KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Valvoja: pelarusmaisteri
KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Terve,
Varmistaakseni että meni oikein, kysyn asiantuntijoilta.
Elikkä kysymys on kytkinkäpälän välyksestä. Korjausoppaassa puhutaan n.3 mm:stä ja käyttöohjekirjassa puhutaan 29±0.5 mm:stä johonkin laippaan. Kasasin kytkimen tuolla kolmen millin välyksellä keskitystyökalun avulla, menikö pieleen?
Kone on:
Belarus MTZ-500, takaveto, vm:1973
Varmistaakseni että meni oikein, kysyn asiantuntijoilta.
Elikkä kysymys on kytkinkäpälän välyksestä. Korjausoppaassa puhutaan n.3 mm:stä ja käyttöohjekirjassa puhutaan 29±0.5 mm:stä johonkin laippaan. Kasasin kytkimen tuolla kolmen millin välyksellä keskitystyökalun avulla, menikö pieleen?
Kone on:
Belarus MTZ-500, takaveto, vm:1973
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Jos sulla on korjausoppaan mukainen keskitystyökalu niin säädön pitäisi olla oiken kun säätää käpälät keskitystyökalun laippaan kiinni. Puoliskot yhdessä polkimen vapaaliike vielä oikein niin pitäisi pelata. Ite tein tuossa joku viikko takaperin 525:tosen kytkin rempan ja ei ollu tuota keskitystyökalua niin säädin käpälät työntömitalla asetelmasta mitaten. asetelman akselinreijän laidasta mitattunana käpälän kosketuspintaan 12 +- 0,5mm.
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Asia selvä,jätin käpälän ja keskitystyökalun laippan 3mm. välyksen elikkä pieleen meni. Kerkesin lykätä rungon kiinni jo, mutta onko se 3mm välys painelaakeriin, silloin kun mittaa sieltä pohjaluukun kautta? Onko nyt niin,että kytkin käpälissä on liian iso välys ja se ei toimi kunnolla. Konetta ei ole vielä käynnistetty kytkin rempan jälkeen.k1200rs kirjoitti:Jos sulla on korjausoppaan mukainen keskitystyökalu niin säädön pitäisi olla oiken kun säätää käpälät keskitystyökalun laippaan kiinni. Puoliskot yhdessä polkimen vapaaliike vielä oikein niin pitäisi pelata. Ite tein tuossa joku viikko takaperin 525:tosen kytkin rempan ja ei ollu tuota keskitystyökalua niin säädin käpälät työntömitalla asetelmasta mitaten. asetelman akselinreijän laidasta mitattunana käpälän kosketuspintaan 12 +- 0,5mm.
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Elikkä polkimen vapaaliikeen ollessa oikea 40-55 mm tulee painelaakerin ja käpälien väli olla n.3mm. Ja ei varmaan toimi jos välys lääkerin ja käpälien välissä suuri.
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
nonnii Belarus jälleen kasassa. Nyt tuli sellainen ongelma että kytkin kyllä pitää mutta ei irrota. Säädöt tehty ohjeitten mukaan mutta ei silti pelaa.k1200rs kirjoitti:Elikkä polkimen vapaaliikeen ollessa oikea 40-55 mm tulee painelaakerin ja käpälien väli olla n.3mm. Ja ei varmaan toimi jos välys lääkerin ja käpälien välissä suuri.
Vaihdettu uudet osat:
- Painelaakeri
- Kytkinlevy halkaisija 340mm. vanhan halkaisija 325mm.
- Paineasetelma (käytetty, vanhasta oli levy kulunut urille)
Mikä avuksi? täytyykö vielä purkaa ja katsoa mikä mättää.
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Oliko se asetelma kans 340:milliselle levylle ja oliko näin, että se vauhtipyörä piti myös vaihtaa näihin vanhempiin jos laittaa sen isomman kytkimen? Varmaan joku kokeneempi osaa vastata. Itsellä oli tuossa omassa 340mm kytkin jo valmiiksi niin ei tarvinnu vaihtaa mitään muutaku rikkinäinen painelaakeri. Mulla on sit toi pienempi levy jos tarvista jäi omasta rempasta kun se oli väärä.
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Kaveri joka myi kytkinlevyn yms. sanoi että toimii vanhalla paineasetelmalla ja uudella 340mm. levyllä. Jos olisin laittanut uudemman paineasetelman, nii silloin olisi pitänyt vaihtaa myös vauhtipyörä. Noita vanhan mallisia paineasetelmia ei kuulemma saa enää uusia. Meniköhän tässä homma pieleen?
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Onko levy oikein päin paikoillaan? Jos väärinpäin, ei irroita.
ukki
ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
laitoin sen kytkinlevyn pidemmän boorituksen vauhtipyörään päin tai niin se ainakin piti laittaa, nyt kun kysyttiin niin en enää ole varma... onko mitään muuta syytä irrotus ongelmaan? Täytyy varmaan vielä katkaista ja tehdä homma uusiksi.
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Onko kytkimen vapaa liike säädetty asennuksen jälkeen?
ukki
ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
325 mm sinne kuuluisi laittaa. Sääditkö käpälät oikein tuossa ohjetta. Kuvassa myös näkyy miten päin se levy asennetaan. Meneeköhän ne säädöt sekaisin jos väärä levy, onko niissä muutakin eroa kuin halkaisija kannattaisi verrata keskenään ?
Ps. 325 mm levyn kitkapintojen paksuus uutena 10,5 mm paljonkohan poikkeaa 340 mm levyn kitkapintojen paksuus ?
