Sivu 3/4

Re: Belaruksen ohjaus.

Lähetetty: 11 Joulu 2011, 17:04
Kirjoittaja er3004
EJH10 kirjoitti:Semmonen muistikuva on mullakin, että ois 41. Oma kone tuolla 56km:n päässä niin ei pääse heti mittaamaan.
Kyllä se on 41 mm. Katkaisin kiintolenkistä lenkin pois ja hitsasin se n tilalle 70 sentiä 1" vesijohtoputkea.
En joutunut hioon booria, vaan sorvasin sellaisen prikan, josta osa meni boorienpäälle.

Re: Belaruksen ohjaus.

Lähetetty: 11 Joulu 2011, 17:30
Kirjoittaja jazzy78
Kyllä se on 41 mulla on pitkävartinen kiintoavain ja sillä hyvin onnistuu kirimään aina tarpeenvaatiessa mutteria :D

Re: Belaruksen ohjaus.

Lähetetty: 12 Joulu 2011, 07:55
Kirjoittaja er3004
jazzy78 kirjoitti:Kyllä se on 41 mulla on pitkävartinen kiintoavain ja sillä hyvin onnistuu kirimään aina tarpeenvaatiessa mutteria :D
Vaikka kiristän käsivoimin tämän mutterin, niin varsinkin etukuormaajan kanssa se hieroi itsensä hellälle. Kun boorit on päässeet kuluun
väljiksi niin silloin ainoastaan kartion tiukkuus pitää sen lukittuna. Otin aikanaan riskin akselinpään katkeamisesta ja kiristin sen siten, että
käänsin ohjauksen vasemmalle ääriasentoon avain tuettuna paikoilleen, sen jälkeen ohjaus oikealle ääriasentoon, sitä ennen käsivoimin niin kireälle kuin voi. On pysynyt tiukkana muutaman vuoden kerrallaan. Mitkään peltiprikalukot ei pysty estään mutterin heltiämistä.

Re: Belaruksen ohjaus.

Lähetetty: 12 Joulu 2011, 10:42
Kirjoittaja katoi
Kynkän löyhtymisen syy taitaa olla siinä, että boorit on tehty valuraudasta ja ei kestä kovaa vääntömomenttia. Olenkin miettinyt, että jos alkaa vähän väliä löyhtymään niin taidan tietättää siihen kunnon teräksestä koko kynkän.
Nakkaa venäläisten tekeleen vesakkoon :lol: Onko joku jo kenties tehnyt :?:
Peltiprikan tarkoitus on kai estää tärinästä aiheutuva ruuvin löystyminen. Kun taas kynkän löystyminen ajan kanssa tulee boorien kulumisesta.
Miten olisi jousiprikka ruuvin alla. Sehän kiristäisi kokoajan itsekseen paremmin kuin nyk. sileä peltirikka.

Re: Belaruksen ohjaus.

Lähetetty: 13 Joulu 2011, 09:36
Kirjoittaja jazzy78
er3004 kirjoitti: Otin aikanaan riskin akselinpään katkeamisesta ja kiristin sen siten, että
käänsin ohjauksen vasemmalle ääriasentoon avain tuettuna paikoilleen, sen jälkeen ohjaus oikealle ääriasentoon, sitä ennen käsivoimin niin kireälle kuin voi. On pysynyt tiukkana muutaman vuoden kerrallaan. Mitkään peltiprikalukot ei pysty estään mutterin heltiämistä.
En taida uskaltaa ottaa samaa riskiä akselinpään suhteen. Kiristän aina silloin tällöin käsin, peltiprikat siellä ei jarruta mitään
se kyllä aukenee hiljaksiin.

katoi kirjoitti:Kynkän löyhtymisen syy taitaa olla siinä, että boorit on tehty valuraudasta ja ei kestä kovaa vääntömomenttia. Olenkin miettinyt, että jos alkaa vähän väliä löyhtymään niin taidan tietättää siihen kunnon teräksestä koko kynkän.
Nakkaa venäläisten tekeleen vesakkoon :lol:
Miten olisi jousiprikka ruuvin alla. Sehän kiristäisi kokoajan itsekseen paremmin kuin nyk. sileä peltirikka.
Tässähän voisi olla kokeilemisen arvoinen homma.

Re: Belaruksen ohjaus.

