Desibelimittauksia

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Desibelimittauksia

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Asensin mun puhelimeen melumittaussovelluksen. Meluarvot mitattu iPhonella joten ei mitään virallista. Kuitenkin voi verrata eri mittauksia keskenään Kalibroin mittarin niin että newholland desibelit on tiellä kaasupohjassa 78db. Kirjassa uutena mitattu 77. Chevy pickup 80 km vauhdissa 68. Volvo fl vuosimalli 90 mittari näyttää 79. Uudempi fm Volvo 70db. Manitou kurottaja tiellä kaasu pohjassa 80.
Sitten belkut. 1025 tiellä 87db. Mutta peltoajossa kierrokset alle 2000 jo mukavat 81 db. Elikkä peltotöissä kohtuullinen. Tiellä vaihteisto ulisee.
Progress 805 turbo myös sama 87 tiellä mutta tässä on putki turbosta ihan hytin kulmalla Tässä ei perä ulise. 1025 lisätty eristeitä 805 ei.
Pelolla 1025 hiljaisempi ja tyhjäkäyntimelu noin 72 db
Tämä siis leikkimielinen vertailumittaus
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
hermanni
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Tammi 2009, 20:50
Paikkakunta: KEURUU

Re: Desibelimittauksia

Viesti Kirjoittaja hermanni »

Kokeilin melumittausta Lumia 800 puhelimella. 952.3 melutaso oli tiellä urkuauki 75 dB, Valmet 862 66 dB.
Aika alhaisinta lukemilta tuntuvat. Mitä olen muutakin mitannut, ovat tulokset olleet johdonmukaisia. Testerin kalibrointi olisi mukava tehdä. Eri tilanteissa olisi viihdettä kertoa tunnelman voimallisuutta.
30. Belarus -vuosi täyttyy 10.2014.
Valmet 862 combi Arbro -87
Belarus 825 + Patu 80 -90
Belarus 920 -96, se eka Syncro
m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Re: Desibelimittauksia

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Noissa db-mittauksissa pitää sitte huomioida että asteikko on logaritminen, eli 75db on aika hiton paljon kovempi meteli kuin 66db.

10db ero tarkoittaa äänenvoimakkuuden kaksinkertaistumista.
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Desibelimittauksia

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Nokian N8:lla mittailin kesällä niin näytti 952GL hytissä tiellä ajaessa 83-84 dB.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: Desibelimittauksia

Viesti Kirjoittaja 920GL »

hermanni kirjoitti:Kokeilin melumittausta Lumia 800 puhelimella. 952.3 melutaso oli tiellä urkuauki 75 dB, Valmet 862 66 dB.
Aika alhaisinta lukemilta tuntuvat. Mitä olen muutakin mitannut, ovat tulokset olleet johdonmukaisia. Testerin kalibrointi olisi mukava tehdä. Eri tilanteissa olisi viihdettä kertoa tunnelman voimallisuutta.
952.3:lle tuo olis loistava arvo, omassa tuntuu että meteliä on vähintään 90db...tienopeuksissa siis.
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Desibelimittauksia

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

920GL kirjoitti:952.3:lle tuo olis loistava arvo, omassa tuntuu että meteliä on vähintään 90db...tienopeuksissa siis.
Mulla kun on tuossa omassa kans 952.3:a vastaava pikavaihe, niin se ulvoo nopealla aivan hullunlailla. Onkos sulla oikeassa 952.3:ssa eroa äänensävyissä pikavaihe nopealla tai hitaalla? Jos en tietäisi, että siellä on kaikki uutta, niin epäilyttäs, että jotakin hajoaa justiisa.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: Desibelimittauksia

Viesti Kirjoittaja 920GL »

Eroa on, pikavaihde hitaalla ääni on aivan ok mutta nopealla puolella meteliä riittää. Ja sävy on tosiaan sellainen että välillä tuntuu että hajalla siellä jotain on mutta samanlainen se on ollu uudesta alkaen, reilut 1500 tuntia nyt ajettu.
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Desibelimittauksia

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Alkaa tuntuu ihan kivalta että omat belkut onkin alentavalla pikavaihteella (37 km/h) eli tienopeudesta puuttuu se 10 km/h mutta sen kanssa nyt helpompi elää :D
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Desibelimittauksia

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Vilske kirjoitti:Alkaa tuntuu ihan kivalta että omat belkut onkin alentavalla pikavaihteella (37 km/h) eli tienopeudesta puuttuu se 10 km/h mutta sen kanssa nyt helpompi elää :D

Nykyään tie nopeudesta puuttuu VAIN 3 Km/h

Tieliikenne koneet max 50 Km/h
Maatalous traktori max 40 Km/h
952Gl isme 140L kuormain
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: Desibelimittauksia

Viesti Kirjoittaja 920GL »

Nikuzai kirjoitti:
Vilske kirjoitti:Alkaa tuntuu ihan kivalta että omat belkut onkin alentavalla pikavaihteella (37 km/h) eli tienopeudesta puuttuu se 10 km/h mutta sen kanssa nyt helpompi elää :D

Nykyään tie nopeudesta puuttuu VAIN 3 Km/h

Tieliikenne koneet max 50 Km/h
Maatalous traktori max 40 Km/h
Ylinopeutta siis mennään, mun 952.3 vakiona ilman ruuvailuja navin mukaan 43km/h :D
Ja olishan se jos meillä mettäkylässä jäis ylinopeudesta kiinni traktorilla....vaikka menis sen 50km/h.. Silloin vois jo taas kysyä mihin poliisin resursseja oikeasti käytetään.. :roll:
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
Vastaa Viestiin