyseinen ilmiö kunnes alkoi osaltani tuo samanlainen rumba kuin katoillakin nyt näyttää olevan, siis painelaakerin käyttöakseli jonka haarukat painaa painelaakeria eivät olleet linjassa ja painoivat asetelmaa vinossa kytkinakselia vasten aiheuttaen kytkimen huonon irrroittamisen.
Lopultahan kyseinen akseli sitten meni poikki kun isäntä ei itse tajunnut sitä vaihtaa.
Positiivista oli että kyseisen akselin pääsi vaihtamaan ilman katkaisuhoitoa alaluukusta ja kytkinpolkimen puolelta pääsi uuden akselin työntämään tilalle.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Kytkin akselin jarru
Olen vaihtanut tässä rumbassa sen käyttöakselin uuteen. Tiirailtiin sen kytkinkopan alapuolella olevan reiän kautta ja hyvin painelevy liikkui ja kytkinlevyn ja painelevyn väliin tuli rako. Mikä sitä kytkinakselia ja vaihteiston hammasrattaita vielä pyörittää kun vaihteet menee huonosti päälle?
Re: Kytkin akselin jarru
Kirjoitin jo aiemmin että akseli voi kantaa vauhtipyörään ja näyttää siltä ettei tuossa ole enää muita vaihtoehtoja. Kun kone on nyt kasassa niin mikset tekisi niin että apumies painamaan kytkintä hyttiin ja koetat moottori sammuksissa pyörittää kytkinlevyä siellä asetelman välissä joko pitkällä ruuvimeisselillä tms. Ehkä kertoo jotain, en tiedä.
Toinen, mitä voisit koettaa, jos into riittää katkasta kone vielä kertaalleen, että kasaatkin koneen takaisin ilman koko kytkintä, ja katsot miten akseli asemoituu sinne vauhtipyörän/kampiakselin keskiöön. Oon melkoisen varma että siellä on vika. Joko ruostetta, taikka joku jumiva hela/laakeri. Ehkä akseli on jostain syytä ajautunut vaihteistosta vähän ulospäin (pääseekö se, en tunne MTZ:n tekniikkaa) ja keskireikä kantaisi siihen kartioon mikä on poorien päässä.. Voisko kytkinlevyn keskiön pooriholkki olla liian pitkä ja se ottaisi koottuna kiinni vauhtipyörän / kampiakselin keskiöön? Voima tässä tapauksessa melko varmasti välittyy itse akselin kautta eikä levyä pitkin, taikka levyn keskiöstä. Oirehan on ihan sama kuin jos kytkin ei irrottaiis kunnolla.
En pysty oikein eksakteja neuvoja antamaan kun ei ikinä ole tarvinnut katkaista Belarusta. T40:n tekniikka taas on täysin toisenlaista, joten en voi tietää yksityiskohtia. Nuo on enemmänkin konekonstruktöörin maalaisjärjellä mietittyjä asioita. Ja kun on omistanut Saabin ja Samaran, niin on tottunu siihen että aika omituisetkin viat on mahdollisia...
Toinen, mitä voisit koettaa, jos into riittää katkasta kone vielä kertaalleen, että kasaatkin koneen takaisin ilman koko kytkintä, ja katsot miten akseli asemoituu sinne vauhtipyörän/kampiakselin keskiöön. Oon melkoisen varma että siellä on vika. Joko ruostetta, taikka joku jumiva hela/laakeri. Ehkä akseli on jostain syytä ajautunut vaihteistosta vähän ulospäin (pääseekö se, en tunne MTZ:n tekniikkaa) ja keskireikä kantaisi siihen kartioon mikä on poorien päässä.. Voisko kytkinlevyn keskiön pooriholkki olla liian pitkä ja se ottaisi koottuna kiinni vauhtipyörän / kampiakselin keskiöön? Voima tässä tapauksessa melko varmasti välittyy itse akselin kautta eikä levyä pitkin, taikka levyn keskiöstä. Oirehan on ihan sama kuin jos kytkin ei irrottaiis kunnolla.
En pysty oikein eksakteja neuvoja antamaan kun ei ikinä ole tarvinnut katkaista Belarusta. T40:n tekniikka taas on täysin toisenlaista, joten en voi tietää yksityiskohtia. Nuo on enemmänkin konekonstruktöörin maalaisjärjellä mietittyjä asioita. Ja kun on omistanut Saabin ja Samaran, niin on tottunu siihen että aika omituisetkin viat on mahdollisia...
Re: Kytkin akselin jarru
Oliko jollakulla se moottorin päittäislaakeri sökö, ja kampiakseli pääsi liikkuun kytkintä painettaessa eteenpäin useita millejä. Tuohan vois tapahtua moottorin pyöriessä enemmänkin, kun on liukupinnat voideltuna, joten jos olet tarkistanu kytkimen liikkeen koneen seisoessa, niin ehkä ei näkyisi.
Ihan mutua tosin.
Ihan mutua tosin.
Re: Kytkin akselin jarru
Tuli vielä mieleen että onkos vaihteiston sisäänmenevän akselin rakenne sellainen että kytkinakseli voisi jumittaa siihen putkiakseliin, joka pyörittää hyd. pumppua ja ulosottoa?
Re: Kytkin akselin jarru
Katkaise ja kasaa ilman kytkintä ja kokeile kiukutteleeko vaihteet. Sillä selviää se akselin kanittaminen.
952Gl isme 140L kuormain
Re: Kytkin akselin jarru
Onko kytkinlevy VARMASTI OIKEIN PÄIN!?
ukki
ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Re: Kytkin akselin jarru
Hyviä ajatuksia on tullut kytkin ongelmaan. Mitenkä olisi jos laittaisi tarkistusaukon kautta asennusruuvit paikoilleen ja kirisi painelevyn kasaan. Silloin ei pitäisi kytkin ainakaan kantaa ja jos sitten ei mene vaihteet päälle niin eikö se vika ole silloin muualla kuin kytkimessä esim. kanittavassa akselissa tai akseli saa vedon jostain vaihteistosta. Ei tarvitsisi katkaista konetta ja selviäisi se akselin kanitus.
Re: Kytkin akselin jarru
Se puoli levystä jossa levyn booriholkki tulee pitemmälle ulos levystä on vauhtipyörään päin . Näin päin se oli vanha levy ja korjaamokirjan kuvassakin on esitetty.ukki kirjoitti:Onko kytkinlevy VARMASTI OIKEIN PÄIN!?
ukki
Re: Kytkin akselin jarru
Oletko tarkistanut ulosoton akselin (se päälimmäinen) ettei ole tarttunut kiinni kytkin akseliin ja pyörittäisi sitä kautta jatkuvasti laatikkoa.
Miten on helposti moottori irronut kytkin kopasta? Ettei ole kytkin akseli kiero?
ukki
Miten on helposti moottori irronut kytkin kopasta? Ettei ole kytkin akseli kiero?
ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Re: Kytkin akselin jarru
Hyvin on irronnut moottori kytkinkopasta. Miten tuo ulosoton akselin tarraaminen kytkinakseliin tarkistetaan ? Jotain tälläistä häikkää tässä täytyy olla ?ukki kirjoitti:Oletko tarkistanut ulosoton akselin (se päälimmäinen) ettei ole tarttunut kiinni kytkin akseliin ja pyörittäisi sitä kautta jatkuvasti laatikkoa.
Miten on helposti moottori irronut kytkin kopasta? Ettei ole kytkin akseli kiero?
ukki