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 10:08
Kirjoittaja tapsa 86
jazzy78 kirjoitti:
er3004 kirjoitti: Otin aikanaan riskin akselinpään katkeamisesta ja kiristin sen siten, että
käänsin ohjauksen vasemmalle ääriasentoon avain tuettuna paikoilleen, sen jälkeen ohjaus oikealle ääriasentoon, sitä ennen käsivoimin niin kireälle kuin voi. On pysynyt tiukkana muutaman vuoden kerrallaan. Mitkään peltiprikalukot ei pysty estään mutterin heltiämistä.
En taida uskaltaa ottaa samaa riskiä akselinpään suhteen. Kiristän aina silloin tällöin käsin, peltiprikat siellä ei jarruta mitään
se kyllä aukenee hiljaksiin.

katoi kirjoitti:Kynkän löyhtymisen syy taitaa olla siinä, että boorit on tehty valuraudasta ja ei kestä kovaa vääntömomenttia. Olenkin miettinyt, että jos alkaa vähän väliä löyhtymään niin taidan tietättää siihen kunnon teräksestä koko kynkän.
Nakkaa venäläisten tekeleen vesakkoon :lol:
Miten olisi jousiprikka ruuvin alla. Sehän kiristäisi kokoajan itsekseen paremmin kuin nyk. sileä peltirikka.
Tässähän voisi olla kokeilemisen arvoinen homma.
Itsellä ei ole kynkän mutteri löystynyt ja kiristetty ihan käsi voimin 41mm lenkillä. Hioin kynkkää ohuemmaksi ja lisäsin prikan mutterin alle. Kun puhetta oli tuosta jousiprikasta tuli mieleen että itsellä saattaa olla sellainen kynkän mutterin alla, tarkastan asian kun olen konee lähellä seuraavan kerran.

Re: Belaruksen ohjaus.

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 12:39
Kirjoittaja katoi
Tämä asia olisi ajankohtainen, koska vaihdoin kesällä uuden kynkän ja pitäisi löytyä ratkaisu ettei se nitkuisi heti väljäksi. Siihenhän käy kunnon iso ja jäykkä jousiprikka. Varmasti puristaa kynkkää kokoajan melkoisella voimalla ylöspäin ja silloin ei boorien kuluminen ja nitkuminen ei pääse alkamaan. Siihen jos vielä vaihtaisi lukkomutterin (nailonmutteri) niin sen peltilukitteen voisi nakata roskiin.

Re: Belaruksen ohjaus.

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 15:15
Kirjoittaja tapsa 86
katoi kirjoitti:Tämä asia olisi ajankohtainen, koska vaihdoin kesällä uuden kynkän ja pitäisi löytyä ratkaisu ettei se nitkuisi heti väljäksi. Siihenhän käy kunnon iso ja jäykkä jousiprikka. Varmasti puristaa kynkkää kokoajan melkoisella voimalla ylöspäin ja silloin ei boorien kuluminen ja nitkuminen ei pääse alkamaan. Siihen jos vielä vaihtaisi lukkomutterin (nailonmutteri) niin sen peltilukitteen voisi nakata roskiin.
Juosiprikka taitaa olla se varmin ratkaisu. Itsellä ei ole mutterille mitään lukitusta, 2 prikkaa ja alkuperäinen mutteri.
Tarkistelen tuon prikka tilanteen heti kun pystyn.

Mahtuiko mutteri pois ilman toteemin irroitusta? Itsellä ei mahtunut, otin koko toteemin irti samalla kun uusin stefan sinnee alas.

Re: Belaruksen ohjaus.

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 15:30
Kirjoittaja ukki
Kyllä toteemia on ainakin löysättävä, ennen kuin saa mutterin pois. Kannattaa laittaa riittävän paksu rikka alle, se ainakin auttaa kääntövarren kiristystä.

Jonkin mainitsema "metsään heitto" on varmaaankin paikallaa niille kääntövarsille jotka eivät pysy paikoillaan (poorit pilalla). Jos kiristyksestä on riittävästi huolehdittu, ei ongelma ole.

Yhden olen joutunut vaihtamaan (kääntövarsi, käytetty) ja siihen vaihdettiin myös se akseli (käytetty). Ja sokerina pohjalla oli siinä, poorit loppu ja mutteri hitsaamalla kiinni, traktori pellolla 3 km päässä sähköistä, mutta onnneksi saatiin reppupullot lainaan.

Voi sen toteutta ilman kääntövarttakin, laittaa vaan sylinteri ohjauksen.

ps. Mutterin voi kiriä myös traktorin ohjauksella, toinen henkilö pitää avainta alussa ja kuski kääntää rattia, kun kone on käynnissä ja muuten kirii helposti.


t. ukki

Re: Belaruksen ohjaus.

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 15:47
Kirjoittaja jazzy78
50.sessä ei mahtunut mutteri tulemaan pois, mutta hioin hieman mutteria ja nyt tulee pois ilman toteemin irrottelua. Paljoa ei tarvinnut hioa.

Re: Belaruksen ohjaus.

