Talvipyörät

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

hermanni
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Tammi 2009, 20:50
Paikkakunta: KEURUU

Talvipyörät

Viesti Kirjoittaja hermanni »

WP_002075 (1).jpg
Pitkästä aikaa ruuvasin metsärenkaat alle.
Meleko punnerrusta tuo pyörittely. Onneksi oli ketjut jo valmiiksi renkaan selässä.
Nyt pyörä pitää ja pääsee mäessäkin eteenpäin omaan tahtiin.
...Ennen kaikki oli toisen ja ehkä paremmin...ei tarvinnut tunkkeja eikä piirun pätkiä.
Kaksitoiminen nostolaite olisi tarpeen monessa työssä. Kuinka muutoksen voisi tehdä niin, että 3x2 ulosottoa säiliyisi?

Tunteikasta Belarus-vuotta kaikille alan kansalaisille!
30. Belarus -vuosi täyttyy 10.2014.
Valmet 862 combi Arbro -87
Belarus 825 + Patu 80 -90
Belarus 920 -96, se eka Syncro
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Talvipyörät

Viesti Kirjoittaja ukki »

Ei ketjujen asennus ole "raketti tiedettä", jos ei asennusta hallitse, pitää sitä harjoitella, kuten armejassa sulkeisia, varsinkin niitä suksisulkeisia :D .

Yksinkin onnistuu, menee tietenkin hieman enemän aikaa, kun on välillä siirettävä traktoria. Ketjut eivät saa olla liian tiukalla, tiellä ajaessa voi niitä joutua hieman kiristämään. Nyky traktoreissa ei ole juuri tilaa noiden muovilokasuojien ja pyörän välissä kovinkaan paljoa, joten niissä voi olla ongelmiakin.

Nytkin on kahdessa ketjut paikoillaan(4-vedossa ja takavetoisessa). Miten sitä ennen takavetoisilla pärjättiin talvella? Ketjujen kanssa tietenkin.

Tässä opettavainen video, on niitä tuubissa lisääkin, myös telojen asennus jos sellaista tarvitsee.

https://www.youtube.com/watch?v=LYldqCux_E0" onclick="window.open(this.href);return false;

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Talvipyörät

Viesti Kirjoittaja Petri »

ukki kirjoitti:Ei ketjujen asennus ole "raketti tiedettä", jos ei asennusta hallitse, pitää sitä harjoitella, kuten armejassa sulkeisia, varsinkin niitä suksisulkeisia
Totta tuo. Aikanaan punnersin kaverin kanssa pari tuntia ketjuja ja lopputulos oli huono. Sitten vähän opastusta kokeneemmalta, kolmessa vartissa menee nyt. Nopeamminkin, jos eivät taas pari sormea nivelrikkoa vihoittelisi ja voisi vähän ronskimmin käsitellä noita.
hermanni
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Tammi 2009, 20:50
Paikkakunta: KEURUU

Re: Talvipyörät

Viesti Kirjoittaja hermanni »

Joo, tarkkana saa olla ketjun kireyden kanssa muovilokareilla. Etukulmia pitää nostaa terästuella.
Siksi en ole tuohon aiemmin metsärenkaita pannut. Nyt voi olla ajoa niin, että parempi näin.
Nokia Forestit ovat vielä aprenkaita korkeammat, joten tarkkana saa olla, ettei tarvii taitella pellista tarvikelokaria.
30. Belarus -vuosi täyttyy 10.2014.
Valmet 862 combi Arbro -87
Belarus 825 + Patu 80 -90
Belarus 920 -96, se eka Syncro
Timukka
Viestit: 816
Liittynyt: 17 Helmi 2010, 08:41

Re: Talvipyörät

Viesti Kirjoittaja Timukka »

ukki kirjoitti: Tässä opettavainen video, on niitä tuubissa lisääkin, myös telojen asennus jos sellaista tarvitsee.

https://www.youtube.com/watch?v=LYldqCux_E0" onclick="window.open(this.href);return false;

ukki
Hyvä video tosiaan, kävi kätevästi ketjujen laitto äijältä.
Pienviljelijä
Viestit: 907
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Talvipyörät

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

Käytän jo 1970-luvulta lähtien samaa menetelmä kuin tuon videon Tapio. Narun sijasta vaan lyhyet kuormausliinat, joissa klemmarit. Asennus kestää nykyisin korkeintaan puoli tunti. MTZ-50 ei tulisi toimeen ilman ketjuja.
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Vastaa Viestiin