Hydrauliulosottojen "klappi": vika vai ominaisuus?

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Hydrauliulosottojen "klappi": vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja Petri »

Pari kuukautta 825-Belarusta harjoitelleena olen huomannut, että hydrauliikan ulosotoissa (ne vivut siinä ohjauspyörän oikealla puolella) on "klappia". Eli esmes paalipihdeissä olevaa paalia kun koettaa puristaa tiukemmalle (yksi noista ulosotoista), niin siinä vipua liikuttaessa keskiasennon vieressä ensi pihti vähän löysää, sitten alkaa toimia toivotulla tavalla. Tai paalaimen noukin nostaessa ensi aavistuksen tipahtaa, ennenkuin lähtee ylös. Ilmiö, jota Fiatin (880) ulosotto ei tee.

Tulkintani on, että hydelohkon venttiili vähän "laskee läpi" tuossa siirron aikana, toisin kuin parilla muulla pihassa olevalla traktorilla. Näin ainakin kahdella lohkolla noista kolmesta.

Onko asialle järjellisellä vaivalla ja kustannuksella jotain tehtävissä, vai onko tämä "ominaisuus" vain otettava sellaisena kun se on?

Petri
m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Re: Hydrauliulosottojen "klappi": vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja m_kane »

mulla on samaa vikaa, ja toisessa keskustelussa vähän todettiin että on ominaisuus.
http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... =45#p14833
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Hydrauliulosottojen "klappi": vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Vanhemmissa ominaisuus,ei ole mua haitannut käsi oppii .Uudemmissa lohkoissa ei tätä ominaisuutta ole.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
joksu
Viestit: 94
Liittynyt: 07 Huhti 2010, 20:17

Re: Hydrauliulosottojen "klappi": vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja joksu »

Minusta kyseessä on vika jos toinen ulosotto on väljempi kuin toinen.Lohkon venttiilin päällä olevan jousen mutteri on löyhtynyt.Korjausta varten lohkon päällä oleva kotelo on irroitettava.
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Hydrauliulosottojen "klappi": vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja Petri »

Jatketaanpas vielä...

Vähän laskee ulosotto paineita, jos on enemmän työtä tehtävänä. Eli esim. kuiva pyöröpaali pysyy pihdeissä ihan kohtalaisesti, mutta märkä avaa pihdin aika pian -> tipahtaa -> v-käyrä uhkaa nousta.

Onkos tämä "ominaisuus" vai voisiko jonkun tiivisteen (ja minkä?) vaihtamalla saada asiaan korjausta?

Petri
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Hydrauliulosottojen "klappi": vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja ukki »

Jos nostolaitteen pääkäyttövipu (penkin vieressä) ei ole juuri oikealla kohdalla, tai sen lukite mutteri on auennut. Tekee lisäkäyttö vivuista veto nostolaitteelle korjaavan nosto liikkeen. Olisikko tässä se vika? Kun ei ole tuota etukuormainta juuri ollut käytössä muutamaan vuoteet, ei ole juuri nyt omakohtaista kokemusta.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Darksmoke
Viestit: 39
Liittynyt: 31 Touko 2008, 10:45

Re: Hydrauliulosottojen "klappi": vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja Darksmoke »

Itselläni on vieläkin "ominaisuutena", että toiseen suuntaan löytyy voimaa, mutta toiseen ei. Tämä tuli huomattua viime keväänä, kun laitoin juontokouran belkun etukuormaimeen ja vain toiseen suuntaan käyttäessä jaksoi puristaa kouran kiinni. Klappiakin tuossa on jo, mutta tulevaisuudessa joutuu puoli eläkkeelle niin olkoon.
Belarus 525 -86
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Hydrauliulosottojen "klappi": vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja Petri »

ukki kirjoitti:Jos nostolaitteen pääkäyttövipu (penkin vieressä) ei ole juuri oikealla kohdalla, tai sen lukite mutteri on auennut. Tekee lisäkäyttö vivuista veto nostolaitteelle korjaavan nosto liikkeen. Olisikko tässä se vika? Kun ei ole tuota etukuormainta juuri ollut käytössä muutamaan vuoteet, ei ole juuri nyt omakohtaista kokemusta.

ukki
Häätyy perehtyä... toisaalta se paalipihtien avaus/sulkeminen on rakenteilla sähköventtiilin taakse, se taitaa pitää pihdin kiinni ainakin uutena ihan riittävästi. Poika poltti hermonsa, kun sellaisia märkiä (=raskaita) rehupaaleja roudasi ja tipahti maahan vähän väliä, taidan vähän kiirehtiä tuota venttiilimuutosta...