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 16:21
Kirjoittaja pelarouskis
[quote="ukki"

Voi sen toteutta ilman kääntövarttakin, laittaa vaan sylinteri ohjauksen.

[/quote]

Naapuri räätälöi aikoinaan Belaruksensa metsäkäyttöön ja poisti toteemin kokonaan, laittoi tilalle nosturin
hydraulisäiliön. Ohjaukseen laittoi erillissylinterin, jota tuossa versiossa ei vielä ollut. Pyörien välille teki
yhtenäisen raidetangon alkuperäisistä. Homman laillisuuden kanssa voi olla vähän niin ja näin, mutta
hyvin toimi, eivätkä pyörät senjälkeen vipattaneet.

Pena

Re: Belaruksen ohjaus.

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 17:03
Kirjoittaja katoi
ukki kirjoitti:Kyllä toteemia on ainakin löysättävä, ennen kuin saa mutterin pois. Kannattaa laittaa riittävän paksu rikka alle, se ainakin auttaa kääntövarren kiristystä.

Jonkin mainitsema "metsään heitto" on varmaaankin paikallaa niille kääntövarsille jotka eivät pysy paikoillaan (poorit pilalla). Jos kiristyksestä on riittävästi huolehdittu, ei ongelma ole.

Voi sen toteutta ilman kääntövarttakin, laittaa vaan sylinteri ohjauksen.

ps. Mutterin voi kiriä myös traktorin ohjauksella, toinen henkilö pitää avainta alussa ja kuski kääntää rattia, kun kone on käynnissä ja muuten kirii helposti.


t. ukki
Kyllä "ukki" on oikeassa siinä, että ei "metsään heitto" ole ensisijainen toimenpide vaan epätoivoinen viimeinen toimenpide. En tosiaankaan ole konkari näissä belkku hommissa ja sen vuoksi kyselenkin näitä asioita.
Miten olette saaneet toteemin nousemaan ylös kun minä irrotin 4 kpl kiinnitysruuveja ja ei noussut millään vaikka kuinka yritti. Oli ruostunut jumiin. Ei auttanut muu kuin irrottaa etuakseli ja tiputtaa alas. En alkanut hiomaan mutterin kulmaa.
Onko millainen homma muuttaa sylinteriohjaukseen. Olisko kuvia esittää.

Re: Belaruksen ohjaus.

Lähetetty: 15 Joulu 2011, 08:33
Kirjoittaja orava
Meikäläisen 525:ssä on myös vipatusongelmaa, mikä ilmenee ysillä ajettaessa asfaltilla. Etupyörät alkaa pikkuhiljaa nuljahdella puolelta toiselle voimakkaasti. Välyksiä ei ohjauksessa ole,ohjausvarsikin on tiukassa ja auraukset kohdillaan. Ensisijainen syy vipatukseen lienee renkaissa, ne on toisesta laidasta huomattavasti kuluneemmat kuin toisesta. Lisäksi tuntuu vielä, että ilmiö tulee vasta koneen lämmittyä kunnolla. Voisikohan toteemin ohjaussylinterin tiivisteen lievä vuoto aiheuttaa ilmiön? Ohjaus kyllä pelaa muuten, tosin alhaisilla kierroksilla hieman jäykkyyttä esiintyy, jos nopeasti kääntää rattia. Onkos järjestelmässä mitään painerajoitusta, eli pitäisikö ohjauksen antaa myöten jos pyöriin kohdistuu riittävä voima? Vai onko rajoitus orbitrolissa?
t. Joni

Re: Belaruksen ohjaus.

Lähetetty: 15 Joulu 2011, 17:54
Kirjoittaja =MTZ=
Nyt rupeaa jo pysymään tiellä, eikä ysi ole enää turha vaihde, kun sain kirittyä sen ohjausvarren mutterin. Saa nähdä kauanko pysyy. Nyt sitten seuraavaksi kirimään varuilta raidetankojen päät ja himmailemaan toteemista säädöt kohilleen.

Re: Belaruksen ohjaus.

Lähetetty: 22 Huhti 2013, 19:37
Kirjoittaja b501
Ajelin tänään ensimmäistä kertaa 501:llä n. 4km matkan pikitietä. Ei voi muuta sanoa kuin huh mikä peli, pulssi ei ole vieläkään palautunut normaaliin :shock: . Isoin välys näyttää olevan siinä pystyakselin isossa mutterissa. Kiristää sitä ei pysty, syystä että edellinen tai sitä edellinen omistaja on mennyt hitsaamaan sen mutterin kiinni akseliin :x . Uuden akselin, mutterin ja holkin saa pöllimieheltä reilulla 30e:llä (+pk), se lienee helpoin tapa saada välykset kuntoon?