Jos levyn laittaa väärinpäin vauhtipyörää vasten sen kyllä huomaa kun levy hankaa muualtakin vauhtipyörään kuin kitkapinnalta. Tuo levyn keskiosan booriosa on pitempi vauhtipyörään päin.
Ps. 325 mm levyn kitkapintojen paksuus uutena 10,5 mm paljonkohan poikkeaa 340 mm levyn kitkapintojen paksuus ?
Jos levyn laittaa väärinpäin vauhtipyörää vasten sen kyllä huomaa kun levy hankaa muualtakin vauhtipyörään kuin kitkapinnalta. Tuo levyn keskiosan booriosa on pitempi vauhtipyörään päin.
- Liitteet
-
- kytkin.jpg (225.17 KiB) Katsottu 13750 kertaa
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Nyt on 3mm liian iso välys käpälissä ja siksi ei irrota. Jos käpälät säädetty oikein ja sen jälkeen vapaaliike oikein 35 - 40 mm pitäisi painelaakerin ja käpälien välys olla automaattisesti se 4 mm.MTZ500 kirjoitti:Asia selvä,jätin käpälän ja keskitystyökalun laippan 3mm. välyksen elikkä pieleen meni. Kerkesin lykätä rungon kiinni jo, mutta onko se 3mm välys painelaakeriin, silloin kun mittaa sieltä pohjaluukun kautta? Onko nyt niin,että kytkin käpälissä on liian iso välys ja se ei toimi kunnolla. Konetta ei ole vielä käynnistetty kytkin rempan jälkeen.k1200rs kirjoitti:Jos sulla on korjausoppaan mukainen keskitystyökalu niin säädön pitäisi olla oiken kun säätää käpälät keskitystyökalun laippaan kiinni. Puoliskot yhdessä polkimen vapaaliike vielä oikein niin pitäisi pelata. Ite tein tuossa joku viikko takaperin 525:tosen kytkin rempan ja ei ollu tuota keskitystyökalua niin säädin käpälät työntömitalla asetelmasta mitaten. asetelman akselinreijän laidasta mitattunana käpälän kosketuspintaan 12 +- 0,5mm.
Se liike paineasetelman painelevyssä on hyvin lyhyt irrottaessa (jotain 1 mm) ja siksi tuo käpälien säätö on oltava justiin eli kuten ohjekirja sanoo 0.3 mm tarkkuudella.
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Asia selvä, koitan vielä säätää. sen jälkeen jos ei toimi, niin täytyy purkaa ja tilata oikean kokoinen levy ja kokeilla uudestaan.
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Mulla oli muuten se n.300-500 h ajettu 340mm levy varmaan puolitoista milliä paksumpi ku se uusi 325mm levy ja on korjausohjekirjan mukaan painelevykin on 1,5mm uutena paksumpi tuosa isommassa kytkimessä. Jotenkin vaan tuntuu, että ei kait se levyn paksuus ja asetelman paksuus vaikuta toimimiseen jos säädöt on oikein. Tarkista vielä painelaakerin ja käpälien välys 3mm polkimen kokonaisliike n.110mm ja vapaa liike
40-55mm.
40-55mm.
Onko asetelman painelevy vieläkin urilla vaikuttaakohan se toimintaan?MTZ500 kirjoitti:nonnii Belarus jälleen kasassa. Nyt tuli sellainen ongelma että kytkin kyllä pitää mutta ei irrota. Säädöt tehty ohjeitten mukaan mutta ei silti pelaa.k1200rs kirjoitti:Elikkä polkimen vapaaliikeen ollessa oikea 40-55 mm tulee painelaakerin ja käpälien väli olla n.3mm. Ja ei varmaan toimi jos välys lääkerin ja käpälien välissä suuri.
Vaihdettu uudet osat:
- Painelaakeri
- Kytkinlevy halkaisija 340mm. vanhan halkaisija 325mm.
- Paineasetelma (käytetty, vanhasta oli levy kulunut urille)
Mikä avuksi? täytyykö vielä purkaa ja katsoa mikä mättää.
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Tuohon, että jos se on paksumpi levy ja säädetään käpälät 12 mm niin toimiiko oikein en osaa sanoa (kytkimestä tulee jäykempi kun asetelman jouset enemmän kasassa) tai jaksa asiaa pähkäillä, mutta nuo 12 mm ja 4 mm ja 35 - 40 mm säätöarvot on 501/521 belkun korjauskäsikirjasta.
Kun olet käpälät saanut oikeaan säätöön voit tarkistaa irtoaako levy kopeloimalla meisselillä levyä sieltä tarkistusreiästä alhaalta kun toinen painaa kytkimen pohjaan. Se vauhtipyörän sivussa oleva pieni pyöreä reikä kohilleen sen rungossa olevan reiän kanssa.
Vauhtipyörähän on kulunut sen 325 mm levyn mukaan ja jos laitetaan 340 mm levy eikä koneisteta vauhtipyörää saattaa tulla pidon suhteen ongelmia luulisin. levy ottaa kiinni vain reunoilta 15 mm.
Kun olet käpälät saanut oikeaan säätöön voit tarkistaa irtoaako levy kopeloimalla meisselillä levyä sieltä tarkistusreiästä alhaalta kun toinen painaa kytkimen pohjaan. Se vauhtipyörän sivussa oleva pieni pyöreä reikä kohilleen sen rungossa olevan reiän kanssa.
Vauhtipyörähän on kulunut sen 325 mm levyn mukaan ja jos laitetaan 340 mm levy eikä koneisteta vauhtipyörää saattaa tulla pidon suhteen ongelmia luulisin. levy ottaa kiinni vain reunoilta 15 mm.
Viimeksi muokannut katoi, 24 Maalis 2014, 09:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.