Petri
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Hydrauliulosottojen "klappi": vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Jos on käyttöä vaille olevia maaviljelysvehkeitä niin sellaisesta saattaisi löytyä virtaus säädin, sellaisen olen kerran nähnyt kytketyn ylimääräisellä letkulla ja T-haaralla paalikouraan pidättämään kouraa kiinni.
Paalin kouraan otto normaalisti ja pieni paine tällä lisäjärjestelmällä pakottamaan kouraa kiinni.

Itsellä ainakaan ei pelkkä sähköventtiili/lohko pidä paalipihtejä tarpeeksi tiukalla löystyy vähitellen ehkä 5min. ajassa paalin joustaessa ja kiristäminen on hankalaa jos käyttää sähkölohkoa pois päältä kuormaaja nytkähtää ja se saattaa riittää pudottamaan paalin.

Yksissä myynnissä olleissa paalipihdeissä oli 10cm piikit vähentämässä paalin putoilua, mutta olivat hitsaamalla, pulttaamalla tulisi paremmat syksyn siirtelyä ajatellen. ja olisi nopea välipäivinä tehtävä remontti.
Riippuen pihdin mallista reikä putkeen ja m12 kierre tankoa sopiva pätkä läpi muttereilla kiinni ja kärki teräväksi.
952Gl isme 140L kuormain
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Hydrauliulosottojen "klappi": vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Niin sanottu lukkoventtiili hydraulisylinterin letkujen väliin niin alkaa paali pysymään pihdissä :wink:
Nikuzai kirjoitti:Jos on käyttöä vaille olevia maaviljelysvehkeitä niin sellaisesta saattaisi löytyä virtaus säädin, sellaisen olen kerran nähnyt kytketyn ylimääräisellä letkulla ja T-haaralla paalikouraan pidättämään kouraa kiinni.
Paalin kouraan otto normaalisti ja pieni paine tällä lisäjärjestelmällä pakottamaan kouraa kiinni.
Tälläistä varmaan tarkoitit http://www.salhydro.fi/fi/muut-komponen ... -puoleinen
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Hydrauliulosottojen "klappi": vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Itseasiassa en, mutta tuohan on sähköventtiiliä parempi kun ei tarvii sähköjä eikä jalkoja virittelemään ruveta :D


Itse tarkoitin lähinnä kuljettimissa käytettävää virtaus säädintä jonka kytkisi kuljettimen sijaan T-haaralla puristamaan pihtiä kiinni ja tämän olisi asentanut toiseen hydrauliikka ulos tuloon jonka olisi jollain lukinnut käytettäessä paineistavaksi.
Viimeksi muokannut Nikuzai, 24 Joulu 2012, 19:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
952Gl isme 140L kuormain
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Hydrauliulosottojen "klappi": vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja Petri »

Nikuzai kirjoitti:Jos on käyttöä vaille olevia maaviljelysvehkeitä niin sellaisesta saattaisi löytyä virtaus säädin, sellaisen olen
Itsellä ainakaan ei pelkkä sähköventtiili/lohko pidä paalipihtejä tarpeeksi tiukalla löystyy vähitellen ehkä 5min. ajassa paalin joustaessa j

Yksissä myynnissä olleissa paalipihdeissä oli 10cm piikit vähentämässä paalin putoilua, mutta olivat hitsaamalla, pulttaamalla tulisi paremmat syksyn siirtelyä ajatellen. ja olisi nopea välipäivinä tehtävä remontti.
No itse en kyllä viittä minuuttia paalia pihdeissä roikuta, kyllä se on siinä ajassa siirtynyt jo lopulliseen tai väliaikaiseen paikkaansa. Jos pikkasen lauhtus (-28 tällä hetkellä), niin voisi pyhien mentyä jatkaa virittelyä.

Omiin pihteihin saa pultin viritettyä, reikä on jo valmiina. Kunhan kaikki ovat pihassa ja siirto on vain tuohon lampolan päätyyn, niin piikki laitetaan. Nyt pitäisi vaan vielä ajaa sellaisia paaleja kotipihalle, joita on tarkoitus syöttää huhti-toukokuussa. Niitä ei viitsi tässä vaiheessa vielä rei'ittää.

Petri
Vastaa Viestiin